تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

تلاش نمایندگان عراقی جهت تشکیل یک فراکسیون پارلمانی برای حمایت از الکاظمی

جمعی از نمایندگان پارلمان عراق از فراکسیون‌های مختلف در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل یک فرا فراکسیون پارلمانی جهت حمایت از برنامه‌ها و رویکرد‌های مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق هستند.

کد خبر: ۶۲۵۲۲
۱۵:۰۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ این نمایندگان در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط فاش کردند، تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان عراق تمایل شدیدی نسبت به ایجاد تغییر جدی در فراکسیون‌هایی دارند که بر اساس اصول طایفه‌ای یا نژادی تشکیل شده‌اند و با وجود تلاش‌هایی که در طول انتخابات سال ۲۰۱۸ برای تشکیل ائتلاف‌هایی ناظر انجام شد، از جمله ائتلاف‌های اصلاح و البناء که هر دو شامل فراکسیون‌های شیعه، سنی و کرد بودند، باز هم امکان رهایی از این گرایش‌های طایفه‌ای و نژادی فراهم نشد.
 
این دو ائتلاف در اولین تجربه واقعی خود در تشکیل کابینه عادل عبدالمهدی شکست خوردند، این کابینه با خواست دو فراکسیون شیعه یعنی "سائرون" مورد حمایت رهبر جریان صدر عراق (مقتدی صدر) و بخشی از ائتلاف اصلاح و "فتح" به ریاست هادی العامری از ائتلاف البناء معرفی شد.
 
با آغاز اعتراضات گسترده در اول اکتبر ۲۰۱۹، کابینه عبدالمهدی مجبور به استعفا و عراق وارد یک بحران سیاسی شدید شد تا اینکه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر فعلی مامور تشکیل کابینه شد کسی که با توجه به مراسم انتصابش و حضور برهم صالح، رئیس جمهوری و تمامی رهبران درجه یک سیاسی کشور، یک فراکسیون مشخص به صورت رسمی و همسو با فرمولی که ملی و فرا فراکسیونی به نظر می‌رسید، از او حمایت نکرد.
 
به گفته حسین عرب، رئیس جنبش اراده در پارلمان عراق، با ادامه یافتن زنجیره بحران‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بهداشتی در عراق، برخی نمایندگان که تعداد آن‌ها تا زمان نگارش این گزارش به ۵۰ تن می‌رسد، به فکر تشکیل یک فراکسیون جدید افتاده‌اند.
 
عرب به روزنامه الشرق الاوسط گفت: آن‌ها نمایندگانی از فراکسیون‌های مختلف هستند که هدفشان حمایت از کشور و دولت است، آن‌ها تلاش می‌کنند یک ائتلاف سیاسی در حمایت از نخست وزیر در مقابل دیگر فراکسیون‌ها تشکیل دهند که موضعگیری‌های آن در دو جهت حمایت از کشور و دولت و نیز ارزیابی عملکرد مشترک پارلمان و دولت باشد تا در نهایت این حمایت‌ها در مسیر درست یعنی ارزیابی عملکرد دولت انجام شوند، چرا که در طول چند سال گذشته کابینه‌ها در کشور تمدید شدند در حالی که نیاز مبرم امروز تشکیل دولتی است که بتواند با بحران‌ها و چالش‌ها با هم مقابله کند.
 
رئیس جنبش اراده در پارلمان عراق معتقد است، "این ائتلاف که نشانه‌های اولیه آن با ابراز تمایل تعداد زیادی از نمایندگان برای مشارکت در آن نمایان شده، بر بررسی قوانین مهم و حمایت از دولت در مقابله با بحران‌های مالی و بهداشتی کشور و نیز تلاش برای برطرف کردن اشتباه‌های فاجعه‌باری که دولت‌ها و ائتلاف‌های قبلی مرتکب شدند، تکیه دارد".
 
او در ادامه ابراز امیدواری کرد که ائتلاف آتی ائتلافی تاثیرگذار برای حرکت به سوی رویکرد‌های اصلاح واقعی با هدف پیشرفت اساسی عملکرد دولت باشد.
 
حسین عرب در پاسخ به این سوال که آیا این ائتلاف سیاسی است یا نه، گفت: این تشکل سیاسی نیست بلکه تنها یک تشکل پارلمانی است، زیرا هر ائتلاف سیاسی می‌تواند رویکرد‌های متفاوتی داشته باشد که ما می‌خواهیم از آن‌ها دوری کنیم چراکه آنچه ما می‌خواهیم تنها عبور از اشتباه‌ها و نکات منفی است که غالبا سیاسی بوده‌اند.
 
در همین راستا، عالیه نصیف، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون به الشرق الاوسط گفت: هدف فراکسیون حامی نخست وزیر کمک به عبور از شرایط دشوار کشور است و این همان چیزی است که گروهی از نمایندگان به دنبال آن هستند آن‌ها گرچه رویکرد‌های مختلف دارند، اما در مورد اینکه یک دولت قادر به مقابله با چالش‌ها تشکیل شود، تمایل مشترک دارند.
 
همچنین نصیف نسبت به تلاش‌های یک طرف سیاسی که نام آن را افشا نکرد برای از آن خود کردن این فراکسیون پارلمانی جدید ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر این فراکسیون بتواند جای پای خود را محکم کند، تاثیر مثبتی خواهد داشت.
 
با وجود اینکه حسین عرب نگرانی‌هایی که عالیه نصیف مطرح کرد، کم‌اهمیت می‌داند، اما می‌گوید: "تلاش‌های ما برای تشکیل این فراکسیون هنوز ادامه دارند و ما در مورد تمایل بالای تعداد زیادی از نمایندگان به این مساله خوش‌بین هستیم". 
 
ریاض التمیمی، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف نصر نیز در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: تشکیل فراکسیونی در حمایت از نخست وزیر گامی در مسیر درست است تا امکان فعالیت با قدرت و بدون تاثیرپذیری فراهم شود.
 
التمیمی افزود: امیدواریم این فراکسیون نماینده همه باشد، زیرا این بار اقدامی از سوی تعداد زیادی از نمایندگان برای ایجاد یک رویکرد واقعی انجام شده تا آن‌ها بر اساس احساس مسؤولیت خود در شرایط فعلی کشور که همه می‌دانند در نهایت دشواری است، از گام‌های درست نخست وزیر حمایت کنند.
 
آراس حبیب کریم، نماینده پارلمان عراق از استان بغداد و رئیس کنفرانس ملی عراق نیز در گفتگو با الشرق الاوسط تاکید کرد: حمایت از اقدامات دولت در مقابله با بحران فعلی برای رسیدن به ساحل امن ضروری است، الکاظمی با اکثریت آشکار روی کار آمد و این یعنی درکی از اهمیت عبور از شرایط دشوار کنونی وجود دارد.
 
کریم تاکید کرد: این حمایت باید در واقعیت نیز منعکس شود، زیرا ما به جز در پیش گرفتن تصمیم‌ها و تدابیری جدی در تمامی سطوح، گزینه دیگری نداریم.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی