تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

ژن‌های خوب و آقازاده‌ها صندلی‌ها را رزرو کرده‌اند!

يقه سفيد‌ها اكنون بيش از پيش صندلی‌های مرتفع مناصب را برای آقازاده‌های خود رزرو كرده‌اند، جماعت آينده‌نگری كه به واسطه داشتن منزلت حياتی ثروت و قدرت، میزهای بلند سیاست و صندلی‌های چرخان ریاست را برای شكوفا كردن استعدادهای داشته و نداشته فرزندانشان نشانه رفته‌اند. اما در آن‌ سوی ماجرا و در زير سقف كلاس‌های كپر‌نشين و در چهره‌های معصوم كودكان گل‌فروش و كارگرزادگان، ماجرای غمبار تبعيض ادامه دارد.

کد خبر: ۶۳۲۸
۱۲:۰۷ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

دیدارنیوز - اکبر شهبازی یادداشتی درباره شکاف طبقاتی در جامعه و تاثیر آن در وضعیت آینده خانواده‌های فقرا و تحصیل فرزندانشان نوشت. 
  
حتی به خط‌کشی‌های  ظالمانه جنوب شهر - شمال شهر در جدا کردن مرز خود از مستضعفین و فقرا اکتفا نکردند. همان‌هايی كه برای تأثير نپذيرفتن فرزندانشان از فرهنگ پابرهنه‌های جنوب شهری نیمکتهای بچه‌هایشان را هم تغییر دادند و مدارس غير انتفاعی را تأسيس كردند تا نوگلان زندگی‌شان گرد و خاك جنوب شهر را تنفس نكنند و سایه اندوهگین فقرا، روحیه لطیف فرزندانشان را آزرده نکند.
 
آقازاده‌های كنكوری از دل همين مدارس و جماعت درآمده‌اند، مدارسی که سابقا ثروتمندان و طبقه متوسط و روشنفکر شهری کودکانشان را با ژن‌های مرغوب به این مدارس می سپردند و چند سالی است رنگ و بوی مذهبی و ارزشی نيز گرفته‌اند و گردانندگان آنها نه فقط از سرمايه‌سالاران ِشمال شهری غرب‌زده و روشنفكر، بلكه از جماعت مذهبی هستند كه خود را انقلابی می‌دانند و یقه‌هایشان هم همواره بسته است.
 
برنده ماراتن نفسگير كنكور هم غالباً همين‌ها هستند. مسئله، مسئله «پول» است و امكانات. اغلب «آنهایی كه دارند برنده‌اند».
 
از یک کلاس کپری در کرمان و زاهدان که 30 دانش‌آموز در تنگنای هم نشسته‌اند و معلم زيست و شيمی  فیزیک‌شان يك نفر است، قطعا رتبه تك‌رقمی و رتبه زير صد و هزار در نمی‌آيد.
 
يقه سفيد‌ها اكنون بيش از پيش صندلی‌های مرتفع مناصب را برای آقازاده‌های خود رزرو كرده‌اند، جماعت آينده‌نگری كه به واسطه داشتن منزلت حياتی ثروت و قدرت، میزهای بلند سیاست و صندلی‌های چرخان ریاست را برای شكوفا كردن استعدادهای داشته و نداشته فرزندانشان نشانه رفته‌اند.
 
اما در آن‌ سوی ماجرا و در زير سقف كلاس‌های كپر‌نشين و در چهره‌های معصوم كودكان گل‌فروش و كارگرزادگان، ماجرای غمبار تبعيض ادامه دارد. استعدادهای بی‌گناه فقط «به خاطر نداشتن» محروم می‌شوند، از همه شغل و آينده‌ای كه شب‌های كودكی خوابش را می‌ديدند.
 
شكاف اجتماعی و اقتصادی، با ساختارهای ناعادلانه سيستماتيك همچون كنكور، كلاس‌های خصوصی و مدارس غيرانتفاعی هر روز عميق‌تر می‌شوند و سيستم دولتی آموزش، موفقيت در آزمون كنكور را به فعاليت دانش‌آموز در سيستم آموزش خصوصی و كلاس‌های كنكور منوط كرده است و این مسله بزرگترین خیانت است. بزرگترین خیانت به آنهایی که جرمشان "نداشتن" است.
 
جنگ همچنان جنگ فقر و غناست، جنگ پابرهنه‌ها ومرفهین بی درد.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی