تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
گفتگو با مدیرعامل جمعیت امام علی (ع)

نگران بچه‌هاییم

سیاست جمعیت امام علی بر این است تا جایی که در توانش هست به خدمات رسانی ادامه دهد. فعلا فقط دفتر (دانشگاه) شریف ما پلمب شده و در بقیه دفاتر مشغول خدمت‌رسانی هستیم.

کد خبر: ۶۴۰۷۰
۰۹:۵۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ تا لحظه انجام گفت‌وگو و تنظيمش هنوز خبري از محل بازداشت و نگهداري اين 3 نفر نيست. شارمين ميمندي‌نژاد، موسس جمعيت امام علي، مرتضي كي‌منش و كتايون افرازه دو عضو اين جمعيت يكشنبه شب بازداشت شدند، دفتر اين نهاد خيريه در دانشگاه صنعتي شريف پلمب شد و هنوز معلوم نيست كه اين بازداشت‌ها و تعطيلي حاصل چه شكايتي است، براي پيگيري بايد به چه نهادي مراجعه كرد و وضعيت بازداشت‌شدگان چيست. در ميان اين ابهامات زهرا رحيمي، مديرعامل جمعيت امام علي مي‌گويد كه جمعيت تحت پوشش آنها سردرگم شده‌اند كه تكليف‌شان چه مي‌شود. رحيمي از آخرين وضعيت اعضاي بازداشتي جمعيت و برنامه‌هاي كاري‌شان به «اعتماد» گفته است.

 

آخرين خبري كه در مورد پيگيري وضعيت دستگيري آقاي ميمندي‌نژاد و دو همكار ديگرتان در جمعيت امام علي داشتيم اين بود كه فعلا خبري از امكان وثيقه گذاشتن و معرفي محل بازداشت نيست. تغييري در وضعيت به وجود آمده؟ پيگيري‌هاي‌تان به كجا رسيد؟

ما كماكان از شرايط‌شان بي‌خبريم. البته روز گذشته (دوشنبه) آقاي كي‌منش با خانواده‌شان تماس گرفته و در حد 10 ثانيه صحبت كرده‌اند كه بگويند حال‌شان خوب است اما بيشتر از اين هيچ اطلاعي نداريم كه كجا هستند و وضعيت‌شان در چه مرحله‌اي است.

يعني حتي محل نگهداري هم مشخص نيست؟

رسما چيزي به ما اعلام نشده.

در موضوع تعيين وكيل به نتيجه رسيديد؟

فكر مي‌كنم با گروهي از وكلا كار را پيش ببريم. البته فعلا در مرحله بازپرسي به جز وكلاي ماده 48 اجازه انتخاب وكيل نداريم.

خب با وضعيت فعلي از چه مرجعي جواب مي‌خواهيد؟

من حتي نمي‌دانم بايد با چه كسي در تماس باشم. شما نشسته‌ايد در خانه‌تان، يك‌سري مي‌آيند در خانه را باز مي‌كنند، وسايلتان را مي‌برند، همسرتان را هم مي‌برند و مي‌گويند فردا با وثيقه بيا دادسرا. وقتي مي‌رويد هيچ‌كس جوابي نمي‌دهد كه اين پرونده كجاست و در چه مرحله‌اي است و از آنجا به بعدش را ديگر نمي‌دانيم با چه كسي طرفيم و چه كسي بايد پاسخگو باشد (فقط در همين حد مي‌دانيم) كسي كه به پرونده ورود كرده، قرارگاه ثارالله است.

براساس چه شكايت يا اتهامي اين بازداشت صورت گرفته؟

در حكم ورود به منزل نوشته شده بود، توهين به رهبري و توهين به امام، براي شارمين.

روزنامه كيهان مطلبي شبيه به آنچه قبلا هم درمورد آقاي ميمندي‌نژاد منتشر كرده بود، كار كرده. همان موقع شما جوابيه‌اي براي روزنامه فرستاده بوديد. اتهاماتي كه در اين مطالب مطرح مي‌شود در صورت داشتن سند مي‌تواند اتهامات سنگيني باشد. شما هيچ‌وقت ادعاهايي كه عليه جمعيت طرح مي‌شود را به صورت قضايي پيگيري كرده‌ايد؟

تمام موارد اتهامي را پيگيري قضايي كرديم و تمام پرونده‌ها مختومه شده و ما به نتيجه‌اي نرسيده‌ايم. از اشخاص چه در توييتر، چه در كتاب‌هايي كه عليه جمعيت منتشر شده و چه روزنامه‌ها و رسانه‌هايي كه در مورد جمعيت نشر اكاذيب كردند از همه آنها شكايت كرديم كه پرونده‌هاي‌شان موجود است. درمورد شكايت از فرد حتي از ما خواسته شده كه هويت واقعي آن اكانت‌ها (در توييتر) را با كد ملي شناسايي كنيم به عنوان شخص حقوقي كه من نمي‌دانم آيا اين كار وظيفه ماست يا وظيفه آن نهاد؟ چون وقتي كسي با اكانت فيك كاري مي‌كند سريعا شناسايي‌اش مي‌كنند. اما اين افراد هيچ‌وقت شناسايي نشدند و آنهايي هم كه شناسايي شدند هيچ حكمي نگرفتند.

اين فشارها از چه زماني روي شما بيشتر شد؟ يعني از كي مجبور شديد بيشتر دست به پيگيري قضايي بزنيد؟

فكر مي‌كنم اوجش سيل پارسال بود و زماني كه حضور جمعيت در آن قضيه چشمگير شد و به نظر آمد كه جالب نيست كه يك گروه مردمي زودتر از ساير جاها براي كمك‌رساني برسند. دقيقا از همان موضوع شروع كردند به داستان‌سازي تا براساس آن اذهان عمومي را نسبت به جمعيت مخدوش كنند.

پلمب دفتر به اين معناست كه فعاليت‌هاي شما در همه كشور متوقف شده است؟

سياست جمعيت امام علي بر اين است تا جايي كه در توانش هست به خدمات‌‌رساني ادامه دهد. فعلا فقط دفتر (دانشگاه) شريف ما پلمب شده و در بقيه دفاتر مشغول خدمت‌رساني هستيم. دوستان ما امروز(سه‌شنبه) در زمينه زاگرس سعي كردند در تهيه بلوئرها (دمنده) مشاركت كنند. فعاليت‌هاي ما كماكان ادامه دارد. ما هميشه شفاف و در چارچوب قانون و طبق موازين عمل كرده‌ايم. از خودمان مطمئن هستيم. جمعيت به لحاظ مالي وابسته به كمك‌هاي تك‌تك مردم است و جز اين هيچ منبع مالي نداشته. همه اينها در حسابرسي‌ها قابل دسترسي است البته حالا ديگر تمامي مدارك از ما گرفته شده و ثابت كردنش ديگر برعهده همين دوستان است. از لحاظ شفافيت مالي و عملكردي و از لحاظ التزام به قوانين و عدم وابستگي، جمعيت خودش را ثابت كرده و حالا كساني كه اتهام زده‌اند بايد ثابت كنند كه جمعيت در اين مدت اصلا چه خطايي داشته كه سزاوار اين مجازات‌هاست. نمي‌دانم چرا دو تا جوان كه در آغاز زندگي‌شان هستند و انتخاب كرده‌اند به مردم خدمت كنند الان بايد در زندان باشند و پدر و مادرهاي‌شان نگران.

اگر احيانا كار به جايي برسد كه فعاليت‌هاي جمعيت به صورت كلي متوقف شود، چند نفر تحت پوشش شما هستند كه تحت تاثير اين قضيه قرار مي‌گيرند؟

ببينيد الان هم مدام پيام داريم؛ از خانم‌هاي خانه‌هاي اشتغال‌مان پيام داريم كه نگران شده‌اند و مي‌گويند سرنوشت مايي كه اينجا تنها منبع اميد و منبع درآمدمان است چه مي‌شود؟ 700 خانم هستند كه از قِبل كاري كه با زيرساخت‌هاي جمعيت انجام مي‌دهند، دارند زندگي‌شان را به صورت كامل تامين مي‌كنند. ديروز مي‌گفتند اين محكمه كجاست كه بياييم شهادت بدهيم، زندگي ما در اين جمعيت چه تغييري كرده. 4 هزار بچه هستند كه تمامي زير و بم زندگي‌شان تحت حمايت جمعيت است؛ از تغذيه گرفته تا بهداشت و آموزش و درمان. بزرگ‌ترين نگراني ما هم همين است، خود بچه‌ها نگران شده‌اند، ‌دايم به من زنگ مي‌زنند.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی