تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
«دیدار آدینه» ۳:

خبرخوانی هفتگی: هفته اعدام، انفجار، مرگ و نامه نگاری

در هفته‌ای که گذشت، کمیسیون‌های مجلس در نامه‌ای از روحانی خواستند از مسیر قبلی خود برگردد، موسوی‌خویینی‌ها و صادق لاریجانی به رهبری نامه نوشتند، واکنش‌ها نسبت به استعفای عارف ادامه داشت، آملی لاریجانی، اکبر طبری و روح‌الله زم سوژه‌های اصلی اخبار دستگاه قضایی بودند، هفته موفقی برای دیپلماسی ایران و شخص محمدجواد ظریف بود، آمار کرونا همچنان نگران کننده بود و بر اثر انفجار در کلینیک سینای اطهر تجریش ۱۹ هموطن جان باختند.

کد خبر: ۶۴۷۶۰
۱۳:۲۳ - ۱۳ تير ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: جمعه ۶ تیرماه؛ روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور درمورد مشکلات اقتصادی ومعیشتی و گرانی‌های اخیر تاکید کردند: «اینکه رییس دولت پس از وقوع حوادث و فجایع از آن‌ها با خبر شود و به آن‌ها لبخند بزند در کدامین منطق پذیرفته است؟ از شما تقاضامندیم نصیحت این برادران ایمانی خود را بپذیرید و روند هفت ساله مدیریت خود را تغییر دهید چرا که مجلس یازدهم با هدف احیای انقلابی‌گری پا به میدان گذاشته و بر سر آرمان‌های خود خواهد ایستاد پس بنای آنچه سابقا با مجلس داشته اید را کنار بگذارید و بدانید نمایندگان مردم در مجلس یازدهم در مقابل حقوق مردمی که در طول تاریخ بی نظیرند، سکوت نخواهند کرد.»
 
 نمایندگان مجلس یازدهم با علم به شرایط ویژه کشور هم از نظر اقتصادی تحت تحریم‌های شدید و کاهش شدید درآمد‌های حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی و هم از حیث گرفتار شدن کشور در بحران ویروس کرونا، اقدام به انتشار یک نامه کلی و بدون راه‌کار کرده اند. بسیاری از کارشناسان عرصه سیاست داخلی معتقدند اتفاقا نمایندگان مجلس یازدهم با توجه به اینکه از خاستگاهی آمده‌اند که طرفدار تحریم بوده‌اند و حتی از این که ترامپ رییس جمهوری آمریکا شد خوشحال بودند، باید شرایط حاکم بر کشور را درک کنند و با دولت برای عبور از وضعیت کنونی که ریشه در تحریم و ترامپ دارد، کمک کنند. ضمن اینکه پارلمان باید با اصلاح بودجه با نگاهی به جیب دولت ابزار قانونی در اختیار دولت قرار دهند.

نامه موسوی‌خویینی‌ها به رهبری و حواشی
 
موسوی خوئینی‌ها روز شنبه ۷ تیرماه در نامه سرگشاده‌ای به رهبر معظم انقلاب به کمبود‌های اقتصادی و بی‌اعتمادی جامعه به حکومت اشاره و خواستار تغییر رویکرد مسئولان شده است. او تاکید کرده است که از نگاه مردم، مسئولیت أوضاع کنونی با عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی است. پس طی هفته گذشته انتقاد‌های تند و با تم توهین‌آمیز زیادی از طرف اصولگرایان  در واکنش به این نامه منتشر شد. البته افرادی از اصلاح‌طلبان هم واکنش‌های تندی به نامه آیت‌الله موسوی خویینی‌ها نشان دادند.
 

بیشتر بخوانید: صادق زیباکلام: من و موسوی خویینی‌ها شریک در وضع امروز کشوریم

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به نامه موسوی‌خویینی‌ها به رهبری با بیان اینکه من و موسوی خویینی‌ها شریک در وضع امروز کشوریم به "دیدارنیوز" گفت: «این که از خودمان رفع مسئولیت و تکلیف کنیم و فراموش کنیم چقدر در ایجاد شرایط کشور در ۴۰ سال گذشته نقش داشته‌ایم، به نظر من نهایت بی‌اخلاقی و بی‌تقوایی سیاسی است. زمانی که آقای خوئینی‌ها در سال ۵۸ در اوج قدرت و عظمت بود؛ اهداف انقلاب اسلامی که عبارت بودند از «آزادی بیان، انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات، آزادی احزاب و تشکل‌ها و جمهوریت» را آن گونه پرپر کرد و به جای آن «آمریکا ستیزی» و دشمنی با آمریکا را حاکم کرد. آیا من صادق زیباکلام و شخص موسوی خویینی‌ها در وضعیت امروز کشور نباید نقشی برای خود در نظر بگیریم؟».

سعید رضوی فقیه در گفتگو با انصاف‌نیوز نامه خوئینی‌ها را "تاثیرگذار" ندانسته و گفته است: «آقای موسوی خوئینی‌ها نشان داده بازیگر سیاسی پشت پرده است که هرچند سال یکبار از غیبت صغری ظهور و صحبت‌هایی را از موضع یک رهبر جریان‌ساز با کلی‌گویی مطرح می‌کند و دوباره در پرده غیبت پنهان می‌شود. از این جهت انتقاد جدی به ایشان وارد است. این رسم سیاست ورزی شفاف و حرفه‌ای نیست، آقای موسوی خوئینی‌ها مدتی دادستان کل کشور بوده و باید در مورد عملکرد خودش در این زمینه هم اطلاع‌رسانی کند. ایشان عضو شورای سرپرستی صدا و سیما بوده است و باید در مورد عملکردش در این سازمان نیز به طور شفاف پاسخگو باشد. در مورد رد صلاحیت‌هایی که در اولین انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته و بنیاد رد صلاحیت‌های بعدی و نظارت‌های بی‌قانون استصوابی شد نیز ایشان باید اطلاع‌رسانی کند».

«محمد قوچانی»، سردبیر روزنامه‌ سازندگی در سرمقاله‌ای در آن روزنامه درباره‌ی نامه‌ی آیت‌الله موسوی خوئینی نوشت: با انتشار عمومی این نامه پیام حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها خیلی زودتر از آنچه گمان می‌شد زنجیره و حلقه‌ی احیای جناح چپ رادیکال در جبهه‌ی اصلاحات تکمیل شد.
 
محمود صادقی در واکنش به قوچانی در حساب توییتری خود نوشت: «با منطقی که جوانک قلم به‌مزدِ ارگان کارگزاران به نویسنده‌ی نامه به رهبری  تاخته اگر خمینی را جایگزین خوئینی می‌کرد قلمش تندتر و زهرآگین‌تر بود».

«احمدعلی مقدم» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی  فارس، گفت: «اگر وی نیت خیر داشت، باید این نامه را به روحانی می‌نوشت، چون وضعیت اقتصادی امروز نتیجه بی‌تدبیری دولت اوست».

ادامه واکنش‌ها به استعفای محمدرضا عارف

پس از استعفای موسوی لاری از نائب رییسی شورای عالی سیاست‌گذاری اینبار استعفای محمدرضا عارف  از ریاست  شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اتفاق افتاد که انتقاداتی و تحلیل‌هایی را به همراه داشت. بسیاری از کارشناسان این استعفا را به معنی پایان کار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تعبیر کردند و معتقند شعسا پس از این وجود خارجی ندارد و باید سازوکار جدیدی در جریان اصلاحات تعریف شود. در طول هفته واکنش‌ها و نظرات مختلفی پیرامون استعفای محمدرضا عارف از ریاست این شورا منتشر شد و هنوز این خط خبری ادامه دارد.
 

آملی لاریجانی به رهبری: هیچ گاه از فرد فاسدی حمایت نکردم!
نام آیت‌الله آملی لاریجانی خواه و ناخواه به پرونده اکبر طبری و فساد‌های آن پرونده گره خورده است، نه به دلیل اینکه آقای لاریجانی جرمی مرتکب شده باشد بلکه به این دلیل که اکبر طبری یکی از نزدیکترین افراد از حیث جایگاه اداری به او بوده است. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، از رییس پیشین قوه قضاییه دفاع و او را در خط اول مبارزه با فساد معرفی کرد. در پی این بیانات رهبری، صادق آملی لاریجانی روز شنبه ۷ تیر ماه در نامه‌ای به رهبری از ایشان تشکر کرد و نوشت: «هیچ گاه از فرد فاسدی حمایت نکردم».
 
در بخشی از نامه آملی لاریجانی آمده است: «اینجانب در هر دو دوره قبلی قوه قضاییه، به همراه مسوولان عالی قضایی و رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها، این راهبرد اساسی مورد تاکید رهبری نظام را، با قاطعیت تمام دنبال کرده‌ایم. متاسفانه همه کسانی که از قاطعیت دستگاه قضایی و تصمیمات انقلابی آن در دفاع از نظام جمهوری اسلامی ضربه خورده بودند، گویی به یک‌باره فضایی برای انتقام یافتند ودر این مسیر ظلم و هتک بسیار کردند که نیازی به انعکاس آن‌ها نیست، ان‌الله یدافع عن الذین آمنوا و ان‌الله مع الصابرین».
 
بسیاری از کارشناسان سیاسی این اتفاق را به منزله یک فرصت تنفس بسیار مهم برای شخص آملی لاریجانی و برادران لاریجانی می‌دانند که در طول ماه‌های گذشته به شدت از نظر سیاسی تحت فشار بوده‌اند. آملی لاریجانی اگرچه بعد از ریاست قوه قضائیه جایگاه بسیار مهم ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را در اختیار داشته است، اما به لحاظ خبری و سیاسی در ماه‌های اخیر سکوت را ترجیح داده بود. 
 
 

 
اسماعیلی: حکم اعدام زم صادر شده است
داستان اکبر طبری در حالی موضوع اول دستگاه قضایی کشور است که پرونده روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز هم مراحل پایانی خود را طی می‌کند. سخنگوی قوه قضاییه روز  سه شنبه  ۹  تیرماه ضمن اعلام پایان رسیدگی به پرونده روح‌الله زم از صدور حکم اعدام برای وی خبر داد. غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه در بیست و هشتمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده روح الله زم گفت: رسیدگی به پرونده به پایان رسید؛ دادگاه محکومیت برای زم صادر کرده و ١٣ مورد از عناوین اتهامات را از مصادیق افساد فی الارض دانسته و حکم اعدام صادر کرده در چند مورد اتهامی دیگر به حبس محکوم شده البته این حکم غیرقطعی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

هفته‌ای موفق برای دیپلماسی و ظریف
سه‌شنبه شب به وقت ایران نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملت با موضوع مسائل ایران و با محوریت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران -که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ آن شورا، به زودی آن تحریم‌ها بی‌اثر خواهند شد- برگزار، ولی بی‌نتیجه پایان یافت. اروپا از خروج آمریکا ابراز تاسف و از اقدام ایران در منطقه ابراز نگرانی. چین و روسیه همه را به تمکین از قطعنامه مذکور فراخواندند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به صورت مفصل از مواضع بین‌المللی ایران دفاع کرد و پیروزی حقوقی دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر پیشین ایران در عرصه حقوق بین الملل و لاحه به رخ همگان کشید. کلا این جلسه تا اینجای کار به نفع ایران پایان یافت.

با خروج ایالات متحد آمریکا از برجام تنش میان آن کشور و ایران بالا گرفته است. چند ماه دیگر تحریم‌های تسلیحاتی ایران طبق توافق برجام پایان می‌یابد. آمریکا از هر روشی برای تمدید این تحریم‌ها بهره می‌گیرد؛ چون ترامپ در سیاست داخلی خود به دلیل کرونا و شرایط اقتصادی که کرونا ایجاد کرده و اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی به بن بست رسیده است. برهمین اساس دونالد ترامپ، تنها راه موفقیت در انتخابات نوامبر را در سیاست خارجی خود می‎بیند و تمدید تحریم‌های ایران گزینه مناسبی برای پیروزی می‌داند. البته  با توجه به جلسه سه‌شنبه شب ترامپ باید منتظر شکست در این طرح خود و پمپئو باشد.

آخرین آمار ابتلاء و فوتی‌های مبتلا به کرونا در ۱۲ تیر
سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار ابتلاء، بهبودیافته و جان باختگان ناشی از بیماری کرونا ویروس در کشور را تا روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۹۹ اعلام کرد. «سیما سادات‌لاری» در نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در خصوص آمار جدید ابتلاء به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه اظهار کرد: در این بازه زمانی بر اساس جدیدترین نتایج آزمایش‌های کرونا در کشور دو هزار و ۶۵۲ مبتلای جدید شناسایی شده که با احتساب این تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا امروز به ۲۳۲ هزار و ۸۶۳ نفر رسیده است.
 
وی افزود: از تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های کشور تاکنون ۱۹۴ هزار و ۹۸ نفر بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. تعداد جان‌باختگان بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در کشور را ۱۴۸ نفر  و  با احتساب این آمار از ابتدا تاکنون در کشور بر اثر بیماری کرونا ۱۱ هزار و ۱۰۶ نفرجان باخته‌اند. از تعداد مبتلایان شناسایی شده یک هزار و ۵۹۵ مورد در موارد بیمارستانی به شمار می‌آید. سه هزار و ۹۷ از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. در حال حاضر استان‌های کردستان، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر و خراسان رضوی در وضعیت قرمز هستند. تاکنون یک میلیون و ۷۱۹ هزار و ۴۵۱ نمونه تست آزمایشگاهی در کشور در زمینه کرونا دریافت شده است.

حادثه دلخراش سینا و جان باختن ۱۹ نفر
حوالی ساعت ۲۱ سه‌شنبه ۹ تیرماه آتش‌سوزی و انفجار در کلینیک درمانی سینا تهران بر اثر انفجار کپسول اکسیژن رخ داد. در این حادثه ۱۹ نفر جان باختند و ۶ نفر هم مصدوم شدند. پیروز حناچی، شهردار تهران با حضور در محل آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر تجریش خطاب به خبرنگاران گفت: تا زمان اعلام آمار رسمی، از گمانه‌زنی در مورد تعداد کشته‌شدگان و مصدومان خودداری کنید.
 
پیروز حناچی به همراه رییس دفتر خود و برخی از مسوولان و مدیران شهرداری تهران پس از حادثه انفجار و آتش‌سوزی در کلینیک سینا اطهر واقع در تجریش حضور یافت و در گفت‌وگویی کوتاه عنوان کرد که ابعاد حادثه در دست بررسی است.



 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی