تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

چه کسانی برای تصدی ریاست سازمان تجارت جهانی رقابت می‌کنند؟

با کناره گیری روبرتو آزه ودو از ریاست سازمان تجارت جهانی در دوره حساس رکود اقتصادی و بحران همه گیری ویروس کرونا، نام هشت نامزد برای جانشینی وی مطرح شده است.

کد خبر: ۷۰۱۳۶
۰۹:۳۴ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ سازمان تجارت جهانی (WTO) به عنوانی سازمانی که برای دهه‌ها مسوول تنظیم قوانین و قواعد تجارت جهانی و حل و فصل و اختلافات را برعهده دارد اکنون به دلیل ناتوانی در دستیابی به توافقات تجاری جدید، بروز همه گیری کرونا و حرکت کشور‌ها به سمت وضع گسترده قوانین حمایتی و استعفای دبیرکل و مشکلات مدیریتی از قدرت این سازمان کاسته و آینده آن را با ابهام مواجه نموده است. 
 
آزودو دبیرکل سازمان تجارت جهانی روز دوشنبه با کناره‌گیری از مقام خود، این سازمان ناظر را که با بزرگترین بحران در تاریخچه ۲۵ ساله روبرو شده، ترک کرد.
 
روبرتو آزوودو برزیلی ۶۲ ساله از سال ۲۰۱۳میلادی دبیرکل سازمان تجارت جهانی بوده است. 
 
با کناره گیری آزودو اسامی جدیدی بر نامزد‌های ریاست این نهاد ناظر بین المللی مطرح شده اند که مهمترین آن می‌توان به لیام فاکس، عبدالحمید ممدوح و نگزی اوکونجو آیویلا اشاره کرد. 
 
- لیام فاکس ۵۸ ساله از انگلیس که سه سال در دوره پس از تصویب برگزیت، وزیر بازرگانی بین المللی کشورش بوده است. فاکس اسکاتلندی که پیش از این پزشک خانوادگی بوده، تاکنون ۲ بار نامزد رهبری حزب محافظه کار شده است. وی که در سالیان پایانی مداخله نظامی کشورش در افغانستان، وزیر دفاع بوده، قول داده در صورت پیروزی در این رقابت، دستکم نیمی از مناصب بلندپایه این سازمان را به بانوان اختصاص دهد.
 
 - عبدالحمید ممدوح ۶۷ ساله دارای تابعیت دوگانه مصری و سوئیسی، از مدیران باسابقه این سازمان به شمار می‌رود. وی در سال ۱۹۸۵ به عنوان نماینده مصر وارد گات (موافقت نامه عمومی تجارت و تعرفه) و در سال ۱۹۹۰ عضو دبیرخانه آن شد. وی که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ مدیر بخش‌های گوناگون بازرگانی سازمان تجارت جهانی بوده، قول داده است که مشکلات این سازمان را شناسایی و در آن اصلاحات و بازسازی نماید.
 
- امینه محمد ۵۸ ساله وزیر امور خارجه پیشین و وزیر ورزش کنونی کنیا که پیش از این ریاست مهمترین نهاد‌های این سازمان را مانند کنفرانس وزیران، شورای همگانی و نهاد‌های حل اختلاف و بررسی خط مشی برعهده داشته است.
 
 – نگزی اوکونجو آیویلا ۶۶ ساله از نیجریه، نخستین وزیر دارایی و امور خارجه زن کشورش بوده که پیشینه ۲۵ ساله اقتصاددان توسعه را در بانک جهانی به همراه دارد که پس از آن مقام شماره ۲ این نهاد پولی بین المللی را تصاحب کرده است.
 
– جیزز سید ۷۳ ساله دارای تابعیت دوگانه مکزیکی و لبنانی و معاون سابق دبیرکل سازمان تجارت جهانی، اقتصاددان ارشد پیشین بانک جهانی و دستیار دبیرکل صندوق بین المللی پول که مانند ممدوح بر این باور است فردی دارای پیشینه باید مشکلات این سازمان را برطرف کند، سالخورده‌ترین نامزد این رقابت به شمار می‌رود.
 
او نماینده مکزیک در مذاکرات اخیر بازرگانی کشور‌های آمریکای شمالی بوده است.
 
– محمد التویجی نامزد ۵۳ ساله شهروند عربستان سعودی در این رقابت، پیش از این خلبان نیروی هوایی، بانکدار و نماینده جی پی مورگان در عربستان سعودی بوده و سپس به اچ اس بی سی پیوسته است.
 
– تدور اولیانوفسچی از ژانویه ۲۰۱۸ تا ژوئن ۲۰۱۹ وزیر امور خارجه مولداوی و سپس سفیر کشورش در سازمان ملل متحد و سازمان تجارت جهانی در ژنو بوده است.
 
- یو میانگ هی ۵۳ ساله از کره جنوبی که در سال گذشته نخستین وزیر بازرگانی زن کشورش بوده و پیش از آن در زمینه دیپلماسی بازرگانی و امور خارجی فعالیت می‌کرده است. وی ریاست بخش امور سازمان تجارت جهانی در وزارت بازرگانی کشورش را برعهده داشته و در مذاکرات با چین و ایالات متحده، به توافقنامه تجارت آزاد دست یافته است.
 
سازمان تجارت جهانی یک سازمان بین‌المللی است؛ که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می‌کند. 
اعضای سازمان تجارت جهانی کشور‌هایی هستند که موافقت‌نامه‌های (حدود ۳۰ موافقت‌نامه) این سازمان را امضا کرده‌اند. مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو، سویس قرار دارد. تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۶۴ کشور عضو این سازمان شده‌اند. 
 
براساس آئین نامه این سازمان، دبیرکل تازه باید تا هفتم نوامبر (۱۷ آبان ماه) با موافقت همه اعضا تعیین شود.
 
کاهش نفوذ سازمان تجارت جهانی، افزایش تنش‌های بین المللی و حمایت گرایی برخی کشور‌ها در دوره رکود ناشی از همه گیری کووید–۱۹ که عمدتا میان چین و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جریان دارد، اجرای اصلاحات در قوانین و مقررات تجارت جهانی را بیش از پیش ضروری کرده است.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی