تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
ترجمه اختصاصی دیدار

روی رفتن ترامپ حساب نکنید

در حالی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در انتظار پایان یافتن دوران ریاست جمهوری ترامپ هستند تا از آثار سیاست‌های مخرب او رهایی یابند و شیوع ویروس کرونا و ناکارآمدی دولت ترامپ در مواجه با آن هم منتقدان و مخالفان او را امیدوار کرده است، پیتر نیکولاس نویسنده این مقاله تاکید دارد که نباید به رفتن ترامپ چندان خوش‌بین بود. دلایل او را در ادامه می‌خوانید:

کد خبر: ۶۷۲۳۴
۰۸:۳۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ راستین یزدان‌پناه: آن چه در ادامه می‌خوانید ترجمه مقاله‌ای است از وبسایت تحلیلی آتلانتیک که به عواملی می‌پردازد که احتمالا پیروزی دونالد ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقم خواهد زد. در حالی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در انتظار پایان یافتن دوران ریاست جمهوری ترامپ هستند تا از آثار سیاست‌های مخرب او رهایی یابند و شیوع ویروس کرونا و ناکارآمدی دولت ترامپ در مواجه با آن هم منتقدان و مخالفان او را امیدوار کرده است، پیتر نیکولاس نویسنده این مقاله تاکید دارد که نباید به رفتن ترامپ چندان خوش‌بین بود. دلایل او را در ادامه می‌خوانید: 

 

نتایج نظرسنجی می‌تواند اشتباه باشد؛ اقتصاد می‌تواند به اندازه‌ی کافی رشد کند؛ او می‌تواند خبر شگفتی سازش را اعلام کند.


با صراحت بگویم، رئیس جمهور دونالد ترامپ در حال شکست خوردن در انتخابات است. برخی مسایل فرعی را کنار بگذارید – این که رای دهندگان جریان‌های غیر اصلی، چگونه در حال روی آوردن به "جو بایدن" هستند، و این که چگونه شخصیت‌های برجسته نیز درباره‌ی حمایت هایشان (از ترامپ) در حال تجدید نظر هستند. موارد اصولی را در نظر بگیرید.
از روسای جمهور انتظار می‌رود آمریکایی‌ها را شاغل نگه دارند. نرخ بیکاری اکنون ۱۱ درصد است – یعنی بیش از ۳ درصد بالاتر از زمانی که "جیمی کارتر" در سال ۱۹۸۰ و "جورج دابلیو بوش" در سال ۱۹۹۲ در انتخابات شکست خوردند.


روسای جمهور قرار است امنیت آمریکایی‌ها را حفظ کنند. بیش از ۱۴۰ هزار نفر از کرونا درگذشته اند، یعنی دو برابر بیشتر از تعداد آمریکایی‌هایی که در جنگ ویتنام کشته شدند، مساله‌ای که سبب شد شانس "لیندون بی جانسون" برای پیروزی مجدد در انتخابات سال ۱۹۶۸ از بین برود.


از روسای جمهور انتظارمی رود نظر رای دهندگان را در خارج از پایگاه‌های وفادار خود، جلب کنند. به گزارش موسسه‌ نظرسنجی گالوپ، نرخ محبوبیت ترامپ ۳۸ درصد است. از زمان "هری ترومن" در سال ۱۹۴۸ تاکنون هیچ رئیس جمهوری با محبوبیت کمتر از ۴۰ درصد نتوانسته است مجددا در انتخابات پیروز شود.


پس یعنی کار ترامپ تمام است؟ شاید نه. ترامپ با بحران مضاعف کرونا و رکود اقتصادی مواجه شده، اما سرنگون نشده است. پایگاه اصلی ترامپ هرگز رشد و نمو نمیکند، اما سرنگون هم نمی‌شود، به گونه‌ای که وی در وضعیت رقابتی باقی خواهد ماند. "چارلز فرانکلین" مدیر موسسه‌ نظرسنجی "دانشکده‌ حقوق مارکتری" (مستقر در شهر میل ووکی، ایالت ویسکانسین آمریکا) به من گفت " اگر ترامپ بتواند کسی را در خیابان پنجم نیویورک (گران‌ترین خیابان جهان) بکشد و طرفدارانش را از دست ندهد، به همان اندازه قادر خواهد بود کشته شدگان را در خیابان پنجم روی دست بلند کرده و هیچ طرفداری به دست نیاورد. "


توییت‌های خشم آلود بی مورد، تئوری‌های توطئه و مشغولیت‌های ذهنی... هیچ کدام به نظرنمی رسد که رای دهندگان را متعجب کند. او می‌تواند برنده باشد. شاید برنده شود. به این شش دلیل:


۱- اقتصاد می‌تواند به اندازه‌ی کافی احیاء شود.

بازگشایی تجاری در زمانی که ویروس کرونا شیوع یافته بود، ناشی از بی‌ملاحظگی بود. ایالت‌هایی که محدودیت‌های "در-خانه-بمانید" را لغو کردند، آشکارا به اقتصاد شوک وارد کردند. در ماه‌های می‌ و ژوئن ۷.۵ میلیون شغل به کشور اضافه شد، یعنی رقمی بی‌سابقه. شاید این ارقام در ماه‌های آتی کاهش یابد، اما ترامپ می‌تواند از آن چه احتمالا رخ خواهد داد به عنوان دستاورد‌های موقت در مسیر احیاء کامل اقتصادی یاد کند.


"گریگوری داکو" اقتصاددان برجسته در موسسه‌ مشورتی Oxford Economics با اشاره به آمار اخیر اشتغال "گفت «این چیزی شبیه بازگشت بسیار سریع است. ولی باید به خاطر داشته باشیم که همچنان مشکلات فراوان پیش رو داریم. تنها حدود یک سوم مشاغل  ازدست رفته، احیا می شود و دومین بخش این روند احیاء شدن، احتمالا بسیار کُندتر خواهد بود.» داکو برای توضیح بیشتر به میزان فروش البسه اشاره کرد که از فوریه تا آوریل ۹۰ درصد کاهش یافته بود. از آن زمان تاکنون میزان فروش تقریبا دو برابر شده است که شاید دلیلی برای شادمانی باشد، اما این میزان همچنان ۷۰ درصد کمتر از اوج فروش است.


برای ترامپ مهم آن است که به مقاصدش برسد، لذا مفهوم گسترده‌تر این مساله در این چارچوب، اهمیتی ندارد. او به پیشرفت‌هایی اشاره می‌کند و مابقی را نادیده خواهد گرفت؛ و برخی نیز شاید متقاعد شوند که او را باور کنند. بررسی اخیر واشنگتن پست-شبکه‌ی‌ای بی سی نیوز نشان می‌دهد، شاید رای دهندگان به دلایل دیگر از ترامپ رویگردان شوند، با این وجود همچنان ۵۰ درصد، عملکرد وی را در هدایت اقتصاد می‌پسندند.

 

۲- نظرسنجی‌ها می‌تواند (بازهم) اشتباه باشد


چهار سال پیش رقابت بین ترامپ و هیلاری کلینترون به ویسکانسین، میشیگان و پنیسیلوانیا کشید. ترامپ با اختلاف کم در هر سه ایالت پیروز شد. نتایج نظرسنجی موسسه "ریل کلیر پالیتیکس" نشان می‌دهد، اما این بار، بایدن در هر سه ایالت بیثن ۶ تا ۸ درصد جلوتر از ترامپ است.


اگر این قصه برایتان آشنا است، احتمالا به این دلیل است که نظرسنجی‌های ایالتی همچنین نشان داده بود که کلینتون پیش از انتخابات در ویسکانسین، میشیگان و پنسلیوانیا از ترامپ جلوتر است. تنها در پنسلیوانیا هفت مورد نظرسنجی ایالتی که در دو هفته‌ نخست اکتبر ۲۰۱۶ برگزار شد، نشان می‌داد کلینتون با اختلاف ۹ درصد، ترامپ را شکست می‌دهد. این اختلاف به هیچ وجه کمتر از ۴ درصد نبود. در صورتی که کلینتون در نهایت با اختلاف حدود یک درصد در این ایالت شکست خورد. تحلیل‌های به عمل آمده بعد از انتخابات ایالتی، از مشکلات جدی حکایت داشت. در برخی موارد مشخص نشد چرا رای دهندگان با تحصیلات دانشگاهی که بیشتر در انتخابات شرکت می‌کنند و طرفدار کلینتون بودند، به اشتباه نسبت به دیگران تعدادشان زیادتر است…


فرانکلین در این باره به من گفت که این بررسی اکنون نشان میدهد بایدن با ۸ درصد در ویسکانسین از ترامپ جلوتر است. اما با توجه به افتضاح سال ۲۱۶، این نظرسنجی چقدر اعتبار دارد؟ در پایان آن رقابت، کلینتون با متوسط بیش از ۶ درصد در ویسکانسین از رقیبش جلوتر بود، اما رقابت‌ها را با اختلاف حدود یک درصد واگذار کرد... و مشخص نیست که نظرسنجی‌های این دوره نیز وضع بهتری داشته باشد...


"کلیان کانوی"، کارشناس امور انتخاباتی و مشاور کنونی رئیس جمهور ترامپ که رئیس ستاد انتخاباتی او در رقابت‌های ۲۰۱۶ بود، می‌گوید هیچ مشکلی حل نشده است!«همان مشکلات در این انتخابات هم وجود دارد، زیرا بسیاری از افرادی که مجری انتخابات بودند، اکنون نیز حضوردارند. روند کار به هیچ وجه اصلاح نشده است. اگر برگزاری انتخابات مانند فعالیت‌های تجاری بود، تاکنون مدیران اجرایی شرکت تجاری پاک سازی شده، سهام داران شورش کرده و مشتری‌ها پریده بودند.»


۳- ترامپ می‌تواند ۲۴ ساعته و با قدرت تمام در کارزار انتخاباتی حاضر شود


روسای جمهور اگر بخواهند، می‌توانند از امکانات دولتی برای مقاصد انتخاباتی استفاده کنند، آن هم با کارآیی بسیار زیاد. آن‌ها می‌توانند سیاست‌هایی را پیش ببرند که در حوزه‌های انتخاباتی برتر، برای اکثر رای دهندگان از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ و در خصوص ایالت‌هایی که آراءشان متغیر است نیز می‌توانند سفر‌های انتخاباتی داشته باشند، ولی وانمود کنند که این‌ها دیدار‌های رسمی است. ترامپ دیگر نمی‌تواند هر کجا و یا هر زمان که بخواهد، تجمع انتخاباتی برپا کند، ولی حتی در شرایط شیوع کرونا، می‌تواند بر دور و بری‌های خود به گونه‌ای سرمایه گذاری کند که رقیبش نمی‌تواند.

 

"باربارا پری" مدیر مطالعات امور ریاست جمهوری در مرکز "میلر" در دانشگاه  ویرجینیا، به من گفت «اغلب روسای جمهور می‌خواهند بار دیگر انتخاب شوند، لذا از تمام مزایای حضور در  دولت بهره می برند.»


"آرائون دیوید میلر" مولف کتاب "پایان بزرگی" با موضوع ریاست جمهوری، نیز به من گفت این که رئیس جمهور مثل جِن همه جا حضور دارد، کافی است تا سیطره اش را بر قدرت تقویت کند.

«ترامپ به خاطر تمام دیوانگی و بی عقلی هایش، همیشه همه جا هست. 24 ساعته... این یک امتیاز بسیار بزرگ است.»


در حالی که برخی علایم نشان می‌دهد، ترامپ در حال از دست دادن جایگاه خود نزد شخصیت‌های ارشد است، وی در بهار گذشته در "باغ گل سرخ" کاخ سفید ظاهر شد تا طرحی را اعلام کند که بر اساس آن هزینه‌های صرف شده بر تولید و تحقیق درباره‌ی انسولین، محدود می‌شود. اما دو دقیقه بعد از آغاز سخنانش، شروع کرد به تحقیر کردن رقیب. چیزی به پایان سخنانش نمانده بود که کاخ سفید، ویدئویی را پخش کرد که یک مرد ۶۸ ساله دیابتی را نشان می‌داد که از ترامپ به خاطر کاهش هزینه هایش تشکر می‌کند.


ترامپ هفته‌ پیش نیز در باغ گل سرخ ظاهر شد، و ظاهرا می‌خواست درباره‌ تحولات هنگ کنگ صحبت کند، ولی به جای آن از بیشترین زمان آن یک ساعت سخنرانی استفاده کرد تا بایدن را بکوبد. مفهوم استراتژی "باغ گل سرخ" برای یک رئیس جمهور که در مسندِ قدرت قرار دارد، آن است که وی حضورش را در کاخ سفید تحکیم و خود را وقف حکومت کردن می‌کند. برای ترامپ این مساله کنایه آمیزتر است: وی این فضای تاریخی مقابل چارچوب در، را به صحنه‌ای برای کارزار‌های انتخاباتی تبدیل کرده است. این هفته بود که ترامپ جلسات پرسش و پاسخ خود را در خصوص شیوع کرونا از سرگرفت. این جلسات چند ماه پیش متوقف شده بود. این جلسات، مخاطبان حرف گوش کن در اختیار ترامپ قرار می‌دهند آن هم در زمانی که وی به سادگی نمی‌تواند تجمعات مورد علاقه اش را برگزار کند.


۴- بایدن هم مشکلات خودش را دارد


بایدن خساراتی شخصی متحمل شده که وی را به چهره‌ای نه چندان غمگین برای آمریکایی‌های عزادار تبدیل کرده است؛ مردمی که در دوران کرونا عزیزان و شغلشان را از دست داده اند. با این وجود، او نمادی از یک چهره‌ معتدل در تشکیلاتی است که برخی رای دهندگانِ جوان‌تر و نیز برخی در جناح فعالیت طلبِ حزبی را بی انگیزه می‌کند.

"کورنل وست" استاد دانشگاه هاروارد که طرفدار برنی سندرز است، به من گفت «ما باید این حقیقت را به  خود بقبولانیم و اذعان کنیم که بایدن یک معتدل نئولیبرالِ  دست دوم  و بدون شهامت است که در تشکیلات حزب دمکرات با آنها در حالِ مبارزه بوده ایم.»


اگر طرفداران سندرز به خاطر نگرانی، در روز انتخابات در خانه بمانند، شانس پیروزی بایدن احتمالا کم خواهد شد به ویژه در ایالت‌هایی با آراء متغیر که پیروزی در آن‌ها ضروری است.


"نینا تورنر" از روسای ستاد انتخاباتی سندرز به من گفت که علاقه‌ای به آنچه که پیش رو است، ندارد: «چیزی شبیه این است که به کسی گفته شود، جامی از کثافت مقابل خود دارید، و باید به جای تمام آن کثافت ها، نیمی از آن را بخورید. باز هم کثافت است.»


منتظر باشید که ترامپ به مناقشه‌ای دامن بزند که به نفع خودش است. همان طور که گفته ام، ترامپ چندین ماه را در مدت انتخابات مقدماتی صرف و تلاش کرد طرفداران سندرز را متقاعد کند آقای سناتور قربانی توطئه‌ی دمکرات‌ها است تا مانع از نامزد شدن وی بشوند.


۵- طرفداران بایدن شاید رای ندهند


اگر انتخابات ایالتی که در ماه‌های اخیر برگزار شده، به نوعی دست گرمی برای انتخابات ریاست جمهوری باشد، انتخابات نوامبر یک فاجعه است. به خاطر شیوع کووید-۱۹ تعداد مراکز رای گیری کاهش یافته بود، و این امر سبب شد رای دهندگان ساعت‌ها در صف بایستند. ماه گذشته بیش از ۸۰ مکان رای دیگر در منطقه‌ی متروی آتلانتا تعطیل شده و یا تلفیقی از چند مرکز بود. در حالی که تعداد مکان‌های رای گیری در میلواکی از ۱۸۰ به ۵ مرکز کاهش یافت.


این شرایط یعنی سرکوب رای دهندگان. وقوع چنین اتفاقی در نوامبر می‌تواند آراء بایدن را در مناطق شهری طرفدار دمکرات‌ها در ایالت‌های قرمز، آبی و یا بنفش دفن کند. میلیون‌ها طرفدار بالقوه‌ بایدن با گزینه‌ای تیره و تار مواجه خواهند شد: در منزل بمانید، و یا به مراکز رای گیری بروید و خطر ابتلاء به بیماری کشنده را به جان بخرید.


یک راه حل مشخص، رای گیری از طریق ای-میل است. ولی ترامپ از این پیشنهاد پر سر و صدا استفاده کرده تا ادعای بی پایه‌ خود را مطرح کند: رای گیری از طریق ای-میل توطئه‌ای برای شکست جمهوری خواهان است. این مساله پیامی آشکار برای رهبران ایالتی جمهوری خواه و مقامات انتخاباتی است مبنی بر آن که ترامپ طرفدار دسترسی‌های بیشتر نیست؛ و البته تا همین جا هم شیوه‌ رای گیری ای-میلی در برخی ایالت‌ها دشوار است...


۶- اگر یک خبر شگفتی ساز اعلام بشود، چه؟


مردِ همیشه نمایشی، ترامپ، می‌تواند با اعلام دیرهنگام پیشرفت چشمگیر در مقابله با کرونا، انتخابات را زیر و رو کند. خبر دسترسی به "راه حل" کرونا، توجه فراوانی به خود جلب میکند، اما این که آیا وی راست گفته است یا دروغ، تا مدت‌ها پس از شمارش آراء مشخص خواهد شد. تا آن زمان، چندان اهمیتی ندارد؛ عده‌ی زیادی از طرفداران ترامپ وی را احاطه کرده اند و بابت خبر کشف دارو، قدردان او خواهند بود.


"چارلی بلک" استراتژیست قدیمی جمهوری خواهان، با خنده می‌گوید: «او احتمالا در اکتبر خبر تولید واکسن را اعلام خواهد  کرد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی