تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
دیدار آدینه ۹

خبرخوانی هفتگی دیدار: بورس، قلعه‌نوعی، قالیباف و مدرس خیابانی بازنده، میرسلیم، پرویز فتاح و پوتین برنده!

در هفته‌ای که گذشت همچنان آمار ابتلا و فوتی‎های ناشی از کرونا بالا و روی خط نگرانی بود، شاخص بورس روندی کاهشی داشت، واکسن کرونای ساخت روسیه خبرساز شد، وزیر پیشنهادی روحانی دست خالی از مجلس برگشت، برگزاری کنکور به تعویق افتاد، ماجرای املاک نجومی چندباره یقه قالیباف را چسبید و میرسلیم را قهرمان شفافیت کرد، سپاهان باخت و قلعه نوعی رفت، روز برگزاری دربی سرخابی‌ها در جام حذفی مشخص شد.

کد خبر: ۶۸۶۰۸
۰۸:۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
در این هفته؛ بورس، قلعه‌نوعی، قالیباف و مدرس خیابانی بازنده، میرسلیم و پوتین، برنده شفافیت و شفا!
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: به روال هر هفته دیدارنیوز اتفاقات و اخبار مهم هفته‌ای که گذشت را در خبرخوانی هفتگی خود مورد بررسی قرار داد و همچنان خبر شیوع ویروس کرونا و قرمز بودن شهر‌ها و استان‌های زیادی در کشور نگران کننده است. در آخرین اطلاع‌رسانی ستاد ملی کرونا عدد ۱۷۴ مورد فوتی گویا و حاکی از این است که حالا حالا‌ها باید زیر سایه سیاه کرونا زندگی و عادت کنیم.

آمار فوتی‌های کرونا به ۱۹ هزار و ۱۶۲ نفر رسید
سخنگوی وزارت بهداشت، روز پنجشنبه ۲۳ مرداد از فوت ۱۷۴ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: آمار فوتی‌های کرونا تا کنون به ۱۹ هزار و ۱۶۲ مورد رسیده است. سیما لاری با اشاره به شناسایی ۲۶۲۵ نفر بیمار کرونا در شبانه روز گذشته، گفت: از این تعداد ۱۲۴۶ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

 وی با اشاره به ۱۷۴ مورد فوتی در شبانه روز گذشته، افزود: آمار فوتی‌های کرونا تا کنون به ۱۹ هزار و ۱۶۲ مورد رسیده است و ۳۹۷۱ نفر از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

در حال حاضراستان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.
 
واکسن کرونا به سبک پوتین
خبر مهم، ولی پر حرف و حدیث دیگر اعلام رییس جمهوری روسیه مبنی بر ساخت واکسن کرونا بود. البته کارشناسان بین‌المللی به این دلیل که این واکسن باید روال طبیعی خود را برای تایید مستقل در سازمان بهداشت جهانی طی کند با شک و تردید به این خبر واکنش نشان دادند و این در حالی است که روس‌ها اعلام کرده‌اند درصدد تولید انبوه آن هستند. این خبر روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد توسط ولادیمیر پوتین داده شد. پوتین گفت: وزارت بهداشتِ روسیه موفق به ساخت واکسن کرونا شده است و یکی از دخترانم در برابر کروناویروس واکسینه شده است. این واکسن با همکاری مشترک وزارت دفاع این کشور و موسسه تحقیقات گامالیا ساخته شد. آزمایشات بالینی این واکسن در هجدهم ماه ژوئن انجام گرفت و تمامی ۳۸ داوطلب دریافت کننده این واکسن در برابر ویروس مصون هستند.

 "کریل دمیتریف"، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه که در حال تأمین اعتبار آزمایشات واکسن کرونا در این کشور است، اظهار داشت: روسیه به طور سنتی در تولید واکسن‌ها بسیار قوی بوده و واکسن ما در واقع نوعی کپی‌برداری از واکسن ابولا است که پنج سال پیش در مسکو تهیه شده است.
 
واکنش حرفه‌ای ایران به خبر ساخت واکسن روسی!
سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین اطلاعات از واکسن کرونای روسی، گفت: در حال حاضر اطلاعاتی در زمینه واکسن کرونا ساخت روسیه در دست نیست. سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده که اطلاعات کاملی در این زمینه ندارد و فعلا نمی‌تواند این موضوع را ارزیابی کند. به هر حال اگر این واکسن یا هر واکسن دیگری در سطح جهان موثر باشد و به تایید سازمان جهانی بهداشت نیز برسد، می‌توانیم موضوع را ارزیابی کنیم. دانشمندان و محققان کشورمان نیز در حال تحقیق در زمینه واکسن کرونا هستند و امیدواریم تلاش‌ها در این زمینه اثربخش باشد.

خط اعوجاج بورس و تردیدها!
بعد از روز‌های اوج بازار بورس از اواسط این هفته شاخص‌ها روند کاهشی را به خود گرفت و منفی شد.

در حالی که کارشناسان به علت خبر عرضه شدن دارا دوم در شهریور ماه، شاخص بورس در این هفته را مثبت پیش‌بینی کرده بودند، روز چهارشنبه ۲۲ مرداد بازار پس از سیر صعودی ابتدای روز نزدیک به ۱۳ هزار واحد ریزش داشته است.

 محمد اصولیان، کارشناس بازار بورس درباره علت ریزش بورس امروز به تجارت‌نیوز گفت: دو متغییر روی بورس اثر منفی کوتاه مدت داشته است. به نظر می‌رسد ارائه سلف نفتی در بورس به تعویق بیوفتد و رای نیاوردن وزیر صمت در مجلس نیز بر روی اعتماد مردم اثر منفی گذاشتته است.

به نظر اخباری، چون عدم رای اعتماد وزیر پیشنهادی دولت و اختلاف نظری که راجع به اوراق سلف نفتی وجود داشت بر ذهن سرمایه‌گذاران اثر منفی گذاشت. همچنین خبر فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت نیز جو بازار را متشنج کرد. ولی کارشناسان ریزش بورس را کوتاه مدت ارزیابی کرده و معتقدند در آینده نزدیک شاخص بورس مثبت می‌شود.

ثبت‌نام زود هنگام فتاح در تلویزیون برای ۱۴۰۰
گرچه سخنان پرویز فتاح در برنامه نگاه یک ‏تلویزیون را می‌توان رونمایی زودهنگام و آرام اصولگرایان از کاندیدای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دانست، ولی برخی از کارشناسان معتقدند اظهارات روز یکشنبه ۱۹ مرداد او ریشه در سیاست‌باز نبودنش دارد. او تقریبا به همه طیف‌های موجود کشور تاخت و همه را در تصرف اموال عمومی! مقصر نشان داد و گویی با اراده و زیرکی خاصی قصد داشت از بخشی اشخاص و کانون‌های اصولگرایی حرف و حدیث‌دار، فاصله گرفته و  جایگاهی جدید و به ظاهر مبرا از آلودگی با مخاطب سخن بگوید. او نگاهش به ساختمان پاستور را تکذیب نکرد.
 

عدم اعتماد به مدرس‌خیابانی؛ چالش دولت و مجلس!
مهمترین خبر هفته، اما رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی دولت روحانی بود. حسین مدرسی خیابانی وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت صمت برنامه‌ها و اهدافی برای جلب اعتماد نمایندگان به مجلس برده بود که کارگر نیافتاد و به رغم عزم روحانی برای همراهی با مجلس و با توجه به آخرین اظهار نظر محمدباقر قالیباف مبنی بر همکاری و هماهنگی کامل بین دولت و مجلس، با رای عدم اعتمادی که نمایندگان مجلس به این وزیر پیشنهادی دولت روحانی دادند، او از تصدی سمت وزارت صمت بازماند.

روز چهارشنبه ۲۲ مرداد قرار بود تنها وزارت‌خانه بدون وزیر تکلیفش بعد از مدت‌ها  روشن شود. حسن روحانی حسین مدرس‌خیابانی را برای اخذ رای اعتماد به مجلس یازدهم معرفی کرد، مدرسی خیابانی موفق نشد رای اعتماد نمایندگان را کسب کند و با ۱۴۰ رای مخالف از تصدی وزارت صمت بازماند. مدرسی‌خیابانی پس از برکناری رضا رحمانی طی حکمی از طرف حسن روحانی به عنوان سرپرست وزارت صمت گمارده شد. او پیش از سرپرستی وزارت صمت حدود ۱۷ سال در وزارت بازرگانی در مسئولیت‌های مختلفی حضور داشته‌است.
 
 بیشتر بخوانید: رای نیاوردن وزیر پیشنهادی صمت: روزگار سخت دولت روحانی


استعفای امیر قلعه‌نوعی پس از باخت سپاهان
امیر قلعه نویی در پایان دیدار برابر استقلال و باخت تیمش از سمت سرمربیگری سپاهان استعفا داد. قلعه نویی که با تیمش روز یکشنبه ۲۰ مرداد در دومین بازی رودررو، مقابل استقلال در جام حذفی مقابل آبی‌ها شکست تلخی را پذیرفت در نهایت مقابل تقدیر تسلیم شد و سپاهان را ترک کرد، تا این پایانی بر حواشی و مسائل ماه‌های اخیر کار او در این باشگاه متمول اصفهانی باشد. نکته جالب اینکه قلعه نویی در دوران کاری مربیگری باشگاهی هرگز از سرمربیگری تیمی اخراج نشده و این استعفای پیشدستانه نیز در جهت همین رکورد استثنایی برای اوست که در همین سپاهان دوبار قهرمان ایران شده، اما این بار بخت با او یار نبود.

قلعه‌نوعی در پیامی گفت: «سلام و خداحافظ اصفهان زیبا. بازی با استقلال برای من آخرین آزمون در قامت مربیگری سپاهان بود که دوست داشتم سربلند از آن بیرون بیایم، اما مقدر نبود. خاطرات تلخ و شیرین زیادی از حضور ۳ سال اخیر در اصفهان دارم و فکر می‌کنم دیگر کافی است. از کسانی که طعنه، تهمت و ناسزا نثار من و شاگردانم کردند می‌گذرم و امیدوارم روزی دروغ‌ها در مورد هزینه‌ها، کیفیت و رفتار ما برملا شوند. من و کادر فنی در این سه سال، چه در سپاهان و چه ذوب‌آهن سعی کردیم با تمام انگیزه کار کنیم تا به موفقیت برسیم. شاید تعریف بعضی‌ها از موفقیت چیز دیگری باشد، اما دیگر حوصله و زمانی برای ادامه سوتفاهم وجود ندارد. پیش از خداحافظی از هواداران راستین و عزیز سپاهان هم عذرخواهی می‌کنم که در خوشحال کردن‌شان در این فصل و رسیدن به عنوان قهرمانی موفق نبودیم».
 
دربی سرخابی‌ها، در جام حذفی
قرعه کشی مرحله نیمه نهایی جام حذفی برگزار شد و استقلال و پرسپولیس در یک شرایط ویژه به هم برخورد کردند. در فاصله کمتر از یک روز پس از بازی استقلال و سپاهان در مرحله یک چهارم نهایی، امروز قرعه کشی مرحله نیمه نهایی این جام برگزار شد و قرعه به دیدار دربی بزرگ تهران در این مرحله انجامید. به این ترتیب بازی بزرگ استقلال و پرسپولیس یکی از دو بازی نیمه نهایی خواهد بود و بازی دیگر نیز بین تراکتور و نفت مسجد سلیمان برگزار خواهد شد.
 
با توجه به شرایط جدول و مسائلی که در ماه‌های اخیر بین این دو تیم اتفاق افتاده، به نظر می‌آید یک بازی حساس و پرهیجان در انتظار هواداران دو تیم باشد هر چند که این داربی جانانه بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. قرار است بازی‌های مرحله نیمه نهایی در روز‌های چهارم و پنجم شهریور برگزار شود و طبیعتا این دیدار در ورزشگاه آزادی  صورت خواهد گرفت. افشین پیروانی، سرپرست باشگاه پرسپولیس درباره این قرعه و دربی برابر استقلال گفت: «جام حذفی است و هر قرعه‌ای احتمالش است. ما تیم قهرمان هستیم و باید در جام حذفی با تمام قدرت بیاییم. همه تیم‌ها قابل احترام هستند. انشاالله حق به حقدار برسد و انشاالله اتفاقات چند وقت اخیر در این بازی نیفتد.» او درباره اینکه آیا تصور برگزاری این دیدار را می‌کرده گفت: «فرقی نمی‌کند و باید با تمام تیم‌های آماده بازی باشیم و امیدوارم حق به حق دار برسد».

سیاسی شدن کنکور و عزاداری‌های محرم
در حالی زمان برگزاری کنکور پس از یک کش و قوس طولانی به تعویق افتاد که به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر رنگ و بوی سیاسی پیدا کرده است. به طوری که عدم حضور رییس جمهور در روز رای اعتماد به مدرس خیابانی بهانه‌ای شد برای عده‌ای از نمایندگان و ارتباط دادن ماجرای کنکور و حضور نیافتن حسن روحانی در مجلس. یک نمونه آن کنایه توییتری یک نماینده مجلس به رئیس جمهور بود. «سیدمحسن دهنوی»، نماینده مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت: «از معدود افرادی که پروتکل‌های بهداشتی کرونایی را رعایت می‌کنند، جناب پرزیدنت هستند، هم در مکان‌های شلوغ مانند مجلس حضور نمی‌یابند و هم به اندازه‌ کافی استراحت شبانه‌روزی می‌نمایند. حسرت داریم کنکوری‌ها، کارگران، رانندگان و ... نیز بتوانند مانند ایشان سلامتی خود را تضمین کنند».
 
عده‌ای از مداحان و مذهبی‌های تندرور تا پیش از به تعویق افتادن کنکور مدام عنوان می‌کردند اگر تجمع بد است چرا فقط برای عزاداری‌ها است و چرا مانع برگزاری کنکور نمی‌شوید.
 
سعید حدادیان یکی از مداحان شناخته شده جمهوری اسلامی پیشتر گفته بود: «مراسم محرم امسال را باید با شکوه برگزار کنیم. حتی اگر قرار باشد کسی بمیرد کسانی هستند که بخواهند جانشان را برای این مراسم بدهند. اجازه جان ما که دست خودمان است. این اظهارات در حالی است که شورای هیأت‌های مذهبی ایران روز شنبه ۱۱ مرداد در بیانیه‌ای برگزاری مجالس محرم و تجمعات مذهبی بدون موافقت ستاد کرونا را در سراسر کشور ممنوع کرد و عواقب آن را به‌عهده برگزارکنندگان دانست.

از طرفی احمد نادری عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و نماینده مردم تهر ان در مجلس  گفته بود: «مخالفت با تعویق کنکور با فشار و نظر شخص رئیس جمهور بوده است و این رفتار لجبازی در قبال سلامت داوطلبان است. معتقدم مخالف با تعویق کنکور با فشار شخص رئیس جمهور بوده و دولت در این زمینه قطعا سیاسی کاری کرده است. با نگاه‌های مختلف و متناقضی که در مورد یک امر مهمی، چون تصمیمات ستاد ملی کرونا که از سوی دولت و مخالفان آن ابراز می‌شود می‌توان نتیجه گرفت که در کشور ما همه اتفاقات ریز و درشت استعداد سیاسی و جناحی شدن را دارند.
 
املاک نجومی پرونده‌ای فراتر از شهر
آن زمان که سردار قالیباف شهردار تهران بزرگ بود، ششخصی به نام یاشار سلطانی مدیرمسئول سایت معماری نیوز آرام او را به هم ریخت و با افشاگری در مورد املاک نجومی خواب سردار را به هم زد و خودش هم بازداشت شد. بعد از آن همیشه بحث املاک نجومی وجود داشت و با وجودی که شورای شهر تهران و شهرداران بعدی بار‌ها اعلام کردند که مستندات تخلف پرونده املاک نجومی قالیباف تحویل مراجع زیربط شده است، ولی نه از سوی قوه قضاییه و هیچ نهاد دیگری هرگز ابعاد آن روشن نشد. یکبار در مجلس دهم کمیته تحقیق و تفحصی شکل گرفت، ولی نهایتا این پرونده از دستور کمیسیون عمران خارج شد به طوری که محمد باقر قالیباف همان زمان از نمایندگان مجلس تشکر کرد. ولی سردار فکرش را هم نمی‌کرد یک نفر از اردوگاه اصولگرایی این پرونده را دوباره بر سر زبان‌ها بیاندازد.
 
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در سی و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره ادعای ۶۵ میلیاردی میرسلیم توضیحاتی ارائه داد. سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه  ۲۱ مرداد ماه درباره ادعای مصطفی میرسلیم درباره رشوه  ۶۵ میلیاردی  گفت: «گزارشی به قوه واصل شده است و در حال بررسی هستیم. رسیدگی‌ها شروع شده است و یک نماینده سابق مجلس بازداشت شده است. هنوز ماهیت و جزییات روشن نشده، ولی مطمئن باشید در رسیدگی‌ها آنچه از گزارشات و تخلفات به ما منعکس بشود حتما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد».
 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی