تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

واکنش‌ها به تصویب لویه جرگه برای آزادی زندانیان خطرناک طالبان

تصویب لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان برای آزادی ۴۰۰ عضو خطرناک گروه طالبان با هدف رفع موانع برای آغاز مذاکرات صلح با واکنش بسیاری از سوی شخصیت‌ها و کارشناسان افغان مواجه شده است.

کد خبر: ۶۸۱۷۲
۱۴:۲۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ نمایندگان شرکت کننده در این جرگه در قطعنامه ۲۵ ماده‌ای خود گفته اند که باید اطمینان حاصل شود تا درصورت رهایی این زندانیان، مذاکرات مستقیم بدون هیچگونه بهانه‌ای بصورت فوری آغاز شود.
 
شرکت کنندگان جرگه خواستار آتش بس فوری و دائمی در کشور شده و از جامعه جهانی بخصوص آمریکا خواسته که تا در این زمینه به تعهداتش عمل کند.
 
اعضای جرگه خواستار ایجاد اطمینان به مردم و دولت افغانستان برای بازنگشتن زندانیان آزاد شده به میدان جنگ شده اند.
 
"حامد کرزی» رییس جمهوری پیشین افغانستان در اطلاعیه‌ای از جرگه حمایت مشروط کرد و گفت که اگر جرگه به پیشرفت صلح مشورت مفید بدهد از آن حمایت خواهد کرد.
 
وی ابراز امیدواری کرده است که پس از مشورت‌های جرگه آتش‌بس و مذاکرات سراسری آغاز و زمینه برقراری صلح دائمی فراهم شود.
 
گروه طالبان در روز‌های نخست در واکنش به تصمیم اشرف غنی رییس‌جمهوری مبنی‌بر برگزاری جرگه درباره چگونگی آزادی ۴۰۰ زندانی این گروه گفته بود که هرگونه تاخیر در آزادی این زندانیان به معنی ادامه جنگ است.
 
سخنگوی دفتر گروه طالبان در قطر گفته است که این تصمیم حکومت افغانستان به زیان مردم کشور است.
 
اما روزنامه صبح کابل شب گذشته به نقل از منابعی در گروه طالبان نوشت که این گروه به افراد خود دستور داده که به مراسم جرگه حمله نکنند، زیرا افراد و گروه‌های وجود دارد که در پی بهانه تراشی برای تخریب روند صلح هستند.
 
اما حقوقدانان افغان بر این باورند لویه جرگه صلاحیت قانونی برای عفو افرادی که متهم به قتل، سرقت و قاچاق مواد مخدر را ندارد.
 
ملک ستیز یکی از فعالان در صفحه اجتماعی خود نوشت جرگه صلاحیت آزادی و مسائل حقوقی زندانیان را ندارد.
 
وی افزاید: بهتر بود صادقانه به مردم می‌گفتید که براثر فشار آمریکا این جنایتکاران را آزاد می‌کنید.
 
«محمودصیقل» نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل نیز در صفحه اجتماعی خود نوشت:اگر آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان با جرائم سنگین مانعی را از سرراه صلح بردارد و منجر به آغاز گفتگو‌های بین گروه‌های افغان شود از ان استقبال می‌کنم.
 
وی افزود باید دید در کنار آزادی بیش از پنج هزار زندانی طالبان و امتیازدهی به ترامپ در انتخابات این اقدامات چه نتیجه‌ای برای مردم خواهد داشت.
 
عبدالله عبدالله در گفتگو با خبرنگاران گفت که آتش بس فوری، آغاز گفتگو‌های گروه‌های افغان و ضمانت معتبر بین المللی و آمریکا برای بازنگشتن زندانیان آزاد شده به میدان جنگ از جمله شروط جرگه برای آزادی زندانیان طالبان است.
 
نشست سه روزه لویه چرگه مشورتی صلح افغانستان پس از سه روز برگزاری با صدوور قطعنامه نهایی با صدور آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان موافقت کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی