تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
مصاحبه اختصاصی «دیدار»

لیلا ارشد: خانه خورشید تعطیل نیست!

لیلا ارشد فعال مدنی و مدیر خانه خورشید، شایعه بستن این پناهگاه و سمن (ان جی او) را تکذیب کرد و گفت: «خانه خورشید باز است فقط فعالیتش به دلیل شیوع کرونا به چند روز در هفته محدود شده است.»

کد خبر: ۶۵۷۹۰
۰۷:۵۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۹
 
لیلا ارشد شایعه تعطیلی خانه خورشید را تکذیب کرد

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: خبر بسته شدن خانه خورشید با توئیت خبرنگار رکنا شروع شد و دهن به دهن چرخید. این خبر نگران کننده البته از منبع دیگری نیز منتشر شد، تعدادی از سمن‌ها و مددکار‌های اجتماعی نیز با نگرانی از بسته شدن خانه خورشید خبر دادند. لحن خبرنگار رکنا با این پرسش که مکان بعدی کجاست؟ به گونه‌ای بود که گویی خانه خورشید پس از جمعیت امام علی، توسط نهادی یا مثلا دولت بسته شده و معلوم نیست سمن بعدی کجاست که بسته می‌شود. روایت دیگری که در خصوص بسته شدن خانه خورشید وجود دارد این است که لیلا ارشد بعد از ۲۰ سال به دلیل سخت‌تر شدن فعالیت مدنی و کم‌دستاورد بودن فعالیت‌هایش در حوزه زنان آسیب‌دیده، خسته شده و پس از تحویل دادن خانه خورشید امتیاز آن را نیز واگذار کرده است.

خانه خورشید باز است 
لیلا ارشد در گفتگو با دیدار نیوز در خصوص شایعه بسته شدن خانه خورشید گفت: «واقعا نمی‌دانم منبع این شایعه کجاست؟ خانه خورشید باز است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.» ارشد در خصوص توئیت خبرنگار رکنا که عکسی از در بسته خانه خورشید را نشان می‌دهد نیز گفت: «خورشید به دلیل کرونا فعالیتش را محدود کرده و در هفته چند روز بسته است، اما در روز‌های دیگر ما حضور داریم و خانم‌ها هم مراجعه می‌کنند. ما این مساله را نوشته و اعلام هم کرده‌ایم. شیوع کرونا فعالیت خانه خورشید را هم مانند بسیاری از سمن‌های دیگر به شکل نگران کننده‌ای تحت تاثیر قرار داده به عنوان مثال بخش دندان پزشکی ما تعطیل شده، اما گروه‌های گشت و امداد ما فعال هستند.»

لیلا ارشد: نه خسته‌ام و نه ناامید! 
لیلا ارشد دوران دانشجویی خود را در کلاس‌های ستاره فرمانفرماییان، مادر مددکاری اجتماعی ایران و موسس مدرسه عالی مددکاری اجتماعی در ایران گذارند و از همان دوران تا به الان بیش از ۲۰ سال از عمر خود را صرف آرمان‌های مدنی و انسانی اش در راه کمک و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر از جمله زنان و کودکان و خاصه زنان درگیر اعتیاد کرد. وی در خصوص این شایعه که خانه خورشید را بسته، چون از ادامه کار و تحقق اهدافش ناامید شده گفت: «من نه خسته ام و نه ناامید، و اینکه معتقدم اتفاقا دستاورد‌های من و دوستانم در حوزه مدنی و اجتماعی و خاصه خانه خورشید کم نبوده، به عنوان مثال تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر ما در بحث تابعیت افرادی که مادر ایرانی دارند بالاخره به ثمر نشست و به عنوان قانون به تصویب مجلس رسید، یا تلاش ۱۱ ساله ما در خصوص حمایت از کودکان خاصه کودکان کار هرچند به سختی، اما جواب داد و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب شد.»

لیلا ارشد در توضیح فعالیت‌های دیگر خود نیز گفت:«ما همچنین توانستیم به بسیاری از زنان کمک کنیم که از اعتیاد نجات یافته و به زندگی برگردند، پس از بهبودی برایشان وام مسکن گرفتیم تا بعد از سال‌ها کارتن خوابی سقفی بالای سرشان داشته باشند. تلاش مستمر کردیم که زنانمان را توانمند کنیم تا با آموختن حرفه و کار مستقل شوند و هویت بیابند. اینکه زنی از کارتن‌خوابی و آوارگی به استقلال و هویت برسد، همسر باشد و مادر باشد، دستاورد کمی نیست و من به خاطر تک تک این زن‌ها احساس موفقیت می‌کنم.»

فقر و بحران اقتصادی ادامه راه را دشوار کرده است
لیلا ارشد در ادامه به تاثیرات بحران اقتصادی از سال ۹۷ به این سو و همچنین شیوع کرونا در چند ماهه اخیر بر فعالیت‌های خانه خورشید اشاره کرد و گفت: «واقعیت این است که فقر و مشکلات شدید اقتصادی که دامان همه مردم را گرفته بر فعالیت‌های ما هم شدیدا اثرات منفی گذاشته و خاصه بخش توانمندسازی و اشتغال زنان را تقریبا فلج کرده، به این دلیل که بسیاری از کارگاه‌های کوچکی که به ما سفارش کار می‌دادند یا این امکان را داشتند که زنانمان را مشغول به کار کنند تعطیل شده‌اند. این بحران اقتصادی و فقر فزاینده عمومی بی‌تردید بر وضعیت حامیان سمن‌های مختلف نیز تاثیرات منفی گذاشته و آن‌ها را وادار می‌کند از دامنه حمایت خود بکاهند. بحث تورم و افزایش چند برابری هزینه هم که بدیهی است تا چه میزان بر ما فشار می‌آورد. وضعیت مردم به ویژه مناطق اطراف خانه خورشید به حدی پریشان است که مدام برای گرفتن غذا، شیر خشک، پوشک و سایر ضروریات زندگی به ما مراجعه می‌کنند.
شیوع کرونا هم که بار مضاعفی بر مشکلات پیشین بود. بیکاری گسترده‌ای که به دنبال شیوع کرونا بر جامعه عارض شد دامن ما را هم گرفت و زنان تحت حمایت ما خاصه زنان بهبود یافته نیز کارشان را از دست دادند. ما سعی کردیم تسلیم شرایط نشویم و بکوشیم راهی برای کاستن از فشار وضعیت پیش آمده بر گروه هدفمان یابیم، در راستای این تصمیم طرح «دهشمندی ایرانیان» را نزدیک به ۵ ماه است که شروع کرده ایم که در این طرح برای ۴۰ زن نیازمند حمایت که کارشان را از دست داده اند حامی جذب کرده ایم به این صورت که علاوه بر بسته‌های غذایی و بهداشتی مبلغی پول از ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به آن‌ها اهدا می‌کنیم که حداقل بتوانند هزینه آب و برق خود را بپردازند.»

لیلای ارشد گفت: «پس خانه خورشید بسته نشده و هر زمان به هر دلیل که بخواهم چنین اقدامی انجام دهم قطعا با رسانه‌ها در میان خواهم گذاشت.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی