تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مارتین گاگینو نماد جدید معترضان آمریکا: پیرمردی که به زمین کوبیده شد

صبح جمعه، پنجم ژوئن دو مامورپلیس در ویدیویی جنجالی دیده می‌شوند که یک مردم سالخورده را هل می‌دهند و این مرد پس از زمین خوردن بی‌حرکت و دچار خون‌ریزی از ناحیه گوش می‌شود. این مرد ۷۵ ساله با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده و بعد مشخص گردید که سرش جراحت جدی برداشته است؛ اما مقام‌های رسمی می‌گویند وضع جسمانی وی وخیم، اما تثبیت شده است.

کد خبر: ۶۲۸۲۳
۱۷:۵۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

وحشی کرد لیبرالیسم به دست ترامپ

 

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: تصاویر دردناک و غیرانسانی از آمریکا به دست مردم جهان می‎رسد. صبح جمعه، پنجم ژوئن دو مامور پلیس در ویدیویی جنجالی دیده می‌شوند که یک مردم سالخورده را هل می‌دهند و این مرد پس از زمین خوردن بی‌حرکت و دچار خون‌ریزی از ناحیه گوش می‌شود. این مرد 75 ساله با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده و بعد مشخص گردید که سرش جراحت جدی برداشته است؛ مقام‌های رسمی می‌گویند وضع جسمانی وی وخیم اما تثبیت شده است. بعد از مرگ دردناک جرج فلوید، این بار پیرمردی سفیدپوست به نماد خشونت پلیس ایالات متحده مبدل شده است. 

 

دو مامور پلیس که این تظاهرکننده سالمند سفیدپوست را هول داده و به زمین انداخته بودند از کار معلق شدند. اتحادیه صنفی افسران پلیس گفته است دو مامور یگان ضدشورش که مرد مسنی را هل دادند فقط در حال انجام وظیفه بودند. عصر جمعه همه ۵۷ افسر این یگان ضدشورش شهر بوفالو در همبستگی با دو مامور تعلیق شده، دست از کار کشیده‌اند. این ماموران همگی اعضای تیم انتظامی اضطراری بوده‌اند که مستقیماً به اداره پلیس بوفالو مربوط نیست. نکته جالب ماجرا اینجاست که جایی که پیرمرد توسط پلیس خشن به زمین کوبیده شد، همان جایی است که روز قبل ازآن  پلیس‌ها برای همدردی با معترضین زانو زده بودند و یکی از آنهایی که روز قبل زانو زده بود، دست به هل دادن پیرمرد زده است.

 

این مرد ۷۵ ساله مارتین گاگینو نام دارد. از گانیگو تحت عنوان یکی از فعالان قدیمی عدالت اجتماعی در شهر بوفالو یاد شده است.  انجمن اتحادیه مردمی برای مسکن باثبات در بیانیه‌ای اعلام کرده گاگینو «یک مبارز خستگی ناپذیر در برابر هر نوع بی‌عدالتی است. او سالهاست که در شهر ما برای نهادهای مردمی چون پوش (Push) و سایر تشکل‌های خودجوش فعالیت می‌کند.»

 

 

تظاهرات در آمریکا در واکنش به مرگ جورج فلوید، مرد آفریقایی-آمریکایی که در زمان بازداشت توسط افسران پلیس سفیدپوست جان سپرد، هر روز خشن‌تر می‎شود و پلیس در بعضی مناطق رفتارهای خشونت‌آمیزی انجام می‌دهد.  

 

بیشتر بخوانید: زندگی و مرگ جرج فلوید: نمادی از وضعیت سیاه‌پوستان در آمریکا

 

شهردار واشنگتن در مقابل ترامپ

 

شهردار واشنگتن خیابانی را که درست مقابل کاخ سفید قرار دارد به شعار این‌ روزهای معترضان به خشونت و برخورد نژادی پلیس در ایالات متحده یعنی «جان سیاه‌پوست ارزش دارد» تغییر نام داده است. این شعار اکنون با حروف بسیار درشت و زرد رنگ در طول و عرض خیابان شانزدهم واشنگتن خودنمایی می‌کند.

 

تغییر نام خیابان منتهی به کاخ سفید از سوی شهردار واشنگتن در واقع نوعی پیام به یکی از سرشناس‌ترین شهروندان پایتخت ایالات متحده است که به رغم اعتراض‌های گسترده ملی و بین‌المللی نسبت به نحوه قتل جورج فلوید همچنان در پی استفاده از زور برای خاموش کردن صدای معترضان است. دونالد ترامپ، حتی از نام جورج فلوید نیز استفاده می‌کند تا به مقاصد انتخاباتی خود بیشتر نزدیک شود. او درخصوص کاهش نرخ بیکاری در ماه مه گفته که «جورج فلوید ما را از بالا نگاه می‌کند و آنچه در کشور روی داده را فوق‌العاده می‌داند».

 

وحشی کرد لیبرالیسم به دست ترامپ

 

«موریل باوزر»، شهردار سیاه‎پوست واشنگتن و دونالد ترامپ بر سر نحوه استفاده رئیس جمهوری آمریکا از نهادها و سازمان‌های مجری قانون و نیز به کارگیری پلیس نظامی برای سرکوب تظاهرات با یکدیگر اختلافات اساسی دارند. دونالد ترامپ در پی اختلافات قبلی و پس از اقدام شهردار واشنگتن در تغییر نام خیابان مقابل کاخ سفید با انتشار توئیتی ضمن بی‌کفایت توصیف کردن وی نوشت که موریل باوزر همان فردی است که دائما برای دریافت کمک‌های مالی به او مراجعه می‌کند. خیابانی که شعار معروف مقابله با نژادپرستی در آن نقاشی شده همان نقطه از پایتخت ایالات متحده است که تظاهرات اول ژوئن به شدت در آنجا سرکوب شد تا دونالد ترامپ بتواند در نمایشی از پیش طراحی شده از کاخ سفید خارج شود و انجیل به دست مقابل کلیسای سنت جان عکس یادگاری بگیرد.

 

از سوی دیگر مقامات شهر فردریکزبرگ در ایالت ویرجنیای آمریکا به دنبال موج اعتراض‌های اخیر در ایالات متحده یکی از نمادهای دوران برده‌داری در این شهر را برچیدند. قطعه سنگی که از ۱۷۶ سال پیش تاکنون در شهر فردریکزبرگ قرار داشت در دوران برده‌داری برای خرید و فروش برده‌ها استفاده می‌شد. برده‌ها پیش از جنگ داخلی آمریکا باید بر روی این قطعه سنگ ۳۶۳ کیلوگرمی می‌ایستادند تا فردی که بیشترین قیمت را برای آنها پیشنهاد می‌کند صاحب آینده آنها شود.

 

ادامه اعتراضات

ویدیو کلیپ‌ها از خشونت پلیس آمریکا در جریان تظاهرات در اعتراض به مرگ جورج فلوید افزایش چشمگیری دارد. اکثر تظاهرات روزهای گذشته مسالمت‌آمیز بوده اما در بعضی موارد، با خشونت و غارت همراه شده و در چند شهر مقررات محدودیت رفت و آمد به اجرا درآمده است. در یکی از همین اعتراضات، نیروهای پلیس در واشنگتن دی سی برای متفرق کردن معترضانی که در برابر کاخ سفید تجمع کرده بودند از گلوله پلاستیکی، گاز فلفل و بمب دودزا استفاده کردند. در برابر این واکنش، اتحادیه آزادی‌های مدنی که یک گروه مدافع حقوق مدنی در آمریکا است شکایتی را به دادگاه تسلیم و خواستار پیگرد رئیس جمهوری، دادستان کل و برخی دیگر از مقامات دولتی به اتهام نقض حقوق اساسی معترضان شده است. همچنین چندین گروه حقوق بشری آمریکا علیه ترامپ و پلیس این کشور شکایت کردند.

 

در واقع تاریخ نابرابری نژادی در آمریکا زمینه را برای خشونت ورزی پلیس امروزی فراهم کرده است، جرج فلوید مرد ۴۶ ساله سیاه پوست به دلیل خریدن یک بسته سیگار با پول تقلبی کشته شد. مرگ جورج فلوید بعد از واقعه پر سر و صدای مرگ مایکل براون در شهر فرگسون، ایالت میسوری، و اریک گارنر در نیویورک و افراد دیگری به وقوع پیوست که باعث به راه افتادن جنبش «زندگی سیاهان مهم است» در سال‌های اخیر شده است. برای بسیاری از مردم فاجعه مرگ جورج فلوید منعکس کننده سالها سرخوردگی از تبعیضات اقتصادی و اجتماعی است.

 

بیشتر بخوانید: در خیابان‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ خوشه‌های خشم

 

به نوشته گاردین، شهرهایی در سراسر آمریکا قوانین حکومت نظامی را در تلاش برای فروکاستن از ناآرامی‌های به وجود آمده در واکنش به قتل جورج فلوید سیاهپوست توسط پلیس به اجرا در آورده‌اند. با این حال به گفته کارشناسان حوزه آزادی‌های مدنی، این حکومت نظامی به صورت گزینشی به اجرا در آمده و پیام معترضان در خصوص وقوع سوءاستفاده‌های حقوق بشری از سوی ماموران امنیتی آمریکا را هرچه بیشتر تقویت کرده است. در برخی شهرهای آمریکا عوامل پلیس تصمیم گرفتند که معترضان را بازداشت نکنند اما وقتی پلیس بخواهد به صورت دلخواه در مواردی دستور را اجرا کرده و در مواردی دیگر اجرا نکند، حکومت نظامی تبدیل به یک ابزار خودسرانه کنترل در دست آنها می‌شود تا به وسیله آن دست به نقض حقوق معترضان بر طبق قانون اساسی برای تشکیل تجمع و آزادی بیان بزنند.

 

دونالد ترامپ بر آتش خشم مردم می‎افزاید و این قضیه باعث آشوب بیشتر شده است. احکام کلی باعث شده که ماموران حق هر برخوردی را داشته باشند و در مواردی شاهد ماجرایی مثل هل دادن یک پیرمرد 75 ساله شود. ترامپ جامعه آمریکا با نژادپرستی پنهان خود روبرو کرده و این موضوع را  با دستورات و حرکت‌های اعجاب‌انگیز (مثل عکس با انجیل و ...)گسترش داده است. سرنوشت او حالا با این اعتراضات گره خورده است و باید دید که سرانجام این رئیس‌جمهور در کاخ سفید چه خواهد شد. 

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی