تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ واکنش چین، تل‌آویو را ناامید کرد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ واکنش چین، تل‌آویو را ناامید کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

زنگنه: سکوت من به خاطر مصالح نظام است

وزیر نفت اظهار داشت: امسال میزان صادرات گاز به ۱۵ تا ۱۶ میلیارد متر مکعب خواهد رسید البته ترکیه ۲ تا ۲.۵ ماه گاز دریافت نکرد. ۵۰ میلیون متر مکعب به عراق صادر می‌شود تا حدی گاز به ارمنستان ارسال می‌کنیم. پاکستان نیز فعلا علیرغم آمادگی ما گازی خریداری نمی‌کند.

کد خبر: ۶۹۶۳۵
۰۸:۳۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
زنگنه: سکوت من به خاطر مصالح نظام است
 
دیدارنیوز - بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح طرح‌های گازرسانی اظهار داشت: امسال سال استثنایی برای صنعت پتروشیمی است، امروز سومین واحد بعد از کاتالیست لرستان و میاندوآب در عسلویه افتتاح شد. در ماه‌های آینده پروژه بیدبلند ۲ که پروژه بزرگ فراورشی و گاهز‌های مشعل است، به ارزش ۳ میلیارد دلار افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: اگرچه تحریم‌ها به ما فشار وارد می‌کند، اما چرخ صنعت نفت در حوزه بهره‌برداری و توسعه می‌چرخد و روح تلاش و امید متجلی می‌شود. امیدواریم با این اقدامات به توسعه، بهبود زندگی مردم و همچنین کاهش فشار‌ها کمک کنیم.
وزیر نفت با اشاره به برنامه‌های گازرسانی روستایی و طرح‌های توسعه‌ای بزرگ در پارس جنوبی و غرب کارون خاطرنشان کرد: بهبود وضعیت پالایشگاه‌ها نیز در دستور کار ما قرار دارد.

زنگنه درباره گازرسانی به نیروگاه‌ها و تغییرات آن از سال ۹۲ تاکنون تصریح کرد: در سال ۹۲، ۴۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها به صورت مایع بود که ارزش آن ۱۸ میلیارد دلار بود، اما در چند سال اخیر این رقم به ۱۰ درصد رسیده است اگرچه ۴.۵ تا ۵ درصد تقاضا افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی نیروگاه‌ها به جز کنارک و چابهار گازسوز هستند، گفت: نیروگاه‌ها به لحاظ سوخت مایع نیز از ذخیره خوبی برخوردارند.

 واکنش به کشف گاز در ترکیه
وزیر نفت درباره کشف گاز در دریای سیاه توسط ترکیه و تاثیر آن بر دریافت گاز از ایران اظهار داشت: براساس آنچه اعلام شده گاز کشف شده ۳۲۰ میلیارد متر مکعب گاز درجا است که ۲۳۰ میلیارد متر مکعب آن قابل برداشت است و تکنولوژی و هزینه بالایی نیاز دارد، اگر همه اعداد دقیق باشد، بنابراین روزی ۳۵ میلیون متر مکعب امکان برداشت دارند، و این در حالی است که  ۱۳۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز دارند.

صادرات ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز
زنگنه درباره رقم سالانه صادرات گاز نیز بیان کرد: امسال میزان صادرات به ۱۵ تا ۱۶ میلیارد متر مکعب خواهد رسید البته ترکیه ۲ تا ۲.۵ ماه گاز دریافت نکرد. ۵۰ میلیون متر مکعب به عراق صادر می‌شود تا حدی گاز به ارمنستان ارسال می‌کنیم. پاکستان نیز فعلا علیرغم آمادگی ما گازی خریداری نمی‌کند.

وی درباره موضوع LNG و صادرات از این مسیر گفت: به دلیل تحریم‌ها تاکنون نتوانسته‌ایم واحد‌های LNG را توسعه دهیم، اما در بخش مینی‌LNG‌ها به بخش خصوصی به دلیل قیمت پایین سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اما دنبال مصارف داخلی مینی‌LNG‌ها هستیم. راه‌آهن و لکوموتیو بهترین محل مصرف در حوزه مینی LNG‌ها هستند و این کار اقتصادی نیز هست. در این خصوص با وزارت راه و راه‌آهن به توافقاتی رسیده‌ایم.

وزیر نفت در مورد برخی انتقادات  اظهار کرد: منتقدان به خیلی چیز‌ها از جمله خیانت بنده را متهم می‌کنند. بعد از یک عمر خدمت‌رسانی به جمهوری اسلامی، بنده هم تحمل می‌کنم و به دلیل مصالح کشور جواب نمی‌دهم.

ستاره در دولت خاتمی استارت خورد و در دولت یازدهم به سرانجام رسید
زنگنه درباره انتقاد از عدم پالایشگاه سازی افزود: کم‌کاری در ساخت پالایشگاه اتهام بی‌دلیل و شایعه است. به طور قاطع اعلام می‌کنم که زمان آغاز به ساخت و پایان پروژه ستاره خلیج فارس در زمان وزارت من بوده است. زمان دولت خاتمی پروژه استارت خورد و در دولت یازدهم نیز به پایان رسید. اگر این دولت نبود هنوز هم حتی یک واحد پالایشگاه ستاره وارد مدار نمی‌شد. افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس نیز در زمان من بوده است.

خون دل خوردیم تا ستاره پالایشگاه شد
وی با بیان اینکه اکنون ۲.۲ میلیون بشکه ظرفیت پالایشی داریم، خاطرنشان کرد: ما خون‌دل خوردیم تا این‌ها به نتیجه برسد؛ خدا و هر فرد منصفی نیز این را می‌داند.

وزیر نفت گفت: طراحی سیراف برای پالایش ۴۰۰ هزار بشکه میعانات نیز در زمان بنده بوده است.

نان ما از دعوا در نمی‌آید
زنگنه تاکید کرد: عده‌ای فقط دنبال این هستند که بگویند فلانی آدم بدی است، اما ما انجام وظیفه می‌کنیم و سکوتمان هم به خاطر مصالح کشور است؛ نان ما در دعوا در نمی‌آید کسی که خدمت می‌کند نیاز به آرامش دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه ۴ برابر شدن صادرات فرآورده در طول این سال‌ها همان جلوگیری از خام‌فروشی است، گفت: می‌گویند روزی ۴۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود و این در حالی است که مصرف کشور ۷۲ میلیون لیتر است. برخی می‌گویند حذف کارت سوخت منجر به ده‌ها هزار میلیارد ضرر شده در حالی است کارت‌ها حذف نشده؛ این افراد باید بگویند محاسباتشان چگونه است. فقط قاچاق در گازوئیل وجود دارد که بنده مسئول مبارزه با قاچاق نیستم.

تعیین تکلیف فرزاد B
زنگنه درباره تعیین تکلیف پروژه فرزاد B گفت: به زودی قرارداد مربوط به این میدان امضاء می‌شود.

 با همه دنیا تعامل می‌کنیم جز اسرائیل
وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره اینکه آیا با ورود چینی‌ها در قرارداد احتمالی ۲۵ ساله احتمال کنار کشیدن کشور‌های دیگر از جمله هند وجود دارد، بیان داشت: این حساسیت‌ها درباره قرارداد با چین کار خارجی‌ها است. بنده اعلام می‌کنم هر کشوری که ادعا دارد قرارداد با چین یکطرفه است ما با خود آن‌ها قرارداد امضاء می‌کنیم یعنی به جای چین می‌نویسیم UK. ما در نفت هیچ امتیازی نداده‌ایم دو طرف ابراز تمایل کردند که می‌توانند با هم کار کنند و هیچکدام نیز تاکنون تعهدی نداشته‌اند.

وزیر نفت ادامه داد: هر کشوری به جز اسرائیل بخواهد ما با آن‌ها وارد مذاکره و امضاء قرارداد می‌شویم.
زنگنه تاکید کرد: برخی می‌خواهند با این اظهارنظر‌ها ما را منزوی کنند. آن‌ها دروغ می‌گویند که با این کار به نظام آسیب می‌زنند، زیرا به دنبال آسیب به ملت ایران هستند.

وی ادامه داد: ما اگر فرصت تعامل داشته باشیم قدرت یک منطقه‌ای خواهیم بود. عده‌ای می‌خواهند شیر در قفس باشد، اما ما می‌توانیم آن را بشکنیم. تحریم‌ها مردنی هستند و ما با این روحیه جلو می‌رویم و خدا نیز کمکمان می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر خط لوله نداشته باشیم تولید گاز در کشور حبس می‌شود، گفت:، اما این دو خط از نظر پایداری شبکه به کمک این منطقه می‌آید.

زنگنه تاکید کرد: ابتکار در احداث ساخت خطوط نهم و ششم سراسری انتقال گاز این بود که قرارداد ساخت bot شد تا از محل صادرات گاز اصل و فرعش پرداخت شود.

وی به صرفه‌جویی در مصرف گاز اشاره کرد و افزود:،   زیرا پارس جنوبی دیگری نداریم. اکنون مصرف خانگی زیاد است. همچنین راندمان نیروگاه‌ها باید بالا برود، زیرا با این گاز تولید برق می‌تواند ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی