تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

نبیل رجب، نماد حقوق بشر به سبک بحرین

نبیل رجب، فعال سیاسی و حقوق بشر بحرینی، روز گذشته از زندان آزاد شد. رجب که موسس یکی از اولین سازمان‌های حقوق بشری در بحرین است، بر سر توییت‌های انتقادی‌اش از حکومت به پنج سال زندان محکوم شد و در نهایت با فشار‌های بین‌المللی از زندان رهایی یافت.

کد خبر: ۶۳۱۰۳
۱۴:۵۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

نبیل رجب و حقوق بشر به سبک بحرین


دیدار نیوز- سرویس جهان: معلم محبوبش در مدرسه دستگیر شد و همکارش برای فرار از دست نیرو‌های امنیتی خود را از ساختمان به بیرون پرت کرد. رجب نبیل این دو حادثه را اصلی‌ترین انگیزه‌اش برای روی آوردن به فعالیت‌های حقوق بشری می‌داند. فعالی که روز گذشته بعد از تحمل چهار سال زندان با فشار سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری به حکومت بحرین، آزاد شد. وی گرچه از سوی دولت حاکم در منامه متهم به اتهامات فراوانی بود و بار‌ها دستگیر شده بود، اما توییت‌های انتقادی رجب در سال ۲۰۱۵ نسبت به عملکرد دولت بحرین و به‌ویژه حمایت کشورش از جنگ عربستان سعودی در یمن، ضربه کاری این فعال حقوق بشری به صبر دیکتاتورِ حاکم بر بحرین بود و سال ۲۰۱۶روانه زندان شد. در حکم دادگاهی وی، شایعه پراکنی در طول جنگ، توهین به مقامات و توهین به یک کشور خارجی، قید شده است.

نبیل رجب و حقوق بشر به سبک بحرین


رجب که از سال ۲۰۱۶ در بند است در ۲۱ فوریه ۲۰۱۸ به حکم دیوان عالی بحرین به دلیل انتقاد از حکومت بحرین به ۵ سال زندان دیگر نیز محکوم شد. خبر آزادی رجب که رئیس «مرکز حقوق بشر بحرین» بود و به اتهام "توهین به مؤسسات ملی" و انتشار اسناد سوء رفتار و شکنجه در زندان بحرین محکوم شده بود، دیشب در رسانه‌ها منتشر شد. وی که مشاور کمیته دیده‌بان حقوق بشر در بخش خاورمیانه نیز بود، فعالیت‌های حقوق بشری خود را در دوره‌ موسوم به «بیداری دهه ۹۰ بحرین» یا «انتفاضه الکرامه» آغاز کرد. در این دوره که حد فاصل ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ به طول انجامید گرو‌های چپ‌گرا، لیبرال و اسلامی برای اصلاحات در بحرین به یکدیگر پیوستند که در نهایت با سرکوب و مرگ ۴۰ نفر به پایان رسید. رجب بعد از سرکوب اعتراضات به کمپین کارگران مهاجر در شورای همکاری خلیج فارس پیوست. نبیل رجب به پیشتازی در بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان فاکتوری اثرگذار در فعالیت‌های حقوق بشری شناخته می‌شود و همین امر بود که وی را درگیر چالش با حاکمیت بحرین کرد.


نبیل متولد یک سپتامبر ۱۹۶۴ در بحرین است و در هند به تحصیل در رشته علوم سیاسی پرداخته است. خانواده وی که از طبقه متوسط بحرین هستند، ید طولایی در فعالیت‌های حقوق بشری دارند و برخی از آنان در زندان‌های این کشور خودکامه در جنوب خلیج فارس، به سر می‌برند. رجب که تحصیلات تکمیلی خود را به دلیل مشکلات مالی، ناتمام رها کرده است، برای یافتن شغل به بحرین بازگشت. وی در طول تحصیلش وابستگی سیاسی به گروهی نداشت و در اتحادیه دانشجویان بحرین فعالیت می‌کرد. در سال ۱۹۹۶ و در بحبوحه «بیداری دهه ۹۰»، رجب ایده تاسیس یک سازمان حقوق بشری در بحرین را ارائه داد و در سال ۲۰۰۰ موفق شد «جامعه حقوق بشر بحرین» را به‌عنوان یکی از اولین سازمان‌های بین‌المللی در بحرین تشکیل دهد. با انجام برخی از اصلاحات در بحرین در سال ۲۰۰۲، رجب موفق شد فعالیت‌های حقوق بشری خود را گسترش داده و «مرکز حقوق بشر بحرین» را تشکیل دهد و در سال ۲۰۱۱ نیز «مرکز حقوق بشر کشور‌های عضو شورای همکار خلیج فارس» را راه‌اندازی و به چهر‌ه‌ای بین‌المللی مبدل شد.

 

نبیل رجب و حقوق بشر به سبک بحرین


زمانی که اعتراضات در بحرین دوباره در سال ۲۰۱۱ شعله‌ور شد، نبیل رجب، اعتراضات بسیاری را سامان داد و انتقادات تندی علیه متحدین بحرین از جمله ایالات متحده کرد، در نتیجه بار‌ها توسط نیرو‌های دولتی بحرین دستگیر شده است. رجب که کارنامه درخشانی از فعالیت‌های حقوق بشری در سازمان‌های بین‌المللی از جمله مدیر بنیانگذار مرکز حقوق بشر خلیج فارس و عضویت در تیم مشاوران سازمان منع خشونت را داراست، در سال ۲۰۱۱ رهبری بسیاری از اعتراضات را برعهده داشت. نبیل جز معدود بحرینی‌هایی بود که در شبکه‌های مجازی از رویدا‌دهای جاری در بحرین سخن می‌گفت. در این ایام، وی بر خلاف سایر گروه‌هایی که اعتراضات را در روستا‌های شیعه‌نشین هدایت می‌کردند، بر انجام تجمعات در پایتخت تاکید داشت تا صدای خود را رساتر به گوش نخبگان سیاسی برساند. نبیل رجب از سوی شبکه الجزیره به «رهبر غیر رسمی جنبش ۱۴ فوریه» ملقب شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
خخخخ
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی