تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

نخستین ایرانی‌تبار در فرمول یک؛ ماموریت غیرممکن لطیفی! +فیلم

مسابقات فرمول یک در فصل ۲۰۲۰ از امشب در اتریش و با انجام دور تعیین خط آغاز می‌شود و نیکلاس لطیفی راننده ایرانی ـ کانادایی نیز برای نخستین بار در این مسابقات شرکت می‌جوید. او نخستین ایرانی‌ای در طول تاریخ است که روی پیست مسابقات فرمول یک می‌رود.

کد خبر: ۶۴۸۳۲
۱۲:۵۹ - ۱۴ تير ۱۳۹۹
نخستین ایرانی تبار در فرمول یک؛ ماموریت غیرممکن لطیفی!
 
دیدارنیوز ـ آرش راهبر:

«حالا می‌توانم ادعا کنم که رسما یک راننده فرمول یک هستم.» این جمله کوتاه را دیروز نیکلاس لطیفی راننده ایرانی- کانادایی تیم ویلیامز در دور‌های تمرینی فصل ۲۰۲۰ مسابقات فرمول یک زده است. نیکلاس لطیفی ۲۵ ساله تنها تازه‌وارد (Rookie) این فصل مسابقات فرمول یک است و به دلیل موفقیت هایش در دو فصل گذشته مسابقات فرمول ۲، توانسته امسال در فهرست بهترین رانندگان سرعت جهان قرار گیرد.

لطیفی در شرایطی در کنار بهترین‌های دنیا وارد پیست ردبول در اتریش می‌شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا، فصل ۲۰۲۰ این رقابت‌ها با تاخیری در حدود ۴ ماه برگزار خواهد شد و فعلا ۸ مسابقه را برنامه‌ریزی کرده‌اند. امروز برای نخستین بار رانندگان در مرحله تعیین خط به رقابت خواهند پرداخت و فردا مسابقه اصلی برگزار می‌شود. لطیفی و دیگر رانندگان فرمول یک در ماه مارچ تمرین خود را برای آغاز عادی فصل در ملبورن برای مدت محدودی انجام دادند، اما شیوع سریع کرونا همه را به تعطیلات اجباری فرستاد.

لطیفی و بقیه رانندگان فرمول یک، البته در روز‌های قرنطینه با سیستم شبیه‌ساز تمرین زیادی داشته‌اند و به نظر می‌آید از همین امروز رقابت جانانه‌ای در ردبول رینگ اتریش آغاز شود و اشتیاق رانندگان برای خلق هیجان و جذابیت فوران کند. با این وصف ماجرا برای نیکلاس لطیفی بسیار متفاوت است. او در شرایطی وارد نخستین تجربه حضور خود در فرمول یک می‌شود که در ماه‌های اخیر از سوی بسیاری از هواداران ایرانی‌اش پالس‌های مثبت و هیجان‌آوری دریافت کرده و به نوعی نیمه ایرانی‌اش به شدت مورد توجه دیگران و حتی خودش قرار گرفته است.

 
نخستین ایرانی تبار در فرمول یک؛ ماموریت غیرممکن لطیفی!


تیم بااستعدادها

لطیفی به همراه جورج راسل پدیده فصل گذشته فرمول یک، تیم ویلیامز ریسینگ را تشکیل می‌دهند که از قدیمی‌ترین تیم‌های این مسابقات است اما چند سالی است که از دوران اوج به شدت فاصله گرفته و سال گذشته نیز در پایین‌ترین پله جدول تیمی ایستاد. در فصل گذشته ویلیامز تنها یک امتیاز توسط کوبیتسا به دست آورد که بدترین عملکرد این تیم در تاریخ بود.

از نگاه بسیاری این ضعف به خاطر کمبودهای مالی در تیم است و ویلیامز شدیدا در تلاش است تا شریک تجاری تازه‌ای پیدا کند و به روزهای خوبش بازگردد. با این اوصاف کار لطیفی و راسل در این تیم بسیار سخت است و رقابت با غول‌هایی چون مرسدس و ردبول و فراری برای به دست آوردن سکو در حد غیرممکن، اما ویلیامز معمولا در شناسایی استعدادها موفق عمل کرده و این احتمال وجود دارد که لطیفی از این تیم به تیم های بهتر راه پیدا کند کما اینکه جورج راسل نیز همین حالا در تیررس تیم هایی چون فراری یا مرسدس قرار دارد.

در عین حال سرمایه‌گذاری پدر نیکلاس یعنی مایکل لطیفی در فرمول یک هم می‌تواند این اتفاق را سرعت ببخشد. گفته می‌شود مایکل لطیفی در تیم مک‌لارن سهام قابل توجهی را در اختیار دارد و به تیم ویلیامز نیز کمک مالی کرده و حتی شنیده شده که می‌خواهد این تیم را بخرد. معلوم است که خانواده لطیفی برای حضور قوی‌تر در این مسابقات ایده‌های بزرگی در سر دارند. بنابراین نقطه مثبت ویلیامز در مسابقات امسال حضور دو جوان بااستعداد و بی‌باک در تیم است که غیرممکن‌ها را نیز می‌توانند ممکن سازند.


... و سرانجام ایران!

همانطور که پیشتر گفتیم نیکلاس لطیفی به عنوان یک راننده کانادایی ـ ایرانی در مسابقات فرمول یک شرکت کرده و قطعا نخستین نام ایرانی در این سطح از مسابقات است. پیش از او تنها راننده دیگری که نامش برای حضور در فرمول یک مطرح شد «سهیل عیاری» بوده که او نیز فرنسوی ـ ایرانی است. سهیل عیاری تا مرحله راننده تمرینی فرمول یک پیش رفت اما برای ورود به این مسابقات نیاز به حامی مالی داشت تا با پرداخت حدود 5 میلیون دلار قدم به این مسابقات بگذارد اما این اتفاق نه از سوی فرانسوی ها رخ داد و نه ایرانی‌ها تا به جای او خوان پابلو مونتویا راهی فرمول شود.

اما رانندگان ایرانی حرفه‌ای دیگری که در مسابقات بین‌المللی معتبر حضور پیدا کردند محدود به چند نفر هستند. پیش از این محمد علی مرندیان، مرحوم سعید اعرابیان و زهره وطنخواه در مسابقات رالی بین‌المللی ترکیه (IRC) حضور پیدا کردند، اشکان مسگرها و وحید وحدتی در یک مرحله از رالی خاور میانه (Merc) حضور داشته و آرام مارتیروسیان در رقابت‌های 24 ساعته TCR شرکت کرده است.

اما بی شک حضور نیکلاس لطیفی در فرمول یک مهم‌ترین اتفاقی است که برای یک ایرانی تبار در رقابت‌های سطح اول جهان رخ داده است و می‌توان با استفاده از روش‌های صحیح و ایجاد ارتباط منطقی با او، نام ایران را نیز در فرمول یک برجسته کرد.

نخستین ایرانی تبار در فرمول یک؛ ماموریت غیرممکن لطیفی!



  
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی