تیتر امروز

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران
گزارش خبرنگار دیدارنیوز از دومین روز نمایشگاه

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی برگزار می‌شود که خبرنگار دیدارنیوز حال و هوای متفاوت این نمایشگاه را روایت کرده؛ پس این گزارش جالب را بخوانید.

اظهارنظر غیر کارشناسان در سیاست خارجی خطرناک است (گفت‌وگو با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون سیاست‌خارجی مجلس)

News Image Lead

به طورکلی باید بگویم که آنجا که بحث صنفی مطرح است و معترضان برای بیان خواسته‌ها و مطالبات صنفی خود تجمع کرده‌اند، معتقدیم که ایرادی نیست و این افراد باید در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند و آنجا که کنترل امور از دست معترضان خارج شده و بعضا با سوءاستفاده از این فضا، تخریب اموال عمومی صورت می‌گیرد، هیچ‌کس تایید نمی‌کند. درمجموع این نگاه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز حاکم است و براساس این رویکرد به مسائل می‌پردازیم.

کد خبر: ۶۴۵۴
۱۱:۰۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ حشمت‌الله فلاحت‌پيشه با آغاز به ‌كار اجلاسيه سوم مجلس دهم، پس از ١٤ سال رياست علاءالدين بروجردي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، حالا از حدود يك ماه پيش كار خود را در مقام جايگزين بروجردي آغاز كرده و در اين مدت كوتاه همواره سعي داشته ضمن افزايش رابطه كميسيون با رسانه‌ها و حضور متعدد در جمع خبرنگاران به بهانه‌هاي مختلف، به‌طور كلي در مسير توسعه «ديپلماسي عمومي» گام بردارد. اين نماينده مجلس كه حالا پس از برگزاري يك جلسه مهم با علي‌عسگري رييس سازمان و صداوسيما، از توافق ميان كميسيون امنيت و اين سازمان درخصوص افزايش همكاري‌ها و استفاده از ظرفيت و توان كارشناسي كميسيون در برنامه‌هاي سياسي و تحليلي راديو و تلويزيون خبر داده، معتقد است اكنون كه دور، دور ديپلماسي و سياست خارجي است، بايد بيش از هر زمان ديگري در نحوه اعلام مواضع در اين حوزه دقت شود اما به‌زعم فلاحت‌پيشه برخي صاحبان تريبون‌هاي رسمي به اين مهم بي‌توجهند و درنتيجه او از وضع حاكم ناراضي است. هرچند رييس جديد كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز آنجا كه از او درباره علت طرح مطالبات نامتعارف در برخي ناآرامي‌هاي اخير مي‌پرسيم و اين سوال را پيش مي‌كشيم كه نقش دستگاه‌هاي تبليغاتي در انتقال تجربيات انقلاب به نسل‌هاي جديد چه بوده، بي‌توجه به اهميت موضوع، صرفا بر لزوم توجه به مطالبات اقتصادي معترضان تاكيد دارد و مي‌گويد كه اساسا چرا بايد به شعار تجمع‌كنندگان توجه شود.
 
با توجه به اينكه در روزهاي گذشته شاهد برخي ناآرامي‌هاي و تجمعات اعتراضي به‌صورت پراكنده بوديم، آيا كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكنون ورودي به اين بحث داشته و اينكه آيا بنا داريد ابعاد مساله را مورد بررسي و ارزيابي قرار دهيد؟

ما در گذشته براي بررسي بحث ناآرامي‌ها جلساتي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس داشتيم و در حال حاضر نيز بر حسب مورد مسائل را مطرح مي‌كنيم و مورد ارزيابي قرار مي‌دهيم. البته در مدت اخير ٤ جلسه با وزارتخانه‌هاي مختلف داشتيم اما به هر حال موضوع اين ناآرامي‌ها نيز مدنظر است. به طوركلي بايد بگويم كه آنجا كه بحث صنفي مطرح است و معترضان براي بيان خواسته‌ها و مطالبات صنفي خود تجمع كرده‌اند، معتقديم كه ايرادي نيست و اين افراد بايد در تصميم‌گيري‌ها حضور داشته باشند و آنجا كه كنترل امور از دست معترضان خارج شده و بعضا با سوءاستفاده از اين فضا، تخريب اموال عمومي صورت مي‌گيرد، هيچ‌كس تاييد نمي‌كند. درمجموع اين نگاه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز حاكم است و براساس اين رويكرد به مسائل مي‌پردازيم.

اخيرا ديداري با رييس سازمان صداوسيما داشتيد. موضوع از چه قرار بوده است؟

ما به‌دنبال برقراري ارتباط مثبت و سازنده ميان كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران هستيم؛ چراكه مباحث ديپلماسي و سياست خارجي از اهميت ويژه و البته حساسيتي خاص برخوردار هستند اما متاسفانه بعضا‌ شاهديم افرادي بدون نگاه كارشناسي اصولي در فضاي رسانه‌اي اقدام به موضع‌گيري‌ها و اظهارنظرهايي مي‌كنند كه اصلا در تخصص‌شان نيست. ما معتقديم بايد اين رابطه ميان كميسيون امنيت ملي و سازمان صداوسيما شكل بگيرد.

مشخصا برنامه‌تان چيست و در جلسه اخير با رييس صداوسيما چه مسائلي مطرح شد؟

قرار است در جلسه‌اي با حضور ديگر مسوولان صداوسيما در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درمورد بحث «ديپلماسي عمومي» و اهميت اين موضوع به‌ويژه در شرايط فعلي كشور با مسوولان اين سازمان مذاكره كنيم. چرا كه متاسفانه فضاي ديپلماسي و كارشناسي در اين حوزه به‌شدت غيرتخصصي شده و بعضا افراد غيرمتخصص از طريق تريبون‌هاي مختلف به اظهارنظرهايي كاملا غيرتخصصي درباره مسائل مهمي همچون رابطه ايران با ديگر كشورها و موضوعاتي از اين دست مي‌پردازند. به نظر ما لازم است هم كميسيون امنيت از ظرفيت‌هاي صداوسيما استفاده كند و هم سازمان صداوسيما از ظرفيت‌هايي تخصصي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بهره بگيرد.

بگذاريد به موضوع سوال نخست درمورد بحث ناآرامي‌هاي اخير بازگرديم. امروز مسائلي در خيابان‌ها مطرح مي‌شود و شعارهايي از جانب تجمع‌كنندگان شنيده مي‌شود كه به نظر مي‌رسد فاقد پشتوانه فكري و اصول دقيق مطالبه‌گري اجتماعي است. به عنوان مثال در حالي به صورت پراكنده شعارهايي در حمايت از حكومت پهلوي مطرح مي‌شود كه شايد حتي با اندك آگاهي نسبت به تاريخ بدانيم چه ظلمي در آن زمان صورت گرفته و در سال‌هاي اخير چه پيشرفت‌هاي مهمي اتفاقا‌ در بحث توسعه سياسي صورت گرفته. آيا كميسيون امنيت ملي بنا دارد علل و عوامل اين اتفاق را بررسي كند؟

در رابطه با شعارها؟ چرا فكر مي‌كنيد بايد به اين مساله بپردازيم؟!

به هر حال مطالبات هر گروه معترضي درقالب همين شعارها بيان مي‌شود؟! آيا دستگاه‌هاي رسانه‌اي در انتقال تجربه گذشته به نسل جديد موفق بوده‌اند؟!

ما قطعا مطالبات مردم اعم از اين تجمع‌كنندگان و بخش‌هاي ديگر جامعه را مورد پيگيري قرار مي‌دهيم. ما در حال حاضر هم به اين مسائل توجه ويژه داريم و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در شرايط فعلي رويكرد اقتصادي اتخاذ كرده است. ما در قالب قانون برنامه توسعه ششم، برنامه‌ريزي كرديم كه سفراي جمهوري اسلامي ايران در سراسر جهان به‌صورت سه‌ماهه به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، گزارش عملكرد ٣ ماهه درمورد ميزان پيشرفت يا پسرفت در مناسبات اقتصادي ارايه كنند و توضيح دهند كه عملكردشان به چه ترتيب بوده است. در همين رابطه در روزهاي اخير جلسات مهمي داشتيم و تصميمات مهمي اتخاذ شده كه به عنوان نمونه روز شنبه همين هفته پيگيري جدي از طريق وزارت نيرو داشتيم تا انتقال و صادرات برق به پاكستان دوباره از سر گرفته شد، بدون آنكه عملا آسيبي به توزيع برق داخلي برسد. اين اتفاق گام مهمي در مسير ديپلماسي انرژي ما بوده است. ما در مناطقي از پاكستان همكاري‌هاي مشترك مهمي داريم و اين اقدامات مثبتي در حوزه ديپلماسي اقتصادي و انرژي است كه اقدامات موثري است. همچنين هفته قبل از آن نيز در جلسه مشتركي كه با رييس كميسيون انرژي مجلس و سفير روسيه در تهران مشكل شركت گازپروم روسيه در ايران كه تا بيش از ١٠ ميليارد دلار در حوزه نفت و انرژي كشورمان سرمايه‌گذاري كرده، مرتفع شد.

البته كسي منكر انگيزه‌هاي اقتصادي اعتراض‌ها نيست اما سوال مهم اين است كه آيا كميسيون امنيت به‌واقع نمي‌خواهد ابعاد سياسي و امنيتي موضوع را بررسي كند؟

ما جلساتي داشتيم و قطعا در آينده نيز باز موضوع را پيگيري مي‌كنيم.

احيانا نحوه بيان اعتراض‌ها، نوع شعارها و چگونگي اعلام نارضايتي‌ها را نيز مدنظر قرار خواهيد داد؟

ببينيد، ما معتقديم كه بايد كار مثبت و ايجابي انجام دهيم. مي‌دانيم براي آنكه از اين فضا خارج شويم، بايد به‌سمت اقدامات مثبت و ايجابي درراستاي حل مشكلات پيش برويم و طبيعتا در اين مسير گام برمي‌داريم.

منبع: اعتماد/۱۶ مرداد ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی