تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

مجلس مسئولیت بپذیرد؛ تصویب طرح تعویق کنکور به جای توییت و پیشنهاد!

با وجود برگزاری کنکور دکتری در سطح کشور همچنان ماجراهای کنکور در دوره کرونا ادامه دارد. گروهی مدعی هستند که دستورالعمل های بهداشتی در کنکور دکتری رعایت نشده و باید هر چه زودتر باقی کنکورها به زمان دیگری موکول شود. دولت و وزارت علوم اما مدعی هستند که عملکرد خوبی داشتند و مشکلی در برگزاری کنکورهای دیگر ندارند. در این بین نمایندگان مختلف مجلس و شخص رئیس مجلس محمدباقر قالیباف در توییتر خود و همچنین اظهارنظرهای جداگانه ای به سراغ تعویق کنکور رفته اند.

کد خبر: ۶۷۳۹۴
۱۲:۱۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
دیدارنیوز – سمیه قرنی: در طول سال هر بار که تلویزیون را روشن کنید با تصویر موسسات کنکوری و برنامه‌هایی که در اکثر شبکه‌های تلویزیونی دارند روبرو می‌شوید. کتاب فلان و آزمون بهمان و بسته آموزشی کذا بخشی از درآمد‌های تبلیغاتی صداوسیما را تقبل می‌کنند و چه چیز بهتر از این برای یک رسانه. کنکور فقط به همین دلیل در روزمره جامعه ایران حضور جدی دارد. باقی رسانه‌ها و بستر‌های تبلیغاتی مختلف هم به کمک رسانه ملی می‌آیند تا ما هیچ روزی را بدون شنیدن و دیدن اثراتی از کنکور به پایان نرسانیم. این روزها، اما این وضعیت رنگ و بوی دیگری نیز گرفته است. کنکور و کرونا به هم رسیده اند و دیگر «کنکورنا» ترکیب ناشناخته‌ای نیست.
 
 
 
 

بعد از کش و قوس‌های فراوان در ماه‌های اخیر در نهایت کنکور دکتری برگزار شد. براساس اعلام سازمان سنجش امسال ۱۷۹۷۰۴ نفر در این آزمون ثبت نام کردند که در مقایسه با سال گذشته ۱۶۷۳۳ نفر کاهش داشته است. مراکز برگزاری، اما به خاطر رعایت مسائل بهداشتی با افزایش ۳۸ مرکز به ۱۴۳ مرکز رسید. گفته می‌شد که تدابیر مختلفی برای رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری در نظر گرفته خواهد شد و تا حدی هم این اتفاق رخ داد، ولی در عمل از عکس‌ها و روایت افرادی که در این آزمون شرکت داشتند تفاوت چندانی با سال‌های گذشته مشهود نیست.

کنترل دمای بدن داوطلبین با دستگاه‌های تب سنج در عکس‌هایی که از برگزاری آزمون منتشر شده است دیده می‌شود. همچنین الزام به داشتن ماسک نیز در این آزمون وجود داشت. اما در فاصله گذاری صندلی‌ها همه چیز به روال سابق بوده است. حتی در مواردی دیده شده که برخی داوطلبان گوشی تلفن همراه و ساعت‌های هوشمند با خود داشته اند که در مواردی مانند آنچه برای سیاوش یزدانی بازیکن تیم استقلال رخ داد با او برخورد شد. البته وزیر علوم در حضور حسن روحانی رئیس جمهور و اعضای رده بالای دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا از آمادگی کامل وزارت علوم در برگزاری کنکور خبر داد.
 
 
 

بعد از برگزاری این آزمون و عکس‌هایی که از آن منتشر شد بار دیگر واکنش‌هایی از جانب افکار عمومی و همچنین داوطلبین و برخی فعالین اجتماعی و نمایندگان مجلس در این باره شکل گرفت.  نمایندگان مجلس در این بین گویا پر رنگ‌ترین حضور را داشتند. تقریبا اکثر نمایندگانی که در شبکه اجتماعی فیلتر شده! توئیتر حضور دارند درباره کنکور و تعویق آن توییت کردند. جان مایه توییت‌های اکثر نمایندگان هم اینگونه بود که پیام‌های زیادی به دست ما رسیده و نگران جان فرزندان کشورمان هستیم و باید فکری به حال تعویق آن کرد.

کار به جایی رسید که رئیس مجلس شورای اسلامی محمدباقر قالیباف نیز پا به میدان گذاشت و او نیز از امکانات توئیتر استفاده کرد:

توییت قالیباف تعویق کنکور کرونا

اما رئیس مجلس به این توییت اکتفا نکرد و در اظهار نظری که امروز در نطق پیش از دستور مجلس داشت به موضوع کنکور اشاره کرد. قالیباف با بیان اینکه نگران رعایت نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری هستیم، گفت: متاسفانه به وعده‌های داده شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تاسف آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی دقیق‌تر و پیگیری است. رئیس مجلس در این باره ادامه داد: این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم در خصوص برگزاری کنکور سراسری را بیشتر کرده است و بسیاری از نمایندگان شنونده نگرانی‌های والدین در خصوص سلامت فرزندان خود بوده اند.
 

محمدباقر قالیباف خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد. سلامت دانش آموزان، خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولان ذی‌ربط پیگیری کنند.
 

نظر ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت علوم و سازمان سنجش درباره برگزاری کنکور مشخص است. در این بین مجلس شورای اسلامی و برخی نمایندگان آن به درستی دغدغه سلامت مردم و مخصوصا دانشجویان را دارند. اما تنها نکته‌ای که مطرح می‌کنند و حتی در صحبت‌های رئیس مجلس هم بود تعویق کنکور است و در حد پیشنهاد آن را مطرح می‌کنند. مجلس اگر آنطور که نشان می‌دهد می‌خواهد در این زمینه کار جدی صورت بدهد و نمایندگان به دنبال موج سواری بر مطالبات مردم نیستند می‌توانند از امکانات قانونی خود استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند با طرح تعویق کنکور دولت را مجبور کنند که در این زمینه تغییراتی را اعمال کند. آن‌ها می‌توانند با طرح سوال یا در مرحله بعدی استیضاح وزیر علوم به این ماجرا ورود کنند و به جای توییتر و شبکه‌های اجتماعی و صداوسیما و در صحن مجلس با استفاده از ابزار‌های قانونی که در اختیار دارند وظیفه خود را انجام دهند.
 

نمایندگان محترم مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون بهداشت و درمان این توانایی را دارند که با ارائه یک طرح مشخص که زمان بندی و ابعاد مختلف این مساله در آن دیده شده باشد نسبت به این موضوع یک کنش فعالانه داشته باشند. حال که رئیس مجلس نیز از این ایده حمایت کاملی داشته آن‌ها می‌توانند این مساله را در دستور کار خود داشته باشند و با فوریت بالایی آن را پیش ببرند. ابزار‌های نمایندگان بر اساس قانون نه  توییت کردن است و نه حضور در شبکه‌های اجتماعی و رادیو و تلویزیون. ابزار‌های قانونی نمایندگان ارائه طرح، سوال از وزیر و طرح استیضاح وزیر است. اگر از این ابزار‌ها استفاده کنند نتیجه بهتری خواهد داشت تا کار‌های دیگر.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی