تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

افشاگری میرسلیم، قالیباف و اصلاح‌طلبان؛ ساعت‌ها به وقت ۱۴۰۰ تنظیم می‌شوند

این که انگیزه دقیق مصطفی میرسلیم از این جدیت در پیگیری اتهام فساد در شهرداری تهران چیست؛ چندان روشن نیست. اما این امر روشن است که نتیجه این پرونده تاثیری به سزا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد داشت. محمد باقر قالیباف یکی از گزینه‌های جدی اصولگرایان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری است و این پرونده می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای بلندپروازی‌های سردار داشته باشد. از سوی دیگر مطرح شدن نام یک نماینده اصلاح‌طلب _ آن هم نماینده اصلاح‌طلب شهر یزد! _ به این پرونده لطمه جبران ناپذیری به حیثیت اصلاح‌طلبانی است که تا به حال در این مورد سکوت پیشه کرده‌اند. البته سکوت رهبران اصلاح‌طلب به آن معنی نیست که بدنه آن‌ها هم در مقابل چنین گاف بزرگی سکوت کنند و این تاثیری به سزا در وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده خواهد داشت. خلاصه همه ساعت‌ها به وقت ۱۴۰۰ تنظیم شده‌اند.

کد خبر: ۶۸۷۱۶
۱۸:۲۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
ارتباط افشاگری میرسلیم، انتخابات ۱۴۰۰ و قالیباف
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: محمدباقر قالبیاف، رییس مجلس شورای اسلامی از مصطفی میرسلیم، نماینده این مجلس به خاطر وارد کردن اتهام در پرونده رشوه ۶۵ میلیارد تومانی در دوران شهرداری تهران شکایت کرده است. گفته شده اداره حقوقی مجلس از آقای میرسلیم و سه خبرنگار به خاطر آنچه "اتهامات بی‌اساس" خوانده شده، شکایت کرده است. دلیل شکایت از آقای میرسلیم "نشر اکاذیب و تشویش اذهان" اعلام شده است. یک عضو هیأت رئیسه مجلس هم گفته است هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مورد ادعای آقای میرسلیم وارد عمل می‌شود.
 
میرسلیم: مدارک رشوه ۶۵ میلیاردی تحویل دستگاه قضایی شده
 مصطفی میرسلیم  به تازگی اعلام کرده؛ مدارک مربوطه را به قوه قضائیه تحویل داده است و "ابعاد موضوع، پس از محاکمه روشن خواهد شد".  او گفته است پرداخت این رشوه به موضوع تحقیق و تفحص مجلس دهم از شهرداری در زمان آقای قالیباف بر می‌گردد. این اظهارات آقای میرسلیم یک روز پس از آن بیان می‌شود که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، اعلام کرد در ارتباط با این پرونده یک نماینده پیشین مجلس بازداشت شده است.
 
میرسلیم در تازه‌ترین اظهارات خود در ارتباط با "رشوه ۶۵ میلیارد تومانی" گفته که سکوت نمی‌کند و "اگر فساد ریشه کن نشود هیچ طرحی برای نجات کشور از مشکلاتی که عمدتا به دلیل سوء تدبیر و بعضا خیانت برخی مسئولان و مدیران گریبان کشور را گرفته و موجب غارت سرمایه‌های انسانی و مادی جمهوری اسلامی شده است، به سرانجام موفق نخواهد رسید". او روز چهارشنبه ۲۲ مرداد  هم تکرار کرد: "برای همه مردم این سؤال مطرح است که مگر در شهرداری چه خبر بوده که رد شدن طرح تحقیق و تفحص موجب ابراز تشکر قالیباف از مجلس شد"؟
 
اصل ماجرای قالیباف و املاک نجومی
موضوع جنجال املاک نجومی ریشه در مجموعه افشاگری‌ها و واکنش‌هایی دارد که در مورد واگذاری چند هزار میلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران در زمان محمدباقر قالیباف صورت گرفت که اولین بار توسط سایت معماری نیوز به مدیر مسئولی یاشار سلطانی رسانه‌ای شد مبنی بر اینکه شهرداری تهران به برخی از مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر، یک نماینده مجلس، یک مقام نیروی انتظامی و چند مقام و مأمور حراست، در شمال تهران، املاکی با قیمت‌های نجومی را با ۵۰ درصد تخفیف واگذار کرده‌است و در بسیاری موارد قیمت کارشناسی املاک نیز کمتر از نرخ واقعی برآورد شده و برای پرداخت ۵۰ درصد باقی‌مانده وام‌های کلان با باز پرداخت ناچیز در نظر گرفته شده‌است.
 
بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از لزوم ورود این قوه به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران سخن گفتند. در ۶ آبان ۹۵ دادستان کل کشور از تخلف در واگذاری املاک به ۴۵ نفر از مدیران شهرداری و خارج از شهرداری که عضو تعاونی نبوده‌اند و ۱۵۰ نفر که تخفیف بالا و خارج از ضابطه گرفته‌اند و ۲۹ نفر خارج از شهرداری که آپارتمان گرفتند خبر داد. در اسفند ۱۳۹۵ در دوره دهم مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی مطرح شد، اما نمایندگان به آن رای ندادند. پس از رد شدن این طرح، محمدباقر قالیباف در پیامی از نمایندگان تشکر کرده بود.
 
میرسلیم در صحبت‌های اخیر خود گفت که زیر نظر آقای قالیباف در شهرداری تهران، اشتباهات مهمی رخ داده که به‌موقع به ایشان تذکر کتبی و شفاهی داده‌ام و باید اصلاح می‌شد و به این جا نمی‌رسید که جانشین مورد اعتماد ایشان دستگیر و گرفتار شود، اشاره مصطفی  میرسلیم به بازداشت عیسی شریفی، قائم مقام محمدباقرقالیباف در شهرداری تهران است که در تمام ۱۲ سال ریاست او بر شهرداری تهران، در این نهاد حضور داشت. پس از بازداشت عیسی شریفی، قوه قضائیه اعلام کرد برخی از املاک شهرداری را که با قیمت ارزان واگذار شده بود، توقیف کرده و به این نهاد بازگردانده است.
 
۲ هزار مورد تخلف در واگذاری قالیباف
محمدجواد حق‌شناس در گفتگو با آفتاب‌نیوز گفت: «یک مورد از پرونده فسادمالی شهرداری تهران برابر با حقوق نجومی ۱۵ساله یک مدیر است.»  «محمود میرلوحی»، عضو شورای شهر تهران، در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد تأکید کرد که در گزارش اولیه مربوط به این املاک بحث واگذاری ۶۷۴ ملک به صورت غیرقانونی مطرح شد، ولی با پیگیری‌های بعدی به بیش از ۲۰۰۰ ملک رسید و پرونده املاک نجومی کماکان باز است. بر اساس اظهارات این عضو شورای شهر، قرار است پیروز حناچی، شهردار تهران، به‌زودی دربارهٔ پشت پرده مربوط به واگذاری ۴۱ ملک از مجموعه املاک نجومی صحبت کند.
 
پس از اینکه یاشار سلطانی در سال ۹۵ به خاطر این افشاگری بازداشت شد، تا مدتی موضوع املاک نجومی مسکوت ماند. شاید وقتی محمدباقر قالیباف در سال ۹۶ شهرداری تهران را به رقیب اصلاح‌طلب خود تحویل داد و خود را آماده کارزار انتخابات مجلس شورای اسلامی کرد هرگز فکرش را هم نمی‌کرد دوباره این موضوع بر سر زبان بیفتد، آن هم از طرف یار موتلف و اصولگرایش مصطفی میرسلیم. هنوز امضای ائتلاف نیرو‌های انقلاب (اصولگرایان) خشک نشده بود و سردار قالیباف به صندلی ریاستش در بهارستان عادت نکرده بود که یک اصولگرای سنتی این چنین به یار نواصولگرایش تاخت.
 
با افشاگری میرسلیم، قالیباف قید ۱۴۰۰ را می‌زند؟
موضوع خیلی جدی به نظر می‌رسد و این پرسش به ذهن می‌رسد که مصطفی میرسلیم به دنبال چیست؟ آیا موضوع فقط تعهد به شفاف سازی و جلوگیری از فساد است یا باید اهداف و نیات دیگری را هم در مسیر این کنش و واکنش‌ها جستجو کرد؟  عده‌ای از کارشناسان معتقدند با این حمله شاید حساب شده میرسلیم، محمدباقر قالیباف باید قید پاستور در ۱۴۰۰ را بزند. قالیباف به هر حال در سال ۹۶ به نفع سید ابراهیم رییسی از انتخابات کنار رفت و به نظر ریاست مجلس یازدهم جایزه آن اقدام است، آیا جریان اصولگرای مرکزی و شخص رییسی در این مقطع قرار است آن جایزه را پس بگیرند؟ باید منتظر ماند و دید حال که هم پرونده املاک نجومی و هم شکایت قالیباف از میرسلیم به نظر قوه‌قضاییه موکول شده، اصل فسادستیزی و شفافیت برنده می‌شود یا مصلحت و چشم‌پوشی. این تصورات و گمانه‌ها در حالی طرح می‌شود که قالیباف نشان داده به این راحتی‌ها از آمال بلند مدت خود پا پس نمی‌کشد و از جمله این آرزو‌ها رسیدن به مقام ریاست جمهوری ایران است و تقریبا سخت و ناشدنی به نظر می‌رسد که شاهد پاسخگویی او در یک جلسه دادگاه باشیم.
 
اما موضوع به همینجا ختم نمی‌شود، چون پای یک نماینده مجلس دهم به میان این پرونده کشیده شده است. سخنگوی قوه قضاییه بدون ذکر نام از بازداشت یک نماینده مجلس دهم در ارتباط با املاک نجومی و رشوه ۶۵ میلیارد تومانی از شهرداری تهران خبرداد، ولی اینبار هم یاشار سلطانی مدیر مسئول سایت معماری نیوز بود که در توییتر خود از این نماینده نام برد. او در توییترش ادعا کرده است که: سید ابوالفضل موسوی نماینده سابق مجلس به دریافت ۶۵ میلیارد تومان رشوه در دوره قالیباف اعتراف کرده است. موسوی که از ۲۰ روز پیش در بازداشت است به دریافت رشوه ۶۵ میلیاردی از طریق شرکت رساتجارت و شرکت پژوهاب اعتراف کرده است. گفته شده این مبلغ به شکل هلوگرام و به نام "سید حسین موسوی" برادر او صادر شده که در حال حاضر متواری است. به ظاهر این مبلغ از آن جهت توسط نماینده پیشین مجلس دریافت شده است که قرار بود این عضو کمیسیون عمران مجلس دهم به "تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری" دوره قالیباف رای منفی دهد. قالیباف در آن زمان پس از رای منفی مجلس به تحقیق و تفحص؛ طی نامه‌ای از لاریجانی تشکر کرد.
 
پای اصلاح‌طلبان این‌بار در املاک نجومی
 در این دعوا که فاز جدید آن توسط یک اصولگرای سنتی به نام مصطفی میرسلیم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت هاشمی رفسجانی و نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی کلید خورده، پای جریان اصلاح‌طلب و لیست امید را هم به میان کشیده است. سید ابوالفضل موسوی بیوکی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان (گام دوم در یزد) حضور داشت و توانست با کسب ۱۲۴٬۴۴۸ رأی از مجموع ۲۴۷٬۲۵۹ رأی مأخوذه صحیح، بعنوان نماینده یزد و صدوق، وارد مجلس دهم شود. همچنین شنیده‌ها حاکی از این است که نماینده‌های دیگری هم در این پرونده احضار و مورد بازجویی قرار گرفته اند و برخی از آن‌ها هم اکنون به قید وثیقه آزاد هستند. تا لحظه تنظیم این گزارش نامی از دیگر نمایندگان که احضار، بازجویی، بازداشت و آزاد شده‌‎اند، وجود ندارد، ولی حداقل این مورد خاص یعنی کشیده شدن پای "سید حسین موسوی بیوکی" به این پرونده بیش از پیش به بدنه نحیف و ضعیف اصلاح‌طلبان آسیب وارد کرده است.
 

ساعت‌ها به وقت ۱۴۰۰ تنظیم می‌شوند
این که انگیزه دقیق مصطفی میرسلیم از این جدیت در پیگیری اتهام فساد در شهرداری تهران چیست؛ چندان روشن نیست. اما این امر روشن است که نتیجه این پرونده تاثیری به سزا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد داشت. محمد باقر قالیباف یکی از گزینه‌های جدی اصولگرایان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری است و این پرونده می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای بلندپروازی‌های سردار داشته باشد.

از سوی دیگر مطرح شدن نام یک نماینده اصلاح‌طلب _ آن هم نماینده اصلاح‌طلب شهر یزد! _ در این پرونده لطمه جبران ناپذیری به حیثیت اصلاح‌طلبانی است که تا به حال در این مورد سکوت پیشه کرده‌اند. البته سکوت رهبران اصلاح‌طلب به آن معنی نیست که بدنه آن‌ها هم در مقابل چنین گاف بزرگی سکوت کنند و این تاثیری به سزا در وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده خواهد داشت.

خلاصه همه ساعت‌ها به وقت ۱۴۰۰ تنظیم شده‌اند.


 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی