تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
بورس، نگران پیروزی بایدن

انتخابات آمریکا: وال استریت، بزرگ ترین حامی ترامپ

کد خبر: ۶۹۵۳۱
۱۹:۵۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹

انتخابات آمریکا: وال استریت، بزرگ ترین حامی ترامپ

 

دیدارنیوز - زهیر دانش: بسیاری از تحلیلگران ایرانی، بسیار خوشبینانه، بایدن را به عنوان پیروز انتخابات معرفی می کنند، اما این تصور چقدر با واقعیت امریکا همخوان است؟ ترامپ بزرگ ترین حامی وال استریت است. کنفرانس های خبری خود را در ساعات آغاز به کار وال استریت برگزار می کند. با رشد شاخص داوجونز توییت های مسرت بخش می کند و از خود تشکر می کند! بزرگترین کارت ترامپ در شهر نیویورک قرار دارد: وال استریت.


بزرگ ترین ریزش شاخص سهام امریکا، به دلیل ویروس کرونا، درست در روز ۲۰ فوریه آغاز شد ، شاخص اس اند پی پانصد از ۳۹۹۸ طی فقط ۲۰ روز به ۲۰۰۰ واحد نزدیک شد تا معاملات برای ساعاتی متوقف شود اما پشتیبانی فدرال رزرو و پمپاژ دلار و خرید اوراق قرضه باعث بازگشت V شکل آن شد و احتمالاً طی روزهای آینده رکورد ۴ هزار  را خواهد شکست.


‏اما در اقتصاد امریکا از فوریه تا به امروز چه گذشته است؟ دلار امریکا که مدت ها تحت فشار قرار داشت عملا به بهترین شکل ممکن، ناجی اقتصاد امریکا شده است. اکنون منتظر سیاست های جدید مشوق مالی ایستاده و عملکرد بهتری نسبت به ماه گذشته از خودش نشان داد.


‏در حوزه  فلزات، بعد از رشد سریع و پیوسته، شاهد تثبیت قیمت در کانال های ابتدایی هفته گذشته هستیم. برای مثال طلا که از محدوده ی ۱۹۴۰ دلار به ۲۰۰۹ هم رسید باز ریزش کرد و به محدوده ی ۱۹۳۰-۴۰ برگشت.


در حوزه انرژی، امریکا نهایت استفاده خود را کرد. مخازن استراتژیکش را تا نهایت توان پر کرد و طی روزهای ابتدای اردیبهشت ماه، ترافیک سنگینی از نفتکش ها در سواحل امریکا منتظر تخلیه بار بودند.


‏توجه به دو موضوع دید بهتری از وضعیت امریکا به ما خواهد داد:


‏۱- رشد شاخص ها بعد از گذشتن از شوک کرونا به صورت V شکل. 


‏۲-حمایت بانک مرکزی امریکا از اقتصاد این کشور.


‏اما این موضوع تا چه حد به ایران مربوط است؟ برای درک تاثیر اوضاع اقتصادی امریکا در انتخابات پیش رو باید توجه داشته باشیم که بهترین عملکرد شاخص ها در امریکا در زمان ترامپ اتفاق افتاده و بازارهای سرمایه نگران روی کار آمدن جو بایدن هستند.

حجم سرمایه در بازار امریکا در حال حاضر خیره کننده است. صندوق های سرمایه گذاری در حال ایجاد توازن بین سرمایه و بهره های بلند مدت هستند. سهام شرکت اپل و تسلا بیشترین ارزش تاریخی شان را پیدا کرده اند و آمازون در حال تسخیر بازارهای آنلاین است. از طرف دیگر کمک های مالی دولت به افراد بیکار، درآمد بیشتری را برای آنها نسبت به قبل از کرونا به ارمغان آورده است. چک های ۱۶۰۰ دلاری و پمپاژ دلار، بسیاری از رای های اقتصادی را به سمت ترامپ سرازیر خواهند کرد. نرخ بهره ی بیست و پنج صدم درصد یعنی امکان تولید بیشتر و در نتیجه وضعیت اشتغال بهتر.


باید به دولت هایی که منتظر شکست ترامپ هستند، این نکته را خاطر نشان کرد که حامیان ترامپ کسانی هستند که غالباً در دوره های گذشته رای نمی دادند. برای آنها مسائل نژادی و یا ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا اولویت نیست و خاطره بحران اقتصادی در دوران اوباما را دارند. رای این قشر با توسل به شیوه تقیّه است. اعلامی نیست اما حضور جدی خواهند داشت.(شاید انتخابات این دوره آمریکا بی شباهت به انتخابات ۱۳۸۸ ایران نباشد).


‏برای ترامپ در حوزه سیاست خارجی، توافق با چین، برد دیپلماتیک بود، چین حداقل چهار برابر بیشتر غلات از امزیکا وارد می کند و اخیراً در جنگ فناوری نیز با فروش اجباری اپلیکیشن تیک تاک به امریکا موافقت کرده است.

 

در این بین، مذاکره با ایران شاید کمترین اهمیت را برای دولت ترامپ داشته باشد. متحد اصلی امریکا در خاورمیانه یعنی عربستان جای نفت تحریم شده ایران را در بازار پر کرده است و در حال زور آزمایی با روسیه است. البته نمی شود انزوای آمریکا در شورای امنیت را نادیده گرفت اما اروپایی ها هم روی رفتن ترامپ شرط بندی کرده اند. اروپایی ها به خوبی می دانند بعد از جنگ تعرفه ای چین و امریکا، حالا نوبت آنهاست. اگر ورق به نفع ترامپ برگردد می تواند اوضاع را برای ایران و متحدانش و دولت های اروپایی بیش از پیش سخت تر کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی