تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ یمن به ایران تبریک گفت/ جت‌های جنگنده آمریکا در خاورمیانه می‌مانند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ یمن به ایران تبریک گفت/ جت‌های جنگنده آمریکا در خاورمیانه می‌مانند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

توئیت‌ رأی آور ترامپ؛ بمب‌گذار بوستون را اعدام کنید!

ترامپ رأی دادگاه تجدیدنظر را مضحک می‎داند و می‎خواهد جوهر سارنایف، بمب‌گذار بوستون اعدام شود. در صورتی که فعلاً دادگاه حکم این جوان قرقیزستانی را از اعدام به حبس ابد تغییر داده است.

کد خبر: ۶۷۵۷۲
۱۵:۴۱ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
 ترامپ توئیت بمب‎گذار بوستون اعدام
 
دیدارنیوز ـ سرویس جهان: دونالد ترامپ برخلاف نظر دادگاه تجدیدنظر خواستار اعدام بمب‎گذار بوستون شده است. جوهر آنزاروویچ سارنایف، در سال ۲۰۱۳ همراه با برادرش در یک عملیات تروریستی شرکت کرده است که دو بمب را در خط پایان ماراتون بوستون جا سازی کردند. بمب‌گذاری ماراتون بوستون شدیدترین حمله تروریستی پس از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ بود که قلب مردم آمریکا را جریحه‌دار کرد.


طبق گزارش سی‌ان ان، در عملیات تروریستی که این دو برادر انجام دادند، سه تن کشته و بیش از ۲۶۰ تن مجروح شدند. جوهر همراه خانواده خود در سال ۲۰۰۲ به عنوان پناهنده جنگ به آمریکا مهاجرت کرده بودند و در سال ۲۰۱۲ تابعیت آمریکا را گرفته‌اند. جوهر سارنایف درهنگام بمب‌گذاری در دانشگاه ماساچوست دانشجو بوده است.


پس از شناسایی جوهر و برادر بزرگترش تیمورلنگ سارنایف، عملیات بزرگی در بوستون برای دستگیری آن‌ها شکل گرفت و سه روز این عملیات به طول انجامید. تیمور سارنایف در هنگام دستگیری با تیر پلیس کشته شد و جوهر که زخمی بود هم در ۱۵ آوریل ۲۰۱۳ درون یک قایق تفریحی پارک شده در حیاط یک خانه در حوالی بوستون دستگیر و در سال ۲۰۱۵ به اعدام به وسیلهٔ تزریق کشنده محکوم شد. او به ارتکاب ۳۰ جرم متهم شد که از جمله آن‌ها اتهام به توطئه و استفاده از سلاح برای کشتار جمعی است. جوهر از زمان دستگیری تا امروز در زندان فدرال «سوپرمکس» واقع در ایالت کلورادو به سر می‎برد. این زندان مخوف به آلکاتراس کوه‌های راکی شهرت یافته است.

در سال ۲۰۲۰ حکم اعدام جوهر توسط قاضی دادگاه تجدیدنظر لغو شد. این تصمیم باعث خشم ترامپ شد و وی در توئیتر مخالفت خود را با تصمیم قاضیان فدرال اعلام کرد و اعدام جوهر را خواستار شد.

 
چرا دادگاه تجدیدنظر اعدام را لغو کرد؟
طبق گزارش رویترز، دادگاه تجدیدنظر ۳۱ ژوئیه با اشاره به احتمال انتخاب ناصحیح اعضای هیات منصفه، حکم اعدام جوهر سارنایف شده بود. سه قاضی فدرال در دادگاه تجدیدنظر ضمن پذیرش بخش بیشتر اتهامات جوهر، اما این حکم را صادر کردند.  

در سال ۲۰۱۵ وکلای جوهر سارنایف نوشته‌های دو نفر از اعضای هیات منصفه دادگاه را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کردند که در آن‌ها این افراد پیش از آغاز دادگاه اظهارات تندی بیان کردند. به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، بعضی از اعضای هیئت منصفه در چندین پیام توئیتری متهم بمب‌گذاری بوستون را «یک تکه آشغال» خوانده بودند. وکلای جوهر نیز با استناد به این پست‌ها دو عضو هیات منصفه را متهم کردند که از قانون بی‌طرفی اعضای هیات منصفه تخطی کردند و حکم اعدام درست نیست. در حقیقت وکلای جوهر سارنایف، برادر بزرگتر را مسئول نقشه‌ریزی و تدارک بمب‌گذاری معرفی کردند و معتقد هستند که اعدام حق جوهر نیست.  

اوراجری تامپسون، قاضی دادگاه استیناف در پی لغو حکم اعدام گفته است: «اشتباه نکنید، جوهر مابقی عمرش را در حبس خواهد گذراند و تنها مورد باقی مانده این است که آیا عمر او با اعدام به پایان خواهد رسید یا پشت میله‌های زندان».

یکی از محکم‌ترین شواهد علیه جوهر ویدئویی است که در آن جوهر سارنایف موقع گذاشتن کوله پشتی حامل بمب در نزدیکی محله حادثه دیده می‌شود. همچنین او هنگامی که پس از زخمی شدن در یک قایق پنهان شده بود روی تکه کاغذی خطاب به ماموران نوشته است: «دست از کشتن مردم بیگناه ما بردارید و ما هم دست می‌کشیم». آن تکه کاغذ به عنوان مدرک در دادگاه عرضه شد.

قرار است که در دادگاه جدیدی به تعیین مجازات دیگری برای سارنایف بپردازند. اکنون با توجه به درخواست دونالد ترامپ از دادگاه جدید، احتمال اینکه حکم اعدام وی مجدداً تایید شود، وجود دارد.


ترامپ چرا اعدام می‎خواهد؟
بعد از خبر لغو اعدام بمب‌گذار بوستون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتر خود نوشت: «کمتر کسی به اندازه بمب‌گذار بوستون مستحق مجازات مرگ است». او همچنین تاکید کرد که مردم آمریکا نمی‌توانند حکم دادگاه تجدیدنظر را بپذیرند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نوشت: «زندگی‌های بسیاری از دست رفت و ویران شد. دولت فدرال باید بار دیگر خواستار مجازات مرگ شود. کشورمان نمی‌تواند اجازه دهد که این تصمیم دادگاه استیناف اجرایی شود. همچنین مضحک است که این روند تا این حد طولانی شده است».

چرا ترامپ که به مرگ هزاران نفر در آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا بی تفاوت بود و بعد از ماه‌ها شرایط نگران کننده شیوع ویروس در آمریکا تازه ماسک زدن را اجباری کرده است، به این میزان اعدام جوهر سارنایف برایش مهم شده است؟

جان بولتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا که چندی قبل کتابی به نام «اتاقی که اتفاق آنجا افتاد» به چاپ رسانده بود و در آن دست به افشاگری‎هایی در مورد دونالد ترامپ زده بود در مصاحبه‌ای گفته است: «ترامپ به خاطر اینکه عمده  تمرکز خود را صرف انتخابات آتی ریاست جمهوری کرده بود، عموماً در قبال مسائل بسیار مهم دیگر تمرکز کافی را ندارد. در واقع هیچ اصول فکری مشخصی وجود نداشت، مگر اینکه تشخیص دهیم چه اقدامی باعث موفقیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی می‌شود. من فکر می‌کنم او آنقدر متمرکز بر روی مسئله انتخاب شده که مصلحت آمریکا در دراز مدت را فراموش کرده است».

در قضیه جوهر سارنایف به خوبی این موضوع که بولتون اشاره کرده نیز نمایان است. ترامپ مدتی است که در توئیتر سعی دارد رأی‎های خاموش ایالات متحده را مانند دوره قبلی به نفع خود پای صندوق‎های رأی بیاورد. به همین دلیل به مسائلی اهمیت می‌دهد که این شرایط را برای وی رقم بزند. حرکت تروریستی بوستون جامعه آمریکا را عزادار و داغ فاجعه ۱۱ سپتامبر را بار دیگر برای مردم آمریکا تازه کرد. به همین دلیل دونالد ترامپ به سرعت بعد از لغو حکم اعدام بمب‌گذار بوستون واکنش نشان داد، اما در قضیه کرونا ماه‌ها طول کشید که راه منطقی را در پیش بگیرد و به مرگ ۱۵۰ هزار آمریکایی واکنش نشان دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی