دیدارنیوز- مرضیه حسینی: عباس تبریزیان، پدر طب اسلامی، ابن سینای حوزه علمیه قم! پس از تجویز ادرار الاغ و شیر شتر و پنبه آغشته به روغن بنفشه در مقعد به عنوان درمان قطعی کرونا، در جدیدترین اظهارات کرونایی خود گفته: «استفاده از ماسک تنها باید مختص زنان باشد، زیرا کرونا از طریق هوا و شخص به شخص به مردان منتقل نمیشود و آنها تنها در صورت ارتباط نزدیک با زنان به کرونا مبتلا میشوند در نتیجه ماسک زدن زنان برای پیشگیری از کرونا کافی است.» ادعای تبریزیان در حالی است که مشاهدات عینی و اظهارات کادر درمان در بیمارستانهای مختلف نشان میدهد که اتفاقا آمار مبتلایان، بستریها و مرگ و میر در میان مردان بیشتر است. او در توضیح تجویز عجیب خود گفته: «سفارش شرع ما به پوشاندن صورت برای زنان و نپوشاندن برای مردان مختص مسائل اخلاقی نیست و مسائل سلامت اسلامی را نیز در بر میگیرد.»
درمان کرونا با مالیدن انگشتبا شیوع کرونا و به ویژه به دلیل ناشناخته بودن این ویروس و راههای درمان آن، متخصصان مختلف در حوزه طب اسلامی و سنتی شروع به ارائه راهکار برای درمان بیماری کردند؛ در این میان نسخههای عباس تبریزیان که از طرف هوادارانش در حوزه، ابن سینای حوزه علمیه خوانده میشود، در خصوص داشتن خواص درمانی ادرار الاغ و پنبه روغنی، مناقشه برانگیز شد. اعتراضات نسبت به این اظهارات به ویژه از جانب پزشکان و مسئولان مراکز درمانی سبب شد که مدعیان طب اسلامی در فروردین امسال با وجود مخالفت پزشکان و روسای بیمارستانها، برای درمان بیماران کرونایی بدون ماسک و دستکش بر بالین این بیماران بی دفاع حاضر شوند. سازمان نظام پزشکی کشور به حضور افراد معمم و مدعی طب اسلامی در مراکز درمانی اختصاص داده شده به مبتلایان کرونا، واکنش نشان داده و آن را تلویحا «مصداق بارز تشویش اذهان عمومی» خواند.
نظام پزشکی در بخشی از بیانیه خود نوشت: «این اشخاص به اعتبار لباس خود وارد بیمارستان شده، بر بالین بیماران مظلوم حاضر و با انگشت غیربهداشتی خود ظرفهای مورد استفاده بیمار را لمس کرده و انگشت آلوده را به لب و دهن دهها بیمار میمالند و سپس ادعا میکنند که کل پزشکان و کادر درمان اشتباه میکنند. ایشان با طب خودساخته اسلامی مسئول مداوای بیماران کرونایی هستند.» مدعیان طب اسلامی بعد از این اقدام حتی روسای بیمارستانها و پزشکان را تهدید کردند و با فرستادن فیلم انگشت مالی دهان بیمار، خواستار استعفای بعضی از پزشکان شدند.
طب اسلامی محصول اسلامی کردن علوم
رونق گرفتن طب اسلامی در چند سال اخیر و ظهور مدعیانی که به نام دین با جان مردم بازی میکنند را باید در گفتمان برپایی تمدن اسلامی و طرح اسلامی کردن جامعه و حوزه عمومی از جمله علوم، دانشگاه و هنر دید. این طرح، به ویژه از دهه ۸۰ زمینه را برای شکل گیری انواعی از تجارتهای ایدئولوژیک مانند طب اسلامی فراهم کرد به ویژه اینکه مروجان طب اسلامی داروهایی تجویز میکنند که عمدتاً به اسم ائمه نامگذاری شدهاند مانند داروی امام کاظم (ع) و داروهای امام رضا (ع).
سخنگویان و رهبران این جریان با حمایت نهادهای خاص به ویژه حمایت رسانه ای، کمکم از حاشیه به متن آمده و با طرح ادعاهای بیاساس و عجیب، طب مدرن را شدیدا تحقیر کرده و زیر سوال بردند. به عنوان مثال حجت الاسلام والمسلمین دکتر آقارفیعی مدعی شده که طب اسلامی حتی آسیبهای اجتماعی را نیز از بین میبرد وی گفته: «طب اسلامی به قدری قوی است که اگر حوزه علمیه پای کار بیاید میتواند با همین طب کل دنیا را شیعه کند. دنیا اکنون در بیماریهای فلج مغزی، ام اس و پارکینسون مستاصل است. ما فلج را درمان میکنیم. سرطان را در عرض بیست تا چهل روز درمان میکنیم. ما قویترین درمانها را برای مسایل جنسی در روایات داریم. ۹۰ درصد طلاقها در جامعه به خاطر روابط ناصحیح جنسی است. خیلی از معتادان بخاطر ضعف در روابط جنسی معتاد میشوند. طب اسلامی آسیبهای اجتماعی را هم از بین میبرد.»
هوادران طب اسلامی و البته سنتی پرشمارند. اگر به کانالهای تلگرامی عباس تبریزیان، روازاده و خیراندیش که مراجعه کنید هر کدام بیش از ۳۰۰ هزار نفر عضو دارد. اطلاعاتی که از ثبت سفارش برای دارو در کانالها وجود دارد نشان میدهد که این اعضا فعال هستند و به نسخههای درمانی این افراد عمل میکنند. بسیاری از آنها و همچنین کسانی که ممکن است خرید چندانی هم از طبیب خود نکنند در کانال حضور دارند، زیرا عضویت و حمایت خود از طب اسلامی را بی توجه به پیامدهای این حمایت، نوعی وظیفه مذهبی و انجام کنشی دینی در راه برپایی تمدن اسلامی میدانند.
محمود احمدی نژاد و رونق کاسب کاران طب سنتی و اسلامی
علی رغم اینکه طب اسلامی با طب سنتی دارای تفاوت و تمایز است، اما طب اسلامی همسو با طب سنتی رشد کرده و از همان زمینهها و حمایتها برای اقبال عمومی برخوردار است. راه یافتن طب سنتی به دانشگاههای کشور و تلاش برای عقب راندن طب مدرن از زمان احمدی نژاد و از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. دانشکده طب سنتی در این سال پس از اعلام حمایت دولت و نهادهای خاص و اعلام آمادگی چهار دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی ایران و شاهد برای جذب دانشجو، در دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد.
دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مصوبه وزارت بهداشت را در سال ۱۳۸۸ دریافت کرده و سه رشته طب سنتی، داروسازی سنتی و اخلاق پزشکی در مقطع دکترای تخصصی و فلوشیپ در این دانشکده راهاندازی و۲۳ رشته در حوزه طب سنتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به شورای گسترش وزارت بهداشت برای تصویب ارائه شد.دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شاهد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دوران احمدینژاد فعالیت خود را در زمینهی طب سنتی و داروسازی سنتی آغاز کردند.
احمدینژاد در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآوردهای طبیعی و طب سنتی ایران که در خردادماه ۱۳۹۱ برگزار شد، طب مدرن را شدیدا تحقیر کرد و گفت: «طبیعت ظرفیتهای فراوانی برای درمان بیماریها دارد و ما باید این ظرفیتها را بشناسیم. طب سنتی ما سرمایهای است که به حاشیه رفته، ما باید به طب سنتی خود برگردیم. در پزشکی جدید برای تشخیص بیماری هزینههای فراوانی میشود، تازه بدون آزمایش و اسکن هم تشخیص ناممکن است در حالی که طب سنتی ما دقیق است و به چند سوال ساده تشخیص درست انجام میشود. سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار صرف واردات دارو و تجهیزات میشود، در حالی که همین پول را میتوان صرف صادرات گیاه کنیم و حتی هزاران شغل ایجاد کنیم.»
دانشگاه ایرانیان به ریاست محمود احمدینژاد در آذرماه ۱۳۹۳ اعلام کرد که دورههای کوتاه مدت «مزاج شناسی و مبانی طب سنتی» را برگزار و مدرک رسمی مزاج شناسی صادرمیکند.
تلاوت سوره حمد درمان سرطان پروستات
نتیجه تاسیس چنین رشتههایی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور، اقبال به نوشتن پایان نامههایی به عناوین عجیب در حوزه طب اسلامی و سنتی بود. به عنوان مثال در دانشگاه آزاد اسلامی زرقان، در بهمن ۱۳۹۶در رشته مهندسی ژنتیک پایان نامهای با عنوان «ارزیابی اثر تلاوت سوره حمد بر سلولهای سرطانی پروستات» دفاع شد. نویسنده در نوشته خود به انبوهی از احادیث مختلف به نقل پیامبر اکرم (ص)، امام صادق (ع) و سایر ائمه استناد میکند به عنوان مثال به نقل از امام صادق (ع) و از کتاب خواص القران مینویسد: «اگر کسی به تلاوت سوره حمد شفا نگیرد هرگز از هیچ درمانی شفا نمیگیرد.» یا به نقل از پیامبر و مستند به کتاب تفسیر البرهان مینویسد: «سوره حمد هر مرضی به جز مرگ را شفا میدهد.» نویسنده در نهایت از این احادیث نتیجه میگیرد که سرطان پروستات هم مانند هر بیماری دیگری با تلاوت سوره حمد درمان میشود.