تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

سلاح جدید سپاه؛ پرتاب موشک از دل زمین

رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ از سوی نیروی دریایی سپاه به همراه هوا فضای این نیرو قدرت موشکی سپاه پاسداران را به رخ دشمنان جمهوری اسلامی ایران کشاند؛ تا اینجای کار شاید اتفاق مهم در روز دوم این رزمایش به وقوع پیوست. موشکی‌هایی دل زمین را شکافتند و به سمت هدف از پیش تعیین شده پرتاب شدند.

کد خبر: ۶۷۲۳۰
۱۱:۴۶ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

ضرب شست سپاه؛ فناوری جدید پرتاب موشک

 

دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ از سوی نیروی دریایی سپاه به همراه هوا فضای این نیرو قدرت موشکی سپاه پاسداران را به رخ دشمنان جمهوری اسلامی ایران کشاند؛ تا اینجای کار شاید اتفاق مهم در روز دوم این رزمایش به وقوع پیوست. موشکی‌هایی دل زمین را شکافتند و به سمت هدف از پیش تعیین شده پرتاب شدند. پس از این اتفاق سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در گفتگو با سپاه نیوز گفت: «در این رزمایش برای نخستین بار در دنیا، شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین توسط نیروی هوافضای سپاه انجام شد».


پس از این گفته بسیاری سخنان سردار حاجی‌زاده را رد کردند و گفتند پیش از ایران و از سال‌های دور کشور‌های دیگری به سیلو‌های زیر زمینی دست یافته بودند و در واقع ایران در چند سال گذشته وارد باشگاه کوچکی شد که پیش از آن کشور‌های آمریکا، روسیه و چین عضو آن بوده‌اند.


سیلوی پرتاب موشک اول بار توسط آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم ایجاد شد. آن‌ها شمال فرانسه را برای این امر و مورد هدف قرار دادن بریتانیا در نظر گرفتند. منتهی اشتباه استراتژیک و بزرگ نازی‌ها این بود که سیلو را در روی زمین و با یک گنبد بتونی پوشانده بودند. این سیلوی موشکی از سوی بریتانیایی‌ها شناسایی شد و مورد هدف قرار گرفت و عملا سیلوی موشکی آلمان‌ها بلااستفاده ماند. با توجه به تجربه‌ای که از عملکرد آلمان‌ها به دست آمده بود کشور‌های آمریکا و روسیه سیلو‌های زیر زمینی ایجاد کردند و پس از آن‌ها کشور چین نیز از دهه ۷۰ میلادی به این توانایی موشکی دست یافت. آن‌ها با تشکیل یگانی موسوم به "سپاه دوم توپخانه" فعالیت‌های موشکی نظامی خود را به این یگان سپردند. چینی‌ها علاوه بر سیلو‌های زیرزمینی، چیزی در حدود ۵۰۰۰ کیلومتر تونل زیر زمینی نیز در کشور خود حفر کردند که بخش زیادی از تاسیسات موشکی این کشور را در خود جای داده است.


در سال‌های اخیر نیز صحبت‌هایی مبنی بر ساخت سیلو‌های زیر زمینی موشکی در کره شمالی نیز به گوش می‌رسد که هنوز تصویری از آن منتشر نشده و به نوعی قابل تایید نمی‌باشد.


ایران که در صنعت موشکی به موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته در سال ۱۳۹۰ وارد این باشگاه بسیار کوچک شد. در تیرماه سال ۱۳۹۰ و در جریان رزمایش موشکی پیامبر اعظم ۶، نیروی هوافضای سپاه پاسداران از سیلو‌های پرتاب موشک‌های بالستیک ایرانی رونمایی کرد. شهر موشکی سپاه که در عمق ۵۰۰ متری تاسیس شده و برای اولین بار تصاویری از آن در رسانه ملی پخش شد، شامل تونل‌ها و بخش‌های متعدد و وسیعی بود که تعداد بسیار زیادی از پرتابگر‌های موشکی در آن مستقر بوده و در شرایط آماده برای شلیک، به سر می‌بردند.


در صورت لزوم این پرتابگر‌ها با خروج از پایگاه زیرزمینی مورد نظر، موشک‌های خود را به سمت اهداف مورد نظر شلیک کرده و می‌توانند به سرعت موقعیت مورد نظر را ترک کنند. نکته بسیار مهم درباره این شهر موشکی و شهر‌های مشابه آن که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در مناطق مختلف کشور و به تعداد زیاد وجود دارد این است که عمقی که برای این تاسیسات در نظر گرفته شده است احتمال شناسایی آن‌ها توسط ماهواره‌های دشمن را اگر نگوییم ناممکن، بسیار بسیار مشکل می‌کند.


در عین حال نفوذ بسیاری از بمب‌ها و موشک‌های شناخته شده در دنیا به این عمق نیز غیر ممکن است. برای نمونه بمب GBU-۵۷ آمریکایی که بیش از ۱۳ تن وزن دارد و یکی از سنگین‌ترین بمب‌های نیروی هوایی آمریکا محسوب می‌شود نهایتا می‌تواند در ۶۰ متر نفوذ کند.


پس از رونمایی از شهر زیرزمینی موشکی، ایران به طور رسمی چهارمین کشوری است که وارد این باشگاه کوچک شده است. منتهی منتقدین با توجه به سابقه کشور‌های آمریکا، شوروی سابق و روسیه فعلی و همچنین چین ادعای سردار حاجی‌زاده را رد کردند و معتقدند نمی‌توان پذیرفت که ایران به عنوان اولین کشور به این توانایی دست یافته باشد. اما این تمام داستان نیست. منتقدان به این نکته توجه نکردند که منظور سردار حاجی‌زاده دستیابی سپاه به سیلوی زیرزمینی نبوده است، در رزمایش اخیر شاهد تحولی مهم در تاکتیک شلیک‌های زیرزمینی بودیم که در مدل جدید، اصولا خبری از لانچر و سکو‌های دیگر سیستم‌های مرسوم پرتاب موشک و البته عوامل انسانی لازم نبود.


 سردار حاجی‌زاده نیز به این موضوع مهم چنین اشاره کرده: «در این رزمایش بدون استفاده از سکو‌ها و تجهیزات مرسوم، موشک‌های مدفون شده زمین را شکافتند و اهداف از پیش تعیین شده را با دقت بالایی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند».


موشکی که سپاه چهارشنبه گذشته و در جریان رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ تست کرد بسیاری را در بدو امر به اشتباه انداخت. آن‌ها فکر کردند سپاه پاسداران از زیرزمین مثل شهر‌های موشکی به واسطه لانچری که روی تریلی قرار گرفته و پس از باز شدن دریچه موشک را پرتاب کرده است، در صورتی که این چنین نبوده و همانطور که سردار حاجی‌زاده اشاره کرد برای اولین مرتبه در دنیا سپاه پاسداران موشک را درون یک کپسول قرار داده و چاله‌ای حفر کرده و موشک را در زاویه مورد نظر درون آن دفن کرده است و در لحظه این توانایی را پیدا کرده که موشک را به سوی هدف مورد نظر پرتاب کند. در این فناوری جدید دیگر لازم به آماده کردن لانچر نیست. چرا که در شیوه پیشین چند دقیقه وقت لازم است تا لانچر آماده شود، اما این کپسول در زمین خاک شده و درجا با هر زاویه‌ای که آن را خاک کرده قادر به پرتاب موشک هست. سرعت عمل بالا از ویژگی‌های این شیوه جدید است؛ نکته مهم دیگر آن است که این کپسول‌ها را به تعداد بسیار زیاد در هر جایی می‌توان خاک کرد و رصد و شناسایی آن‌ها توسط دشمن تقریبا غیر ممکن می‌شود و دشمن در واقع نمی‌داند از کجا چنین موشک‌هایی پرتاب خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی