تیتر امروز

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...

پاسخ صریح جهرمی به انتقادات رئیس و نمایندگان مجلس

«محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که علت تبدیل اینستاگرام به یک قطب در فضای مجازی بسته شدن پلت‌فرم‌های دیگر است.

کد خبر: ۶۳۸۴۸
۲۱:۱۷ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
پاسخ صریح جهرمی به انتقادات رئیس و نمایندگان مجلس
 
دیدارنیوز - محمدجواد آذری جهرمی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا دارد و باید به صورت همسان رشدی را پیش ببریم. حوزه زیرساخت وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و ما در این باره دغدغه داریم، اما نسبت ترافیکی از کجا درست می‌شود؟ از جریان داده و مصرف داده که به محتوا مربوط است. وزارت ارتباطات می‌خواهد از تلویزیون اینترنتی حمایت کند اما می‌گویند به این موضوع ورود نکن پس چه‌طور داده بالا برود یا در حوزه کودک ورود می‌کنیم و از ما شکایت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما یک جاهایی برای حمایت ورود می‌کنیم تا به صورت آتش به اختیار مسائل را حل کنیم اما با اعتراض گسترده مواجه می‌شویم مساله‌ی فضای مجازی نیازمند مشارکت است.

اینستاگرام با سیاست‌های ما به قطب تبدیل شده؛ زیرا پلت‌فرم‌های دیگر بسته است. اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما را می‌بندد طبیعی است آنها دولت تروریستی هستند و تروریست‌هایی در کت و شلوارند؛ در این موضوع شکی نداریم، اما اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند ما بغداد را خالی می‌کنیم؟ آیا عرصه رسانه بین‌المللی است و حضور جریان‌ساز مورد تاکید رهبری را نباید ببینیم؟وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: فیبر نوری موضوع مهمی است، اما مجلس شورای اسلامی مساله‌ی خصوصی سازی را حل کند. این نیازمند قانون است. ما در دوره قبل موفق به تصویب آن نشدیم . بخش خصوصی سرمایه‌ گذاری می‌کند تا مشکل حل شود، اما مانع بزرگی به اسم مخابرات را داریم که با انحصار ذاتی نمی‌گذارد کار پیش برود. من دو سال و نیم پیگیر این موضوع بودم.

آذری جهرمی با تاکید بر این‌که دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغییر سبک زندگی به‌جا است، خاطر نشان کرد: با دست روی دست گذاشتن و بستن کار درست نمی‌شود؛ باید در این زمینه کار کرد. اینستاگرام با سیاست‌های ما به قطب تبدیل شده؛ زیرا پلت‌فرم‌های دیگر بسته است. اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما را می‌بندد طبیعی است آنها دولت تروریستی هستند و تروریست‌هایی در کت و شلوارند؛ در این موضوع شکی نداریم، اما اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند ما بغداد را خالی می‌کنیم؟ آیا عرصه رسانه بین‌المللی است و حضور جریان‌ساز مورد تاکید رهبری را نباید ببینیم؟

وی خاطر نشان کرد: کسی موافق بی‌دینی نیست؛ شما به عنوان نماینده با مخاطب‌تان چه‌طور ارتباط برقرار می‌کنید؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ساخت ماهواره در سازمان فضایی ایران اظهار کرد: من از شما دعوت می‌کنم به آنجا بیایید؛ یکسری جوان از زندگی و بورس تحصیلی خارج خود گذشته‌اند؛ ما کسانی که مخالف برنامه فضایی بودند و نگاه‌شان متفاوت بود را به اینجا بردیم؛ آنها می‌گفتند ما دوچرخه نمی‌توانیم بسازیم چه‌طور ماهواره می‌سازیم؟

آذری جهرمی در پایان گفت: اقتصاد آینده دنیا و فرهنگ ما منوط به این فضا «فضای مجازی» است. با توجه به این‌که فرصت کم است من اقدامات وزارت ارتباطات در بخش کرونا و همچنین پیشرفت دولت الکترونیک را به صورت مکتوب تقدیم نمایندگان خواهم کرد.

انتقادات رئیس و نمایندگان مجلس درباره‌ی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به نقل از «خانه ملت» می‌خوانید:
محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم تیرماه) مجلس شورای اسلامی، پس از ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت مخابراتی کشور با اشاره به اهمیت تقویت شبکه ملی اطلاعات، عنوان کرد: راه اندازی و تقویت شبکه ملی اطلاعات برای کشور یک نیاز ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سویی مردم برای تامین نیازهای خود به شبکه ملی اطلاعات نیازمندند و از سوی دیگر امنیت ملی، امنیت عمومی، امنیت اجتماعی و امنیت اخلاقی ما در گرو شبکه ملی اطلاعات است که ایراداتی به این شبکه وارد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عدم تناسب رشد ترافیک داخلی و خارجی در مصرف مردم دیده می شود، افزود: در حوزه داخلی نتوانسته ایم با اعمال سیاست های تعدیلی این مصرف را کنترل کنیم در حالی که این مسئله از ماموریت های وزارت ارتباطات است.

قالیباف تصریح کرد: همین مسئله در حوزه جنس و شکل ترافیک نیز وجود دارد به طور ساده اگر قرار باشد یک پیام ساده بین دو شهروند ما رد و بدل شود اول باید به خارج از کشور و پس از آن به داخل منتقل شود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: در حوزه خدمات پایه عمومی در شبکه ملی اطلاعات نیز ما دچار مشکلات جدی هستیم به طوری که در حوزه موتور جستجو، پیام رسان ها و سیستم عامل کمبودهایی داریم که وزارت ارتباطات باید به آن توجه کند.
وی مسئله صیانت از فضای مجازی را یک مسئله جدی برشمرد و افزود: امروز کودکان، نوجوانان و خانواده های ما در معرض یک فضای آلوده هستند که به این فضای آلوده باید از دو منظر توجه شود؛ نخست تولید محتوا که وظیفه نهادهای فرهنگی در کنار وزارت ارتباطات است و دیگری بخشی که می تواند در تولید این محتوای نامطلوب به آن توجه کند توسعه سرویس های داخلی و سیاست گذاری دولت در این حوزه است.

قالیباف افزود: امروز یک لجام گسیختگی بدون هیچ گونه سیاست گذاری در فضای مجازی حاکم است که در هیچ یک از کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی، شرق و غرب وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه خدمت خود در شهرداری تهران، اضافه کرد: در حال حاضر شبکه ارتباطی ما متکی بر موبایل است در حالی که در شبکه ثابت فیبرنوری بسیار ضعیف عمل کرده ایم. در شهر تهران ۷۰ کیلومتر فیبرنوری به ۲هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد در حالی که این مسئله یکی از وظایف روشن وزارت ارتباطات است.

قالیباف ادامه داد: توسعه فیبرنوری نیازی به سرمایه گذاری دولتی ندارد و بخش خصوصی و حتی خود اپراتورها در این حوزه داوطلب هستند. امروز چرا نباید مدارس و منازل در کشور دارای فیبر نوری باشند تا بسیاری از آسیب پذیری ها به حداقل برسد؟

رئیس قوه مقننه یادآور شد: نکات مطرح شده در نشست امروز از وظایف وزارت ارتباطات بوده و شورای عالی فضای مجازی در این زمینه کاملا تقسیم کار کرده است و اگر در این زمینه نیاز به کمک مجلس باشد هم نمایندگان آمادگی کمک به دولت برای ساماندهی این بخش را دارند.

علی بابایی کارنامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، اول تیرماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات در صحن علنی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های نخبگان، دانشگاهیان و مقام معظم رهبری، فضای مجازی است، به نظر می‌رسد برنامه‌ راهبردی و استراتژیک برای مدیریت افسارگسیختگی فضای مجازی به دولت، مجلس و نخبگان ارائه نشده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوال مشخص بنده این است که در یکسال باقی مانده از عمر دولت، وزارت ارتباطات چه سیاست‌هایی برای مدیریت فضای مجازی در نظر دارد.

وی با اشاره به وضعیت کارگزاران مخابرات روستایی گفت: روستاییان انتظار دارند برنامه راهبردی برای کارگزاران مخابرات ارائه شود، به نظر می‌رسد اکنون آنها رها شده و امنیت شغلی لازم را ندارند.

بابایی کارنامی با بیان اینکه نباید جوانگرایی با نگاه پوپولیستی مطرح شود، گفت: وزارتخانه برنامه مدونی ارائه کند، اینکه صرفا لباس جوانگرایی بپوشیم در گام دوم انقلاب قابل قبول نیست، انتظار می‌رود با استفاده از فضای مجازی برنامه راهبردی اشتغال ارائه شود چرا که قرار بود سهم اشتغالزایی در فضای مجازی از تولید ناخالص ملی ۳۰ درصد باشد در حالی که اکنون تنها ۶ درصد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه انتظار می‌رود در فضای مجازی اشتغال به روز برای جوانان فراهم شود، مطرح کرد: سهم وزارت ارتباطات در شبکه گردشگری استان مازندران چیست؟ توقع می‌رود وزارت ارتباطات و فناوری در یک سال باقی مانده پاسخ‌های جدی‌تری به سوالات داشته باشند.

فاطمه محمدبیگی در نشست علنی امروز (یکشنبه، اول تیرماه) مجلس شورای اسلامی پس از اتمام گزارش آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تقدیر از فعالیت های این وزارتخانه در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور گفت: به عنوان یک شهروند مسلمان ایرانی و مادر نگران وضعیت فرهنگی و فضای موجود مجازی در کشور هستم.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی‌های پیرامون فضای فرهنگی وجود دارد.
وی خطاب به آذری جهرمی تأکید کرد: چندی پیش اینستاگرام انتشار تصاویر هرزه‌نگاری را در بستر خود آزاد کرد در صورتی که همین شبکه اجتماعی در ایام شهادت سردار سلیمانی به طور مکرر اقدام به حذف پست‌های تسلیت کاربران ایرانی می‌کرد، شما چه اقدامی را در مقابله با این موضوع انجام داده‌اید؟ نه تنها چاره‌جویی نشده بلکه شواهد حاکی از آن است که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌های کشور به این شبکه اجتماعی اختصاص دارد.

محمدبیگی افزود: این در حالی است که طبق مصوبه‌های موجود در کشور نباید بیش از یک سوم کل  ترافیک داده‌ها به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد، اصرار شما برای زیرپا گذاشتن مقررات جاری کشور در این زمینه چیست؟ آنچه که برای ما اهمیت دارد، اختصاص نیمی از ترافیک داده‌های کشور به این پیام‌رسان خارجی است که شما می‌توانید آن را مدیریت کنید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: نگرانی دیگر افزایش میزان جرائم رایانه‌ای است که بر اساس اعلام پلیس فتا افزایش میزان درصد کاربران در فضای مجازی و عدم فرهنگ‌سازی در این حوزه باعث افزایش جرائم اینترنتی شده است، فروش اسلحه، مهمات، سلاح‌های سرد و گرم و پیوستن به سایت‌های پورن در بستر فضای مجازی انجام می‌شود که این مسائل نشان می‌دهد خلاء‌های ساختاری برای حل این مشکل و ممانعت از پیشگیری وجود دارد.
وی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری گفت: آیا در این حوزه اقدامی کرده‌اید؟ دسترسی به پهنای باند اینترنت وسیع برای همه افراد است، آیا مطابق کشورهای پیشرفته مخاطبان را دسته‌بندی کرده‌اید؟ آیا اینترنت دانش‌آموزی و دانشجویی با اینترنت یک خانم خانه‌دار نباید متفاوت باشد.

محمدبیگی ضمن تأکید بر لزوم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: وجود شبکه ملی ارتباطات و اینترنت ملی به طور واضح مشهود است و همین‌طور دسترسی در مناطق محروم به اینترنت برای شرکت در امتحانات دانش‌آموزی و عدالت آموزشی بسیار اهمیت دارد، امیدوارم توضیحات خود را در این مورد ارائه کنید.

سیدعلی طاهری در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم تیرماه) مجلس شورای اسلامی، پس از ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت مخابراتی کشور، گفت: اگر از علما و فضلا درخصوص محتوای فضای مجازی نظرسنجی کنیم، متوجه عدم رضایت آن ها از این فضا می شویم.

نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ایرادات فنی حوزه مخابراتی و ارتباطی کشور، اظهار داشت: آمار درصد مکالمات موفق، ۵۳ درصد است که پایین محسوب می شود، همچنین ضریب نفوذ تلفن ثابت در روستاها ۱۸ درصد است در حالی که این میزان برای اینترنت به ۵۰ درصد رسیده که نشان از سیاستی می دهد که درباره تلفن ثابت وجود نداشته و توجه به فضای اینترنت است.
وی همچنین ضریب نفوذ ۱۵/۰درصد برای فیبر نوری را پایین توصیف کرد و افزود: این میزان برای سایر کشورها مثل چین بسیار بالاتر است.

طاهری در ادامه با تاکید بر ضرورت وجود قانون فضای مجازی برای رعایت حداقل ها، عنوان کرد: در حال حاضر اینستاگرام جولان می دهد در حالی که موارد مشابه داخلی توان مقابله با آن را ندارند همچنین سهامداری اسنپ و دیجی کالا در دست کشورهای خارجی است که در صورت صحت آن، شاهد مشکلات امنیتی خواهیم بود.

این نماینده در مجلس یازدهم، ادامه داد: پروژه شبکه ملی اطلاعات کامل نشده و باعث بروز خسارت به جوانان شده است. همچنین ارتباط خوبی میان این وزارتخانه و دانشگاه ها وجود ندارد به طوری که علیرغم تحقیقات بسیار در حوزه شبکه های بی سیم، این پروژه ها صرفا در حد پایان نامه باقی مانده و به مرحله عملیاتی نرسیده است.

وی اضافه کرد: سهم اقتصاد دیجیتال در کشور تنها ۶٫۵ درصد است که پایین ارزیابی می شود همچنین رتبه ۱۲۹ برای ایران در جهان درباره پهنای باند بسیار پایین است.
این نماینده از استان زنجان در مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از سرعت پایین پیاده سازی دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: این پروژه صرفا به اسکن مدارک محدود شده است، همچنین دیتا سنتر روستایی باید مورد استفاده قرار بگیرد.
موسی غضنفرآبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم تیرماه) مجلس شورای اسلامی، پس از ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت مخابراتی کشور ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته وزارت ارتباطات چند سوال خطاب به وزیر ارتباطات مطرح کرد.

نماینده بم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدامات مهمی در جهت توسعه و گسترش سرعت و پهنای باند اینترنت در کشور صورت گرفت، سوال این است آیا از این امکان استفاده خوب انجام شده یا بد؟ فضای مجازی و سرعت اینترنت اتوبان امنی برای ضد انقلاب و دشمنان ملت ایران به وجود آورد و بسیاری از جوانان ما در این اتوبان کشته و مجروح شدند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: اعتراضات به حق مردم، با تاخت و تاز ضد انقلاب با استفاده از همین فضا به مسیر کج رفت و خسارت های بسیاری را بر ملت ایران تحمیل کرد. آیا در این حوزه وزارت ارتباطات مسئولیت ندارد.

وی با انتقاد از عدم حمایت وزارت ارتباطات از پیام رسان های داخلی و حمایت از پیام رسان های خارجی، اضافه کرد: امروز اینستاگرام قتلگاه اعتقادات جوانان شده، چقدر از خانواده ها که به خاطر وجود این فضا متلاشی نشدند.

غضنفرآبادی افزود: فضای خانمان سوز، بی دینی، بی غیرتی، غرب گرایی و بی اخلاقی در پیام رسان های خارجی وجود دارد، چه کسی باید تهدیدها دراین فضا را برطرف کند. آقای وزیر ارتباطات آیا شما در این حوزه مسئولیتی ندارید؟

وی افزود: چه اصراری وجود دارد که پیام رسان های خارجی تقویت شوند، آیا شما به عنوان یک وزیر جوان و متدین نباید اقدامی صورت دهید، آیا از بیرون القائاتی به وزارت ارتباطات وارد می شود. انتظار ما از یک وزیر جوان و با اطلاعات و متدین این است که فضای مجازی کنترل شود.

مجتبی رضاخواه در نشست علنی امروز (یکشنبه اول تیرماه ۱۳۹۹) مجلس شورای اسلامی  و پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات گفت: موارد متعددی از نفوذ و دسترسی به اطلاعات شهروندان من جمله افشای اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی نرم افزار تلگرام، انتشار اطلاعات گروهی از صیادان و ماهیگیران، انتشار ۶۰۰ هزار حساب کاربری شرکت حمل و نقل ریلی رجا، انتشار محتوای ۲۳۰۰ نامه شرکت هواپیمایی هما و ۵ هزار نامه هواپیمایی ماهان، انتشار اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری، انتشار اطلاعات سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، انتشار اطلاعات ۱۰ هزار مشتری بیمه ایران، انتشار اطلاعات ۵٫۵ میلیون مشترک اپراتور رایتل وجود دارد که اگر با این سیر مقابله نشود، ممکن است زیان های زیادی به شهروندان و امنیت ملی کشور وارد آید.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که من از وزیر محترم ارتباطات درخصوص آن سوال دارم این است که وعده ایجاد یک میلیون شغل در حوزه فناوری اطلاعات به کجا رسید؟ همچنین چرا کماکان شاهد قمار و بازی آنلاین هستیم و شما چه برنامه ای برای پایان دادن به این موضوع دارید؟

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به شبکه ملی اطلاعات گفت: شما در جایی گفتید که تاکنون ۸۰ درصد این پروژه محقق شده اما مسئولان مرکز ملی فضای مجازی اعلام می کنند این پروژه تنها ۳۰ درصد پیشرفت کرده است. ضمن اینکه اجرای دولت الکترونیک نیز با وضع مطلوب فاصله دارد و چرا در حوزه تخصیص ارز، اطلاعات ابتدایی بین بانک  مرکزی و وزارت صمت استفاده نشده تا از سوءاستفاده از تخصیص ارز جلوگیری شود.

وی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: نکته دیگر در عرصه فناوری اطلاعات، مسئله قاچاق ترافیک دیتا است و پاسخ دهید چرا در حوزه زیرساختی قاچاق ترافیک اتفاق می افتد، در حالی که مردم بابت بیت به بیت آن پول به جیب سرویس دهندگان اینترنتی می ریزند و چرا کسب و کارهای اینترنتی به این میزان به پلتفرم های خارجی وابسته اند.

مرادی در نشست علنی امروز (یکشنبه اول تیرماه ۱۳۹۹) مجلس شورای اسلامی  و پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات گفت: ۴۰ سال از عمر شکوهمند انقلاب را پشت سر گذاشته ایم و علی رغم همه کارهای خوبی که انجام شده، ولی این اقدامات کافی نیست و برای مردم باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از وزیر جوان اقدامات بیشتری انتظار داریم، افزود: بحث ارتباطات هنوز ناقص است و مشکلات فراوانی در سراسر کشور وجود دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با اشاره به روستاها مطرح کرد: وعده هایی که به روستاییان داده اید عملی نشده است و خدمات به روستانشینان هنوز محقق نشده و انتظارات در تلفن ثابت، تلفن سیار و سرعت اینترنت به ویژه به روستاییان محقق نشده است.

وی با اشاره به فضای مجازی موجود در کشور مطرح کرد: فضای مجازی کشور از کنترل دولت و وزارت اطلاعات خارج شده است و باید فکری اساسی در این موضوع کرد. انتظارات مردم را در این زمینه باید محقق کنید.

مرادی تصریح کرد: از وزیر جوان باید در موضوع دولت الکترونیک سوال کرد که مشکلات فراوانی در حوزه دولت الکترونیک وجود دارد، حال شما باید توضیح دهید در موضوع بحران کرونا چه اقدامات اساسی انجام داده اید؟

نماینده بندرعباس در مجلس یازدهم تصریح کرد: در موضوع ارتباط بین آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشکلاتی وجود داشته است و بی عدالتی ها و تبعیض هایی به خصوص در موضوع دانش آموزان روستاها وجود داشت. وزیر باید درباره این موضوع گزارش دهد.

وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه ام سال گذشته مشکلات را با وزیر درمیان گذاشتم، اما این مشکلات همچنان به قوت خود باقی است. انتظار است هم در شرکت مخابرات استان و هم شرکت های وابسته به این وزارتخانه در مجموع همه استان ها به خصوص استان هرمزگان توجه بیشتری شود.
مرادی در پایان مطرح کرد: کارگزاران مخابرات روستایی گلایه مند هستند، چرا که در سال گذشته و هم امسال به مطالباتشان توجهی نشده است.

محسن دهنوی در نشست علنی امروز (یکشنبه، اول تیرماه) مجلس شورای اسلامی خطاب به آذری جهرمی با بیان اینکه صنعت فضایی یکی از اصلی‌ترین فناوری‌های کشور بوده که تاکنون بر روی آن سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شده است، گفت: چشم‌انداز روشنی جهت توسعه این صنعت ترسیم شده اما متأسفانه شاهدیم روند پیشرفت‌های فضایی با وقفه روبه‌رو شده است.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دیگر شاهد رشد پرشتاب صنعت فضایی نیستیم و حتی بی‌تدبیری‌های مدیریتی موجب عقب‌ماندگی قابل توجه بخشی از اهداف این صنعت شده است. سازمان فضایی کشور که از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری است دچار مشکلات متعددی شده است.
وی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اظهار کرد: اجازه دهید سابقه درخشان پیشرفت‌های این صنعت را به شما یادآوری کنم، بهمن‌ماه ۸۸ بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر یک و دو به فضا، دانشمندان فضایی کشورمان موفق شدند برای نخستین بار محموله زیستی را با کاوشگر ۳ به فضا پرتاب کنند که اینها همگی خلاصه‌ای از تلاش‌ها برای پیشرفت صنعت فضایی کشور بود که باعث حضور ایران عزیز در جمع ۵ کشور اول جهان در صنعت حوزه فضایی شد.
دهنوی تصریح کرد: اما اکنون ایرانی که سال‌ها با سرعت در حال رشد و جهش علمی بود در این رقابت حیاتی دچار عقب‌ماندگی شده است. در چشم‌انداز ۱۴۰۰ قرار بود به سراغ طراحی و ساخت ماهواره‌های عملیاتی برویم، دنبال ساخت و طراحی بومی ماهواره‌های  بودیم اما اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که هیچ ماهواره‌ای موفق عملیاتی در مدار نداریم.
این نماینده در مجلس یازدهم ادامه داد: مدار ۴۲٫۵ درجه که روزی جزو دارایی‌های این کشور محسوب می‌شود در صورت ادامه روند فعلی در بهترین حالت از دسترس ما خارج خواهد شد، با این روند سرمایه ملی این مردم از بین خواهد رفت، آزمایش ملی فضایی با استانداردهای حداقلی هنوز راه‌اندازی نشده و پاسخ سرخوردگی و ناراحتی جوانان نخبه در این حوزه بر دوش مسئولان کنونی است.
وی تأکید کرد: جوانان نخبه از این وضعیت رکود فضایی به شدت ناراحت و معترض هستند، در چند سال گذشته و در زمان وزارت شما کدام دستاورد ولو اندک نصیب فناوری فضایی کشور شده است؟ دولت آقای روحانی صنعت هسته‌ای را با برجام تعطیل کرد و صنعت فضایی را به دست آقای جهرمی تعطیل کرد.
دهنوی بیان کرد: دولت آقای روحانی ما را در صنعت فضایی که جزو ۵ کشور برتر در این حوزه بودیم به پایین‌تر از ۱۵ کشور منتقل کرده است که تمامی این اقدامات به دست وزیر ارتباطات و فناوری انجام شده است.
نماینده  تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خطاب به آذری جهرمی گفت: خیال شما را راحت کنم دورانی که ادامه برجام به دست شما در وزارت ارتباطات و فناوری و در سازمان فضایی دنبال می‌شد، به پایان رسیده زیرا مجلس یازدهم اجازه نخواهد داد ادامه روند پیشرفت فضایی کشور را متوقف کنید.
محمد حسن آصفری در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم تیرماه) مجلس شورای اسلامی و پس از صحبت های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: خردادماه امسال طرحی با عنوان هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی از سوی وزارتخانه ارتباطات مطرح و وارد فاز اجرایی شد، براساس قانون اساسی نظارت بر عملکرد هرگونه رسانه فراگیر از شئون اختصاصی حاکمیت و از طریق سازمان صدا و سیما است که مسئول صدا و سیما را مقام معظم رهبری انتخاب می کند لذا وظیفه تعیین مقررات در این حوزه ارتباطی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و این وزارتخانه حق ورود به محتوا و مقررات را ندارد.
وی افزود: حال وزیر محترم ارتباطات چه پاسخی در این باره دارد و آیا نمی توان گفت راه اندازی تلویزیون اینترنتی از سوی وزارتخانه متبوع ایشان برخلاف قانون اساسی است.
نماینده  اراک در مجلس ادامه داد: امروز بیش از هزار سرور خارجی در کشور فعال است و بخش اعظمی از زیرساخت ها و پهنای باند اینترنت کشور در اختیار سرورهای خارجی است و آیا این یک کودتای فرهنگی علیه آرمان های امام و شهدا نیست؟ و آیا شما به عنوان وزیر اجازه می دهید فرزندتان در سنین نوجوانی به اینستاگرام دسترسی داشته باشد و این حجم از محتوای غیرفرهنگی و غیراخلاقی را رصد نماید.
غلامعلی کوهساری در نشست علنی امروز (یکشنبه اول تیرماه ۱۳۹۹) مجلس شورای اسلامی  و پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات گفت:  از وزارت ارتباطات انتظار می رود مشکلات حوزه انتخابیه آزادشهر و رامیان را مدنظر قرار دهد. امروزه استفاده از تلفن همراه امری طبیعی است اما در بسیاری از نقاط حوزه انتخابیه بنده شاهد مشکل آنتن دهی هستیم.
نماینده  آزادشهر و رامیان در مجلس با اشاره به اینکه  حوزه انتخابیه وی در مسیر تهران به مشهد است، اظهار داشت: مسافران زیادی در این مسیر تردد می کنند، این منطقه نقاط کوهستانی بسیاری دارد، از این رو انتظار می رود توجه بیشتری به اینترنت منطقه صورت گیرد، از سوی دیگر سرعت اینترنت خانگی در آزادشهر و رامیان بسیار کند است و باعث بروز مشکلات متعدد برای مردم می شود.
وی با اشاره به استفاده از تلفن ثابت عنوان کرد: در مناطق متعددی از آزادشهر و رامیان نیاز به افزایش ظرفیت برای تلفن ثابت هستیم. از سوی دیگر شاهد قطعی متعدد سیستم ثابت در این دو حوزه انتخابیه بوده ایم.
این نماینده  در مجلس با اشاره به گستردگی فضای مجازی گفت: از آنجایی که قشر جوان استفاده بیشتری از فضای مجازی دارد، لازم است نظارت و کنترل بیشتری بر فضای مجازی اعمال شود تا به نحو مناسبی از این بستر استفاده شود.
کوهساری درخصوص تاثیر شیوع کرونا در اقتصاد کشور اظهار داشت: باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا در بستر فضای مجازی، کسب و کار با هزینه کمتر و رعایت فاصله اجتماعی ایجاد شود.
این نماینده مجلس با اشاره به لزوم توسعه دولت الکترونیک بیان داشت: با وجود تصویب سیاست های کلان و آیین نامه های اجرایی دولت الکترونیک اجرایی نشده و لازم است زیرساخت های گسترش این دولت فراهم شود.
نماینده مردم آزادشهر و رامیان خواستار رسیدگی به مشکلات مخابرات روستایی در این منطقه شد.
علیرضا ورناصری قندعلی در نشست علنی امروز (یکشنبه، اول تیرماه) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت مخابراتی کشور گفت: تحقق دولت الکترونیک مطالبه مردمی است و ۲۰ میلیارد تراکنش بانکی به معنای اعتماد مردم به این پروژه است و علیرغم اینکه مشکلی برای تحقق آن وجود ندارد هنوز با مشکل مواجه هستیم در حالی که باید موانع آن به خصوص در مناطق کم برخوردار برداشته شود.
نماینده  مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی مناطق کشور به خصوص استان خوزستان با قطع آنتن و اینترنت مواجه هستیم، اظهار داشت: روند پیشرفت مخابراتی برای انتقال اطلاعات به صورت مجازی مطلوب نیست.
وی افزود: وضعیت آنتن‌دهی ایرانسل و همراه اول در مسجد سلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت و وضعیت کوهستانی همچنان نامطلوب است.
این نماینده از استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مشکلات شاغلان دفاتر مخابراتی در روستاها خاطر نشان کرد: علیرغم تصویب شدن قانون قرارداد دائمی این افراد در سال ۹۳، آنها هنوز از خدمات رفاهی محروم بوده و با مشکل بیمه و یکسان‌سازی حقوق مواجه هستند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی