تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

کاملا هریس؛ نیمه گمشده بایدن

شمارش معکوس انتخابات آمریکا آغاز شده و بعد از ماه‌ها گمانه‌زنی در مورد معاون جو بایدن، کاندید حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰، کاملا هریس برای این سمت انتخاب شد.

کد خبر: ۶۸۵۰۸
۱۸:۴۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
کاملا هریس؛ نیمه گمشده بایدن
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی راد: عکاس اختصاصی کمپین بایدن، سرانجام اجازه گرفت تا عکس مکالمه مجازی بایدن با کاملا هریس را منتشر کند. گویا شخص سومی نیز در این گفتگوی مجازی در شرایط کرونایی شرکت داشته است.
 

به گزارش رویترز، جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات، پس از مدت‌ها انتظار و تردید، کاملا هریس را به عنوان معاون آتی خود معرفی کرد. برخی کارشناسان تصمیم بایدن مبنی بر انتخاب یک زن سیاه‌پوست را درست و دلیرانه ارزیابی کرده‌اند. بایدن این انتخاب را  در حساب توییتر خود اعلام کرد و نوشت: «من این افتخار را دارم که اعلام کنم کاملا هریس - یک مبارز بی باک برای افراد ضعیف و یکی از بهترین مسوولان کشور - را به عنوان شریک انتخاباتی خود برگزیده‌ام.» همچنین در توییت دیگری نوشت: «هنگامی که کاملا دادستان کل بود با پسرم جوزف همکاری داشت. من در جریان مبارزه آن‌ها با بانک‌های بزرگ بودم و می‌دیدم که برای بهبود وضع کارگران و حمایت از زنان و کودکان فعالیت می‌کردند. من در آن زمان افتخار می‌کردم و حالا هم افتخار می‌کنم که او را به عنوان شریکم در این کارزار انتخاب ‌کنم». جو بایدن برای انتخاب معاون خود سوابق دست‌کم ۱۱ نامزد احتمالی زن را بررسی کرده است. اوباما و سندرز نیز با صدور بیانیه‌هایی از انتخاب بایدن حمایت کردند. اما شکی نیست که بدنه جوان چپگرای حامی سندرز، چندان با این گزینه همراه نیست.

پست «معاون» بایدن به دلیل شرایط سنی او و مشکلاتی که آمریکای امروز با آن درگیر است، اهمیت بسیاری پیدا کرده است. به دلیل شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی و کشته شدن جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس، دامنه‌ اعتراضات عمومی علیه نژادپرستی به شدت افزایش یافته است. برهمین اساس دموکرات‌ها امیدوارند با انتخاب هریس بتوانند رأی سیاهان و اقلیت‌های نژادی را جذب کنند. بی شک انتخاب هریس از نظر تنوع جنسیتی، نژادی و سنی به کمپین بایدن کمک بزرگی خواهد کرد و از سوی دیگر حمایت جریان میانه‌روی حزب دموکرات را نیز به‌ دنبال خواهد داشت.

به دنبال انتخاب کاملا هریس، جمهوری‌خواهان به سرعت تلاش کردند تا از او تصویر یک نژادپرست را ترسیم کنند که اولویت‌های چپ افراطی نظیر اصلاحات گسترده در پلیس و ممنوعیت استخراج نفت از طریق تزریق گاز را دنبال می‌کند. از سوی دیگر ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود درباره انتخاب سناتور هریس به عنوان معاون بایدن صحبت کرد. وی توهین‌های بسیاری به هریس، اوباما و بایدن و حتی به طرز عجیبی درباره سناتور وارن کرد. او گفت که هریس در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها کاندیدای ضعیفی بود و از انتخاب بایدن متعجب شده‌است. ترامپ چندین بار از لفظی زننده برای توصیف هریس استفاده کرد و او را فردی افراطی و متقلب خواند.

به گزارش سی ان ان، نشست ملی حزب دموکرات برای معرفی رسمی جو بایدن به عنوان نامزد این حزب و معاون وی خانم هریس، هفته آینده از روز ۱۷ ماه اوت در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین برگزار خواهد شد. سناتور کاملا هریس در ۷ اکتبر مناظره انتخاباتی کاندیدا‌های معاونت را با مایک پنس برگزار خواهد کرد. قرار است که این نشست چهار روزه به خاطر تدابیر فاصله‌گیری مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا عمدتا به صورت مجازی برگزار شود.

بایدن ۷۸ ساله قطعاً نمی‌تواند برای انتخابات ۲۰۲۴ دوباره کاندید شود و همین امر جایگاه معاون اول او را بسیار مهم خواهد کرد. اگر بایدن بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا بنشیند پیرترین سیاستمداری است که وارد کاخ سفید شده است. برهمین اساس بایدن مجبور به انتخاب فردی باتجربه در امور سیاسی است که ممکن است نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ هم باشد. سناریوی انتخاب هریس از سوی جو بایدن به همین دلیل است که وی فقط ۵۵ سال سن دارد و از سوی دیگر رنگین پوست است.
 

هریس؛ سیاستمدار میانه‌رو دموکرات
از اولین صحنه‎های جذاب و مهم انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، حمله شدید کاملا هریس به جو بایدن در مناظره‎های اولیه حزب دموکرات برای انتخاب کاندید نهایی این حزب بود. هریس از بایدن، درباره رویکرد میانه‌رو و محتاطانه وی درباره مسائل نژادی در سال‌های دور، انتقاد کرد. هریس با این حملات در حقیقت برنده این مناظره به نظر آمد به همین دلیل روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی او را فردی دانست که میتواند در مناظرات در برابر ترامپ بخوبی عمل کند و حتی او را شکست دهد.

نکته جالب در مورد کاملا هریس این است که دونالد ترامپ یکی از حامیان مالی انتخاباتی سال‌های دور هریس بوده است و امروز دشمن هم به حساب می‌آید و در سه سال گذشته هریس بار‌ها از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده است. زندگینامه هریس پر از اولین‌ها است. وی در سال ۲۰۱۰ دادستان کالیفرنیا شد در حالی که عنوان اولین دادستان ارشد زن را به دست آورد. همچنین  در سال ۲۰۱۶، او به عنوان دومین زن سیاه پوست و اولین زن هندی-آمریکایی به مجلس سنا راه یافت. مادر کامالا هریس، هندی و پدرش جامائیکایی است؛ بنابراین در صورت راه یافتن به کاخ سفید، خانم هریس نخستین زن، اولین آفریقایی‌تبار، نخستین هندی‌تبار و اولین آسیایی‌تبار خواهد بود که به این مقام می‌رسد.

کاملا هریس، جز سیاستمداران میانه رو حزب دموکرات است که نه به اندازه چپ‌ها منتقد نظام سرمایه داری و نه به اندازه راست‌ها از اقتصاد آزاد و عدم دخالت دولت در اقتصاد حمایت می‌کنند. انتخاب وی می‌تواند اقلیت‌ها به ویژه سیاهپوستان را خرسند نماید، اما برای حزب دموکرات بی خطر نیست. خانم هریس به دلیل مواضعش در دورانی که دادستان کل کالیفرنیا بود مورد انتقاد فراوان قرار گرفته است. این انتقاد‌ها می‌تواند باعث شود که افرادی مثل برنی سندرز و الیزابت وارن در روز انتخابات ریاست جمهوری خانه‌نشینی را به رأی دادن به جو بایدن و کاملا هریس ترجیح دهند. اما در اولین گام برنی سندرز انتخاب هریس را تبریک گفته و از او به عنوان کسی که تاریخ ساز خواهد شد، نام برده است. همین امر شاید نشان از ائتلاف میان گروه‎‌های مختلف دموکرات داشته باشد.

وی فارغ‌التحصیل دانشگاه کالیفرنیا، کالج حقوق هیستینگز است. هریس با داگلاس امهاف، وکیل یهودی اهل کالیفرنیا ازدواج کرده‌است. خواهر او تحلیلگر سیاسی شبکه ام‎اس‌ان‌بی‌سی و شوهرخواهر او تونی وست، مدیرکل حقوقی اوبر و از مقامات ارشد سابق وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا است. هریس نامادری دو فرزند است که یکی دانشجو و دیگری دانش آموز دبیرستان هست.
 
کاملا هریس؛ نیمه گمشده بایدن

کاملا هریس و ایران

کاملا هریس یک سیاستمدار میانه‌رو در حزب دموکرات است و از این رو با هرگونه جنگ مشکل خواهد داشت. از همین رو پس از خروج ترامپ از برجام (توافق هسته‌ای ایران)، بیانیه داد و این عمل دولت ترامپ را محکوم کرد. زمانی که برای کاندید نهایی شدن در حزب دموکرات‌ها می‎جنگید از وعده‎هایش برگشت به برجام بود. همچنین وی پس از ترور سردار سلیمانی، از نویسندگان لایحه‌ی «نه به جنگ با ایران» بود و رفتار‌های دونالد ترامپ در مورد ایران را مورد نقد قرار می‎داد. با این حال تایمز اسرائیل او را یک مدافع متمرکز اسرائیل می‎داند و همسر یهودی وی را نیز به یک مزیت تعبیر کرده است. روند کاری گذشته وی نشان می‌دهد که با لابی اسرائیل نیز رابطه نسبتا خوبی داشته و دارد.کاملا هریس بیشتر از آنکه طرفدار گروه لیبرال یهودی و حامی اسرائیل موسوم به گروه «جی استریت» باشد، به لابی آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) نزدیک است. به گزارش تایمز اسرائیل، هریس از سال ۲۰۱۶ و انتخابش به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا در مجلس سنای ایالات متحده، تا کنون دو بار در لابی آیپک سخنرانی کرد. به رغم آنکه بیش از نیمی از اعضای دموکرات سنای آمریکا از حمایت جی استریت در انتخابات برخوردار بودند اما هریس از چنین حمایتی برخوردار نبود.

جو بایدن با انتخاب کاملا هریس به عنوان معاون خود می‎ تواند این شانس را داشته باشد که رأی زنان و رنگین پوستان آمریکا را جذب کند و از سوی دیگر اگر هریس در مناظره‌های خود تندروی نکند دیگر گروه‌های دموکرات (مخصوصاً چپ‌ها) از وی حمایت کند. اگر همه چیز با همین منوال ادامه پیدا کند به نظر می‏رسد زوج بایدن و هریس بتوانند در مقابل ترامپ و پنس بایستند و پیروز انتخابات نوامبر آمریکا باشند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی