تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

لزوم بازنگری در سیاست‌‌های فرهنگی نظام

اگر اینستاگرام که عمر حضورش در جهان به ده سال نمی‌رسد می‌تواند حاصل پرورش جوان ایرانی به دست نهادهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی با قدمت ۴۰ ساله را اینگونه نابود نماید، بهتر نیست به جای حمله به این اپلیکیشن قدری هم به بازنگری در اندیشه‌های حکمرانی فرهنگی سنتی پرداخته شود؟

کد خبر: ۶۳۷۴۰
۱۲:۳۴ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ علیرضا دباغ*: رییس سازمان تبلیغات اسلامی که از نسل جدید مدیران جوان نظام تلقی می‌شوند در سخنرانی اخیر خود در اولین روزهای کاری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، آمارهای درستی درباره وضعیت نابهنجار اینستاگرام در جامعه بیان می‌کند که باید به آن توجه کرد، اما چند نکته ظریف هم در حاشیه وجود دارد که بر متن تاثیر می‌گذارد:

۱ـ اینستاگرام مانند هر ابزار تکنولوژیکی دیگری هم مزایایی دارد و هم مضراتی، برای رعایت عدالت شایسته است طلاب محترم به ویژه آنانکه مسئولیت‌های فرهنگی کشور را در سطح کلان برعهده دارند حسن و قبح این رسانه را یک‌جا مطرح نمایند تا وزن هر کدام سنجیده شود.

۲ـ فضای مجازی در عین هویت مستقل فلسفی خود، برآمده از اندیشه انسان‌هایی است که در عالم واقع وجود دارند. به عنوان مثال خواننده‌ای که به فرمایش ریاست محترم این سازمان نزدیک به 200میلیون پلی‌یونیک (بازدید ویژه) دارد، یا قماربازی که در اینستاگرام کازینو راه انداخته است اشخاصی نیستند که از غرب وارد ایران شده باشند، اینها جوانانی هستند که در دوران پس از انقلاب اسلامی به دنیا آمده‌اند، در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران درس خوانده‌اند، برنامه‌های صداوسیما را دیده‌اند و جامعه هدف وزارتخانه‌ها و نهادهای فرهنگی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و نظایر آن بوده‌اند. اگر اینستاگرام که عمر حضورش در جهان به ده سال نمی‌رسد می‌تواند حاصل پرورش جوان ایرانی به دست نهادهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی با قدمت ۴۰ ساله را اینگونه نابود نماید، بهتر نیست به جای حمله به این اپلیکیشن قدری هم به بازنگری در اندیشه‌های حکمرانی فرهنگی سنتی پرداخته شود؟

۳ـ اگر حاصل این نطق و سخنانی که در مجلس یازدهم رد و بدل می‌شود، محدود کردن دوباره دسترسی کاربران ایرانی به اینستاگرام باشد، باید پرسید آیا فیلترینگ تلگرام، توئیتر و فیسیوک باعث ترویج شعائر اسلامی در جامعه و افزایش ضریب نفوذ اهداف نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی در بین جوانان ایرانی شده است یا خیر؟ اگر شده است، پس بسم‌الله.

۴ـ حضور پارادوکسیکال بسیاری از مسئولان فرهنگی، سیاسی و مذهبی در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند توئیتر، علاوه بر نوعی توجیه وسیله (توئیتر و تلگرام) برای هدف (نشر دیدگاه‌ها و تبلیغ معارف اسلامی و انقلابی) که به ریا شبیه است، شائبه تبعیض میان کاربران را قوت می‌بخشد که گرچه در فضای مجازی عینیت می‌یابد اما تاثیراتی در عالم واقعیت برجا می‌گذارد که با شعارهای عدالت محور در کشور سازگار نیست.

۵ـ اگر در نهضت جوانگرایی در انتصاب مسئولان قرار باشد جوانی با همان اندیشه‌های سنتی مسئولیت را از مدیران سالمند تحویل بگیرند و از ابزارهای سلبی برای حضور در عرصه‌های فرهنگی و جنگ نرم بهره بگیرند باز در بر همان پاشنه خواهد چرخید و در عمل به نظر نمی‌رسد اهداف متعالی مدنظر رهبر معظم انقلاب محقق شود.
 
کارشناس رسانه و منتقد فرهنگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
0
با سلام
متاسفانه همچنان اقدامات نابخردانه در حوزه فرهنگی و جود دارد و متولیان تصمیم ساز از توشه ی اندیشا ای لازم تهی هستند.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی