تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

جولان کرونا پلاس: بی‌خیالی مردم، بی‌تدبیری حکومت!

به نظر می‌رسد که موج دوم شیوع کرونا با شدت کامل آغاز شده است. جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تنها متوجه به مردم یا حکومت نیست؛ هر یک وظایفی به عهده دارند که اگر بدان عمل نکنند زحمت دیگری را ابتر می‌سازند؛ با این تفاوت که مردم گوش‌شان به شعارهای دولت بدهکار نیست، بلکه به عملکرد آن توجه می‌کنند و از آن تأثیر می‌پذیرند.

کد خبر: ۶۴۶۳۷
۱۰:۳۹ - ۱۱ تير ۱۳۹۹

آنچه باید برای مهار کرونا پلاس بدانیم

 

دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا نزدیک یک ماه است که روند افزایشی به خود گرفته و روزبه‌روز شرایط وخیم‌تر و بغرنج‌تر از گذشته می‌شود. از این نکته نیز نباید غافل شد که این شرایط مختص به ایران نیست و سایر کشورها نیز با شرایط مشابهی روبه‌رو هستند. طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت یکشنبه هشتم تیرماه دو هزار و ۴۸۹ نفر مبتلا شده‌اند و ۱۴۴ نفر جان باخته‌اند. سیما سادات لاری روز دوشنبه اعلام کرد: دو هزار و ۵۳۶ نفر مبتلای جدید شناسایی شده که از این بین ۱۶۲ نفر جان باختند. این آمار روز سه‌شنبه ۱۰ تیرماه از سوی سخنگوی وزارت بهداشت یک هزار و ۴۳۵ مبتلای جدید و ۱۴۷ فوتی اعلام شد. دکتر لاری در ادامه گفت: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز بوده و بالاترین میزان ابتلا، بستری و فوتی را دارند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

بیشتر بخوانید: هشدار؛ «کرونا پلاس» از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیکتر است!


موج دوم کرونا
پیش از این بحث بود که آیا وارد موج دوم کرونا شده‌ایم یا خیر؛ شرایط این روز‌ها خبر از موج دوم کرونا می‌دهد؛ موجی که به نظر می‌رسد از مرحله اول شدت و حدت بیشتری دارد. چرا که کرونا پلاس نشانه‌های متفاوتی دارد و برای شناخت ابعاد جدید این ویروس جهش یافته مدتی زمان می‌برد؛ در ضمن با ابراز تأسف باید گفت دولت و ملت آنگونه که باید و شاید در این بین به وظایف‌شان عمل نمی‌کنند. موج دوم کرونا مصادف شده با کرونا پلاس؛ اگر شیوع کرونا با تنگی نفس شدید و بدن درد و سرفه‌های پی‌درپی همراه بود؛ کرونا پلاس نشانه‌های متفاوتی دارد. کرونا پلاس با سردرد، احساس خستگی و به هم ریختن دستگاه گوارش همراه می‌شود. به هر صورت چه بپذیریم وارد موج دوم کرونا شده‌ایم و چه اصرار داشته باشیم که دچار موج دوم نشده‌ایم، در اصل داستان تفاوتی ایجاد نمی‌کند و آنچه مسلم است افزایش مبتلایان و فوتی‌ها نشان از وضعیتی بسیار وخیم دارد. در بدو شروع کرونا مردم ترس و وحشت بیشتری داشتند و با دولت همکاری مناسبی انجام دادند. در وسائل حمل و نقل عمومی فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شد و از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌کردند، اما این روز‌ها با شرایط متفاوتی روبه‌رو هستیم. مردم نه تنها از مسافرت و میهمانی رفتن ابایی ندارند بلکه در مراودات شخصی‌شان هم کمتر به پروتکل‌های بهداشتی توجه می‌کنند. یک قسمت از آن به بی‌خیالی مردم برمی‌گردد؛ اما یک قسمت داستان که اتفاقا بسیار هم مهم است به سیاست‌های دولت ربط پیدا می‌کند. ملت و دولت در این راستا وظایفی به عهده دارند که باید به آن عمل کنند و الا این بیماری مسری می‌تواند فجایعی بیش از پیش به دنبال داشته باشد. ذیلا به مواردی که باید همگان بدان توجه کنند اشاره می‌شود:

 

بیشتر بخوانید: نگاهی به موج دوم کرونا: دوگانه ترسیدن و نترسیدن!


آنچه مردم باید رعایت کنند
ـ مسافرت و دید و بازدید: یکی از معضلات فعلی مسافرت‌های گاه و بیگاه مردم است. کافی است یک روز تعطیلی وجود داشته باشد به سرعت جاده‌ها با ترافیک سنگین روبه‌رو می‌شود، امری که با همکاری مردم قابل پیشگیری است. مسافرت از عوامل اصلی شیوع کرونا در اقصی نقاط ایران است. علاوه بر آن تا حد امکان از میهمانی‌های خانوادگی باید پرهیز کرد، همانطور که در ایام نوروز جمع بسیاری از مردم بدان عمل کردند و نتایج مثبت آن را نیز در اردیبهشت ماه مشاهده کردند.


ـ رعایت پروتکل‌های بهداشتی: اگر به تمام پروتکل‌های بهداشتی نتوان عمل کرد قطعا استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش امکان پذیر است. طبق نظر کارشناسان بهداشت استفاده از ماسک بهترین راه مقابله با انتشار کرونا است.


ـ عمل‌های زیبایی: در موج اول کرونا تعدادی از هم‌میهنان که دارای بیماری‌های خاص بودند از ترس ابتلا به کرونا از پیگیری درمان خود صرفنظر کردند و بدین علت بسیاری جان باختند. متخصصان امر سفارش می‌کنند درمان خود را رها نکنید، اما در این میان بعضی از عمل‌ها از جمله عمل‌های زیبایی ضرورتی ندارد که در این ایام انجام شود. می‌توان از انجام آن‌ها صرفنظر کرد تا در وضعیت و شرایطی دیگر اقدام کرد.


آنچه دولت باید انجام دهد
ـ دورکاری: بعضی از مشاغل و حرفه‌ها را می‌توان بدون حضور در محل کار انجام داد. دولت می‌بایست دستورالعملی بدهد که تمامی کسانی که به صورت دورکاری قادر به انجام وظیفه هستند از حضور در محل کار معاف شوند بدین صورت مقداری از ترافیک کاسته خواهد شد.


ـ طرح ترافیک: مدتی طرح ترافیک اعمال نمی‌شد و جمع کثیری از مردم از وسایل شخصی استفاده می‌کردند؛ بدین صورت وسایل حمل و نقل عمومی همانند مترو و اتوبوس خلوت‌تر بود و فاصله‌گذاری اجتماعی در عمل امکان‌پذیر بود، اما متأسفانه شهرداری در اقدامی نسنجیده با اعمال طرح ترافیک باعث شلوغی شدید وسایل حمل و نقل عمومی شد. لذا شعار فاصله گذاری اجتماعی از سوی دولت به یک شوخی مضحک شبیه شده است. به نظر می‌رسد تنها ثمر اعمال طرح ترافیک سود مالی آن است و الا هیچ لزومی ندارد که در این شرایط طرح ترافیک را اعمال کرد. افرادی که مجبور به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هستند، وقتی با شلوغی بیش از حد این وسایل روبه‌رو می‌شوند ناخودآگاه از خود می‌پرسند با این شرایط ما چرا باید از انجام مسافرت و دید و بازدیدهای خانوادگی پرهیز کنیم؟ آیا تمام فشارها متوجه مردم است و حاکمیت نباید در این شرایط از در آمد طرح ترافیک صرف‌نظر کند؟ و در آخر درآمد به چه قیمتی، به قیمت جان مردم؟


ـ متغیر کردن ساعات کاری: بعضا می‌توان برای کارمندان و کسبه بازار ساعات کاری متفاوتی را در نظر گرفت بدین صورت که بعضی ۷ صبح و بعضی ۸ و ۹ صبح در محل کارشان حاضر شوند و بعد از ظهر هم به همین ترتیب عمل کرد. از این طریق می‌توان پیک ترافیک را به دو یا سه قسمت تقسیم کرد تا فاصله‌گذاری اجتماعی عملی باشد.

 

جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تنها متوجه به مردم یا حکومت نیست؛ هر یک وظایفی به عهده دارند که اگر بدان عمل نکنند زحمت دیگری را ابتر می‌سازند؛ با این تفاوت که مردم گوش‌شان به شعارهای دولت بدهکار نیست، بلکه به عملکرد آن توجه می‌کنند و از آن تأثیر می‌پذیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی