تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
دیدار آدینه ۵

خبرخوانی هفتگی «دیدار»: کنکور، #اعدام نکنید، درگذشت سرحدی‌زاده!

در هفته‌ای که گذشت همچنان ارز های خارجی سیر صعودی داشتند تا جایی که دلار مرز ۲۳ هزارتومان را رد کرد، کرونا بی رقیب مبتلا کرد و کشت، مقام رهبری اولین جلسه خود را با نمایندگان مجلس یازدهم به صورت تصویری برگزار و از آن‌ها خواست جو زده نباشند و از توهین دشنام به دولتمران اجتناب کنند، ابوالقاسم سرحدی زاده از انقلابیون چپ اسلامی درگذشت، شیندخت ملاوردی معاون پیشین رییس جمهوری با سه عنوان اتهامی به زندان محکوم شد، برگزاری کنکور داستان شد و هشتک اعدام_نکنید ترند توییتر شد.

کد خبر: ۶۵۸۹۸
۰۸:۰۶ - ۲۷ تير ۱۳۹۹
 
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: یک هفته مانده به پایان تیرماه ۹۹ «دیدار» به سنت هر پایان هفته اتفاقات و اخبار مهم ایران طی یک هفته گذشته را به بررسی نشسته است. این هفته دو  بحث مشترک با هفته‌های پیش از خود داشت. اول اینکه همچنان کرونا به صورت صعودی  هم مبتلا کرد و هم جان بسیاری از هموطنان را گرفت تا جایی که دوباره دولت مجبور به اعمال و اعلام محدویت‌های بهداشتی شد. دومین مورد مشترک این هفته با هفته‌ها و ماه‌های اخیر، سیر صعودی افزایش قیمت ارز‌های خارجی و طلا در برابر پول ملی بود. این دو صعود فعلا شانه به شانه هم پیش می‌روند و گویا فعلا راه چاره‌ای برای کنترل آن پیدا نشده است، دو مرضی که یکی ویروسی و دیگری اقتصادی است.

 
جانباختگان کرونا روی خط ۲۰۰ نفر
سیماالسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز پبنجشنه ۲۶ تیرماه درباره آخرین وضعیت بیماران کرونا در شبانه‌روز گذشته گفت: از دیروز (چهارشنبه) تا امروز ۲۶ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۱۴ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۶۷ هزار و ۶۱ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۶۰۸ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۲۳۰ هزار و ۶۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

سکه ۱۱ میلیون، دلار بالای ۲۴ هزارو ۵۰۰ تومان!
در پایان روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه ۹۹ قیمت ارز و سکه مثل روز‌ها و هفته‌های قبل در حال افزایش بود و رکورد جدیدی در این دو بازار ثبت شد.  در پایان این هفته  طلای ۱۸عیار در بازار آزاد هرگرم یک میلیون و ۳۵ هزار تومان، قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است. در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
 
صرافی‌های بانک‌ها امروز پنج‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش ۱۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل  ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند. طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با افزایش ۱۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روزکاری قبل ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان است. افزایش قیمت ارز در بازار داخلی و افزایش قیمت جهانی طلا از جمله دلایل رکوردشکنی‌های این روز‌های طلا و سکه در بازار است؛ قیمت سکه در روز‌های اخیر رکورد‌های بالایی را به ثبت رسانده است، اما با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تقاضای اضافی وارد این بازار نشده است و فعالان این بخش می‌گویند که قیمت‌ها متأثر از افزایش شدید قیمت دلار، رشد کرده‌اند.

مسائل بهارستان
 
ضمن اینکه همچنان پیرامون قرار داد ۲۵ ساله بین چین و ایران حواشی فراوانی وجود دارد و هر کسی از منظر و نگاهی به این موضوع می‌نگرد، به نظر در سطوح بالای نظام در این فقره اختلافی وجود ندارد به همین دلیل هم مسئولان دولتی به نمایندگی از کلیت حاکمیت در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در مقام دفاع از این پیش نویس ظاهر شدند. اما منتقدان و طرفداران شفافیت همچنان اصرار دارند که همه ابعاد این قرار داد باید روشن شود. این موضوع فارغ از ابعاد بین‌المللی آن به عنوان یک مسئله مهم داخلی در حالی در افکار عمومی زمینه‌های حساسیت و پرسشگری را ایجاد کرده است که مجلس شورای اسلامی پس از کش و قوس‌ها و حاشیه‌های فراوان اولین دیدار خود با مقام معظم رهبری به صورت مجازی (ویدئو کنفرانس) برگزار کرد.
 
ارتباط این دو موضوع از آنجا است که در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۵ تیر ماه وزیر امور خارجه با نمایندگان مجلس حواشی پیش‌آمد کرد. از جمله مباحث طرح شده در مجلس موضوع قرار داد ۲۵ ساله میان ایران و چین بود که شرح آن به اندازه کافی طی هفته رفته است. در اولین جلسه رهبری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایشان از جمله نمایندگان مجلس را به پرهیز از توهین، تهمت برخورد‌های احساسی و غیرمنطقی و جوزدگی سفارش کرد و صراحتا فرمود «نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود» و با تاکید بر اینکه بیان دیدگاه و نظر مخالف باید متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد، اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.
 
این مواضع رهبری در حالی مطرح شد که در هفته قبل مجلس شورای اسلامی پیش از آنکه خود را مسلح به دلیل و راهکار کند، یک راست به سراغ دولت رفت و اتفاقا موفقترین وزیر دولت و یکی از  حساس‌ترین وزارتخانه‌ها را هدف  قرار داد. حساس از آن حیث که تقریبا تمامی تصمیمات و اقدامات وزیر خارجه فردی یا حتی تصمیم تام و تمام وزارتخانه متبوع او نیست و از آنجا که  این تصمیمات به سیاست‌های کلان کشور مربوط است در سطوحی بالاتر از وزارتخانه و حتی دولت گرفته می‌شود، همه این‌ها منجر به واکنش رهبری شد و به نظر می‌رسد ورود بالاترین مقام نظام در این فقره از سیاست‌ورزی کشور آبی سرد بر آتش تندروی‌ها ریخته باشد و نتیجه آن را در جلسه کمیسیون انرژی با وزیر نفت شاهد بودیم. در ارتباط با قرار داد ایران و چین هم رهبری تلویحا به نمایندگان گفت که بدون علم و سند اتهام نزنید.
 
سرگردانی کنکوری‌های ۹۹
 
در هفته‌ای گذشت ماجرای برگزاری یا عدم برگزاری کنکور سال ۹۹ مسئله و دغدغه اصلی پشت کنکوری‌های ایران بود. ماجرا‌های کنکور تمامی ندارد و این بار در دوره کرونا بحران ساز شده است. عده‌ای به دنبال آن هستند که هر چه زودتر کنکور برگزار شود و گروهی به دنبال تعویق کنکور هستند. هر دو گروه دغدغه سلامتی دارند، اما مقابل هم قرار گرفته اند. سازمان سنجش و دولت هم خیال داوطلبان را راحت نمی‌کند و هر چند وقت یکبار خبری مبنی بر تغییر زمان کنکور می‌آید.  
 
قرار بود طبق برنامه اعلام شده کنکور‌ها برگزار شود، ولی سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای به تاریخ ۲۲ تیرماه اعلام کرد: «به اطلاع می‌رساند با توجه به تصمیمات اتخاذ شده تاریخ و زمان برگزاری آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد ناپیوسته تغییر یافته است بدیهی است تاریخ و زمان برگزاری جدید آزمون‌های فوق الذکر پس از ابلاغ وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی اطلاع رسانی خواهد شد».
 
به گزارش روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ایرنا؛ معاون کل وزارت بهداشت معتقد است که «باید به بحث برگزاری آزمون‌ها متعادل نگاه کنیم ضمن اینکه برخی از امتحانات، آزمون‌های ورودی هستند و ما نمی‌توانیم دانشگاه‌های خود را ببندیم. از یک طرف سینما‌ها را باز می‌کنیم و از سوی دیگر دانشگاه را تعطیل کنیم، این امکانپذیر نیست».
 
سخنان معاون وزیر بهداشت در رابطه با تداخل میان تصمیم‌های مربوط به پیشگیری و مدیریت بیماری کرونا که یکی دیگری را نقض می‌کند در حالی است که همه مصوبات از لغو محدودیت‌ها تا بازگشایی کسب و کار‌های پرخطر توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا با ریاست رئیس جمهور و حضور وزیر بهداشت تصویب و اجرایی شده است و حالا در تازه‌ترین تصمیم‌گیری برگزاری کنکور باز یک هفته به تاخیر افتاده تا کمی از التهاب و وخامت وضعیت کرونا در ایران کاسته شود. وضعیتی که یک هفته از وخامتش کاسته و هفته بعد باز اوج می‌گیرد. اتفاقی که سبب شده مسئولان و تصمیم‌گیرندگان برگزاری آزمون‌های سراسری را به این فکر بیاندازد که هر چه سریع‌تر آزمون‌ها را برگزار کنند، هرچند همواره مسئولان اعلام زمان دقیق برگزاری این رویداد‌های جمعی را منوط به اعلام نظر وزارت بهداشت می‌دانند. حال باید منتظر ماند و دید که آزمون‌ها بعد از یک هفته تعویق بالاخره برگزار می‌شوند یا نه؟
 
 

 
احمدی‌نژاد همچنان در مرکز خبر

گفتگوی احمدی نژاد در مورد موسیقی و خوانندگان مختلف، این روز‌ها بازتاب وسیعی در بین ایرانیان داخل و خارج کشور داشته و تفسیر‌های مختلفی از آن شده است. گفتگویی که این چهره سیاسی جنجالی و پر حاشیه با «بهمن بابازاده» خبرنگار حوزه موسیقی به صورت ویدئویی انجام داد. گزارش دیدارنیوز از پشت پرده این گفتگو با تیتر «تفنگت را زمین بگذار، دستمال آغاسی را بردار!» به خوبی به جنبه‌هایی از کاراکتر اجتماعی-پوپولیستی محمود احمدی‌نژاد پرداخته است.
 
بیشتر بخوانید: تفنگت را زمین بگذار؛ دستمال آغاسی را بردار!
 
 
شهیندخت دولت؛ مجرم شناخته شد!
 
دوشنبه ۲۳ تیرماه ۹۹ خبرگزاری فارس اعلام کرد؛ شهیندخت مولاوردی با سه عنوان اتهامی مجرم شناخته شد. «شهیندخت مولاوردی»، معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با شکایت دستگاه امنیتی و انتظامی کشور با سه عنوان اتهامی در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شد و کیفرخواست نامبرده صادر و جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شد. مولاوردی با اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام (ماده ۵۰۰)»، «تشویق به فساد و فحشا و فراهم نمودن موجبات آن (ماده ۶۳۹)» و «در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور (ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی)» مجرم شناخته شد. مجازات مرتکبین جرائم مندرج در مواد ۵۰۵ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده است.
 
 
#اعدام_نکنید، داغ شد
یکی از مهم‌ترین خبرهای هفته گذشته داغ شدن هشتگ #اعدام_نکنید در شبکه‌های اجتماعی بود. هشتگ «اعدام نکنید» در شبکه‌های اجتماعی و مخصوصا توئیتر با نزدیک به دو میلیون توئیت سه‌شنبه شب هفته گذشته ترند جهانی شد. این هشتگ در اعتراض به حکم اعدام سه تن از معترضین در آبان ۹۸ به راه افتاد. امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی از معترضین آبان ۹۸ بودند که در روز‌های اخیر خبر اعدام آن‌ها تایید شد و واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. واکنش‌ها به تایید این حکم به اندازه‌ای بود که سرانجام عصر چهارشنبه خبر رسید که به وکلای متهم گفته شده است تا خواستار اعمال اختیارات رئیس قوه قضائیه برای اعاده دادرسی شوند و تلویحا بیان شد که رئیس قوه قضائیه با این درخواست موافقت خواهد کرد. 
 
 

 
درگذشت ابولقاسم سرحدی زاده، چپ‌گرایی که آرام بود
ابوالقاسم سرحدی‌زاده از آخرین بازمانده‌های جریان چپ اسلامی بود که شاید تعداد اندکی از آن‌ها مانند بهزاد نبوی، آیت‌الله موسوی خویینی‌ها و میرحسین موسوی باقی مانده باشند، در روزهای پایانی هفته درگذشت. سرحدی‌زاده، اما اهل گردش و چرخش نبود و تا زنده بود بر همان مدار چپ باقی ماند و صبح چهارشنبه به دیار باقی شتافت؛ در روزگاری که اصلاح‌طلبان تلخ‌ترین روز‌های دو دهه اخیر را می‌گذرانند و آشوب گفتمانی و سردرگمی راهبردی آن‌ها به مفاهیم چپ و راست هم کشیده شده است.
 
سرحدّی‌زاده متولد ۱۳۲۴ تهران، سیاست‌مدار ایرانی، دبیرکل و بینان‌گذار حزب اسلامی کار، سه دوره نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی و وزیر کار و امور اجتماعی در دولت دوم میرحسین موسوی بود. او قبل از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به حزب ملل اسلامی پیوست. در مهر ۱۳۴۴، همراه با دستگیری‌های اعضای حزب، دستگیر شد و در دادگاه تجدیدنظر، با یک درجه تخفیف، به ۱۵ سال زندان محکوم شد. پس از انقلاب، با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری داشت. سابقهٔ عضویت در شورای سرپرستی و قائم‌مقام بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی را در کارنامه داشت و مدتی نیز رئیس شورای سرپرستی زندان‌ها بود. در دوران وزارت او تنش‌های فراوانی میان وزارت کار و شورای نگهبان پیرامون حق بیمهٔ کارگران کارگاه‌های زیرِ ۵ نفر (شورای نگهبان ملزم‌کردن کارفرما به پرداخت حق بیمه را خلاف شرع می‌دانست)، زمینه‌ساز تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. قانون کار پیشنهادی دولت و مصوب مجلس در آن زمان یکی از نقاط اوج رویارویی دو جناح چپ و راست بود؛ این بحران آن چنان گسترده بود که سرانجام به تاسیس نهادی جدید در ساختار جمهوری اسلامی ایران منجر شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
امراله مهماندوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
0
1
چرا حکومت باید در برابر تهاجم خارجی ها و ستون پنجم داخلی آنان با سلاح هشتک مجازی اعدام نکنبد تسلیم شود و این سه نفر خراب کاری را که اموال عمومی و خصوصی مردم را غارت یا آتش زده اند و برای عموم مردم ایران وحشت ایجاد کرده اند را اعدام نکند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
دقیقا. این بی هنرمندان مدعی اگه حالیشون بود دعوت به انتخاب حسن کلید نمیکردند. حالا هم این موضوعو داغ کردن
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی