تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

حکایت قصه پُرغصه مادران باردار و نوزادان جنوب کرمان

قطعی برق در بیمارستان آیت الله کاشانی جیرفت و انتقال زنان باردار و بیماران به یک مرکز درمانی دیگر در دل شب جزء دغدغه‌ها و نگرانی از تکرار این قصه پُر غصه است.

کد خبر: ۷۰۰۸۲
۱۷:۱۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ ماجرا از این قرار است ساعت ۱۵ روز پنج شنبه ششم شهریور ماه برق بیمارستان آیت الله کاشانی جیرفت (زنان و زایمان) در اثر اتصالی قطع و دیزل برق اضطراری روشن و مشکل موقتا برطرف می‌شود، اما این قطعی در ساعت ۲۳ جمعه شب تکرار می‌گردد که خاموشی مطلق در بخش جراحی زنان؛ مسئولان را وادار به جابجایی ۶۰ بیمار با شرایط خاص به بیمارستان قائم این شهرستان می‌کند که گفته می‌شود ۴ نفر از بیماران منتقل شده تحت عمل سزارین در بیمارستان قائم قرار می‌گیرند.
 
اینکه هم اکنون آیا این افراد می‌توانند هزینه‌های بستری و عمل در داخل بیمارستان خصوصی قائم بپردازند و آیا دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مابه التفاوت را حساب می‌کند یا خیر یک موضوع است، اما چرایی رخ داد این موضوع نیز خود مسئله دیگری است.
 
اگر چه امکانات لازم برای انتقال زنان باردار و بستری تا حدودی فراهم شده است، اما دلهره و اضطراب ناشی از این جابجایی را آن هم در شب و در وضعیتی که نفس بیماران به ثانیه‌ها بستگی دارد برای همراهان، بستگان و اطرافیان بیمار نفس گیر کرده و نمی‌توان فراموش کرد. 
 
اما عدم توجه به تامین زیرساخت‌هایی که نجات جان بیماران در حوزه درمان به آن‌ها بستگی دارد با واکنش افکار عمومی روبرو است که چرا نسبت به رفع این مشکل اساسی در تنها بیمارستان زنان جنوب کرمان تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. 
 
یکی از شهروندان جیرفتی با ابراز تاسف از قطعی برق و عدم تجهیز بیمارستان به سیستم برق اضطراری به روز و در مواقع بحران گفت: قطعی برق قابل پیش بینی و پیشگیری نیست، اما تامین برق اضطراری و رفع نواقص و به روز کردن تجهیزات قابل مدیریت است و برق اضطراری یکی از نیاز‌های اساسی بیمارستان است که ارتباط مستقیمی با جان بیماران دارد. 
 
وی با بیان این مطلب، اگر مدیران نتوانند این مهم را به موقع تامین نمایند در واقع بیماران را بر روی ریل خطر قرار داده اند، افزود: به همین منظور نیاز است که متولیان امر، دستگاه‌های تولید برق اضطراری و خطوط انتقال برق را به صورت دوره‌ای بررسی و عیب یابی کنند تا در مواقع لزوم آن هم در دمای ۵۰ درجه تابستان و در دل شب بحران ساز نشوند و سلامت بیماران را به خطر نیندازند
 
یکی دیگر از شهروندان جنوب کرمانی با ابراز تاسف از کمبود زیرساخت‌ها در حوزه زنان و زایمان در جنوب کرمان گفت: متاسفانه زیرساخت‌های بهداشت و درمان در حوزه زنان که نیاز بیشتر آن احساس می‌شود مغفول مانده و در واقع سلامت مادر همیشه تحت شعاع کمبود امکانات قرار گرفته است. 
 
وی به کمبود پزشک متخصص زنان در جنوب کرمان و وضعیت مطب پزشکان اشاره کرد و افزود: از کمبود پزشکان متخصص زنان و زایمان گرفته تا وجود تنها یک بیمارستان زنان و زایمان که بخش عظیمی از جمعیت یک میلیونی جنوب را باید پوشش دهد و ویزیت گروهی بیماران در مطب پزشکان همه مشکلاتی است که متولیان امر کمتر به ان توجه نموده اند
 
مادر یکی از بیمارانی که شب قطعی برق در بیمارستان آیت الله کاشانی بستری بوده است، گفت: شب هنگامی که دخترم تحت عمل جراحی بود برق قطع شد و بیمارستان جهنم تاریکی شد که چشم چشم را نمی‌دید و وقتی برق قطع شد، اگر در این لحظه تیغ جراح کمی لغزش پیدا می‌کرد یا دست تکنیسین تیغ یا وسیله جراحی را اشتباه می‌داد چه کسی جوابگوی مرگ نوزاد یا مادر می‌شد. 
 
وی با گریه و بغض ادامه داد: بعد که نوزاد را به ما تحویل دادند با نور چراغ قوه نوزادمان را که هنوز چشم باز نکرده است لباس پوشیدیم 
 
در حالات جنگی و حتی همین کرونا همه جا تعطیل شد به جز بیمارستان؛ حال اگر با یک برق رفتگی ساده بیمارستانی که جزء خط قرمز بحران است چنین فلج می‌شود اسمش را چی باید گذاشت. 
 
این شهروند اظهار کرد: اگر آن شب یک مادر یا نوزادی در حین عمل یا جابجایی جانش را از دست می‌داد چه کسی پاسخگو می‌بود؟
 
وی گفت: درست است بیماران را به بیمارستان دیگری منتقل کردند، اما همراهانی بودن از شهرستان‌های دیگر آمده بودند و وسیله نقلیه نداشتن و اینکه چطور خودشان را به بیمارستان قائم رساندند برای هیچ کس قابل درک نیست.
 
یکی دیگر از همراهان بیماران بستری در شبی که برق بیمارستان قطع شده است، گفت: به ما حق بدهند که دغدغه تکرار این اتفاق را داشته باشیم و آیا مسوولان درصدد به روز کردن سیستم‌های ضروری بیمارستان زنان و زایمان آن هم در شرایط شیوع ویروس کرونا هستند یا خیر؟ زیرا بیم آن می‌رود که اگر این قطعی در پیک شیوع کرونا که همه تخت‌های بیمارستانی پُر هستند، رخ می‌داد چه کار می‌کردند. 
 
در کوتاه‌ترین زمان بیماران منتقل شدند
 
اما دکتر "اصغر مکارم" رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به قطع برق اضطراری بیمارستان آیت الله کاشانی و انتقال بیماران به مرکز درمانی دیگری گفت: توقع است مردم در شرایط‌های سخت و بحرانی کادر درمان را همراهی کنند. به هر حال برق بیمارستان آیت الله کاشانی جیرفت قطع شد همان طوری که برق یک منزل مسکونی قطع می‌شود و در آن ساعت سیستم برق جواب نداده، اما مهم این است که در آن شرایط توانسته ایم بیماران را در کمترین زمان با بسیج آمبولانس‌های مرکز فوریت‌ها و اتوبوس آمبولانس مجهز دانشگاه به مرکز درمانی دیگری منتقل کنیم.
 
وی با اشاره به وضعیت سیستم برق ساختمان قدیم بیمارستان کاشانی جیرفت افزود: ساختمان جدید بیمارستان هیچ مشکلی ندارد. ساختمان قدیم دچار مشکل است که ۴۰ سال قدمت دارد و ممکن است اشکالاتی داشته باشد.
 
مکارم از افتتاح ۳۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۳ میلیارد تومان در هفته دولت خبر داد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان و تامین زیرساخت‌ها ۳۰ پروژه در جنوب کرمان به بهره برداری رسیده است. 
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: بعد از این قطعی و انتقال بیماران به مرکز درمانی قائم عده‌ای تحریک احساسات را شروع کردند که متاسفانه باعث ایجاد حاشیه‌هایی شده است. 
 
وی با استقبال از انتقادات سازنده توسط رسانه‌ها گفت: موافق نیستم همه تعریف و تمجید کنند و از انتقادات سازنده استقبال می‌کنیم. در چنین شرایطی که کادر درمان درگیر ویروس کرونا هستند باید همه همکاری کنند تا اینکه به جای خدمات دهی درگیر حواشی نشویم. 
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تلاش برای رفع نواقص در بیمارستان آیت الله کاشانی در حوزه زنان و زایمان را نوید داد و گفت: تغییرات و تعمیرات اساسی در ساختمان قدیم بیمارستان در دستور کار است. 
 
مکارم در پاسخ به انتقادات و پیشنهادات ارائه شده مبنی بر توجه به جایگاه اطلاع رسانی و تامل دو سویه بین رسانه‌ها و دانشگاه علوم پزشکی گفت: حتما در این راستا چاره اندیشی خواهد شد.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی