تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

فوتبال ایران و چالش قرارداد‌های چند میلیاردی؛ حاتم بخشی ورشکستگان!

فوتبال ایران در این سال‌ها بار‌ها با شکایت‌های سرمربیان و بازیکنان خارجی نقره داغ شده است. از شفر، ویلموتس و برانکو گرفته تا بازیکنان ریز و درشت خارجی. آنچه، اما در این میان گهگاه نادیده گرفته شده است ارقام قرارداد بازیکنان ایرانی با باشگاه‌هاست که دست کمی از این ضرر‌های دلاری ندارد. در این روز‌ها اخبار درخواست ده میلیارد تومانی برخی بازیکنان از باشگاه‌هایشان به گوش می‌رسد.

کد خبر: ۶۹۰۶۱
۱۷:۲۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
فوتبال ایران و چالش قرارداد‌های چند میلیارد تومانی


دیدارنیوز ـ مهدی زعیم زاده: فوتبال ایران همچنان در شوک پرونده مارک ویلموتس قرار دارد. طبق اعلام کمیته انضباطی فیفا، فدراسیون فوتبال ایران به پرداخت ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار یورو به سرمربی سابق تیم ملی محکوم شده است. اگر پرداخت دو میلیون یورویی سال گذشته به این مربی بلژیکی را هم در کنار این رقم قرار دهیم به یک خسارت حداقل هشت میلیون یورویی می‌رسیم. یک فاجعه تاریخی و بزرگ.

عصبانیت مردم از این فاجعه تمامی ندارد. جلد نخست اکثر روزنامه‌های ورزشی امروز هم پر بود از عدد و رقم که از ضرر حدودا دویست میلیارد تومانی فوتبال ایران خبر می‌دادند. دویست میلیارد برای باختن به بحرین و عراق و به خطر افتادن حضور در جام جهانی.

فوتبال ایران در این سال‌ها بار‌ها با شکایت‌های سرمربیان و بازیکنان خارجی نقره داغ شده است. از شفر، ویلموتس و برانکو گرفته تا بازیکنان ریز و درشت خارجی. آنچه، اما در این میان گهگاه نادیده گرفته شده است ارقام قرارداد بازیکنان ایرانی با باشگاه‌هاست که دست کمی از این ضرر‌های دلاری ندارد. در این روز‌ها اخبار درخواست ده میلیارد تومانی برخی بازیکنان از باشگاه‌هایشان به گوش می‌رسد. آیا این ارقام صحت دارد؟ برای اینکه به این جواب برسیم باید باید ابتدا بررسی کنیم قرارداد دانه درشت‌های فوتبال ایران در این فصل چقدر بوده است؟


ملی‌پوشان گران قیمت
برای اینکه ببینیم گران‌ترین بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ ایران در چه تیمی توپ می‌زنند باید به تبریز رفت، جایی که گفته می‌شود سه ستاره تراکتور، اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی قراردادی حدودا چهارصد هزار یورویی با تیم‌شان دارند. با توجه به قیمت کنونی یورو آن‌ها قراردادی حدودا ده میلیارد تومانی امضا کردند. رشید مظاهری دیگر بازیکن گران تراکتور با قراردادی چهار میلیاردی است.

قبل از بالا رفتن ارزش یورو و دلار، گران‌ترین بازیکن لیگ در تهران حضور داشت. گفته می‌شود قرارداد علیرضا بیرانوند با پرسپولیس بین شش تا هفت میلیارد تومان ارزش داشت. مهدی ترابی دیگر بازیکن گران پرسپولیس با قراردادی چهار و نیم میلیارد تومانی است. چند بازیکن سه، چهار میلیاردی هم در این تیم دیده می‌شود. در استقلال هم وضعیت به همین شکل است و بازیکنانی مثل علی کریمی، وریا غفوری، حسین حسینی و روزبه چشمی هم با قرارداد‌هایی سه، چهار میلیاردی در این فصل به میدان رفتند. در باشگاه‌هایی مثل سپاهان هم چنین ارقامی دیده می‌شود. این ارقام البته مختص بازیکنان ایرانی است وگرنه با تبدیل رقم قرارداد دلاری بازیکنان مطرح خارجی به تومان به ارقام نجومی می‌رسیم.


از دیاباته تا کی‌روش
قرارداد شیخ دیاباته، مهاجم گلزن استقلال به تازگی افشا شد، با توجه به پاداش‌هایی که در قرارداد این بازیکن وجود دارد قرارداد او از ۱۵ میلیارد تومان هم بیشتر می‌شود. در اصفهان هم قرارداد کی‌روش استنلی با سپاهان با قیمت دلار امروز از ۱۴ میلیارد تومان هم بیشتر می‌شود. در سایر تیم‌ها هم ارقام تقریبا مشابه تخمین زده می‌شود. قرارداد جونیور براندائو، مهاجم بی‌کیفیت پرسپولیس پانصد هزار دلار بود، البته او با دریافت حدود ۱۵۰ هزار دلار قراردادش را فسخ کرد. در مجموع پرسپولیس این فصل بیش از ده میلیارد تومان برای مهاجمان خارجی هزینه کرد و این بازیکنان حتی یک گل نزدند.
 
فوتبال ایران و چالش قرارداد‌های چند میلیارد تومانی

در شرایطی که مسوولان فوتبال ایران این روز‌ها از بی پولی می‌نالند و درگیر بدهی‌های داخلی و خارجی‌اند بازهم هر روز  اخبار حیرت‌آوری از ارقام جدید بازیکنان داخلی به گوش می‌رسد. ستاره‌های لیگ برای تمدید قراردادهایشان ارقام بالای پنج میلیارد و حتی نزدیک ۱۰ میلیارد تومان درخواست کرده‌اند. مهدی ترابی، علی کریمی، روزبه چشمی و ... با ارقام بالا حاضر خواهند شد قراردادشان را تمدید کنند. درباره مربیان هم اخبار مشابه منتشر شده است. رقم قرارداد یحیی گل محمدی با پرسپولیس رقمی بالای پنج میلیارد است. امیر قلعه نویی هم در فصول اخیر با چنین ارقامی  قرارداد بسته است.

این ارقام میلیاردی و بد‌های خارجی زنگ خطر را برای فوتبال ایران به صدا در آورده است. باید دید آیا فوتبال تقریبا ورشکسته ایران قادر به تحمل این قرارداد‌های هنگفت را دارد. با توجه به دلار بیست و یک هزار تومانی کوچ برخی بازیکنان پرتوقع به لیگ‌های خارجی و جذب نکردن بازیکن خارجی شاید تنها راه نجات فوتبال ایران باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی