تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
تاملی در تلاش براندازان برای بی‌اعتبار کردن اصلاح‌طلبان

خبرهای مشکوک، تحلیل‌های غلط، آرزوهای خام

رئیس دولت اصلاحات: در حال حاضر همه به نحوی ناراضی هستیم و اعتراض داریم، اما عده‌ای با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با ایجاد جنگ روانی، سعی دارند به ایرانیان، به‌ويژه نسل جوان ایرانی القا کنند که کار تمام است و شاهدیم که بیشترین تلاش آنها هم تخریب اصلاح‌طلبان است، چرا که می‌دانند تا اصلاحات زنده است جایی برای براندازی نیست.

کد خبر: ۶۴۲۰
۱۶:۲۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

دیدارنیوز - این روزها برخی از جریان‌های سیاسی ضدانقلاب و براندازان وابسته به آمریکا و اسرائیل و عربستان در راستای تلاش برای سرنگونی جمهوری اسلامی، هجوم سازمان یافته و هدفمندی را برای بی‌اعتبار کردن جریان اصلاح‌طلب درون نظام شروع کرده‌اند و متاسفانه مسئولان نظام و جریان‌های اصولگرا هم به این امر کمک می‌کنند.

واقعیت این است که جمهوری اسلامی هم در عصر امام و هم در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در درون خود نوعی کثرت سیاسی را تجربه کرده است و امکان ندارد یک جریان خاص یا یک جناح مشخص بتواند کشور را اداره کند و قادر باشد با یکدست کردن حکومت، بخش بزرگی از نیروهای سیاسی مخالف یا منتقد را نادیده بگیرد. در دوران امام، ایشان اصرار داشت که در درون جبهه انقلاب، دو جریان سیاسی موجود باشند تا مردم در درون نظام، امکان انتخاب نیروهای سیاسی متفاوت را داشته باشند. به همین دلیل، بسیاری بر این باورند که شکل‌گیری «مجمع روحانیون مبارز تهران» با تدبیر امام و برای تامین همین هدف صورت گرفته بود. بعدها نیز با این که محدودیت برای اصلاح‌طلبان بتدریج افزوده شد اما هیچ کس نتوانست عمق نفوذ نیروهای اصلاح‌طلب در درون جامعه را انکار کند و  آنان را از صحنه سیاسی کشور کنار بگذارد. در چند انتخابات اخیر هم شاهد بودیم که سرنوشت انتخابات را همین جریان تعیین کرد و این به معنای آن است که اصلاح‌طلبان به عنوان یک جریان موثر در صحنه سیاسی کشور حضور دارند و کسی قادر به نادیده گرفتن آنان نیست.

هشدار خاتمی درباره حمله دوجانبه براندازان و اصولگرایان به اصلاح‌طلبان

 اخیرا سیدمحمد خاتمی به عنوان لیدر مورد اجماع جریان اصلاح‌طلب در سخنانی در جمع نمایندگان ادوار مجلس، از توطئه‌ای سخن گفت که از سوی جریان برانداز علیه اصلاح‌طلبان تدارک دیده شده است. وی گفت: «در حال حاضر همه به نحوی ناراضی هستیم و اعتراض داریم، اما عده‌ای با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با ایجاد جنگ روانی، سعی دارند به ایرانیان، به‌ويژه نسل جوان ایرانی القا کنند که کار تمام است و شاهدیم که بیشترین تلاش آنها هم تخریب اصلاح‌طلبان است، چرا که می‌دانند تا اصلاحات زنده است جایی برای براندازی نیست. در داخل هم افراد و جریاناتی که مترصد گرفتن انتقام و حذف اصلاح‌طلبان هستند لبه دیگر قیچی حذف را بر روی جریان اصلاحات قرار داده‌اند». 

هشدار خاتمی را باید جدی گرفت و این روندی است که برخی آگاهانه و برخی جاهلانه در پی آن هستند. جاهلانه بودن ناظر به کسانی است که مزه قدرت زیر زبانشان مانده و دلشان نمی‌خواهد آن را به دیگران واگذار کنند. به همین دلیل درصدد یک دست کردن حکومت و حذف اصلاح‌طلبان از چرخه قدرت سیاسی کشور هستند اما نمی‌دانند که با این کار، گور خود را می‌کنند و زمینه سقوط خود را هموار می‌سازند. مردم اگر به کلیت نظام و بقای جمهوری اسلامی دلبسته باشند، بخش مهمش به این دلیل است که یک جریان بزرگ سیاسی در کشور یعنی اصلاح‌طلبان از کلیت نظام و انقلاب دفاع می‌کند و موفقیت نظام سیاسی را می‌خواهد و هر راه درمانی برای دردهای متعدد موجود را در درون جمهوری اسلامی جستجو می‌کند. 

امام خمینی در مخالفت با عملکرد حذفی در درون جبهه انقلاب، به صراحت گفته بودند: «اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی‌جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است». (صحیفه امام، ج 21، ص:179)‏

هر چند اصولگرایان و بخشهایی از حاکمیت از سر جهل یا قدرت‌طلبی در صدد حذف اصلاح‌طلبان از قدرت سیاسی کشورند اما کسانی هم هستند که کاملا آگاهانه مبادرت به این کار می‌کنند چون براندازند و درصدد ضربه زدن به نظام بوده و خواستار از دست رفتن همه پایگاه‌های مردمی جمهوری اسلامی هستند و کدام پایگاهی قوی‌تر از اصلاح‌طلبان که اکنون به مثابه ناجی کشور در شرایط سخت تحریم و فشارهای خارجی تلقی می‌شوند؟

اخیرا شاهدیم که نوعی «اختلاط گفتمانی» در فضای مجازی ایجاد شده و هر پیامی بدون توجه به محتوا و ماهیت تولیدکنندگان و اهداف منتشرکنندگان در حال نشر و بسط است در حالی که متاسفانه در غالب موارد، راست و دروغ را به هم درآمیخته است. این خبرها را در عمل کسانی تولید و منتشر می‌کنند که با تمامیت انقلاب اسلامی و اصل نظام مخالفند و به صورت هدفمند در حال اثرگذاری بر فضای مجازی و بخصوص نسل جوانی هستند که از سر نارضایتی از وضع موجود، ممکن است به سوی هر صدای مخالفی میل پیدا کند. اینان از کم‌اطلاعی و نارضایتی مردم بهره گرفته و کارنامه خیانت‌بار خود را پنهان می‌کنند تا شاید بتوانند برای خود حامیانی بیابند و براندازی جمهوری اسلامی را پی بگیرند. در صدر این جریان، منافقین قرار دارند که همیشه در کنار دشمنان ملت ایران قرار داشتند و از جمله در جنگ تحمیلی در کنار صدام بودند و اکنون در منازعه آمریکا علیه ایران، در کنار جنگ‌طلب‌ترین جریان آمریکایی و اسرائیلی ایستاده‌اند و علیه جمهوری اسلامی توطئه می‌کنند.  

خبرهای مشکوک و هدفدار

بگذارید به یک نمونه از این خبرها که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، نگاهی بیاندازیم: عنوان خبر چنین است: «طرح محرمانە جمهوری اسلامی برای عبور از بحران سقوط!» و در متن خبر آمده است:

«بن‌بست سیاسی در کشور آیت‌اللە علی خامنەای را بە نوشیدن جام زهر مقدماتی ناچار کردە است. بنابە گفتە منابع آواتودی در حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، پس از جلسات پی در پی فرماندهان سپاه، نمایندگان وزارت اطلاعات، شورای عالی امنیت ملی و بیت رهبری در دو روز گذشتە، آیت‌اللە علی خامنەای را ناچار کردەاند برخلاف میل خود اجازە دهد بستر لازم برای بازگشت اصلاح‌طلب‌ها با پوشش انتقاد از وضعیت کشور و آزادیخواهی فراهم شود. بنابراین گزارش در بازە زمانی مشخص ابتدا محمد خاتمی و تئوریسین‌های محدود شدە اصلاح‌طلب با بیانیەها و سخنرانی‌های در ظاهر حمایت از مردم، فعالیت خود را از سر می‌گیرند و سپس آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم با رفع حصر بتدریج وارد عرصە می‌شوند. منبع آواتودی در حفاظت اطلاعات سپاه می‌گوید بدین منظور مذاکراتی با میانجی‌گری محمد خاتمی با رهبران اصلاح‌طلب دربند شروع شدە ولی تاکنون موسوی و کروبی بە طرح عبور از بحران نظام پاسخ مثبت ندادەاند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفتەاند تنها در صورت اعادە حیثیت از آنها و اعلام تخلف وزارت کشور دولت احمدی‌نژاد در انتخابات ٨٨ حاضرند برای حفظ نظام جمهوری اسلامی همکاری کنند.

 در این بین قربانی کردن محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین ممکن است باعث افشاگری احمدی‌نژاد و یارانش شود. بە همین دلیل نمایندە بیت رهبری با محمود احمدی‌نژاد وارد گفتگو شدە تا در مقابل آزادی اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی و بقیە نزدیکان سیاسی رئیس جمهور قبلی، احمدی‌نژاد از خود نرمش نشان دادە و در راستای حفظ نظام سکوت کند.

از سوی دیگر منبعی در واشنگتن بە آواتودی گفتە است جمهوری اسلامی از طریق پادشاهی عمان بە آمریکا پیام محرمانەای دادە مبنی بر اینکە نظام جمهوری اسلامی درحال تغییر ساختاری است و ترامپ باید از این روند حمایت کند زیرا باعث تغییر رفتار جمهوری اسلامی خواهد شد.
 
مردم ایران هوشیار باشند کە طرح بازگشت اصلاح‌طلبان در قالب جریان آزادیخواه و منتقد جمهوری اسلامی روند رو بە گسترش تغییر نظام جمهوری اسلامی را متوقف نکند».

تحلیل‌های غلط و آرزوهای خام

خبر فوق یک نمونه از خبرسازی‌هایی است که مشخصا برای بی‌اثر کردن نقش اصلاح‌طلبان در جامعه تولید شده است و از طریق آب گل‌آلود فضای مجازی به زیر هر درختی در هر گروه و کانالی ریخته می‌شود و کسانی نیز بدون توجه به اهداف پشت ماجرا، آن را نشر می‌دهند. تولیدکنندگان این گونه اخبار در صددند:

۱- جمهوری اسلامی را در آستانه سقوط معرفی کنند.

۲- مردم منتقد و ناراضی از وضع موجود را خواستار سرنگونی نظام قلمداد کنند.

۳- اصلاح‌طلبان را به دلیل نفوذشان در میان مردم، مانع سقوط نظام دانسته و برای بی‌آبرویی و بی‌اعتباری آنان تلاش کنند.

۴- هر اقدامی برای حل مشکلات درون نظام از جمله اجرای قانون اساسی، رفع حصر و رفع محدودیت جناب خاتمی و آزادکردن زندانیان سیاسی و مواردی از این دست را به یک طرح درونی نهادهای امنیتی نسبت بدهند و آن را منفی ارزیابی کنند. 

۵- و سرانجام مردم را نسبت به وجود راهکارهای برون‌رفت از درون نظام، ناامید کنند و تنها راه‌حل را سرنگونی جمهوری اسلامی جلوه دهند.

واقعیت این است که مردم ما مشکلات زیادی دارند و از عملکرد مسئولان نظام در حیطه‌های گوناگون رضایت ندارند. خود حاکمان و مسئولان قوا و وزرا و نمایندگان مجلس و علما و روحانیون و مراجع تقلید و دیگران هم که از کلیت نظام دفاع می‌کنند، از وضعیت کنونی رضایت ندارند و بنابراین وجود نقد و اعتراض و مخالفت با سیاستها و مسئولان در اقشار گوناگون را نمی‌توان انکار کرد. در عین حال چند نکته در این میان حائز اهمیت است:

اول این که مسئولان کنونی در هر رده‌ای، با انتخابات و در یک روند دمکراسی - ولو ناقص - به قدرت رسیده‌اند و همچنان این امکان وجود دارد که با اراده و خواست مردم، مسئولانی روی کار بیایند که چه بسا منطبق بر خواست بسیاری از محافل قدرت نباشد و رای مردم را نمایندگی کند نه حاکمان را. 

دوم این که در تحلیل اوضاع داخلی و مشکلات موجود ایران نمی‌توان نقش کشورهایی مانند آمریکا و اقدامات ضدایرانی این کشور را نادیده گرفت و همه کاسه‌وکوزه‌ها را بر سر مسئولان شکست. به هر حال ایران برای حل معضلات موجود، سر میز مذاکره نشست و با آمریکا و اروپا و روسیه و چین به توافق برجام رسید و تایید سازمان ملل را هم برای آن گرفت. از این منظر ایران نشان داد که اهل مذاکره و حل مسئله است و این آمریکاست که با خروج از برجام همچنان برای ایران مشکل‌سازی می‌کند. 

سوم این که آمریکا و اسرائیل و عربستان رسما موضوع تغییر نظام و تضعیف اقتدار ایران را در دستور کار خود قرار داده و از اعلام علنی آن هم ابایی ندارند. در این شرایط هر گونه اقدامی اعم از نظامی یا سیاسی برای براندازی جمهوری اسلامی را جز به همسویی کامل با آن مثلث دشمن نمی‌توان تعبیر کرد. 

چهارم این که جمهوری اسلامی، مخالفان و منتقدان نجیبی دارد و کم نبودند مخالفانی که در چندماه اخیر با صدور بیانیه یا اظهارنظر شفاهی به ترامپ و تحریم و خروج از برجام تاختند و تاکید کردند که به هیچ وجه نمی‌پذیرند که اقدامی خصمانه علیه ایران و مردمش صورت بگیرد. غالب آنان تاکید کردند که نارضایتی و اعتراض ما در داخل، یک اختلاف درون‌خانوادگی ملت ایران است که هیچ کسی حاضر نیست این اختلافات را به بیگانه و دشمن ارجاع دهد و پای آنان را به میان بکشد. 

پنجم این که براندازی نظام سیاسی برخاسته از  انقلاب مردمی ۵۷ - با تمام اشکالات و اعتراضاتی که موجود است - نه شدنی است و نه مطلوب است و نه نتیجه‌ای دارد. این سه نکته را همه دلسوزان مردم و کشور اذعان دارند و تنها تغییراتی را به سود کشور و نتیجه‌بخش و مطلوب و شدنی می‌دانند که در بستر اصلاحات درون نظام اتفاق بیفتد. کسانی که در داخل کشور مبتنی بر تحلیلهای غلط و خام و بدون توجه به مواضع دشمنان ایران، از براندازی سخن می‌گویند اندکند و هرگز مورد اقبال اکثریت مردم قرار نخواهند گرفت.

مختصر آن که زمانه و اوضاع کنونی ما نیازمند تدبیر و اندیشه است و همه از حاکمان تا احزاب سیاسی و از روحانیون تا روشنفکران و از مردم عادی تا مخالفان و منتقدان حکومت باید برای گذار کم‌هزینه از وضعیت موجود به شرایط بهتر تلاش کنند. این اصل باید برای همه نیروهای سیاسی فعال کشورمان مبنا باشد که اگر نمی‌توانیم اوضاع کنونی را بهتر کنیم کاری هم نکنیم که وضعیت بدتر شود. بنابراین شعارهای خام و نسنجیده درباره سرنگونی و سقوط نظام که خواست دشمنان مردم ایران است و منفورترین جریانهای تاریخ معاصر مانند منافقین از آن دفاع می‌کنند، نباید در این اختلاط گفتمانی فضای مجازی، ناآگاهانه پوشش داده شود. اصلاح‌طلبی در درون نظام و بازگشت به قانون اساسی و مبنا قرار دادن نظامات مردم‌سالارانه در اداره کشور، تنها مسیری است که پیش روی مردم ما قرار دارد و خسارتی را هم متوجه منافع ملی و کشور نمی‌کند. 

نیروهای سیاسی حاکم هم باید بدانند که اصلاح‌طلبان و رویکرد اصلاح‌طلبانه در ایران را نه می‌توان نادیده گرفت و نه می‌توان منزوی کرد و نه به صلاح است که چنین شود. با براندازان جمهوری اسلامی در عمل متحد نباید شد و پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان را نباید مورد حمله قرار داد. اصلاح‌طلبان در شرایط حساس کنونی بهترین نیروها برای مقابله با دشمنان خارجی و منافقین و دیگر براندازان نظامی و سیاسی و برای بهبود شرایط کشور و نگه داشتن مردم در رکاب نظام هستند، آنان را دشمن جلوه نباید داد. 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی