تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
/یادداشت/

محدودیت دامنه نوسان و حجم‌ مبنا، عامل عقب‌ماندگی و تله بنیانگذاران بورس

کد خبر: ۶۹۴۲۳
۱۷:۵۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹

محدودیت دامنه نوسان و حجم‌ مبنا، عامل عقب‌ماندگی و تله بنیانگذاران بورس

 

دیدارنیوز - آرش محمدنیا: یکی از چالش های اساسی مدیریتی، از جمله مدیریت اقتصادی در مسیر دست یابی به بلوغ، بیماری و مشکلی‌ست تحت عنوان "تله بنیانگذار"(founders trap). تله بنیانگذار به وضعیتی گفته می شود که یک سازمان اقتصادی و یا هر سازمان دیگری در مراحل رشد خود با ناتوانی از رهایی از ذهن بنیانگذاران و ذهنیت پیشین روبرو می‌شود. گرفتار آمدن در این تله باعث می‌شود تا سازمان اقتصادی نتواند به مطالبات تازه پاسخ دهد و همواره پاسخ مطالبات در ظرفی از ذهن گذشتگان داده می شود که مانع رشد و بلوغ خواهد شد.


در حالی‌که داناترین بنیانگذاران نیز توانایی آن را ندارند تا چارچوب‌ها و قواعدی تعیین کنند که برای همیشه جوابگو باشد.


دامنه نوسان ده درصدی بازار بورس ایران به همراه قانون حجم مبنا، زمانی توسط بنیانگذاران بورس، پایه‌گذاری شده که از نظر تعداد خریداران و حجم فروش قابل مقایسه با امروز نبود و با توجه به امکانات پایین اطلاع‌رسانی و عدم بهره‌مندی همه معامله‌گران از تحلیل‌های روز وضعیت شرکت‌ها در آن زمان، ترس از سقوط و صعود هیجانی و غیر حساب شده منطقی به نظر می‌رسید.


امروز به سبب استقبال مردم از این بازار و افزایش حجم معاملات به ده‌ها هزار میلیاد تومان، وجود محدودیت‌ها در حجم مبنا و دامنه نوسان، صف‌های خرید و فروشی برای سهام شرکت‌ها شکل داده که بار روانی ایجاد این صف‌ها، انتظارات کاذب قیمتی برای ارزش‌گذاری سهام نزد معامله‌گران ایجاد می‌کند و این با در نظر گرفتن زمانی که هر خریدار یا فروشنده در این صف‌ها تلف می‌کند که گاهی تا چند هفته طول می‌کشد ضرر‌های جبران‌ناپذیری از لحاظ قابلیت نقد شوندگی سهام و تحلیل درست و منطقی از روند سعود یا نزول یک سهم به بازار سهام وارد می‌کند.


بازار باید بتواند از مدیریت و قوانین سیال و منطقی بر اساس شرایط روز خود برخوردار باشد. این مقاومت‌ و اصرار بی‌دلیل بر قواعدی که در گذشته وضع و امروز اسباب دردسر در این بازار شده و ممکن است روزی موجب سرخوردگی، انصراف فعالین از این بازار و خروج پول و استقبال از بازارهای مشابه خارجی هم‌چون فارکس و... شود که هیچ‌کدام از این محدودیت‌ها را ندارد.


با از میان بردن محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا به طوری که ذکر شد و همچنین افزایش سهام شناور آزاد به شرطی که همراه با ورود نقدینگی جدید باشد که این موضوع نیز این روزها با استقبال مردم به قدر کفایت دیده می‌شود می‌توان بر این نکته تاکید کرد که بازار سرمایه ایران علاوه بر رفع مشکلات خود یک گام به بازار‌‌های جهانی نیز نزدیک‌تر شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی