تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

سرنوشت نامعلوم سُها رضا نژاد؛ دختر گردشگر کجاست؟

صبح جمعه حدود ساعت ۸، سُها با لباس‌های معمولی و کفش عادی در حالی که مسواک دستش بوده از چادر خارج و به سمت جنگل، جایی که منبع آب قرار داشت می‌رود و بعد از آن دیگر کسی او را ندیده است. از آن صبح جمعه وهم‌آلود بیش از ۲۰ روز می‌گذرد و هنوز اثری از سُها پیدا نشده است. هیچ اثری از سقوط به دره، حمله حیوانات وحشی و حتی هیچ رد پا یا رد خونی که نشان از رخ دادن حادثه‌ای باشد وجود نداشته و این‌ها سرنوشت نامعلومی برای سُهای گردشگر رقم زده است.

کد خبر: ۶۶۹۹۰
۰۷:۴۶ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

سرنوشت نامعلوم سُها، دختر گردشگر

 

دیدارنیوز ـ سهیلا مقدم: نیمه شب چهارشنبه ۱۸ تیرماه آخرین قرار گردشگری سها بود، خودش را به میدان آرژانتین رساند و سوار بر ماشین گردشگری راهی جهان نما شد. اکنون نزدیک سه هفته است که اعضای تور بدون سُها به خانه هایشان برگشته و زندگی معمول خودشان را دارند، اما از سها هیچ خبری نیست شاید اگر او یا پدر و مادرش می‌دانستند که این آخرین دیدار (تا به این لحظه) است هرگز به این سفر بی بازگشت نمی‌رفت.

سها رضا نژاد با یک تور سی و دو نفره به ارتفاعات جهان نما در شهر کردکوی استان گلستان رفت. این اولین سفر گردشگری او نبود. قبلا هم با تور سفر رفته و طببیعت گردی جزئی از برنامه‌های زندگیش بود.

هیچ نشانه‌ای از فوت سها وجود ندارد
کاوه راد وکیل پرونده سها در گفت و گو با دیدار می‌گوید: «او پنجشنبه دوبار با مادرش حرف زده، یک بار صبح و یک بار ساعت یازده و نیم شب». از اینکه به سلامت به مقصد رسیده و چقدر حال خودش و هوای آنجا خوب است و اینکه چقدر خوش می‌گذرد، به مادرش گفته است... از شب نشینی دور آتش در ارتفاعات هولناک و پیچیده جهان نما با دره‌های عمیق و طبیعت زیبا و دیدنی.

اما صبح جمعه حدود ساعت ۸، سُها با لباس‌های معمولی و کفش عادی در حالی که مسواک دستش بوده از چادر خارج و به سمت جنگل، جایی که منبع آب قرار داشت می‌رود و بعد از آن دیگر کسی او را ندیده است. از آن صبح جمعه وهم‌آلود بیش از ۲۰ روز می‌گذرد و هنوز اثری از سُها پیدا نشده است. هیچ اثری از سقوط به دره، حمله حیوانات وحشی و حتی هیچ ردپا یا رد خونی که نشان از رخ دادن حادثه‌ای باشد وجود نداشته و این‌ها سرنوشت نامعلومی برای سُهای گردشگر رقم زده است.

سها کجاست و چه اتفاقی برایش افتاده است؟ این سوالی است که ذهن‌ها را درگیر کرده، شاید از این دست اتفاقات در طبیعت زیاد رخ داده باشدY کوهنوردی از کوه یا دره سقوط می‌کند، فردی در جنگل گم می‌شود و یا حتی حیوانات وحشی به شخص یا گروهی حمله می‌کنند و غیره...، اما شاید تا به حال پیش نیامده باشد که گردشگری با تور به طبیعت برود و به ناگاه هیچ اثری از او یافت نشود.

این رخداد چه اندازه وضعیت صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ صنعت گردشگری در حال حاضر در کل دنیا به دلیل شیوع کرونا آسیب‌های جدی دیده است. در کشور ما که حتی قبل از کرونا هم دستخوش ناملایماتی بود و با شیوع کرونا بیش از پیش رو به افول رفت؛ حالا اینچنین اتفاقات نادر و عجیب و ترسناک با پیکر زخمی گردشگری کشورمان چه می‌کند؟

اکنون اگر خیلی‌ها به دنبال سها هستند شاید به دلیل این باشد که می‌خواهند بدانند چه بر سر سها آمده است. شاید سها دیگر جانی نداشته باشد، ولی دانستن اینکه چه اتفاقی برایش افتاده باید روشن شود. 

کاوه راد، وکیل پرونده سها به دیدارنیوز می‌گوید «گوشی موبایل، عینک، کفش کوه و تمام تجهیزاتش در چادر بوده است. روز پنجشنبه علاوه بر مادرش با افراد دیگری هم در ارتباط بوده، با همکارش در مورد کار‌های شرکت و با دوستش در مورد سفرش گپ زده است و همینطور آخرین ویس‌های واتس آپش برای ساعت دو بامداد جمعه است و در همه ویس‌ها حالش خوب است و می‌خندد و می‌گوید که دور آتش نشسته اند و غذا می‌خورند».

او می‌گوید: «از نخستین ساعاتی که تماس‌ها با نیرو‌های پلیس و هلال احمر برقرار شد و این نیرو‌ها به منطقه اعزام شدند تاکنون تلاش‌های زیادی برای پیدا کردن سها انجام شد. با دستور نیرو‌های امنیتی سرپرست و لیدر‌های تور بازداشت می‌شوند و برای بازجویی در اختیار پلیس آگاهی قرار می‌گیرند، منطقه به کنترل پلیس در می‌آید، اعضای تور هم برای ارائه توضیحات به اداره پلیس فراخوانده می‌شوند.

بیش از ۱۵۰ نفر با همراهی سگ‌های نجات، هلی‌شات و پاراگلایدر، منطقه جهان نما و دره‌های آن را می‌کاوند، اما هیچ نشانه‌ای از سها پیدا نمی‌شود. برای همین احتمالات دیگری غیر از سقوط در این اتفاق وجود دارد که از آن میان بحث آدم ربایی با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. از آنجا که جهان‌نما از لحاظ جغرافیایی منطقه‌ای پیچیده و از نظر امنیتی، حوزه‌ای ویژه است یافتن سها بعد از تلاش‌های بسیاری که از سوی گروه‌های مردمی، هلال احمر، پلیس و دادستانی گلستان صورت گرفته، تنها با همکاری و هماهنگی نهاد‌های امدادی، قضایی و امنیتی ملی ممکن خواهد بود».

وکیل پرونده سها رضا نژاد می‌گوید: «در حال حاضر  مهمترین مسئله این است که در این مدت هیچ نشانی از فوت سها نداشتیم نه جنازه، نه علامت و آثار ضرب و جرح و نه کشته شدن توسط حیوانات وحشی. این نشانه خوبی است و امیدی در دلمان زنده است و فکر می‌کنیم پیکیر سها که تا حالا کشف نشده احتمال بر این است که او زنده است و احتیاج به کمک دارد؛ لذا با توجه به اینکه زمان در پرونده‌های فقدانی مهمترین فاکتوری است که باید از آن صیانت شود، هر روز و هرلحظه برای ما حیاتی است و خواهشم از نیرو‌های پلبس این است که زمان را در پرونده سها غنیمت بشمارند».
 
تور به صورت غیرقانونی به جهان نما رفته است
یاسر قندهاری، سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان نیز در گفت و گویی که با دیدار داشته می‌گوید طی تماسی که برگزارکنندگان تور با رئیس انجمن گردشگری استان گلستان داشته اند با توجه به وضعیت قرمز استان به دلیل شیوع کرونا از آن‌ها خواسته شد که تور را کنسل کنند که توجهی نشد و حتی زمانی که اتوبوس به شهرستان کردکوی رسید توسط نیروی انتظامی برگردانده شدند و علی رغم اینکه تعهد به برگشت داده بودند از مسیر‌های انحرافی و با وسایل و افرادی که در منطقه رابط آن‌ها بودند وارد منطقه جهان‌نما شدند.

او می‌گوید هرچند برگزاری این تور مجاز بوده است، اما به دلیل هشدار‌هایی که داده شده و بی توجهی برگزار کنندگان تور، دفتر آژانس گردشگری مربوطه تعلیق شده است.

قندهاری ادامه می‌دهد از لحظه‌ای که خبر گم شدن این دختر گردشگر اطلاع داده شد، سازمان میراث فرهنگی در کنار جمعیت هلال احمر و نیرو‌های انتظامی و امنیتی و فرمانداری به منطقه وارد شد و اقداماتی را انجام دادند و چندین روز هم جستجو کردند و موارد بسیاری بررسی شد که متاسفانه اثری از سها رضانژاد پیدا نکردند. پیگیری‌ها هنوز هم ادامه دارد و اعلام شد اگر سرنخی پیدا کردند جستجو را ادامه دهند.»

سرنوشت نامعلوم سُها، دختر گردشگر

 
جست و جوها ادامه دارد
محمد فلاحی رئیس هیئت کوهنوردی استان گلستان که از همان روز‌های اول اعلام ناپدید شدن سها رضانژاد با چند تیم حرفه‌ای در منطقه حضور داشته در گفت و گویی که با دیدارنیوز داشته است به اقدامات انجام شده برای پیدا کردن سها رضانژاد اشاره می‌کند. او در این باره می‌گوید: «با اعلام نیاز از طرف هلال احمر به هئیت کوهنوردی برای کمک به این عملیات جستجو و نجات، چند تیم در قالب تیم‌های کوهنوردی برای جستجو در سطح خط الراس جهان‌نما و عمق دره‌ای که مشرف بود به نقطه‌ای که اعضای تور اقامت داشتند، اعزم کردیم.

نقطه‌ای که این گروه گردشگری اقامت داشتند تقریبا در فاصله ۵۰ متری از لبه پرتگاهی بود که عمق این پرتگاه حدود ۳۰۰ متر  تا کف دره عمق داشت و این گروه در این  ارتفاع  کمپ زده بودند.

تیم‌های کوهنوردی با توجه به نقطه‌ای که جی پی اس سقوط احتمالی را از آن نقطه نشان می‌داد، تحت فرماندهی جمعیت هلال احمر، جستجو را  شروع کردند. بالای نقطه سقوط هم ۴ تیم دیواره نوردی و دره نوردی به منطقه اعزام کردیم که چند روز آنجا بودند و در چند نقطه طول دیواره را از نقطه خط راس تا کف دره که عمقش ۳۰۰ متر است فرود رفتند و شکاف‌ها و دهلیز‌هایی که در این دیواره وجود داشت را جستجو کردند و به طور کل بیش از هزار متر را در این دره طی چند نوبت هم فرود رفتند و هم بالا آمدند که کار بسیار سخت و مشقت باری است و دره نوردان و دیواره نوردان در هر خط فرود بیش از ۸ کارگاه تخصصی زدند و تا یک هفته همچنان کوهنوردان به منطقه اعزام شدند و به کمک امدادگران هلال احمر رفتند که متاسفانه اثر یا نشانی از سها رضانژاد پیدا نشد و در جلسه‌ای که ستاد بحران شهرستان کردکوی برگزار کرد لغو این عملیات اعلام و قرار شد جستجو‌های بعدی با هماهنگی هیئت کوهنوردی استان و جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی انجام شود و باز هم ما به صورت پراکنده جستجو‌هایی را داشتیم که اثری پیدا نشد و آرزو می‌کنیم که زودتر پبدا شود.

جستجو‌ها هنوز هم به صورت پراکنده ادامه دارد و حتی گزارش‌هایی که به مرکز هلال احمر یا هیات کوهنوردی می‌شد را بدون در نظر گیری احتمال، سریعا پیگیری می‌کردیم و تیم اعزام می‌کردیم، ولی متاسفانه چیزی پیدا نمی‌کردیم. ضمن اینکه کمپ زدن در آن نقطه به لحاظ فنی و دید حرفه‌ای کوهنوردی نقطه ایمنی نبوده است. منطقه به شدت مه‌آلود بوده و بارندگی‌های فصلی داشت و این کار را برای جستجو سخت می‌کرد، اما امدادگران و کوهنوردان بدون هیچ کوتاهی تا آخرین لحظه با آخرین توان خودشان به جستجو ادامه دادند و باز هم برای جستجو اعلام آمادگی می‌کنند.

کوهنوردی یک رشته کاملا حرفه‌ای  است و که در گزارش‌های مختلف خبرگزاری‌ها تیم را به صورت تیم کوهنوردی معرفی می‌کردند، ولی این تیم یک تیم گردشگری اعزامی از طرف دفاتر گردشگری بوده است و هیچ فعالیت کوهنوردی انجام نداده‌اند و فقط برای کمپ زدن به ارتفاعات رفته اند.


ما از دیدگاه خودمان به قضیه نگاه می‌کنیم سناریو‌های متعددی را هم افراد متخصص و هم افراد غیر متخصص مطرح می‌کنند و حتی شایعات متعددی وجود دارد، آدم ربایی، گم شدن و سقوط. ما نسبت به کار‌های جنایی هیچ دیدگاه و اظهار نظری نداریم فقط براساس وظیفه تخصصی خودمان که احتمال گم شدگی در حوادث کوهستان است، در این منطقه حضور پیدا کردیم و جستجوی خودمان را به لحاظ گم شدن ادامه دادیم و منطقه را به این لحاظ گشتیم و احتمال دادیم که پرت شده که طناب انداختیم و منطقه را از زوایای مختلف گشتیم. در این منطقه چندین بار اتفاقات سقوط رخ داده که البته در آن اتفاقات، جسد و آثار سقوط و علایم در محل سقوط رویت شده و جسد پیدا شده، ولی در این عملیات ما هیچ اثری از سقوط ندیدم هیچ لباس پاره یا رد خون و حتی شکستگی درختان را ندیدم و به همین دلیل در این حوزه به طور قطع به یقین نمی‌توانم بگویم چه اتفاقی افتاده است. ما تلاشمان را انجام دادیم تا بتوانیم اثری از ایشان پیدا کنیم که به نتیجه نرسیدیم».

متاسفانه مسئولین اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری که زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محسوب می‌شود، با وجود تماس‌های مکرر دیدارنیوز پاسخگو نبودند.

سها ۲۷ سال داشت یا شاید هنوز هم دارد... کسی نمی‌داند. اما نکته ای که در این حادثه بسیار مهم است لزوم نظارت هر چه بیشتر بر تورهای گردشگری است. مخصوصا تورهایی که مدعی طبیعت گردی هستند ولی اصول ابتدایی این حوزه را رعایت نمی کنند. 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
وحید کمالی اصل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
0
0
ممنون از پیگیریتون . امیدوارم سها حالش خوب باشه و به زودی سالم و سلامت پیدا بشه
ss
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
0
0
راحت شد کاش من.میمردم
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی