تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

حادثه در نطنز: لزوم اطلاع‌رسانی صحیح

صبح روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه خبری مبنی بر انفجار در سایت غنی سازی نطنز (شهید احمدی‌روشن) منتشر شد. تا قبل از انتشار اظهارات بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای گمانه‌ها و خبر‌های غیر رسمی در باره احتمال حمله هوایی یا بمباران این سایت توسط دشمن خارجی در شبکه‌های اجتماعی، تا حدودی در کشور ایجاد نگرانی کرده بود، ولی کمالوندی اطمینان داد که حمله‌ای از سوی دشمن صورت نگرفته و تاکید داشت که در یکی از سوله‌های محوطه سایت، سطحی از آتش سوزی صورت گرفته که مهار شده است و تلفات جانی در بر نداشته و به تولید و غنی‌سازی این مرکز آسیبی وارد نشده است و کار در این سایت روال عادی خود را طی می‌کند. با این وجود و با توجه به حساسیت مو ضوع همچنان این نگرانی وجود دارد که در روز‌های آینده ابعاد تازه‌ای از این ماجرا به گوش برسد.

کد خبر: ۶۴۸۴۸
۱۹:۲۸ - ۱۴ تير ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: سالهاست برنامه غنی‌سازی ایران موضوع اصلی سیاست خارجی، مرکز موضوع روابط خارجی ایران با دنیای بیرون و حتی پایه و اساس تنظیم سیاست‌های داخلی است. کلیت موضوع هسته‌ای ایران یک طرف ماجراست و اصل غنی‌سازی هسته‌ای و سایت‌های مرتبط با آن موضوع پر از حرف و حدیث دیگری است که اگر قرار است از زوایا و ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد، جای نوشتن کتاب‌ها دارد. در رهگذر کلیت برنامه هسته‌ای ایران، سال‌ها بحث مذاکره پیرامون آن و تاثیرات و پیامد‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این موضوع، به طور مشخص سایت غنی‌سازی نطنز (شهید احمدی‌روشن) از همان ابتدا قصه دنباله‌دار خود را داشت، قصه‌ای که هنوز هم ادامه دارد.

سایت نطنز یکی از مهم‌ترین مراکز مربوط به صنعت هسته‌ای کشور است. این سایت که امروز به عنوان سایت شهید مصطفی احمدی‌روشن از دانشمندان ترور شده صنعت هسته‌ای ایران شناخته می‌شود از بدو تاسیس تا کنون اتفاقات زیادی را در اطراف خود داشته است که مورد اول آن ترور شهید احمد روشن و آخرین آن آتش‌سوزی یا انفجاری بود که روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه در محل سایت رخ داد. مهمترین اتفاق تا قبل از این، اقدام دشمنان ایران برای وارد کردن یک بدافزار به نام ویروس «استاکس‌نت» خرابی‌ها و توقف طولانی مدتی در این سایت ایجاد کرده بودند، هر چند در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۱، روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای تحقیقی مدعی شد که اسرائیل و آمریکا هیچ‌گاه به‌طور رسمی دست‌داشتن در انتشار ویروس استاکس‌نت را تأیید نکرده‌اند.


هزینه‌ای که صداوسیما بر دوش صنعت هسته‌ای کشور گذاشت
مهم‌ترین مجرای نفوذ به تاسیسات و شبکه‌های کامپیوتری غنی‌سازی نطنز از طریق یک فیلم صداوسیما در دوره ریاست سیدعزت‌الله ضرغامی اتفاق افتاد. این فیلم چند دقیقه‌ای، صحنه‌هایی از بازدید احمدی‌نژاد ازتاسیسات غنی‌سازی نطنز را در روز انرژی هسته‌ای نشان می‌دهد. در این فیلم، سهل‌انگارانه ، حساس‌ترین تاسیسات امنیتی منطقه خاورمیانه٬ نمایش داده می‌شود، در حالی‌که فیلمبردار بر صفحه مانیتور و کامپیوتر‌های اتاق فرمان در نطنز زوم می‌کند. فیلم، برای چند ثانیه به آرامی و با کیفیت خیلی خوب همه جزییات صفحه کامپیوتر‌های نطنز را نشان می‌دهد که سریالی در کنار هم قرار داشتند.

این فیلم مانند یک گنج از آسمان نازل شده از سوی تحلیل‌گران پدافند سایبری آمریکا و اسراییل در مرکز «ساندیگو نیومکزیکو» و «پایگاه فوردمید» مورد بهره‌برداری و آنالیز قرار گرفت که در حال برنامه‌ریزی برای از کار انداختن نطنز بودند. حتی مستند Zero Day به نقل از کارشناسان اسراییلی می‌گوید که موساد از طریق همین فیلم مصطفی احمدی‌روشن دانشمند اتمی ایران را شناسایی و ترور کرد که پشت سر احمدی‌نژاد ایستاده بود و به او توضیح می‌داد.


سایت نطنز؛ حمله، انفجار یا آتش‌سوزی؟
پنج شنبه ۱۲ تیرماه حادثه‌ای در سایت غنی‌سازی هسته‌ای نطنز به وقوع پیوست که گفته شد این اتفاق فقط متوجه یکی از سوله‌های در دست ساخت در محوطه باز این سایت بوده است. پس از این اتفاق، برخی اکانت‌های رسانه‌ای صهیونیستی بلافاصله این رخداد را به اقدامات خرابکارانه اسراییل نسبت داده‌اند. در موضوع انفجار مخزن گاز در پارچین نیز همین رویه از سوی منابع رسانه‌ای رژیم اسراییل دنبال شد. صرف نظر از اینکه این ادعا‌ها چقدر درست است، اما ابعاد ماجرا تا اینجای کار برای افکار عمومی روشن نیست، بدیهی است جنس اطلاع رسانی و گزارش دهی مسئولان هسته‌ای با توجه به اینکه اخبار و اطلاعات اینچنینی برای کشور جنبه امنیتی و حیاتی دارد، با دیگر موضوعات داخلی و خارجی متفاوت است و بنابراین نباید انتظار داشت اتفاقات حول سایت شهید احمد روشن بدون در نظرداشت مصلحت و امنیت کشور در اختیار همه قرار گیرد.

از ماجرای انفجار در سایت غنی سازی نطنز (شهید احمد روشن) در همین حد می‌دانیم که روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه ساعت ۱۱ صبح سخنگوی انرژی هسته‌ای ایران در اختیار رسانه‌ها گذاشت. بهروز کمالوندی گفت: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بامداد امروز پنجشنبه به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد.

غنی‌سازی در نطنز ادامه دارد
به گزارش روز پنجشنبه مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، وی افزود: این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است و از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیر فعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و هم اکنون تیم‌های کارشناسی سازمان در محل وقوع حادثه حاضر و مشغول بررسی علل این واقعه هستند.

او در همان روز پنجشنبه البته ۱۲ ساعت بعد از اظهارات اول خود، در گفتگو با ایرنا گفت: امروز حوالی ۲ بامداد حادثه‌ای پیش آمد که در نتیجه آن، خسارات مادی ایجاد شده ولی خسارت جانی نداشتیم. در این سوله هیچ نوعی از مواد هسته‌ای نبوده؛ بنابر این برخلاف تبلیغات و شایعات رسانه‌های معاند و ضد انقلاب که بحث آلودگی را مطرح می‌کنند، هیچ آلودگی وجود نداشته است. تولید مواد غنی سازی در این سایت مهم بدون وقفه ادامه دارد و کارشناسان در حال بررسی علت حادثه و هم ابعاد و میزان خسارت هستند.

برای همه روشن است که برنامه هسته‌ای ایران بسیار حساس است. با توجه به اینکه هیچ برنامه تولیدی و زیرساختی به اندازه برنامه هسته‌ای برای ایرانیان هزینه نداشته است و هزینه‌های آن فقط آن حجم از پولی نیست که خرج ساخت و تولید شده است بلکه هزینه‌هایی که حول و اطراف این برنامه بر مردم ایران تحمیل شده واقعا قابل محاسبه نیست، چون ببش از ۲۵ سال است که اقتصاد، سیاست، روابط خارجی، مبادلات مالی و به تبع آن جیب مردم ایران با این موضوع عجین و مرتبط شده است، ضمن اینکه برای تحقق این برنامه چند تن از بهترین دانشمندان این مرز و بوم به شهادت رسیده‌اند از این رو مسئولان کشور باید متوجه زمین گیر شدن این برنامه و خطرات احتمالی که از سوی دشمنان متوجه مجموعه هسته‌ای است باشند و همچنین باید بدانند انفجار یا بمباران احتمالی مراکز غنی سازی فارغ از خسارات مالی چه پیامد‌های جانی و محیط زیستی برای مردم ایران به همراه خواهد داشت. مردم هر قدر هم به گزارش‌های رسمی مسئولان هسته‌ای کشور اعتماد داشته باشند، ولی با توجه به سبک اطلاع‌رسانی مسئولان در موضوع سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی این نگرانی را دارند که در شبیه آن در خصوص حادثه سایت غنی‌سازی نطنز (شهیداحمد روشن) نیز تکرار شود.

باز هم گاف‌های خبررسانی!
همانگونه که در بخشی از گزارش همه اشاره شد، حداقل در یک مورد گفته شده است بر اثر سهل انگاری یک فیلم بردار صداو سیما از مانیتور‌های سایت نطنز عامل اصلی حمله سایبری دشمن به وسیله ویروس «استاکس‌نت» به آن سایت و منشا و عامل خسارات فراوانی به سرمایه کشور شده است. این بار  آمنه سادات ذبیح‌پور خبرنگار صداوسیما -همانی که خانم قلی‌پور فعال کارگری از او به دلیل مشارکت در اعتراف‌گیری شکایت کرده بود- ساعاتی پس از انتشار خبر انفجار یا آتش سوزی در نطنز، در توییتی با ادبیاتی امنیتی و مبهم با هشتک نطنز نوشت: «صهیونیست‌ها منتظر باشند از پروژه منطقه خاکستری قطعا آتش زیر خاکستر نصیبشان خواهد شد». آیا او از چیزی خبر دارد؟  نزدیک بودن خانم خبرنگار به برخی از متنفذترین محافل سیاسی این توییت او را بیش از پیش مهم می‌نماید.

بدیهی است که نیاز کنونی جامعه ما اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح البته با حفظ مصالح و اسرار کشور در مورد حادثه در نطنز است. در غیاب چنین خبررسانی‌ای، احتمال هر نوع جنگ روانی علیه کشور و همین طور برخی اشتباهات و گاف‌های رسانه‌ای بیشتر و بیشتر خواهد شد. 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی