تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

اهم عملکرد دولت یازدهم و دوره سه ساله دولت دوازدهم

انباشت مشکلات اقتصادی و بحران های ناشی از آن، خروج آمریکا از برجام و شروع جنگ اقتصادی، بحران های ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی و سرانجام شیوع ویروس کرونا، دولت یازدهم و دوازدهم را در هفت سال گذشته با چالش های جدی و بی سابقه ای رو به رو کرد. با این وجود با استراتژی صحیح و  اتخاذ سیاست های راهبردی، تلاش وامید و همچنین ایستادگی بر شعار تعامل سازنده با جهان، دولت توانست از این گردنه‌ های ناهموار عبور و کار را در این شرایط سخت ادامه دهد. بررسی تحولات اقتصادی و اجتماعی طی سال ۱۳۹۹-۱۳۹۲  موید این مساله است.

کد خبر: ۶۹۴۱۵
۱۶:۲۲ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
اهم عملکرد دولت یازدهم و دوره سه ساله دولت دوازدهم
 
دیدارنیوز - به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی طی هفت سال گذشته پروژه های متعددی در سطح ملی و استانی به سرانجام رساند و این روند تحت عنوان سنت پنجشنبه‌های افتتاح ادامه دارد.  همچنین افزایش حقوق و مستمری، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب، افزایش تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی، توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه  زیرساخت‌های حمل و نقل و توسعه بخش کشاورزی و  صنعت و معدن از مهمترین اقدامات دولت در زمینه اقتصادی بوده است. علاوه بر آن دولت اقدامات متعددی در زمینه اجتماعی انجام داد که توسعه بهداشت و سلامت از اهم  آنها بود و نتایج آن در شرایط کرونا مشهود است.

دستاوردهای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سطح ملی
تکمیل ظرفیت و راه‌اندازی فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۴-۲۲ پارس جنوبی یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم ودوازدهم بوده است. بر این اساس میزان تولید گاز غنی از میادین پارس جنوبی از متوسط ۱۸۳ میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۳۹۵ به متوسط ۵۶۷.۳ میلیون مترمکعب در روز در پایان سال ۱۳۹۸ بالغ شده است.

 افزایش ظرفیت تولید نفت خام میادین مشترک غرب کارون از دیگر اقدامات مهم دولت طی سال ۹۲ تا ۹۸ بوده است.  بررسی ها نشان می دهد میزان تولید نفت خام از میادین مشترک غرب کارون از ۶۸.۴ هزار بشکه در روز در سال ۱۳۹۲ به متوسط ۲۹۶.۷ هزار بشکه در روز در پایان سال ۱۳۹۸رسیده است.

 تکمیل و بهره‌برداری از مجتمع‌های پتروشیمی از دیگر اقدامات دولت بوده است.  در سال ۱۳۹۸ در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی ۳ طرح تولیدی پتروشیمی مورد توجه قرار گرفت که در پایان سال طرح‌های پتروشیمی متانول کاوه و فاز نخست پتروشیمی بوشهر راه‌اندازی شد.

 گازرسانی به یک میلیون مشترک جدید روستایی و شهری یکی دیگر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید بوده است. طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ گازرسانی به ۴۴۱۲.۹ هزار خانوار شهری و روستایی (به صورت تجمعی) پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۱۳۹۸ گازرسانی به حدود ۳۸۰۴ هزار خانوار انجام شده است.

همچنین تجاری‌سازی ساخت و تولید ۱۰ قلم کالای پرمصرف صنعت نفت در داخل کشور با محوریت بخش خصوصی، احداث ۳۶۶۳ هکتار گلخانه جدید و اصلاح، بازسازی و نوسازی ۵۴۱ هکتار گلخانه، تولید ۱۴ میلیون تن گندم و خرید تضمینی حدود ۷.۷ میلیون تن گندم، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، تکمیل و تحویل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در سراسر کشور در سال ۱۳۹۸، افزایش ظرفیت زیرساخت شبکه ریلی، تکمیل و بهره‌برداری از محورهای اولویت‌دار شبکه بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی در کریدورهای شمالی‏- جنوبی و شرقی‏- غربی، تامین آب شرب ۱۶۵۰ روستا با جمعیت حدود ۱.۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸، بهره‌برداری از ۱۸۷۹ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۳۵۰ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده و احداث ۱۲۸ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در سال ۱۳۹۸، نصب ۷۰۰۰ دستگاه کنتور حجمی بر روی چاه‌ها و پر و مسلوب‌المنفعه نمودن ۱۰۵۰۰ حلقه چاه فاقد پروانه و مضر به مصالح عمومی  و    آبگیری و یا افتتاح سدهای مرزی و غیرمرزی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت‌سازی برای توسعه بازار سرمایه و افزایش سهم آن در تامین مالی کشور و توسعه گمرک الکترونیک و یکپارچه با تمرکز بر پنجره واحد تجارت فرامرزی از اهم پروژه‌های اقتصاد مقاومتی طی هفت سال گذشته در سطح ملی بوده است.

دستاوردهای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سطح استانی
در سطح استانی نیز توسعه معادن و صنایع معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی استان‌ها قرار گرفت. بر این اساس در سال ۱۳۹۸ تعداد ۶ استان در زمینه توسعه معادن اقدام کرده اند.

پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهی خاویاری نیز یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در سطح استانی بود. در سال ۱۳۹۸ استان‌های کرمانشاه، بوشهر، ایلام، فارس، کردستان، سمنان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، مازندران و گیلان در زمینه پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهی خاویاری اقدام کردند که متوسط میزان پیشرفت عملیاتی این پروژه در ۱۱ استان  بالغ بر ۷۰ درصد است.

توسعه پروژه‌های زیرساختی بین ۳ استان در مناطق محروم سواحل مکران یکی دیگر از اقدامات دولت طی هفت سال گذشته بوده است.  در سال ۱۳۹۸ استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در مناطق محروم سواحل مکران و پس‌کرانه‌های آن اقدام کرده اند.

افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی و احداث و توسعه واحدهای فرآوری، توسعه نوغانداری و ابریشم‌کشی و تولید نخ ، تکمیل زنجیره تولید فرش دستباف شامل تولید پشم، فرآوری آن، نخ‌ریسی و بافت فرش، تولید مشتقات اتیلن گلیکول از دانه‌های ذرت و افزایش اکتان سوخت بنزین و افزایش تولید کاغذ سنگی از اقدامات مهم دولت بوده است.
بهبود وضعیت شاخص‌های کلیدی بودجه
یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم اصلاح ساختار بودجه و از جمله کاهش سهم نفت در درآمدهای دولتی بود. همچنین افزایش شفافیت در بودجه ریزی نیز از دیگر اقدامات مهم دولت تدبیر وامید بوده است. مقایسه سهم درآمد نفت از منابع بودجه عمومی طی سال  های ۹۲ تا ۹۸ از کاهش حدود ۳۲ درصدی حکایت دارد. همچنین سهم مالیات نیز از درآمدهای دولت طی سال ۹۲ تا ۹۸  افزایش  ۳.۱ درصدی داشته است.

افزایش حقوق و مستمری
متوسط حقوق کارمندان دولت از سال ۹۲ تا ۹۸ افزایش ۴.۱ برابری داشته است. در این میان حقوق فرهنگیان نیز طی این مدت افزایش ۴.۸ برابری داشته است. متوسط مستمری پرداختی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز  با فازیش ۵.۹ برابری از ۷۱ به ۴۱۷درصد رسیده است.

افزایش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب
با اقدامات موثر دولت برای جذب سرمایه های خارجی شاهد افزایش در این خصوص بودیم. یکی از دلایل این امر ثبات اقتصادی و همچنین اجرای برجام و رفع موانع سرمایه گذاری به خصوص در سال های رفع تحریم ها بود. گزارش ها نشان می دهد سرمایه گذاری خارجی مصوب افزایش ۳.۸ برابری داشته است.

بهبود جایگاه اقتصادی ایران در شاخص‌های جهانی
گزارش های بین المللی نشان می دهد بسیاری از شاخص های جهانی در هفت سال گذشته در کشور بهبود یافته است. یکی از این مولفه ها شاخص سهولت در کسب و کار بوده است که بر اساس آمارهای بین المللی، بهبود ۲۵ پله ای طی سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ داشته است. راه اندازی پنجره واحد فیزیکی و کاهش زمان کسب مجوز از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت از مهمترین اقدامات دولت در این زمینه بوده است. علاوه بر این شاخص کارآفرینی و توسعه نیز در دولت یازدهم و دوزادهم بهبود ۲۸ پله ای داشته است. همچنین شاخص نوآوری جهانی نیز از ۱۱۳ به ۶۱ بهبود ۵۲ پله ای داشته است. شاخص ریسک اعتباری نیز از ۷.۰سال ۲۰۱۳ به ۶.۰در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

توسعه بهداشت و سلامت
جمعیت تحت پوشش بیمه های اجتماعی با طرح تحول سلامت در کشور با افزایش ۲.۵ واحد درصدی همراه بوده است. همچنین جمعیت پوشش بیمه درمان نیز با افزای ۵ واحددرصدی همراه بوده است.  نرخ مرگ و میر مادران نیز از ۱۹.۹  سال ۹۲ به ۱۷.۷ در سال ۹۸ رسید. روند میزان مرگ کودکان زیر پنح سال نیز طی این مدت با کاهش ۴ واحدی همراه بود.
از سویی دیگر سهم داروهای تولید داخل از کل بازار افزایش ۱۰ درصدی داشت. تعداد تخت بستری فعال نیز از ۹۳ هزار عدد در سال ۹۲  به ۱۵۱۳۰۰ در سال ۹۸ رسید.

افزایش تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی
در حالی که در سال ۹۲ تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی  ۲۳۶۲ بود این رقم در سال ۹۸ به ۹۷۴۹.۹ در سال ۹۸ رسید. همچنین تامین منابع مالی از بازار سرمایه نیز در دستور کار جدی دولت قرار گرفت؛ موضوعی که پیش از این و در سال های گذشته همواره مورد تاکید کارشناسان قرار داشت. تامین منابع از طریق بازار سرمایه هزینه های تولید را کاهش و اقدامی در راستای حمایت از تولید است. این اقدام در سال جهش تولید در دستور کار جدی دولت قرار گرفت.

توسعه حوزه انرژی
در حالی که میانگین فروش قیمت نفت در سال ۹۲ در هر بشکه ۱۰۴ دلار بود این رقم در سال ۹۸ به ۶۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت. این مساله درآمدهای دولت را با کاهش رو به رو کرد. با این وجود اصلاح بودجه و کاهش سهم نفت از درآمدهای دولت توانست به کمک دولت بیاید. افزایش ظرفیت تولید گاز یکی از مهمترین اقدامات دولت در زمینه انرژی بوده است. بر این اساس ظرفیت تولید گاز غنی با افزایش ۱.۵ برابری از ۶۳۴ سال ۹۲ به ۹۲۶ در سال ۹۸ رسید. شبکه گاز شهری و روستایی احداث شده نیز با فزایش ۱.۵ برابری طی سال ۹۲ تا ۹۸ همراه بود. یکی دیگر از اقدامات دولت در زمینه انرژی افزایش ۱۳.۲ درصدی تولید ۵ فراورده اصلی از جمله بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع بود.

علاوه بر این میزان تولید نیروگاه های برق آبی با رشد ۵۸.۹ درصدی همراه بود. تعداد خانوارهای روستایی دارای برق نیز با رشد ۵.۳ درصدی همراه بوده است.

رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات
با اهتمام و اصرار دولت تدبیر و امید و با وجود موانع زیاد توسعه اینترنت با روند پرسرعتی همراه بود. در سال ۹۲ شاخص دسترسی به ا ینرتنت پرسرعت ثابت و سیار ۵.۳۳ درصد بود و این رقم در سال ۹۸ با افزایش ۱۴.۶ برابری به ۷۸.۰۸ درصد رسیده است. همچنین تعداد روستاهای دارای اینترنت پرسرعت نیز طی هفت سال گذشته با افزایش بی سابقه همراه بود. در حالی که سال ۹۲ روستاها فاقد اینترنت پرسرعت بودند این رقم در سال ۹۸ به ۳۰۷۷۹ رسیده است. ضریب نفوذ اینترنت در دولت یازدهم و دوازدهم با افزایش ۲.۳ برابری همراه بوده است.

تسریع در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل
درراستای کاهش هزینه ها توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در دستور کار دولت قرار گرفت. در دولت تدبیر و امید طول آزادراه ها رشد ۱۴.۵ درصدی داشت. طول بزرگراه ها نیز افزایش ۱.۴ برابری داشت و ۱۲۹۶۹ سال ۹۲ به ۱۸۵۰۰ در تیر ۹۹ رسید. همچنین طول راه های اصلی نیز افزایش ۱.۲ برابری داشته است. طول خطوط اصلی ریلی با وجود مشکلات مالی افزایش ۱.۲ برابری یافت  و بسیاری از پروژه های نیمه کاره به جا مانده از دولت قبل در دولت یازدهم ودوازدهم تکمیل شد.

بهبود و رشد تولیدات محصولات کشاورزی
در بخش کشاورزی کشور شاهد افزایش ۱.۳ برابری تولید محصولات بودیم. در حالی که کل محصولات کشاورزی در سال ۹۲، ۹۷ میلیون تن بود این رقم در سال ۹۸ به ۱۲۵ میلیون تن رسید. اصلاح روند آبیاری و اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی طی هفت سال گذشته بوده است و بخش قابل توجهی از این هدف تا کنون تحقق یافته است.  بر این اساس شاهد رشد ۱۴ درصدی در این خصوص بوده ایم.

در راستای مقابله با بیابان زایی نیز دولت با همکاری نهادها و وزارتخانه های مرتبط اقدامات قابل توجهی انجام داده است و این عملیات از ۱۰.۸ هزار هکتار سال ۹۲ به ۷۲.۲ هزار هکتار در سال ۹۸ افزایش یافت.

توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار نیز در این مدت افزایش ۲.۹ برابری داشته است.  همچنین اجرای عملیات آبخیز داری نیز با افزایش ۴.۴ برابری همراه بود.

خودکفایی در تولیدات گندم یکی دیگر از اقدامات مهم دولت تدبیر وامید بوده است و این مساله به خصوص در شرایط تحریم ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. بر این اساس قیمت خرید تضمینی گندم در راستای حمایت از کشاورزان افزایش ۴ برابری داشت.

توسعه صنعت و معدن
افزایش تولید فولاد خام، افزایش تولید انواع خودرو سبک، افزایش تولید شمش الومینیوم، افزایش تولید کنستانتره زغال سنگ، افزایش تولید کاتد مس و  افزایش تولیدات پتروشیمی از مهمریت اقدامات دولت طی هفت سال گذشته در حوزه صنعت و معدن بوده است.

بهبود وضعیت آموزش عالی
افزایش ۱۲ درصدی سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کل دانشجویان و کاهش ۱۸.۷ درصدی نسبت دانشجو به هیات علمی تمام وقت از اهم اقدامات وزارت علوم طی هفت سال گذشته بوده است.

همچنین در زمینه علم و فناوری نیز طی سال ۹۲ تا کنون شاهد دستاوردهای مهمی بوده ایم. بر این اساس تعداد شرکت های دانش بنیان افزایش ۹۵ برابری داشته است. در سال ۹۲ تعداد شرکت های دانش بنیان ۵۵ بود و این رقم در سه ماهه ۹۹ به ۵۲۳۶ رسیده است. همچنین درآمد شرکت های دانش بنیان نیز در این مدت افزایش ۶۰۰ برابری داشته است.  از سویی دیگر در زمینه اشتغال این شرکت ها نیز شاهد افزایش ۱۳۹ برابری بوده ایم.

بهبود وضعیت مدارس
در حوزه آموزش و پرورش سهم دانش آموزان غیر دولتی از کل دانش آموزان افزایش ۴.۷ واحد درصدی داشته است. همچنین نسبت دانش آموز به معلم نیز در مدارس دولتی افزایش ۴.۳ بر حسب نفر داشته است.  نسبت مدارس ایمن نیز در این مدت افزایش  ۶.۸ واحد درصدی یافت.

رشد آثار فرهنگی
در حوزه فرهنگ نیز تعداد آثار ثبت شده در یونسکو افزایش ۲.۴ برابری داشت و از ۱۶ اثر در سال ۹۲ به ۳۸ اثر در بهار ۹۹ رسید. همچنین تعداد سالن های فعال سینما نیز در دولت تدبیر و امید رشد ۱۱.۸ درصدی داشت.  تعداد کتابخانه های عمومی نیز از ۳۱۸ به ۶۳۸ افزایش یافت که رشد دو برابری را نشان می دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی