تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

دومینوی دهن کجی شورای امنیت به آمریکای ترامپ

اکثریت اعضای شورای امنیت با طرح مکانیسم ماشه آمریکا مخالف هستند. به نظر می‌رسد آمریکا بار دیگر با شکست طرح خود در شورای امنیت روبه‌رو شده است.

کد خبر: ۶۹۷۹۶
۱۷:۲۶ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
شکست دیگری برای واشنگتن در شورای امنیت
 
دیدارنیوز ـ سرویس جهان: اعضای شورای امنیت تابستان داغی برای دولت دونالد ترامپ رقم زده‌اند. دومینوی دهن کجی شورای امنیت به طرح‌های پمپئو راجع به ایران ادامه دارد. بعد از شکست تاریخی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، ایالات متحده با گزینه مکانیسم ماشه به شورای امنیت برگشت. اما این‌بار نیز اوضاع تا اینجا باب میل دولت ترامپ پیش نرفته است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه AFP، دیان دیجانی، سفیر اندونزی در سازمان ملل و رئیس ادواری شورای امنیت در جلسه ماهانه شورای امنیت در مورد خاورمیانه با اشاره به مخالفت ۱۳ کشور عضو این شورا، طرح آمریکا برای تجدید تحریم‌ها علیه ایران را رد کرد. همچنین گفت شورا در موضعی نیست که درباره درخواست واشنگتن اقدامی کند.

مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا ۲۰ اوت در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرد و در خواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه را ارائه داد. تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر براساس توافق برجام، پس از یک بازه زمانی پنج ساله به پایان می‌رسد.

دو سال پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد و به همین دلیل بسیاری معتقد هستند که آمریکا نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند. هدف آمریکا از طرح فعال کردن مکانیسم ماشه این است که تحریم‌های ایران در شورای امنیت بازگردد. آمریکا برخلاف نظر اکثریت اعضای شورای امنیت بر این باور است که از منظر حقوقی مجاز به استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران است، چون ایالات متحده آمریکا یکی از کشور‌های شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بوده است.

عصبانیت کرفت از شورای امنیت
طبق گزارش بی بی سی، کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل در پی مخالفت شورای امنیت با شروع مکانیسم ماشه گفت: «بگذارید در این خصوص کاملا شفاف باشم. دولت ترامپ از ایستادن در جایگاهی که هم‌نشینان محدودی داشته هراسی ندارد. من تنها از این متاسفم که دیگر اعضای شورای امنیت راه خود را گم کرده‌اند و حال می‌بینند که هم‌نشین تروریست‌ها شده‌اند.»
 
بعد از اعلام نظر اعضای شورای امنیت در مورد مکانیسم ماشه، محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران در توئیتر خود نوشت: «قلدری قانون‌گریزانه پمپئو یک بار دیگر آمریکا را منزوی کرد. با آنکه ایالات متحده مانع رایزنی در شورای امنیت درباره ابلاغیه غیرقانونی‌اش در روز جمعه شد، اعضای حاضر در نشست امروزِ این شورا در خصوص مسائل خاورمیانه تلاش آمریکا را باطل و بلااثر دانستند. وقت آن است دونالد ترامپ از گوش دادن به حرف‌های نوچه‌های زورگو دست بردارد.»

در واقع حق استفاده از این مکانیسم تنها برای اعضای مشارکت کننده در توافق هسته‌ای محفوظ است و آمریکا با خروج از این توافق در سال ۲۰۱۸ به مشارکت در آن پایان داده است. آمریکا نمی‌تواند ابلاغیه‌ای منطبق با پاراگراف ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در نظر بگیرد و نمی‌تواند روند آغاز مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها را به جریان بیاندازد و آمریکا تنها عضو شورای امنیت است؛ منتهی ادعایی خلاف دارد. با این شرایط آمریکا در سازمان ملل هر روز منزوی‌تر و تنهاتر می‌شود و دومینوی شکست‌های پی‌درپی از ابهت آمریکا در جهان می‌کاهد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی