تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

اوضاع خراب ترامپ: استیصال آقای شارلاتان

شیوع کرونا، وضعیت اقتصادی بدی که به دنبال شیوع کرونا ایجاد شده است، تظاهرات‌های مردمی علیه نژادپرستی و چاپ کتاب جان بولتن، مشاور سابق امنیت ملی دولت آمریکا برای استیصال این روز‌های ترامپ به حد لازم کافی بود. اما اتفاقات اوکلاهاما و سالن خالی و کم شور در جریان نخستین سخنرانی انتخاباتی ترامپ به نظر شارلاتان کاخ سفید را متوجه کرده که ممکن است بازنده انتخابات نوابر ۲۰۲۰ باشد. از همین رو دونالد ترامپ سعی دارد به تمام ریسمان‎های پیش روی خود که بیشتر به سیاست خارجی ایالات متحده مربوط است برای پیروزی در کارزار انتخاباتی چنگ بزند.

کد خبر: ۶۳۹۱۷
۱۱:۰۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: عکس آسوشیتدپرس از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بعد از کمپین انتخاباتی وی در اوکلاهاما در بسیاری از رسانه‎ها سر و صدا ایجاد کرد. ترامپ با حالتی سرخورده با کروات باز شده از کمپین انتخاباتی برمی‎گردد؛ کمپینی که ترامپ و خانواده وی انتظار ویژه‌ای از آن داشتند، ولی مردم بلیط خریدند، اما برای اعتراض شرکت نکردند.

شیوع کرونا، وضعیت اقتصادی که کرونا ایجاد کرده، تظاهرات‌های مردمی علیه نژادپرستی و چاپ کتاب جان بولتن، مشاور سابق امنیت ملی دولت آمریکا برای استیصال این روز‌های ترامپ به حد لازم کافی بود. اما اتفاقات اوکلاهاما به نظر می‎رسد بچه پرو کاخ سفید را متوجه کرده که ممکن است بازنده انتخابات نوابر ۲۰۲۰ باشد. از همین رو دونالد ترامپ سعی دارد به تمام ریسمان‎های پیش روی خود که بیشتر به سیاست خارجی ایالات متحده مربوط است برای پیروزی در کارزار انتخاباتی چنگ بزند.

اولین ریسمان به تعویق انداختن تحریم‎های چین بود. رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که به خاطر مذاکرات تجاری کنونی میان واشنگتن و پکن، اعمال تحریم بر چین به خاطر بازداشت مسلمانان اویغور در استان سین‌کیانگ را به تعویق انداخته است. این در حالی است جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتابش مدعی شده است که ترامپ شی جینپینگ، رئیس جمهور چین را ترغیب کرد تا کمپ‌های بازداشت مسلمانان اویغور را راه بیندازد.    

دومین ریسمان سیاست خارجی این است که رئیس‌جمهوری آمریکا گفته، او ممکن است درباره برگزاری نشست با نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در آینده فکر کند، اما نه در حال حاضر. همچنین چندان از تصمیم دولتش برای هواداری از خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا حمایت نمی‌کند.

سومین ریسمان مذاکره با ایران است. ترامپ در کمپین اوکلاهاما بار دیگر از ایران خواسته پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمریکا به پای میز مذاکره با آمریکا بیاید. او گفت اگر ایران تا انتخابات آمریکا برای مذاکره صبر کند، باید برای توافق ۲ برابر هزینه بپردازد.

اما سوال اصلی این است که ترامپ فقط به این ریسمان‎ها چنگ می‎زند برای پیروزی در انتخابات یا بر عهد و پیمانی که قبل از انتخابات بسته است، می‌ماند؟

بیشتر بخوانید: مذاکره با ایران ریسمان نجات ترامپ می‌شود؟


بولتن و سیاست خارجی ترامپ
جان بولتن مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹ از کاخ سفید اخراج شد که البته خودش گفت که استعفا داده است. حال چندین ماه مانده به انتخابات آمریکا وی کتاب خود با عنوان «اتاقی که در آن به وقوع پیوست؛ خاطراتی از کاخ سفید» را پس از کشمکش‌های بسیار منتشر کرد. بولتون در این کتاب تصویری از رئیس جمهوری آمریکا ارائه داده که تصمیماتش براساس پیروزی دوباره او در انتخابات ریاست جمهوری گرفته می‌شود و ترامپ فرقی بین منافع ملی و منفعت شخصی خود نمی‌بیند.

بخش اصلی این کتاب به سیاست‎های خارجی ترامپ می‌پردازد. نام ایران۷۵۳ بار در کتاب بولتن آمده است و بعد از ایران، کره شمالی ۴۵۹، اروپا ۱۶۷، عراق ۱۲۴، رژیم اسرائیل۱۰۲، داعش ۶۷ و عربستان  ۴۹ مرتبه نام برده شده است. او در این کتاب دونالد ترامپ را یک رئیس جمهوری جنگ گریز معرفی کرده است و همچنین گفته است که در دوران رئیس‌جمهوری کنونی هیچ مبنای منسجم، هیچ نوع استراتژی و هیچ فلسفه‌ای وجود ندارد و تصمیمات به شکلی بسیار پراکنده اتخاذ می‌شوند، خصوصاً در حوزه مرگبار بالقوه سیاست امنیت ملی. همچنین از گاف‌های فراوان ترامپ در حوزه سیاست خارجی آمریکا نوشته است که توجه رسانه‎های بسیاری را به خود جلب کرده است.

جان بولتون در مصاحبه‌ای در پاسخ به اینکه تاریخ چگونه ترامپ را به یاد خواهد آورد، گفته است: «امیدوارم از او به عنوان رئیس‌جمهوری تک دوره‌ای یاد شود که کشور را وارد منجلابی غیر قابل بازگشت نکرد. می‌توانیم با یک دوره کنار بیاییم. اعتقاد کامل دارم، حتی اگر به طور معجزه‌آسایی یک جمهوری‌خواه محافظه‌کار در انتخابات نوامبر انتخاب نشود. با دو دوره، من بیشتر مشکل دارم».   پیش از این دیلی تلگراف در گزارشی به نقل از جان بولتون نوشته بود که در انتخابات سوم نوامبر به جو بایدن، نامزد بالقوه دموکرات‌ها رای خواهد داد. اما وی حمایت از جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده است.
 

بیشتر بخوانید: کتاب بولتون، کابوس جدید ترامپ


اخراج دادستان منهتن
اوضاع بخش سیاست خارجی ترامپ با افشاگری‌های بولتن به کل برای انتخابات زیر سوال رفته است و ترامپ شروع به جستجوی راه‌های دیگر کرده است. اما شرایط پیچیده رئیس جمهوری آمریکا به همین جا ختم نمی‌شود. وی در حوزه سیاست داخلی کشور نیز زیر ذره بین قرار گرفته و مشکلاتی برای وی ایجاد شده است. برکناری جئوفری برمن، یکی از دادستان‌های پرنفوذ نیویورک (دادستان منهتن) یکی دیگر از مسائلی جنجالی بود که دولت ترامپ ظرف روز‌های گذشته از سر می‌گذراند.

جئوفری برمن ناگزیر به استعفا شد؛ استعفایی که حاصل یک جنگ قدرت ۲۴ ساعته بود. برمن درباره پرونده چند تن از نزدیکان ترامپ، از جمله رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و مایکل کوهن، وکیل ترامپ تحقیق می‌کرد. سایت خبری اشپیگل آنلاین" با انتشار گزارشی در این باره از برمن به عنوان یکی از کسانی نام می‌برد که در عرصه پیگیری پرونده‌های ناظر بر تروریسم، بزهکاری مالی و فساد، نام و نشانی کسب کرده است. همین سایت در ادامه نوشته است که احتمالا همین موضوع برای او دردسرساز شده است. بدین سان دولت دونالد ترامپ وارد یک جنجال رسانه‌ای دیگر شده است.

غروب شنبه ۲۰ ژوئن، ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا با ارسال نامه‌ای به جئوفری برمن اطلاع داده بود که ترامپ با برکناری او موافقت کرده است. نسخه‌ای از این نامه در اختیار رسانه‌های آمریکا قرار گرفته بود. رئیس‌جمهور آمریکا بر خلاف بیانیه وزیر دادگستری این کشور مسئولیت اخراج دادستان نیویورک را گردن نگرفت و  گفت که دخالتی در این موضوع نداشته است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از اخراج جئوفری برمن توسط دولت ترامپ انتقاد کرده است. افزون بر آن چاک شومر، رهبر فراکسیون اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنا از نمایندگان این مجلس درخواست کرده است که درخواست جانشینی جی کلایتون را تایید نکنند.

برکناری برمن به موازات انتشار کتاب خاطرات جان بولتون می‌تواند تاثیری منفی بر حیثیت و اعتبار دونالد ترامپ بر جای نهد. شکی نیست که دونالد ترامپ، روز‌های سختی را می‌گذراند و با همین شرایط اگر پیش برود شکی نیست که در چند ماه آینده بازنده انتخابات نوامبر خواهد بود. حال باید دید کدام یکی از ریسمان‎هایی که در نظر گرفته است به داد وی می‌‏رسد.
 

بیشتر بخوانید: کار ترامپ تمام است؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی