تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

سه ماه مانده به انتخابات ۲۰۲۰؛ بازی‌های جدید ترامپ!

هر چه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، دونالد ترامپ بیشتر به ریسمان‌های مختلف برای توجیه خود چنگ می‌زند. از تعویق انتخابات تا ممنوعیت اپلیکیشن تیک‌تاک برنامه ترامپ برای برگزاری انتخاباتی چالش برانگیز است. برخی کارشناسان از طرح ترامپ بعد از شکست در انتخابات نیز صحبت به میان آورند.

کد خبر: ۶۷۳۳۱
۱۰:۰۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
سه ماه مانده به انتخابات ۲۰۲۰؛ بازی‌های جدید ترامپ!
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: ترامپ برای پیروزی در انتخابات به هوچی‎گری روی آورده است. دیروز از تعویق انتخابات آمریکا می‎گوید و امروز از امکان تقلب. به نظر می‌رسد ساکن حال حاضر کاخ سفید بیش از هر زمانی نگران نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ شده است.


طبق نظرسنجی‌ای بی سی نیوز و ایپسوس، حدود دو سوم آمریکایی‌ها از نحوه عملکرد دونالد ترامپ در خصوص سه چالش مهم در آمریکا یعنی شیوع ویروس کرونا، اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی و مسئله روسیه، ابراز نارضایتی کرده‌اند. سه ماه به انتخابات مانده و این شرایط می‌تواند پیروزی برای ترامپ در انتخابات نوامبر را پر چالش‌تر کند.


اوضاع دونالد ترامپ تا ماه مارس خوب بود و شکی نداشت که پیروز انتخابات آتی آمریکا می‌شود؛ اما با شیوع کرونا در آمریکا اوضاع کاملاً برگشت. آمریکا درحال نزدیک شدن به ۴.۵ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا است و این موضوع می‌تواند کار ترامپ را در کاخ سفید تمام کند. ترامپ بار‌ها اعلام کرده است آمار شیوع کرونا در آمریکا به این دلیل بالا است که این کشور تست بیشتری از شهروندانش می‌گیرد. اما یکی از نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از ترامپ  خواست به جای بیان اظهارات عجیب برای کم‌اهمیت جلوه دادن میزان گسترده شیوع کرونا، با واقعیت روبرو شود.


ترامپی که دائم روی وضع خوب اقتصادی آمریکا تاکید می‌کرد و در نظرسنجی‌ها تا قبل از کرونا محبوب بسیاری بود، امروز اوضاع نابه‌سامانی در نظرسنجی‎ها دارد و از جو بایدن عقب مانده است.

 
عدم محبوبیت ترامپ در واقع بیشتر به دلیل مقاومت وی در برابر مقابله با ویروس کرونا است. ترامپ پس از هفته‌ها مقاومت، هفته گذشته برای نخستین بار به مردم آمریکا توصیه کرده بود که برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس از ماسک استفاده کنند. حال آنکه خود او بار‌ها پیش از آن استفاده از ماسک را نشانه ضعف دانسته و به سخره گرفته بود.


همین مسائل باعث شده است که ترامپ به دنبال راهکار جدیدی برای پیروزی در انتخابات باشد و یا تصرف کاخ سفید به هر روشی. البته ترامپ که از هر نمایشی بسیار خوشش می‌آید ممکن است در هفته‌های آخر منتهی به انتخابات کارت آس خود را رو کند و پیروز این میدان باشد، با این حال هنوز شرایط باب میل او نیست.
 

ترس ترامپ از رأی‌گیری پستی

دونالد ترامپ در توئیتی پیشنهاد تعویق در انتخابات آمریکا را مطرح کرده بود که البته با رشد انتقادات پیشنهادش را تعدیل کرد و در نشست خبری گفت: «در پی تعویق و تغییر تاریخ برگزاری انتخابات نیست، اما در عین حال خواهان انتخاباتی بدون تقلب است». توئیت ترامپ مبنی بر تعویق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نه تنها با انتقادات گسترده دموکرات‌ها که با مخالفت‌های شدید هم‌حزبی‌های او نیز روبرو شد. در حقیقت طبق قانون اساسی آمریکا تعیین کننده تاریخ انتخابات کنگره ایالات متحده آمریکا است. به نظر هم نمی‎رسد که کنگره با این میزان مخالفت‎ها با طرح ترامپ موافقت کند.


اما ترس اصلی ترامپ از رأی‌گیری پستی در آمریکا است. با شیوع کرونا بسیاری از رأی‌گیری پستی حمایت کردند. این شیوه رأی گیری برای عدم تجمع مردم قبلاً استفاده می‌شد، اما با فاجعه‌ای که کرونا برای مردم آمریکا رقم زده است، احتمال بسیار زیادی دارد که رأی‌گیری پستی برگزار شود. ترامپ در ماه‌های اخیر بار‌ها از این نوع رأی‌گیری انتقاد کرده است. این انتقاد هم دو علت دارد، وگرنه کارشناسان معتقد هستند که خطر تقلب از طریق رأی‌گیری پستی بسیار کم است.


علت اول ترامپ برای مخالفت با این روش رأی‌گیری این است که در این نوع از رأی‌گیری امکان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر می‎شود و روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در طول تاریخ نشان از این دارد که هر چه تعداد رأی‌دهنده‌ها بیشتر باشد، احتمال پیروزی دموکرات‌ها بیشتر می‎شود. علت دوم این مخالفت را بسیاری از کارشناسان این امر می‌دانند که او تلاش دارد از این طریق انتخابات را زیر سوأل ببرد و امکانی برای نپذیرفتن شکست احتمالی خود در انتخابات فراهم کند.


به هر حال در حال حاضر شرایط ترامپ در نظرسنجی از ایالات بنفش رنگ (ایالات مردد) مناسب به نظر نمی‌آید، حتی آمار چرخش ایالت تگزاس و عدم حمایت از ترامپ را نشان می‌دهند.


واکنش‌ها به تعویق انتخابات

طرح تعویق انتخابات نوامبر مخالفان جدی داشت که در زیر تعدادی از آن‌ها بیان شده است. علاوه بر دموکرات‌ها، بزرگان حزب جمهوری‌خواه نیز اعلام مخالفت کردند.


میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا در این ارتباط گفت: «در تاریخ این کشور، در جریان جنگ‌ها، بحران‌های اقتصادی و جنگ داخلی هرگز پیش نیامده که انتخاباتی را که تاریخ آن از پیش برنامه‌ریزی و مشخص شده بود، به تعویق اندازیم». مارکو روبیو، یکی دیگر از سناتور‌های حزب جمهوری‌خواه در واکنش به پیشنهاد ترامپ گفت: «من آرزو داشتم که او چنین سخنی را ابراز نمی‌کرد.»


دموکرات‌های آمریکا که اکثریت کنگره را در دست دارند، از پیشنهاد ترامپ سخت انتقاد و اعلام کرده‌اند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تنها به انتشار ماده قانون اساسی آمریکا در شبکه توئیتر خود اکتفا کرد و نوشت: «طبق آن تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را کنگره آمریکا تعیین می‌کند و نه شخص رئیس جمهور».


این پیشنهاد به میزانی نامعقول بود که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در جریان جلسه کنگره به سوال درباره توئیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری درباره به تاخیر انداختن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است در نوامبر برگزار شود، بسیار محتاطانه پاسخ داد و گفت: من نمی‌خواهم وارد یک قضاوت حقوقی شوم. در نهایت، وزارت دادگستری است که درباره این مساله به تعیین و تکلیف حقوقی می‌پردازد.


هوچی‌گیری‌های ترامپ برای پیروزی

مدتی است که ترامپ از تقلب و اعمال نفوذ چین و روسیه در انتخابات آمریکا صحبت به میان می‎آورد. در حقیقت ترامپ با هوچی‌گری به دنبال این است که انتخاباتی جنجالی برگزار شود و اگر پیروز نشود توجیه منطقی به نام تقلب داشته باشد.


به گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته می‌خواهد اپلیکیشن چینی تیک‌تاک را در این کشور ممنوع کند. اقدام آقای ترامپ می‌تواند ضربه سهمگینی به شرکت بایت دنس، مالک چینی این اپلیکیشن وارد کند. شرکت اصلی مالک تیک تاک در چین مستقر است و نگرانی‌هایی درباره به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با دولت چین یا سانسور ویدیو‌ها مطرح شده است. این شرکت این اتهامات را رد می‌کند.


تیک‌تاک اپلیکیشنی است که سریع‌ترین رشد را داشته و آمار رسمی کاربران آن مشخص نیست، اما طبق گزارش‌ها، بیش از یک میلیارد بار دانلود شده است. برخورد ترامپ می‎تواند از ترس او از نفوذ چین در انتخابات آمریکا سرچشمه گرفته باشد. چندی قبل بعضی از سناتور‌های آمریکایی نگرانی خود را بابت این مساله عنوان داشتند که چین ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طریق این رسانه اجتماعی مداخله کند.


اما همه این مسائل بازی دونالد ترامپ به نظر می‌آید. ترامپ به دنبال تصاحب صندلی کاخ سفید به هر روشی است. اگر هم پیروز نشود هم ممکن است از روش‌های دیگری استفاده کند. رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی اخیر خود رسماً دست به تهدید زده است که اگر بایدن رئیس‌جمهور شود، آشوب و خون‌ریزی گسترش می‌یابد.


ترامپ در چهار ساله ریاست جمهوری‌اش نشان داده است که غیرقابل تصور‌ها را رقم می‎زند و ممکن است هر واکنشی نشان دهد. هنوز تا روز انتخابات آمریکا زمان زیادی باقی مانده است و دو حزب هنوز زمان زیادی برای جمع‌آوری آراء در اختیار دارند، اما اگر ترامپ رأی نیاورد ممکن است اوضاع بی سابقه‎ای در ایالات متحده آمریکا رقم بخورد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی