تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

سیاه‌پوشی عروس خاورمیانه: مِن قلبی سلامٌ لبیروت!

می‌گویند بیروت عروس شهرهای خاورمیانه است و در خاورمیانه عروس‌ها زود عزادار می‌شوند. این را بیروت شاید بهتر از هر عروس دیگری در این سرزمین نفرین زده بداند. اما عروس عزادار هنوز عروس است و شاید بیش از پیش محبوب و شایسته عشق و این همان صدایی بود که دیشب از خانه‌ها و خیابان‌های خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری بلند شده بود:من قلبی سلام لبیروت!

کد خبر: ۶۷۸۰۳
۰۹:۵۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

سیاه‌پوشی عروس خاورمیانه: من قلبی سلام لبیروت

دیدارنیوز ـ سرویس جهان: بیروت با زخم و درد و انفجار بیگانه نیست. موقعیت این سرزمین در قلب خاورمیانه، همسایگی‌اش با اسرائیل، و ترکیب قومی و جمعیتی آن، این سرزمین زیبا را مستعد تنش‌ها و جنگ‌ها و دردها کرده است. 

 

مردمان لبنان هنوز خاطره تجاوز اسرائیل و جنگ داخلی خونبار در دهه ۸۰ میلادی را از یاد نبرده‌اند. زخم‌های تن و جان لبنان هنوز تازه است و دیشب زخم ناسور دیگری بر پیکر بیروت نقش بست. 

 

شامگاه سه‌شنبه ۱۴ مرداد (چهارم اوت) انفجاری مهیب بند بیروت را لرزاند. انفجار بندر بیروت به میزانی بزرگ بود که دود حاصل از انفجار به دمشق سوریه رسیده و شدت انفجار، نیکوزیای قبرس را هم لرزاند. این انفجار بزرگترین انفجار در بیروت از سال ۲۰۰۵ و حادثه ترور رفیق حریری به شما می‌رود.

 

طبق تصاویری که از این انفجار در فضای مجازی دست به دست می‎ شود، دو انفجار در پی هم رخ داده است. انفجار اول کوچک و در حد یک آتش‌سوزی بوده ولی انفجار دوم بسیار مهیب رخ داده است. در انفجار دوم شاهد انفجاری هستیم که مانند بمب اتم قارچی شکل می‎گیرد و در بعضی از تصاویر حرکت موج انفجار به خوبی نمایان است.  

 

طبق گزارش وزارت بهداشت لبنان تاکنون ۷۸ نفر کشته و حدود چهار هزار نفر بر اثر انفجار بیروت مجروح شده‎اند. بعضی از کشته شده‌ها و مجروحین کارمندان چند سفارت‌خانه در بیروت بودند. کارمندان سفارتخانه‌های مصر، هلند و آلمان جزء این آسیب دیده‌ها بودند. سازمان ملل از آسیب دیدن یکی از کشتی‌های وابسته به نیروهای حافظ صلح در بیروت و مجروح شدن تعدادی از نیروها در انفجار بیروت خبر داد.

 

طبق گزارش العالم، شورای عالی دفاع لبنان به مدت دو هفته در بیروت حالت فوق‌العاده اعلام کرد، همچنین سرلشکر محمود الأسمر، دبیر کل شورای عالی دفاع لبنان گفت: «طبق تصمیم شورا  به مدت سه روز در این کشور عزای عمومی اعلام می‌شود». تشکیل کمیته تحقیق درباره انفجار بندر بیروت و اعلام گزارش خلال ۵ روز، درخواست اشد مجازات برای عاملان حادثه را از دیگر تصمیمات شورای عالی دفاع لبنان بیان کرد».

دلیل انفجار چه بوده است؟

از زمان انفجار لبنان تا به امروز حرف و حدیث‌های فروانی حول محور این جریان اتفاق افتاده است. انفجار لبنان در حالی رخ داده است که این کشور ماه‌ها است که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‎ کند. از طرف دیگر حزب الله و اسرائیل با هم به تنش رسیده‌اند و هر دو تحرکاتی در منطقه هر از گاهی رقم می‌زنند. همچنین این اتفاق در آستانه صدور رای دادگاه مورد حمایت سازمان ملل درباره کشته شدن رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان در سال ۲۰۰۵ رخ داده است. بر همین اساس نظرات مختلفی در این باب ارائه می ‎شود.

 

خبرگزاری دولتی لبنان چند ساعت بعد از حادثه اعلام کرد که انفجار در پی آتش سوزی در یک انبار مواد محترقه رخ داده است و انفجار محموله ٢٧٠٠ نيترات آمونيوم كه از سال ٢٠١٤ دپو شده بوده، منفجر شده است. به گزارش الشرق الاوسط، نخست وزیر لبنان انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت را تأیید کرد. بسیاری از اینکه بندر و گمرک بیروت معروف به فساد و بی‌کفایتی است، اشاره کردند و علت دپو شدن چنین محموله‎ای را این موضوع بیان کردند و امکان هر گونه خرابکاری را غیر ممکن دانستند.

 

برخی بعد از توئیت نزار زاکا که نشان از یک شیء سیاه در آسمان بیروت در نزدیکی محل انفجار در آسمان بود، اسرائیل را عامل این انفجار دانستند و با زاکا همراهی کردند. عده‌ای ادعا کردند که پیش از انفجار با چشم خود موشکی را دیده‌اند یا با گوش خود صدای جت جنگنده را شنیده‌اند.  اما به گزارش راشا تودی، ارتش اسراییل هر گونه مسئولیت این کشور در انفجارهای امروز را رد کرده است. حزب الله لبنان هم این احتمال را که این انفجار در اثر حمله راکتی رخ داده، رد کرده است. با این حال حتی تکذیبیه رسمی وزیرخارجه اسرائیل درباره دست نداشتن کشورش در این انفجار هم اثر چندانی بر افکار عمومی نگذاشته است.

 

اما با این وجود بعضی رسانه ‎های غربی و عربی ادعا کردند که انفجار به دلیل انفجار در انبار اسلحه حزب الله رخ داده است؛ حزب ‎الله این شایعه را تکذیب کرده است. با این حال شبکه تلویزیونی العربیه وابسته به عربستان سعودی است که با انتشار اخباری در خصوص این حادثه اعلام نمود که انفجار انبارهای مهمات حزب الله عامل بروز این رخداد بوده است.

 

از سوی دیگر وقتی صدای انفجار آمد، خیلی‌ها در بیروت گفتند این بار سعد حریری بود که به هوا رفت. اما این انفجار، سعد حریری را نکشت و در حقیقت تروری به حساب نمی ‎آید. با این حال نزار نجاریان دبیرکل حزب کتائب (فالانژهای لبنان) کشته شده است که قطعاً اسرائیل را نگران خواهد کرد.

 

سیاه‌پوشی عروس خاورمیانه: مِن قلبی سلامٌ لبیروت!

 

همدردی‌ها با لبنان

در این بین بسیاری از کشورها ابراز همدردی و کمک رسانی خود به لبنان را ابراز کردند و هشتگ برای لبنان دعا کنید، ترند جهانی شد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در توئیتی با مردم و دولت لبنان ابراز همدردی کرد و نوشت: «ذهن و دعای ما با مردم بزرگ و مقاوم لبنان است. ایران همانند همیشه آماده است به هر نحوی که ضروری باشد کمک‌رسانی کند. لبنان قوی بمان».

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده انفجار بیروت را یک حمله وحشتناک خواند. با این حال سه مقام وزارت دفاع آمریکا به سی‌ان‌ان  گفته‌اند شاهدی مبنی بر حمله بودن انفجار بیروت در دست نیست.

 

اندوه بی‌پایان برای عروس خاورمیانه

خبرها بسیار جسته و گریخته است و هنوز امکان هیچ نوع قضاوتی در مورد علت این رخداد هولناک وجود ندارد. از حمله اسرائیل و عملیات تروریستی تا حادثه‌ای که بر اثر بی‌کفایتی رخ داده است، طیفی از احتمالاتی است که هر لحظه مطرح می‌شود. و اکنون تنها واقعیت قطعی سیاهی و تلخی و اندوه بی‌پایان برای لبنان است. 

 

می‌گویند بیروت عروس شهرهای خاورمیانه است و در خاورمیانه عروس‌ها زود عزادار می‌شوند. این را بیروت شاید بهتر از هر عروس دیگری در این سرزمین نفرین زده بداند. اما عروس عزادار هنوز عروس است و شاید بیش از پیش محبوب و شایسته عشق و این همان صدایی بود که دیشب از خانه‌ها و خیابان‌های خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری بلند شده بود:من قلبی سلام لبیروت!

من قلبی سلام لبیروت

برگرفته شده از bdvtt.blog.ir
من قلبی سلام لبیروت

برگرفته شده از bdvtt.blog.ir

 

*تکمیل خبر: تعداد کشته‎ های لبنان به ۱۰۰ نفر  و زخمی‌ها به بیش از ۵ هزار نفر رسیده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی