تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ اتحادیه اروپا: اسرائیل از پاسخ به ایران خودداری کند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ اتحادیه اروپا: اسرائیل از پاسخ به ایران خودداری کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

فوتبال ایران، رفوزه در آزمون کرونا

در روز‌هایی که بیش از هر زمان دیگری برای شکست کرونا نیاز به همدلی و اتحاد اجتماعی است، در فوتبال ایران تنش‌ها بالا گرفته و دست‌اندرکاران فوتبال به هم می‌تازند.

کد خبر: ۶۵۰۹۰
۱۶:۰۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۹
اهالی فوتبال ایران در آزمون کرونا هم رفوزه شدند
 
 
دیدارنیوز ـ آرش راهبر: اگر این امکان وجود داشت که دوربین‌های ماهواره‌ای بتوانند از کلیت فوتبال ایران در این روز‌ها عکس هوایی بگیرند شاید تنها تصویر واضحی که ثبت می‌شد استیلای ویروس کرونا و حضور ابر‌های تیره این بیماری بر سر فوتبال‌مان بود. از حدود دو هفته قبل که سرانجام مجوز برگزاری ادامه مسابقات لیگ برتر صادر شد تاکنون اتفاق مثبت و جذابی برای فوتبال ایران رخ نداده و هجوم حواشی مخرب و ناراحت‌کننده همچنان ادامه دارد.

در یکی دو روز اخیر ماجرای کرونایی شدن بازیکنان و عوامل دو باشگاه استقلال و فولاد اهواز آنقدر انرژی و توان از فوتبال ایران گرفت که یادآوری کشمکش‌های مربوط به آن نیز هواداران فوتبال را از پیگیری آن بیزار می‌کند. در نهایت ماجرا به این جا رسید که استقلال و فولاد به دلیل ابتلای بیش از ۲۵ درصد از عوامل خود به ویروس کرونا باید به قرنطینه بروند و تمرین را رها کنند و به این ترتیب دستکم تا یکی دو هفته آینده بازی‌های آن‌ها نیز لغو خواهد شد و این اتفاق حتی ممکن برای تیم‌های دیگر نیز پیش بیاید و باز هم وضعیت بازی‌های باقیمانده را پیچیده‌تر کند.

نکته حائز توجه در این ماجرا البته این بود که ادعای استقلال و فولاد در زمینه ابتلای بازیکنان آن‌ها به ویروس کرونا، باعث ایجاد کدورت و ناراحتی‌هایی بین مربیان، مدیران و حتی بازیکنان و عوامل اجرایی سازمان لیگ شد و حتی برخی را در رسانه‌ها شدیدا به جان هم انداخت. این ماجرا در واقع اتفاقی بر خلاف رویه جهانی در راه مبارزه با این بیماری است به این معنا که در همه دنیا شعار «با هم کرونا را شکست می‌دهیم» سرلوحه همه جوامع قرار گرفته و خصوصا در ورزش این شعار بسیار جدی گرفته شده است.

اما یک ماجرای ساده در فوتبال ایران حالا موجب بروز اختلافات بسیار و کشمکش پردامنه در سرزمین فوتبال و حتی همسایه‌های آن شده است. در فقره اخیر حتی عوامل وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها و مرکز ملی سلامت فدراسیون فوتبال نیز در این درگیری‌ها حضور یافتند و دست آخر هم مشخص شد که در ماجرای انجام تست‌های کرونا، ملاحظات اخلاقی وجود دارد که ذیل آن نباید نام مبتلایان برده شود و البته تشریفات دیگری که تقریبا هیچ یک از آن‌ها محترم شمرده نشد.

متاسفانه باز هم نتیجه‌گرایی در فوتبال ایران باعث شد که هر کسی از ظن خود آتش‌بیار معرکه شده و به تنش پیش‌آمده در دو بازی استقلال ـ پارس جنوبی جم و نساجی ـ فولاد بیفزاید. بدتر از درگیری‌های لفظی که بین دست‌اندرکاران این تیم‌ها و سازمان لیگ، وزرات بهداشت و ایفمارک پیش آمد، حضور برخی چهره‌های سیاسی است که مثل جیمی جامپ وارد این ماجرا شدند. به طور مثال یکی از اعضای شورای شهر تهران (که عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال هم هست) در قامت یک هوادار متعصب، ماجرای ابتلای چند بازیکن استقلال به کرونا را به پرسپولیس ربط داده و گفته که: «اگر اصراری هست که قهرمان این فصل حتما معلوم شود و جام به تیم مدنظر برخی افراد داده شود، می‌توانند از منیریه تهیه کنند و بیش از این با جان جوانان کشور بازی نکنند. من هم حاضرم هزینه‌اش را پرداخت کنم و خودم با اسنپ به آن باشگاه ارسال کنم.»

این گونه اظهارات عجیب و غریب البته کم و بیش از سوی بسیاری افراد شنیده می‌شود و حداقل تاثیر آن نیز دامن زدن به ناراحتی‌ها در فوتبال است، فوتبالی که قرار بود با راه افتادن مجددش، انگیزه‌های اجتماعی برای مبارزه با بیماری عالمگیر کرونا افزایش پیدا کند و امیدبخش باشد.

 
تلاش برای تحبیب قلوب

البته در این شلوغی عجیب یک مورد استثنایی هم وجود دارد و آن هم دراگان اسکوچیچ است که در میانه این حواشی در تلاش است تا وضعیت بهتری برای تیم ملی فراهم کند. به هر حال تیم ملی ایران در پاییز باید دور برگشت مسابقات انتخابی جام جهانی را برگزار کند و از صدقه سر خرابکاری‌های مارک ویلموتس، رتبه ایران در جدول خوب نیست و هواداران تیم ملی نگران هستند. در این شرایط دراگان اسکوچیچ طی نامه‌ای محترمانه از مربیان لیگ برتری خواسته که او را در راه ساختن چهره جدید تیم ملی یاری کنند و همه با هم برای رسیدن تیم ملی به جام جهانی تعامل و ارتباط مثبت داشته باشند.

به نظر می‌آید اتنخاب این استراتژی مناسب می‌تواند اندکی از تنش‌های فزاینده فوتبال ایران بکاهد و همه را برای گام زدن در یک مسیر با هدفی عالی، ترغیب کند. به هر حال لیگ امسال به هر شکلی که میسر است تمام خواهد شد و تکلیف قهرمان لیگ هم مشخص می‌شود، اما در نهایت تیم‌های لیگ برتری هستند که باید کلیت فوتبال ایران را حفظ کنند. طبیعتا با این همه اختلاف و بهانه‌های کودکانه، تصویر جذاب و امیدوارکننده‌ای از فوتبال ایران برای علاقمندان آن ایجاد نخواهد شد. لطفا برای اتحاد و انسجام در بیرون از زمین فوتبال هم فکری کنید دوستان عزیز...   
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی