تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

سفیر پیشین ایران در افغانستان: ناقضان قوانین مرزی پناهجو نیستند/ در مورد امنیت مرزها با هیچ احدی تعارف نداریم/دولت افغانستان در مورد آنارشی کشورش از غربی‌ها سوال کند/ میلیاردها تومان برای هزینه تحصیل و بهداشت افغانستانی‌ها پرداخت می کنیم

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: اگر در میان اتباعی که وارد کشورمان می‌شوند، یک یا چند تروریست وارد ایران شوند و امنیت ملی ما را به خطر بیاندازند، مقامات افغانستان پاسخگو خواهند بود؟

کد خبر: ۶۳۱۸۸
۱۳:۱۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

سفیر پیشین ایران در افغانستان: 
ناقضان قوانین مرزی پناهجو نیستند/ در مورد امنیت مرزها با هیچ احدی تعارف نداریم/دولت افغانستان در مورد آنارشی کشورش از غربی‌ها سوال کند/ میلیاردها تومان برای هزینه تحصیل و بهداشت افغانستانی‌ها پرداخت می کنیم

 

دیدارنیوز ـ «ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر پیشین ایران در افغانستان با اشاره به مواضع برخی مقامات افغانستان در مورد فوت شدن تعدادی از اتباع افغانستان در ایران اظهار کرد: واکنش به اخباری مانند غرق شدن اتباع افغانستان در هریرود یا حادثه آتش‌سوزی خودروی حامل اتباع افغان در یزد، نشان‌دهنده یک بهم ریختگیِ ادامه‌دار در کابل است که این موضوع باعث شده اشراف در مرزهای افغانستان با ایران از سوی مرزبانان این کشور با مشکل روبرو شود.

 

وی تصریح کرد: شرایط داخلی افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون به دلیل مداخله ایالات متحده و شرکای آن در ناتو تا به امروز وخیم است و حتی روز به روز مشکلات آنها بیشتر می‌شود؛ به همین جهت بحث انحراف افکار عمومی و عملیات روانی در مورد بسیاری از وقایع مربوط به افغانستان در دستور کار قرار داده شده است. متاسفانه شرایط اقتصادی این کشور بسیار بحرانی است و براساس اظهارات اخیر شهردار کابل حدود یک میلیون نفر از اتباع افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، اما می‌بینیم که هیچ‌کدام از مقامات این کشور و حتی مقامات ایالات متحده در این مورد ابراز نگرانی نمی‌کنند.

 

مقامات افغانستان چرا نمی‌گویند سربازان وطنشان چگونه به دست آمریکا کشته می‌شوند؟

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ‌کدام از این مشکلات به صدر اخبار رسانه‌ها تبدیل نمی‌شود اما حالا که چندین تن از شهروندان همسایه شرقی ما جان خود را به دلیل عدم رعایت قوانین مرزی و قوانین کشور ما از دست داده‌اند، تمامی رسانه‌ها و حتی مقامات افغانستان علیه ایران اظهار نظر کردند. بگذارید موضوع را طور دیگری واکاوی کنم. اخیراً پنتاگون در آمار خود اعلام کرده که در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۸۰ نفر غیرنظامی و از ابتدای سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰۰ نفر از غیرنظامیان براثر عملیات‌ هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و همچنین اقدامات طالبان در افغانستان کشته شده‌اند. سوال اینجاست که چرا مقامات افغانستان در این مورد هیچ حرفی نمی‌زنند و چرا نمی‌گویند سربازان وطنشان چگونه به دست آمریکا و طالبان کشته می‌شوند؟ من نمی‌گویم که فوت شدن اتباع افغانستان در ایران موضوع مهمی نیست، اما ما از دولت افغانستان می‌خواهیم در مورد آنارشی ایجاد شده در کشورشان کمی از غربی‌ها و خودشان هم سوال کنند.

 

هر کسی قوانین مرزی ما را نقض کند باید با آن برخورد شود

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مساله دیگر این است که رسانه‌های ما باید به خوبی دروازه‌بانی خبری را انجام دهند و به چنین اظهاراتی پاسخ قاطع و صحیح بدهند. اینکه یک قاچاق‌بَر قوانین ما را در داخل خاک جمهوری اسلامی زیر پا می‌گذارد و در خودرویی که پنج نفر ظرفیت دارد، ۱۴ نفر را جای می‌دهد و از سوی دیگر مقامات انتظامی و امنیتی ما مورد بازخواست قرار می‌گیرد اما از کابل صداهای ضد ایرانی بر می‌خیزد، جای تعجب دارد. سوال ما از آقای اشرف غنی و مقامات افغانستان این است که چرا به یک قاچاق‌بَر و کسانی که قوانین مرزی ایران را نقض می‌کنند عنوان پناهجو می‌دهند؟ هر کسی که قوانین مرزی ما را نقض کند باید با آن برخورد شود. اگر ما مشابه این کار را کرده بودیم و اتباع ایرانی به صورت غیر قانونی وارد مرز کشور دیگری شده بودند چه برخوردی از سوی مرزبانی آن کشور صورت می‌گرفت؟

 

کابل خدمات چند دهه‌ای ایران به اتباع افغانستان را نادیده گرفته‌ است

وی با انتقاد از اینکه مقامات افغانستان خدمات چند دهه‌ای ایران به اتباع افغانستان را نادیده گرفته‌اند، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران میلیاردها تومان هزینه تحصیل و بهداشت افغانستانی‌ها در ایران را پرداخت کرده و فرصت‌های شغلی زیادی برای آنها دست و پا شده است، اما سوال بنده این است که چرا مقامات افغانستان به این مسایل اشاره نمی‌کنند؟ همین حالا اگر اتباع افغانستان وارد کشور ما شوند و قصد داشته باشند از نوار شمال غربی ما وارد مرز ترکیه شوند یک به یک آنها توسط مرزبانی ترکیه مورد هدف قرار می‌گیرند. در اروپا هم وضعیت همین است. به عنوان مثال در مورد موج پناهجویان سال ۲۰۱۵ که به سمت اروپا سرازیر شد دیدیم که مجارستان، یونان و بسیاری از کشورهای اروپایی دست به چه اقداماتی زدند؛ حالا ما باید آرام بنشینیم و مرزهایمان را برای ورود غیر قانونی باز بگذاریم؟

 

امنیت ملی ما شوخی نیست

وی تاکید کرد: متاسفانه افغانستان به مبدأ ورود مواد مخدر، تروریسم و همچنین قاچاق انسان تبدیل شده است و ما نمی‌توانیم مرزهای خودمان را آزاد بگذاریم که هر کسی دلش خواست وارد کشور شود. سوال این است که چرا آقای غنی و دولت افغانستان برای اعزام نیروهای کار خود به ایران به صورت رسمی با تهران گفت‌وگو نمی‌کنند و تشریفات مورد نظر را انجام نمی‌دهند؟ قرار نیست اتباع افغانستان به صورت غیرقانونی وارد مرزمان شوند و ما نگاه کنیم؛ مگر امنیت ملی شوخی است؟

 

جریان پنهان، در حال فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران است

ظهره‌وند گفت: معتقدم که مقامات افغانستان تحت تاثیر یک جریان پنهان در حال فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند، اما من به آنها توصیه می‌کنم که «هر کجا گاوشان را سپرده‌اند، شیرش را از آنها بخواهند».

 

وی خاطرنشان کرد: ما بخاطر تعهد انسانی و اسلامی که داده‌ایم، بسیاری از اتباع افغانستان را وارد کشور کرده‌ایم و این اقدام ادامه خواهد داشت اما نمی‌توانیم نقض قوانین مرزی و امنیت ملی خود را نادیده بگیریم. اینکه می‌گویم دولت افغانستان ضعیف است به این دلیل بود که کابل به عنوان پایتخت این کشور شب‌ها در کنترل دولت نیست.

 

اگر کسی بخواهد از دیوار ما بالا بیاید با آن برخورد می‌کنیم

وی افزود: ما نمی‌توانیم از امنیت مرزهای خودمان کوتاه بیاییم اما اگر اتباع افغانستان به صورت قانونی وارد مرز شوند ما هیچ مشکلی با آنها نداریم؛ اما اگر کسی بخواهد از دیوار ما بالا بیاید با آن برخورد می‌کنیم.

 

پس از آنکه افغانستان را دو دستی به آمریکا تحویل دادند چه سودی عاید مردمشان شد؟

این کارشناس مسائل افغانستان افزود: دلیل ناراحتی ما از مقامات افغانستان این است که شهروندان افغانستان از نداشتن جاده‌های آسفالت و بیمارستان‌ها رنج می‌برند اما یک نفر از مسوولین کابل (از حامد کرزی گرفته تا اشرف غنی) نمی‌گویند که پس از آنکه کشورشان را دو دستی به آمریکا تحویل دادند چه سودی عاید مردمشان شد؟ هیچ کدام از آنها نمی‌گویند که اگر ما از مرز به صورت غیرقانونی رد می‌شدیم چه اتفاقی رخ می‌داد؟ معتقدم که این وضعیت تازه ابتدای یک بحران است ولی واقعیت این است که مرزبانی ما باید قاطعانه با اتباعی که قوانین را نقض می‌کنند برخورد کنند. اگر این کار را نکنیم سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود. همانگونه که کابل نسبت به مقامات و ملت ما واکنش زننده نشان داده، باید از ما درخواست کمک کند و ما هم آنها را یاری خواهیم کرد، اما اینکه در مرز مشترک یک ناامنی ایجاد شود و مرزبانی افغانستان قصور خود را نپذیرد و ناامنی به پشت مرز ما بیاید، بدون تردید با آن برخورد می‌کنیم.

 

ایران را با بیابان اشتباه گرفته‌اند!

ظهره‌وند گفت: به یاد دارم در زمانی که سفیر ایران در افغانستان بودم در یکی از جاده‌های منتهی به کابل با خودروی دیپلماتیک در حال عبور بودیم که نیروهای امنیتی افغانستان به ما ایست (دیریش) دادند و ما هم توقف کردیم. همان موقع دیدم یکی از نیروهای امنیتی افغانستان با موشک‌انداز آر.پی.جی در وسط جاده قرار گرفته است. حالا شما فرض کنید بنده صدای ایست را نمی‌شنیدم؛ به نظرتان چه اتفاقی می‌افتاد؟ مبحث من این است که هدف قرار گرفتن یک خودرو که به اخطار پلیس ما توجه نکرده، نباید به یک دستاویز برای خطاب قرار دادن جمهوری اسلامی بدل شود. مگر اینجا بیابان است که هر کسی با هر خودرویی که می‌خواهد و با هر سرعتی که مد نظرش است وارد کشور شود؟

 

وی ادامه داد: اینکه یک جماعتی در مقابل سفارت ایران در کابل حضور پیدا کرده‌اند و اقدام به تشویش افکار عمومی کرده‌اند، یک سناریوی کاملا مشخصی است که پاسخ آن را می‌توانیم در تهران و مقابل سفارت افغانستان بدهیم. سوالم این است که جناب آقای سفیر افغانستان در تهران دقیقاً در حال انجام چه کاری هستند؟ چرا هیچ هماهنگی در مورد این مسایل صورت نمی‌گیرد؟ ما نمی‌توانیم بپذیریم که عده‌ای در همسایگی ما نشسته‌اند و به ما می‌گویند چرا از مرز خود محافظت می‌کنید.

 

با هیچ احدی تعارف نداریم

وی اضافه کرد: نباید در مورد امنیت مرز با هیچ احدی تعارف داشته باشیم. اتباع هر کشوری که به صورت غیر قانونی بخواهند از طریق مرز ما وارد کشور شوند باید راهشان را پیش بکشند و بروند؛ چراکه قوانین ما را نقض کرده‌اند و ما هم بدون تعارف با آنها برخورد می‌کنیم.

 

این تحلیل‌گر سیاسی گفت: هم اکنون دو میلیون نفر از اتباع افغانستان در کشور ما حضور دارند و آب از آب تکان نخورده، ولی یک بار دولت افغانستان از آلمان، مجارستان، لهستان و حتی یونان سوال نکرده که چرا اتباع آنها پشت مرز این کشورها کشته می‌شوند یا از سرما یخ می‌زنند.

 

افغانستان کانون دشمنان ما است

وی یادآور شد: در زمان حضورم در افغانستان در موردِ آبِ هریرود به مقامات افغانستان تذکر دادم که باید سهم ایران مشخص شود، اما هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی آنها داده نشد. حتی کمی بعد در رسانه‌هایشان نوشتند که ایران به عمد، آب هیرمند را خشک کرده است. حالا هم شاهد تکرار این مساله به صورت دیگر هستیم. به نظرم مجلس یازدهم باید مصوبه بدهد؛ چراکه افغانستان کانون دشمنان ما اعم از داعش، آمریکا، القاعده و حتی قاچاقچیان مواد مخدر و انسان است و ما نمی‌توانیم قوانین مرزی خود را نادیده بگیریم.

 

برخی از مقامات افغانستان در زمین غرب بازی می‌کنند

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: همین کشورهای غربی که امروز به دنبال منافعشان در افغانستان هستند، مانع از خرید دروبین‌های دید در شب برای کنترل مرزهای ما شدند و حالا برخی از مقامات افغانستان در زمین آنها بازی می‌کنند. یک نفر از مقامات افغانستان در آن موقع، از تحریم ایران انتقاد نکرد و به دلیل فشار آمریکایی‌ها موضع نمی‌گرفت. به همین دلیل لزومی نمی‌بینیم که بخواهیم با امنیت ملی خودمان شوخی کنیم. بخش اصلی این تنش به ما ربط دارد و اگر در سال‌های اخیر در خصوص نقض قوانین کشورمان موضع قاطع گرفته می‌شد، امروز شاهد آن نبودیم که قاچاق‌بَر و اتباعی که برخلاف قانون وارد کشور ما شده‌اند به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شوند. سوال اینجاست که چرا آقای اشرف غنی به عنوان پدرِ ملتِ افغانستان ساکت است؟

 

اگر تروریست‌ها در پوشش اتباع افغانستان به ایران بیایند چه کسی پاسخ می‌دهد؟

وی افزود: در آن موقع که به عنوان سفیر در کابل حضور داشتند اختلافم با حامد کرزی در مورد تحویل دادن افغانستان به آمریکا به همین دلایل بود؛ چراکه حضور ایالات متحده در افغانستان باعث شد تا ناامنی برای ما بوجود بیاید. حالا هم که داعش در افغانستان حضور دارد و سوال آخر من این است که اگر در میان اتباعی که وارد کشورمان می‌شوند، یک یا چند تروریست در پوشش عادی وارد ایران شوند و امنیت ملی ما را به خطر بیاندازند، مقامات افغانستان پاسخگو خواهند بود یا خیر؟

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی