تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
در خیابان‌های آمریکا چه می‌گذرد؟

خوشه‌های خشم

اعتراض گسترده در شهرهای مختلف ایالات متحده امریکا در صدر اخبار رسانه‌ها و در کانون توجه افکار عمومی جهانی قرار گرفته است. خشونت پلیس آمریکا در برخورد با تظاهرکنندگان که در جریان قتل جرج فلوید مرد سیاه پوست به اوج رسید، بسیاری از مردم آمریکا را خشمگین و جهانیان را شگفت‌زده کرده است. سوال بزرگ برای افکار عمومی جهان اکنون این است، در خیابان‌های آمریکا چه می‌گذرد. گزارش کوتاه حاضر به تکیه بر یک منبع انگلیسی کوشیده است نگاهی کوتاه به وضعیت میدانی اعتراضات بیفکند و تحلیلی از نحوه برخورد ترامپ با این بحران و سیاست او برای مدیریت بحران ارایه نماید. 

کد خبر: ۶۲۵۳۹
۱۹:۲۴ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ سرویس جهان: اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف ایالات متحده امریکا در صدر اخبار رسانه‌ها و در کانون توجه افکار عمومی جهانی قرار گرفته است. خشونت پلیس آمریکا در برخورد با تظاهرکنندگان که در جریان قتل جرج فلوید مرد سیاه پوست به اوج رسید، بسیاری از مردم آمریکا را خشمگین و جهانیان را شگفت‌زده کرده است. سوال بزرگ برای افکار عمومی جهان اکنون این است، در خیابان‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ گزارش کوتاه حاضر به تکیه بر یک منبع انگلیسی کوشیده است نگاهی کوتاه به وضعیت میدانی اعتراضات بیفکند و تحلیلی از نحوه برخورد ترامپ با این بحران و سیاست او برای مدیریت بحران ارایه نماید. 

 

اخبار محلى فيلادلفيا گزارشى از مردمى كه به ماشين‌هاى پليس و مغازه‌ها حمله می‌كردند، منتشر كرد كه توئيتى از ترامپ را در پى داشت كه خواهان اعمال هر چه سریع‌تر نظم و قانون در فيلادلفيا شد و از مردم خواست كه در صورت مشاهده آشوب‌گران با گارد ملى تماس بگيرند.


غارت مغازه‌ها در سانتا مونيكا، كاليفرنيا نيز گزارش شده است. بر اساس گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس حداقل چهار هزار و چهارصد نفر در جريان اعتراضات چند روز اخير دستگير شده‌اند كه به جرائم گوناگون از غارت اموال شخصى، مسدود كردن معابر و بزرگراه‌ها تا شكستن حكومت نظامى متهم شده‌اند.


در مينياپوليس يك راننده كاميون پس از شكستن مانعى در اتوبان و در حالى كه قصد زير گرفتن جمعى از معترضان را داشت دستگير شد و به گزارش سى.ان.ان به جرم حمله متهم شده است. فيلم‌هايى نيز در رسانه‌هاى اجتماعى منتشر شده‌اند كه حمله معترضين به ماشينى متوقف شده و بيرون كشيدن راننده آن را نشان می‌دهند. گزارشات حاكى از اين هستند كه راننده با جراحات جزئى به بيمارستان منتقل شده است.

 

فرماندار مينه‌سوتا انگيزه اين راننده را نامشخص خوانده است. در دنور كلورادو هزاران نفر با تقليد نحوه مرگ فلويد با صورت روى زمين دراز كشيدند و دستان خود را پشتشان قفل كردند و شعار من نمى توانم نفس بكشم را فرياد زدند.


اعتراضات گسترده اى نيز در آتلانتا،بوستون،ميامى و شهر اوكلاهاما صورت گرفت. همچنين گزارشاتى از رفتار خشن و نامناسب پليس با تظاهر كنندگان منتشر شده است. در  جورجيا دو نيرو پليس به دليل اعمال خشونت بيش از حد بوسيله شوکر به دو دانشجو اخراج شدند.

 

«دِرِک چائووین» افسر پلیسی كه باعث كشته شدن فلويد چهل و شش ساله شد نيز متهم به قتل درجه سه شده است. پليس سفيد پوست مينياپوليسى قرار بود روز دوشنبه در دادگاه حاضر شود اما ظاهراً قرار دادگاه وى به هشت ژوئن تغيير كرده است.

 

تحلیل آنتونى زوركر خبرنگار آمريكا شمالى بی بی سی جهانی

به مدت سه سال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با آرامش نسبی مواجه بود و بحران‌هايى كه امروز  با آنها روبه رو است عمدتاً دلیلش خود اوست. راهكار او براى حل اين مشكلات جمع كردن هوادارانش و محكوم كردن مخالفانش است كه آتش كينه و خصم را در افراد بسيارى برانگیخته است.


حالا ترامپ با وضعيتى نامناسب و خطر چند تكه شدن كشورش رو به رو شده است. اقتصاد ايالات متحده با ظهور كرونا به مشكل جدى برخورده است و مرگ جورج فلويد باعث ناآرامى‌هاى نژادى در سرتاسر آمريكا شده است. مردم آمريكا بلاتكليف و به طور فزاينده‌اى عصبانى هستند. گاه شرايطى به وجود مى‌آيد كه رهبران توانايى خود را آزمايش می‌كنند و به نظر می‌رسد ترامپ در اين آزمايش شكست سنگينى محتمل شود.


فراخوان هاى عمومى وى براى وحدت مورد توجه مردم قرار نمی‌گيرد. ممكن است هيچ راه آسانى براى نجات كشور از خطرات فعلى وجود نداشته باشد. همانطور كه خونسردى باراك اوباما براى متوقف كردن ماجراهاى فرگوسن و قوانين وضع شده نيكسون براى آرام كردن اعتراضات مردم در جنگ ويتنام تاثيرى نداشت. ويرانى اقتصادى و اجتماعى کرونا باعث ايجاد يك چشم انداز سياسى نگران‌كننده شده است كه با مرگ فلويد ترسناك‌تر و نگران‌كننده‌تر هم به نظر می‌رسد.به نظر می‌رسد ترامپ قادر به مهار اين آتش نباشد حتى اگر شعله‌هاى خشم مردم را تغذيه نكند.

 

لینک منبع گزارش:https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52872401

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی