تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

چرا شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری جلسه ندارد؟

محمدحسین ایمانی‌خوشخو، یکی از اعضای شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: صنعت گردشگری از ویروس کرونا خسارت زیادی دیده و وضعیت آن اقتضا می‌کند این شورا سریع‌تر تشکیل جلسه دهد تا سیاست‌های کلی و حمایتی را دنبال کند.

کد خبر: ۷۰۰۰۱
۱۴:۵۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری آخرین‌بار آذرماه سال ۱۳۹۸ تشکیل جلسه داد، یعنی حدود ۹ ماه پیش و درست در زمانی که صنعت گردشگری کشور با گرانی بنزین مواجه شده و در آستانه کاهش حجم سفر‌های داخلی قرار گرفته بود. ریاست آن جلسه را معاون رییس‌جمهور به عهده داشت و سه مصوبه هم خروجی آن بود: ۱- تصویب فهرست ۲۱ مجموعه ملی برای اداره و نگهداری به صورت هیأت امنایی در اجرای ماده ۵ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ماده ۳ آئین‌نامه اجرایی ماده مذکور. ۲- تائید برنامه جامع مدیریت بحران بازار‌های تاریخی و تامین تجهیزات و ساماندهی تاسیسات شهری و روستایی ارزشمند در برابر حوادث و مخاطرات بطئی و محیطی. ۳- اصلاح عنوان و موادی از آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آن‌ها.
 
این شورا بر اساس ماده ۳ قانونِ تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب مجلس در سال ۱۳۸۲ ایجاد شد که ریاست آن به رییس‌جمهور محول شده است، اما در بیشتر مواقع شورا با حضور معاون رییس‌جمهور تشکیل جلسه می‌دهد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دبیر این شورا است و عالی‌ترین مقام‌ها در وزارتخانه‌های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقتصاد و دارایی، خارجه، راه و شهرسازی، علوم و تحقیقات، و آموزش و پرورش و سازمان‌های صدا و سیما، برنامه و بودجه و حفاظت محیط زیست اعضای حقوقی آن هستند. شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سه عضو حقیقی هم دارد که با حکم رییس‌جمهور انتخاب می‌شوند. مجلس هم یک عضو ناظر در این شورا دارد که به تازگی انتخاب شده است. اصلی‌ترین وظایف شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصویب سیاست‌ها، خط مشی و برنامه‌های راهبردی و کلان در این سه حوزه و جلب هماهنگی، همکاری و حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی است.
 
با وجود چنین جایگاهی، شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا کنون منظم و پیوسته تشکیل جلسه نداده و چه بسا غیبت‌های طولانی چندساله هم داشته است. در سال ۱۳۹۸ با وجود تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه و تحولات داخلی و بحران‌های بین‌المللی، این شورا فقط یک بار در سطح کلان تشکیل جلسه داد. طبق اظهارات ناظر پیشین مجلس، این شورا در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ هرگز جلسه‌ای نداشت.
 
محمدحسین ایمانی خوشخو، یکی از اعضای شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به ضرورتِ تشکیل جلسه در وضع موجود معتقد است، درباره کارآمدی شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بحران اخیر که هر سه حوزه را تحت تاثیر قرار داده است، به ایسنا گفت: گردشگری لطمه‌های سنگینی از کووید ۱۹ دیده است، شاید لازم باشد این شورا با توجه به جایگاه و ترکیب اعضایی که دارد سریع‌تر تشکیل شود. به هر حال یک حمایت بالاسری محسوب می‌شود، مخصوصا آن‌که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر عضو آن هستند و می‌توان از چنین ظرفیتی در سیاستگذاری‌ها و جلب حمایت‌ها استفاده کرد و به راه‌حل‌هایی رسید.
 
او تاکید کرد: شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جایگاه مهمی دارد و باید از آن استفاده شود، می‌تواند حمایت‌کننده باشد و سیاستگذاری‌های تشویقی داشته باشد. به هر حال در شرایط موجود باید از همه توانمندی‌ها و ظرفیت بخش‌ها برای جبران خسارت‌ها و جلب حمایت‌ها استفاده کرد. 
 
میزان خسارت واردشده از ویروس کرونا به صنعت گردشگری ایران تا مردادماه بنابر اعلام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. پیش‌بینی علی‌اصغر مونسان بر این است که بیکاری نگرانکننده‌ای در انتظار صنعت گردشگری است. دست‌اندرکاران و متولیان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، تا کنون جلسانی را با معاون اول رییس‌جمهور، رییس کل بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس داشته و پیشنهاد‌هایی را برای اصلاح بسته حمایتی دولت، جبران بخشی از خسارت‌های کرونا از جمله اختصاص وام با سود تک‌رقمی، بخشش مالیاتی و تعویق اقساط تسهیلات بانکی به مدت یک سال مطرح کرده‌اند که هنوز پذیرفته نشده است.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی