تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

لیبی: طعم دلچسب نفت و جنگ نیابتی قدرت‌ها

نفت، این کالای وسوسه انگیز منازعات از خاورمیانه را به شاخ آفریقا کشانده است. نیروهای روسیه وارد بزرگترین میدان نفتی لیبی شدند تا بتوانند مانع پیشروی ترکیه در خاک این کشور شوند. از سویی مصر هنوز وعده خود را برای تقابل نظامی با ترکیه عملیاتی نکرده است و از سوی دیگر فرانسه، آلمان و ایتالیا نوک نیزه نقد خود را به سوی اردوغان گرفته‌اند.

کد خبر: ۶۴۳۱۶
۱۸:۲۷ - ۰۷ تير ۱۳۹۹

لیبی، میدان جنگ‌های نیابتی در شاخ آفریقا


دیدارنیوزـ زهره اکرمی: لیبی پس از نه سال درگیری داخلی، حالا میدانی برای صف آرایی کشور‌های خاورمیانه و مدیترانه شده و منازعه میان آنان را تشدید کرده است. لیبی امروز یکی از سرفصل‌های خبری در خاورمیانه است و آماده باش ارتش مصر برای ورود به خاک این کشور و پیشروی ترکیه در آسمان و زمین لیبی، چشم جهانیان را به شاخ آفریقا دوخته است. به پیچیدگی بازی باید ورود مزدوران اجیر شده توسط روسیه به خاک لیبی و اشغال بزرگترین میدان نفتی این کشور را نیز افزود.


بهار سال گذشته نیرو‌های ژنرال حفتر که در مخالفت به سیستم سیاسی فائز سراج به پا خواستند، پس از سلسله درگیری‌های مسلحانه، موفق شدن مناطقی در مرکز و در غرب لیبی را به تصرف خود درآورند. در پی این پیشروی‌ها نیرو‌های حفتر که مورد حمایت امارات و عربستان سعودی بودند، بر طرابلس و میدان‌های نفتی عظیم لیبی مسلط شدند. حفتر در این مسیر از مزدورانی که روسیه در اختیار آنان قرار داد بهره جست، از نیرو‌های هوایی امارات استفاده کرد و مورد حمایت تجهیزاتی مصر، فرانسه و عربستان سعودی قرار گرفت.


مصر و بحران اراده
عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر که در روز‌های گذشته تلاش داشت تا چهره مقتدری در برابر پیشروی ترکیه به سمت مرز‌های خود در غرب نشان دهد، نمی‌تواند ابتکار عمل در صحنه لیبی را در دست گیرد. وی که پیش از این ترکیه را به رودررویی نظامی با ارتش کشورش تهدید کرده بود و در این راه همراهی امارات و عربستان را نیز با خود داشت، تنها به مانور‌های هوایی در مرز اکتفا کرده است. مصر این روز‌ها با بحران سد اتیوپی نیز درگیر است، بحرانی که می‌تواند به تهدیدی امنیتی برای مصر مبدل شود چرا که مصر را از ۳۰ درصد از آب دریافتی خود از نیل را محروم می‌کند. سیسی که کشورش درگیر مشکلات اقتصادی وافری است، گویا در سیاست خارجی خود راهی جز انفعال ندارد.


با این وجود، «محمد زکی» وزیر دفاع مصر از نیرو‌های ارتش این کشور خواست که بالاترین سطح آمادگی رزمی خود را برای مقابله با آنچه چالش‌ها و بحران‌های منطقه و حفاظت از ارکان امنیت ملی مصر خواند، حفظ کنند. به گزارش «روسیا الیوم» روز گذشته، وزیر دفاع مصر در مراسم جشن فارغ التحصیلی شماری از دانشجویان دانشکده نظامی ناصر گفت: «نیرو‌های مسلح مصر همواره پشتیبان مسائل امت عربی و اسلامی باقی خواهند ماند و باید بالاترین سطح آمادگی رزمی خود را برای مقابله با همه چالش‌ها و بحران‌های منطقه به منظور حفظ اصول امنیت ملی مصر حفظ کنند.»


بیشتر بخوانید: گسترش امپراتوری اردوغان: لیبی، میدان جنگ ترکیه و مصر می‌شود؟

 

از سویی فرانسه و یونان مکررا نگرانی خود را از اقدامات ترکیه در لیبی متذکر شدند و امارات متحده که در صحنه لیبی، رودرروی ترکیه قرار دارد و از مصر پشتیبانی می‌کند، به انتقاد مستقیم و غیرمستقیم از ترکیه می‌پردازد. روز گذشته، مشاور وزارت امور خارجه امارات، انور قرقاش، در حساب توئیتری خود بر حمایت کشورش از فرانسه علیه ترکیه تأکید کرد. وی نوشت: «امارات بر همبستگی کامل خود با فرانسه برای مقابله با رفتار‌ها و اقدامات خصمانه مستمر ترکیه تأکید می‌کند، ما به شدت رفتار خطرناک ترکیه در هدف قرار دادن یک کشتی فرانسوی را که در حال انجام وظیفه در قالب نیرو‌های ناتو در خصوص تحریم تسلیحاتی (لیبی) بود، محکوم می‌کنیم.»

 

بیشتر بخوانید: لیبی روی میز مذاکره روسیه و ترکیه

 

روسیه وارد می‌شود
شرکت ملی نفت لیبی روز گذشته از ورود گروه‌های مزدور‌های خارجی و روسی به بزرگترین میدان نفت لیبی خبر دادند. به نظر می‌رسد میدان نفتی شرارا (در نقشه زیر نشانه‌گذاری شده است) که در کنترل نیرو‌های حفتر است، توسط نیرو‌های روس علیه پیشروی ترکیه تجهیز می‌شود. این در حالی است که به طور همزمان، مسکو در پی آن است که مدل الگوی آستانه در سوریه را بار دیگر با ترکیه این بار در خاک لیبی اجرایی کند. تلاش‌های دیپلماتیک اردوغان و پوتین گرچه در جریان است، اما طعم نفت دلچسب‌تر از تمام دوستی‌هاست. میدان جنگ در لیبی، نه مبارزه برای برقراری ثبات در این کشور، که برای تصاحب بشکه‌های نفتی است.

 

لیبی، میدان جنگ‌های نیابتی در شاخ آفریقا


همچنین روز گذشته خبرگزاری رسمی ترکیه به نقل از شبکه تلویزیونی «فبرایر» لیبی خبر داد که عبدالهادی دراه، سخنگوی «اتاق عملیات حمایت از سرت و الجفره» ارتش این کشور اعلام کرده که هواپیما‌های روسی از نوع «آنتونوف» و «ایلیوشین» که حامل اسلحه و مهمات و مزدوران از سوریه بودند، بیش از ۱۱ بار در فرودگاه سرت در غرب لیبی به زمین نشستند. سرت که شهری استراتژیک در لیبی است، هفته گذشته تحت کنترل نیرو‌های فائز سراج قرار گفت.


منازعه خاورمیانه که روز بروز بیشتر به سوی غرب کشیده می‌شود، نگرانی کشور‌های حاشیه غربی و شمالی مدیترانه را قدرت گرفتن اردوغان افزایش داده است و بر وحشت یونان افزوده است. روز گذشته، در نشستی مجازی، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، بر ضرورت آتش‌بس در لیبی و از سرگرفتن مذاکرات برای حل بحران این کشور تاکید کردند. به گزارش شبکه خبری «راشاتودی»، بر اساس بیانیه کرملین که پس از این نشست منتشر شد، پوتین و مکرون نگرانی مشترک خود از ادامه درگیری‌ها در لیبی را ابراز داشتند. دو طرف بر حمایت از تلاش‌ها برای توقف فوری آتش‌بس و از سرگرفته شدن مذاکرات میان طرف‌های درگیر در لیبی بر اساس توافقات کنفرانس برلین که روز ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰ برگزار شد، تاکید دارند. فرانسه، آلمان و ایتالیا روز گذشته از تمام طرف‌های درگیر در لیبی خواستند که فورا جنگ را متوقف کنند.


به نظر می‌رسد، لیبی که پیش از این سکوت خبری درگیر منازعات بین قوم و قبیله‌ای بود، اگر امروز نیز مورد بی‌توجهی جامعه بین الملل قرار گیرد، ممکن است با فاجعه‌ای بین المللی همچون آنچه بر یمن رفته است، روبرو شود. سازمان ملل نیز  امروز نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در لیبی هشدار داد. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی