تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مجلس ظریف را به توپ بست: روزگار مشقت دولت!

سال پایانی عمر دولت حسن روحانی احتمالا بدترین سال ریاست جمهوری او خواهد بود و اگر ترامپ برجام را از بین برد و انتقادهای موتلفان اصلاح‌طلب کام روحانی را تلخ کرده و خشم افکار عمومی از وضعیت کلی مدیریت کشور هم متوجه او شده است؛ او و دولتش از حمله‌های رقیب اصولگرا هم بی‌نصیب نخواهند بود. این سرنوشت سیاستمداری است که همواره کوشیده است، بین جناح‌های مختلف بندبازی کند. اما حفظ تعادل در طوفان دشوار است و سقوط خطری نزدیک!

کد خبر: ۶۴۹۱۰
۱۵:۳۷ - ۱۵ تير ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: مجلس اصولگرا امروز کار خود را به طور جدی کلید زد. با پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم که البته در میدانی خالی از حریف رخ داده بود، انتظار می‌رفت که فشارها بر دولت حسن روحانی بیشتر شود. امری که امروز نخستین جلوه جدی آن  نمایان شد. 
 
سیاست خارجی دولت حسن روحانی و به خصوص مقوله برجام به گره‌گاه اصلی سیاست ایران در سال‌های اخیر مبدل شده و بیش از هر مسئله دیگری فضای سیاسی کشور را به دو اردودگاه رقیب تقسیم کرده بود. با به قدرت رسیدن اصولگرایان در مجلس قابل انتظار بود که مقوله برجام و معمار آن یعنی محمد جواد ظریف بیش از هر کس دیگری در معرض فشارهای سیاسی اعضای مجلس قرار بگیرند. نمایندگان مجلس یازدهم پروژه فشار بر دولت روحانی را از همان روز اولی که وارد مجلس شدند کلید زدند. اما هر روز حلقه محاصره خود را تنگ و تنگ‌تر می‌کنند. برجامی که امروز کاملا از نفس افتاده و عملا کارایی خود را از دست داده همیشه سیبل حملات جریان اصولگرا (نیرو‌های انقلاب) بود و این روز‌ها با توجه به تریبونی که دارند در حال لگد مال کردن کالبد بی‌رمق و در حال احتضار این توافقنامه هستند.
 
 
فیلم: بخش هایی از سخنان محمد جواد ظریف در صحن علنی مجلس
 

 

ظریف در مجلس: روز دشوار وزیر خارجه

 
روز یکشنبه ۱۵ تیرماه محمدجواد ظریف به مجلس خوانده شد. حضور او با چنان حواشی‌ای مواجه شد و چنان مخالفت‌های قدرتمندی با او صورت گرفت که  می‌توان گفت، «مجلس ظریف را به توپ بست». برخی نمایندگان با انتقاد به دستگاه دیپلماسی و دولت، علیه محمد جواد ظریف شعار سر دادند که او هم با سپاسگزاری از مهمان‌نوازی نمایندگان! گفت که توهین‌ها را به جان می‌خرد.

سخنرانی وزیر امور خارجه از عملکرد این وزارتخانه در سیاست خارجی آغاز شد. ظریف در سخنان خود با تبیین شرایط در حال گذار جهان نسبت به هرگونه اشتباه محاسباتی هشدار داد. از تلاش آمریکا به عنوان حفظ نظم قدیم گفت و گفت که آمریکا برای حفظ این نظم از هیچ تلاشی حتی امنیتی‌سازی مقوله‌هایی مانند کرونا خودداری نمی‌کند.

یکی از مباحثی که در هفته‌های اخیر دستمایه حاشیه‌سازی برخی جریانات سیاسی علیه دولت شده بود، موضوع توافقنامه همکاری ۲۵ ساله با چین بود. ظریف در مجلس با تاکید بر اینکه در قرارداد با چین هیچ موضوع مخفی وجود ندارد، گفت: «زمانی که در ملاقات رییس جمهوری خلق چین با مقام معظم رهبری درباره این قرارداد صحبت کرد، موضوع را به مردم اعلام کردیم، زمانی که در سفر سال گذشته این قرارداد را به چین بردم باز هم اعلام شد، زمانی که  چین به پیش‌نویس ما پاسخ داد، این موضوع دوباره اعلام شد و آن‌گاه که چین مذاکره با ما را نیز پذیرفت این موضوع اعلام شد و هر موقع که توافق محقق شود آن را هم اعلام خواهیم کرد».
 
عمده مسائل مطرح شده نمایندگان مجلس، انتقاد از انفعال دستگاه دیپلماسی، ضعف دیپلماسی اقتصادی و به خصوص لزوم تجدید نظر در برجام بود. موسی غضنفر آبادی نماینده مردم بم و ریگان در اظهاراتی گفت که ملت ایران مذاکره با آمریکا را ذلت می‌داند. ابوالفضل عمویی نماینده مردم تهران هم گفت وزارت خارجه موضوع ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به عنوان یک واقعیت تعیین کننده در سیاست‌ها در نظر بگیرد. مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد گفت، چرا برخی سیاست‌مداران ما از مبارزه با شیطان خسته شده‌اند؟ با شروع سخنان وزیر امور خارجه در وقت دوم برخی نمایندگان با صدای بلند خطاب به ظریف گفتند که «چرا دروغ می‌گویی»؟ ظریف هم گفت:  «حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می‌خرم. به من ذلیل گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من شجاع گفته بود، به من دروغگو گفتید در صورتی که رهبر معظم انقلاب به من صادق گفته بودند، اما بدانید همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، همه ما باهم هستیم. آمریکا لیبرال، اصلاح طلب، اصولگرا، انقلابی و غیرانقلابی نمی‌شناسد. رژیم صهیونیستی "اصلاح طلب، اصولگرا" نمی‌شناسد، رژیم صهیونیستی با کل ایران مخالف است با تمامیت ارضی ایران مخالف است با تمامیت و جغرافیای ایران مخالف است». با پایان یافتن سخنان وزیر امور خارجه، جواد کریمی قدوسی علیه ظریف شعار داد: "مرگ بر دروغگو" برخی نمایندگان نیز در این شعار نماینده مشهد را همراهی کردند.

فضای تنش‌آلود جلسه امروز مجلس به خوبی نشان از شدت مخالفت مجلس با رویکرد کلی دولت حسن روحانی و حتی شخص محمد جواد ظریف داشت. ظریف البته کوشید با ذکر سوابق خود و نظراتی که مقام معظم رهبری در مورد او ابراز کرده‌اند و با تاکید بر لزوم وحدت و همدلی در مقابل دشمن خارجی از بار مخالفت‌ها بکاهد و روز سخت بهارستان را بگذراند. با این حال روشن است که کار مجلس و دولت در ادامه راه احتمالا بیشتر با هم به مشکل برخواهد خورد. 

فشارهای مجلس ادامه دارد: طرح سوال از رئیس‌جمهور
دعوت ظریف به مجلس و حواشی آن تنها مسئله امروز نبود، بلکه نمایندگان انقلابی با هدف سوال از رییس جمهور در راه‌رو‌های مجلس مشغول جمع‌آوری امضا بودند و این امر هم نشانه دیگری است از این که مجلس یازدهم راه سخت گیری بر دولت را در پیش گرفته است.  جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در مورد امضاهای جمع شده برای طرح سوال از روحانی گفته است:  سؤال از رئیس‌جمهوری بیش از ۱۰۰ امضا دارد و طرح سؤال از روحانی امروز تقدیم هیات‌رئیسه مجلس می‌شود.
 
 
 
سال سخت دولت حسن روحانی

پیش از این حسین حاتمی یکی از نمایندگان مجلس یازدهم به دیدارنیوز گفته بود که طرح سوال از رئیس‌جمهور می‌تواند پیش‌زمینه استیضاح حسن روحانی باشد. امری که البته وقوع آن به نظر چندان نزدیک به نظر نمی‌رسد و رویه کلی نظام سیاسی کشور هم مدارا با رئیس‌جمهوری است که در سال پایانی دولتش به سر می‌برد. این البته به آن معنا نیست که فشارهای سیاسی و روانی بر دولت افزایش نیابد و حتی بسیاری از رویکردهای دولت با مخالفت مواجه نشده و حتی تغییر نکند. سال پایانی عمر دولت حسن روحانی احتمالا بدترین سال ریاست جمهوری او خواهد بود و اگر ترامپ برجام را از بین برد و انتقادهای موتلفان اصلاح‌طلب کام روحانی را تلخ کرده و خشم افکار عمومی از وضعیت کلی مدیریت کشور هم متوجه او شده است؛ او و دولتش از حمله‌های رقیب اصولگرا هم بی‌نصیب نخواهند بود. این سرنوشت سیاستمداری است که همواره کوشیده است، بین جناح‌های مختلف بندبازی کند. اما حفظ تعادل در طوفان دشوار است و سقوط خطری نزدیک!
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی