تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

دیدار آدینه ۷: وثیقه‌های عجیب برای گرفتن وام؛ از گونی برنج تا اپل واچ!

کد خبر: ۶۷۱۷۹
۱۲:۱۵ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ بهناز جلالی‌پور: هر چقدر بانک‌ها جان می‌گیرند برای پرداخت چند دسته اسکناس، بازار آزاد سهل‌گیر است و با دست باز، هر میزان که لازم داشته باشید، بدون چک و چانه اضافه و بی‌ضامن پرداخت می‌کند. البته، برای این وام‌ها باید هر چه در چنته دارید را همراه ببرید و بر روی وزنه بگذارید و در ساعتی وام‌تان را دریافت کنید.


لپ‌تاپ، سیم‌کارت، طلا، جواهر، خودرو، ملک، زمین، هر آنچه که روزی روزگاری خریده‌اید و امروز دیگر دست دوم است و به چشم‌تان نمی‌آید (البته که دیگر توان خرید معادل آن را ندارید و معلوم نیست چه زمانی وضعیت همین است که هست)، پیش به اصطلاح «شرکت‌های سرمایه‌گذاری» ارج و قرب دارد و معادل درصدی از ارزش آن را به صورت نقد به شما پرداخت می‌کنند.

 

فقط کارمندان دولت با دسته چک

شرکت اول، خانمی است که وقتی برای فکر کردن مشتری ندارد و خیلی سریع سراغ موقعیت شغلی می‌رود. «کارمند دولتی هستی؟» جواب بلی، به معنای توافق برای پرداخت وام است. معادل ۵ برابر رقم فیش حقوقی پرداخت می‌شود و در مقابلش چک می‌گیرند. «بازپرداخت هم ۸ تا ۱۸ ماه با سود ۲.۵ درصد است.»


این شرکت بر روی سیم کارت هم وام پرداخت می‌کند، البته بیشتر به دنبال کد «۲» است، اما برای کد «۳» نیز حاضر است ۸۰ درصد ارزش سیم‌کارت را به عنوان وام پرداخت کند. در این شرایط می‌توان بر روی ۵ میلیون تومان حساب کرد. اما شرایطی دارد. سیم کارت در اختیار شما باقی می‌ماند، اما سند مالکیت آن به نام یکی مشاور شرکت سند می‌خورد تا روزی که تسویه کامل انجام دهید. اقساط یک وام ۵ میلیون تومانی سیم‌کارت، ۱۲ ماهه و مبلغ آن ۶۵۰ هزار تومان است. بعد از آن سند دوباره به نام شما بر می‌گردد.


قسط بده، خرده طلا ببر

شرکتی دیگر اول سوال می‌کند که دارایی‌ها چقدر است و چقدر وام می‌خواهی؟ بی‌سوال و جواب بیشتر می‌گوید: «وام رقم بالا، سخته، نمی‌تونید پرداخت کنید، دردسر می‌شه.» یکی از دارایی‌هایی که مشمول پرداخت وام می‌شود، طلا است. ۸۰ درصد ارزش طلا را به صورت نقد پرداخت می‌کند و مشتری باید ظرف ۸- ۱۵ ماه آن را بازگرداند. می‌گوید با سود ۲.۵ – ۳ درصد وام می‌دهد و در صورتی که مشتری طلای خرد نزدش به امانت بگذارند، در ازای هر قسط، تکه‌ای از طلا بازگردانده می‌شود.

 

گونی برنج داری، بیار

شرکت سرمایه‌گذار دیگری، خانم جوان خوش‌رو و پر انرژی‌ای است و خیلی دوستانه برخورد می‌کند. سوال اولش این است که «دارایی چی داری عزیزم؟» بعد هم می‌گوید «بعضی‌ها زنگ می‌زنند، هر چی می‌پرسم خونه، ماشین، طلا، سیم‌کارت، لپ‌تاپ، چی دارید که روش وام بدم؟ بنده‌های خدا می‌گن هیچی نداریم به خدا. آخه یعنی گونی برنج هم ندارید؟ والا چی بگه آدم.»


این شرکت بر روی خودرو به شرط آن که پلاک تهران باشد، مدل آن بعد از سال ۸۵ باشد و بیمه بدنه نیز داشته باشد، تا ۵۰ درصد ارزش آن به صورت وام پرداخت می‌شود و ماشین همچنان زیر پای شما می‌ماند تا تسویه کامل را انجام دهید؛ البته خودروی شما در رهن شرکت باقی می‌ماند. مانند شرکت‌های لیزینگ و این کار در دفترخانه‌های اسناد رسمی انجام می‌شود.

کارشناس شرکت که مردی است با حوصله، این روش را به دلیل هزینه محضر چندان پیشنهاد نمی‌کند؛ در عوض، پیشنهادش پرداخت وام بر روی سایر دارایی‌ها است. اینجا دیگر دارایی مهم نیست، ارزش آن در بازار مهم است. اگر اپل واچ دارید، یکی از واجدان شرایط هستید، یا سیم‌کارت، لپ تاپ، گوشی همراه یا طلا. تنها شرایط هر کدام متفاوت است. در مورد سیم‌کارت، قیمت آن در بازار تعیین می‌شود- به قول آقای مشاور این روز‌ها سیم‌کارت حکم طلا را دارد و قیمتش روزانه بالا می‌رود- بعد از آن ۵ میلیون به شما پرداخت می‌شود آن هم برای ۵ ماه که اقساط آن ۱.۵ میلیون تومان است. البته روش دومی هم دارد که در آن شما ماهانه ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنید تا زمانی که توانایی بازپرداخت یک‌باره وام دریافتی‌تان را بازگردانید.


این شیوه، در مورد طلا نیز صادق است. اگر شما ۳۰ تا ۳۵ گرم طلا داشته باشید، ۳۱ تا ۳۳ میلیون تومان به شما پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن نیز ۱۰ ماهه است و یا می‌توانید سود ۳۰۰ هزار تومان ماهانه را انتخاب کنید تا زمان بازپرداخت همه مبلغ وام. به گفته آقای مشاور، مجموعه طلا در صندوق امانات بانک باقی می‌ماند.


برای این شرکت سرمایه‌گذاری، دارایی شما مهم نیست، مهم ارزش آن است. آقای مشاور می‌گوید «لپ‌تاپ، اپل واچ، گوشی موبایل، هر چه دارید، در بازار ارزش‌گذاری کنید، تا ۹۰ درصد آن به صورت وام پرداخت می‌شود.»


اگر زمانی تصمیم گرفتید از این دارایی‌هایتان برای دریافت وام استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که برای چند ماه باید قید این دارایی‌هایتان را بزنید و آن را در اختیار شرکت قرار دهید. البته خانم مشاور شرکت که کارش ارایه اطلاعات جزیی و بازار گرمی برای شرکت است، تاکید می‌کند که برای این مورد، قرارداد مکتوب نوشته می‌شود. خانم سعی می‌کند صدایش کمی دلخور باشد و در عین حال مدعی، می‌گوید: «قرارداد مکتوب با شرکتی که دفتر ثابت در یک برج داره که فقط ۲۰ واحد آن برای سرمایه‌گذار شرکت است. واقعا برای چند میلیون، کسی اسم و رسم خودش را خراب نمی‌کند. بعد از تسویه، وسیله‌ات را خاک نشسته تحویل بگیر.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی