تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

سفیر سابق ایران در لیبی: مصر توان مقابله با ترکیه را ندارد

پیشروی دولت وفاق ملی با حمایت ترکیه در لیبی، زنگ خطر را برای مصر به صدا درآورده و سیسی، ارتش خود را روانه خاک لیبی کرد. جعفر قناد باشی، سفیر سابق ایران در لیبی در گفتگو با دیدار نیوز، از سویی حمایت مصر از نیرو‌های ژنرال حفتر را حمایت از طرف شکست خورده خواند و از سویی عدم استقبال مردم مصر از دخالت کشورشان را مانع حضور نظامی مصر در خاک لیبی می‌داند.

کد خبر: ۶۲۹۵۵
۱۴:۴۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

تلاش بی‌حاصل مصر در حمایت از طرف بازنده بحران لیبی

 

دیدارنیوزـ زهره اکرمی: همچنان که نیروهای دولت وفاق ملی لیبی با همراهی ترکیه در حال عقب راندن نیروهای ژنرال حفتر هستند و پس از فتح کوچه به کوچه طرابلس به طرف برنده بازی مبدل شده است، زنگ خطر در مصر به صدا در آمده است. ترکیه با حمایتی بی‌دریغ از دولت وفاق ملی در حال عقب راندن حامیان نیروهای حفتر از زمین لیبی است و همین امر مصر، همسایه لیبی را به واکنش نظامی تحریک کرده است. مصر که همگام و همصدا با عربستان سعودی، امارات متحد عربی و روسیه در صف همراهان ژنرال حفتر بوده است، حالا خود را در در معرض قدرت روبه رشد ترکیه می‌بیند. در حالیکه آسمان و زمین لیبی زیر بمباران ارتش ترکیه است، شب گذشته ویدئوهایی از اعزام نیروی زمینی مصر در شبکه‌های مجازی منتشر شد که بسیاری از ناظران آن را نه یک عملیات سخت و حقیقی بلکه تنها یک تهدید تفسیر کردند.

 

 

نیرو‌های حفتر بعد از آنکه ۱۴ ماه در برابر نیرو‌های دولت وفاق ملی مقاومت کردند، ناچار به ترک طرابلس شدند. در نتیجه این تغییر زمین بازی و با پیش رفتن نیروهای تحت رهبری فائز سراج، بنا به گفته ماموران سازمان مللِ مستقر در لیبی، 16هزار ساکن طرابلس ناچار به ترک شهر شدند. پس گرفتن طرابلس، حامیان عربِ ژنرال حفتر را به تکاپو برای معاهده آتش بس وادار کرد، تلاشی که از سوی برنده میدان نبرد، دولت وفاق ملی، رد شد. بنا به گزارش امروز الجزیره، دولت وفاق ملی نه تنها حاضر به آتش بس نشده، بلکه آمادگی خود را برای آزادسازی پایگاه سرت و الجعفره را نیز اعلام کرده است. با انتشار خبر آمادگی نظامی مصر برای ورود به خاک لیبی، سرتیپ ابراهیم بیت المال، فرمانده عملیات آزادسازی سرت و الجعفره تاکید کرد که هرگونه تلاش برای ممانعت از پیشرفت نیروهای وفاق ملی به شکست منجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: لیبی، هر روز آشفته‌تر از دیروز: دوئل روسیه و آفریقا در شاخ آفریقا

 

تلاش بی‌حاصل مصر در حمایت از طرف بازنده بحران لیبی

 

جعفر قناد باشی، سفیر سابق ایران در لیبی و کارشناس مسائل آفریقا، در باب امکان ورود نظامی مصر به خاک لیبی به دیدار نیوز گفت: «مصر کشوری است که اهرم نظامی ورود به خاک لیبی را داراست و در همسایگی این کشور نیز قرار دارد، در نتیجه قادر است که به صورت نظامی دست به عملیات پشتیبانی از نیروهای مورد حمایت خود بزند. با این وجود عدم همراهی مردم و افکار عمومی مصر برای ورود کشورشان به بحران لیبی، سبب زمین‌گیری این اقدام خواهد شد. در سوی دیگر میدان نیز همراهی عربستان با مصر، سبب عدم همراهی و استقبال مردم لیبی از ورود نظامی مصر به کشورشان است. در نتیجه مصری ها در مقابل ترکیه به دلیل نبود استقبال مردمی از آنان، توان مقابله با ترکیه را نخواهد داشت.»

 

این در حالیست که بنا به گزارش الجزیره، نیروهای مصر به رهبری سیسی بعد از رد پیشنهاد آتش بس از سوی نیروهای دولت وفاق ملی، تصمیم به اعزام نیروی زمینی به مرز لیبی گرفته است. سیسی در مورد تصمیم دولت مصر برای مداخله نظامی در لیبی، اعلام کرده است که هدفش حل بحران لیبی است. از سوی دیگر روسیه، اردن، کویت و عربستان نیز از پیشنهاد آتش بس استقبال کرده‌اند، استقبالی که به مزاج ترکیه و نیروهای فائز سراج خوش نیامده است.  

 

قنادباشی در ادامه گفت‌وگو تاکید کرد: «برای ترکیه نداشتن مرز مشترک با لیبی، نقصان بزرگی است، با این وجود از یک سال گذشته این کشور توانسته در طرابلس تحرکاتی را انجام دهد و گروه‌هایی را با خود همراه سازد. این گروه‌ها خود را از نظر نگرش سیاسی و اعتقادی همسو با ترکیه می‌دانند. شکست حفتر در زمین لیبی به معنای شکست مصر است چرا که او همواره از پشتیبانی مصر برخوردار بوده است. نیروهایی که شکست را متحمل شدند طبیعتا در موضع ضعیف‌تری نسبت به طرفی است که نیروهای آن پیروز شده‌اند. جنگ در لیبی، به جنگ میان دو طیف که هرکدام مورد حمایت ترکیه یا مصر است، مبدل شده است. فعالیت‌های مصر در پشتیبانی‌ از نیروهای حفتر در واقع تهدیدی علیه فائز سراج که مورد حمایت ترکیه است تلقی می‌شود تا دایره قدرت نیروی‌های وفاق ملی بیش از این گسترده نشود. "

 

این کارشناس مسائل آفریقا در خصوص امکان همراهی روسیه با مصر نیز گفت: «روسیه مدت‌هاست که سودای ورود به زمین لیبی را در سر دارد و در این راستا با مصر همسویی می‌کند. اما این همسویی دایره محدودی خواهد داشت و بیشتر نشان از تلاش روسیه برای بازگشت به معادلات لیبی است تا حمایت از مصر. در حال حاضر روابط مصر و روسیه در سطحی قرار ندارد که این دو کشور را به سمت همکاری نظامی در عرصه لیبی سوق دهد و درصد مداخلات نظامی روسیه برای پشتیبانی مصر بسیار پایین است.»

 

در باب احتمال ورود ترکیه به درگیری نظامی با مصر نیز افزود «از آنجایی که ترکیه دیپلماسی خود را عمیقا بر محور اقتصاد پیش می‌برد و حاضر به پذیرش ریسک‌های نظامی نیست، احتمال برخورد سخت میان ترکیه و مصر پایین است. گرچه برخی مایل به برخورد نظامی میان ترکیه و مصر هستند اما نه ترکیه و نه مصر مایل و قادر به درگیری مستقیم با یکدیگر با توجه به فاصله جغرافیایی نیستند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی