تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

ماجراهای خانه احزاب: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، مستقلین را جدی نمی‌گیرند

رئیس فراکسیون مستقلین خانه احزاب: دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب نزدیک بود خانه احزاب را به تعطیلی بکشانند، ما (احزاب مستقل) به این نتیجه رسیدیم که باید جریان وسط هم به رسمیت شناخته شود. وقتی وارد شدیم، دو جریان اصلی ما را جدی نمی‌گرفتند، ولی ما با توجه به جایگاهی که در جامعه داریم، جای خود را در عرصه سیاسی مانند مجلس و خانه احزاب پیدا کردیم.

کد خبر: ۶۱۷۶۳
۱۱:۳۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
جمشید ایرانی: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، مستقلین را جدی نمی‌گیرند
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: خانه احزاب ایران؛ عنوان سازمانی مردم نهاد متشکل از احزاب و تشکل‌های سیاسی سه جریان اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل (اعتدالیون) است که با هدف نزدیک‌تر کردن احزاب در سال ۱۳۷۹ خورشیدی تاسیس شد. سید حسین موسوی تبریزی روز بیست و دوم اسفندماه ۱۳۷۹ به عنوان رئیس دوره نخست خانه احزاب انتخاب شد و پس از آن، حسن غفوری فرد در سال ۸۲، موسوی تبریزی در دو دوره ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶، حسین کاشفی  در ۸۸ به ترتیب رییس خانه احزاب شدند. پس از وقفه‌ای ۷ ساله که دولت محمود احمدی‌نژاد در فعالیت خانه احزاب ایجاد کرد، در سال ۹۵ در دولت حسن روحانی خانه احزاب بار دیگر فعالیت خود را شروع  و پس از انتخاب شورای مرکزی از سوی مجمع عمومی، حسن غفوری فرد در سال ۹۵، قدرتعلی حشمتیان  ۹۶ و در سال سوم دوره ششم یعنی سال ۹۷، حسین کمالی به ریاست این سازمان برگزیده شدند.
 
۲۷ اسفند ۱۳۹۷ مجمع عمومی خانه احزاب به منظور انتخاب اعضای شورای مرکزی برگزار شد، اما انتخاب اعضای هیئت رئیسه به فروردین ۱۳۹۸ موکول شد. در این دوره نیز همچون دورهٔ قبل، که هر یک از فراکسیون‌های سه‌گانه دارای ۷ کرسی در شورای مرکزی بودند، ریاست خانه احزاب به عبدالحسین روح‌الامینی از فراکسیون اصول‌گرایان اختصاص یافت.

 
حشمتیان به روح‌الامینی: اجازه نمی‌دهم شهاب‌الدین صدر را به جای من رییس کنید
رییس خانه احزاب مطابق آیین نامه داخلی این نهاد در سال ۹۹ باید به جریان مستقلین برسد، اولین جلسه سال ۹۹ خانه احزاب در روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت برگزار شد. در این جلسه نایب رییس اول و دوم، خزانه‌دار و منشی هیات رییسه و روسای کمیته‌های بین الملل، مطالعات آموزش و زنان انتخاب شوند. انتخاباتی که مورد اعتراض فراکسیون مستقلین قرار گرفت. آن‌ها معتقدند اول باید رییس مشخص شود و بعد از آن وارد پروسه انتخاب دیگر ارکان شوند.

در این روز در حالی که دو فراکسیون اصولگرا و اصلاح‌طلب خانه احزاب و تعدادی از اعتدالگرایان در جلسه حضور داشتند، چند تن از مستقلین به اعتراض جلسه را ترک کردند، ولی از آنجا که جلسه ظاهرا از حد نصاب نیفتاد، پروسه انتخاب ارکان منهای رییس انجام شد، ولی هنگام خروج رییس خانه احزاب قدرتعلی حشمتیان و همراهانش نسبت به عملکرد روح‌الامینی شدیدا اعتراض کردند. حشمتیان خطاب به رییس خانه احزاب گفت؛ اجازه نمی‌دهم شهاب‌الدین صدر را به جای من انتخاب کنید. شهاب‌الدین صدر هم از فراکسیون موسوم به مستقلین (اعتدالگرایان) است، ولی تعدادی از اعضای این فراکسیون معتقدند خاستگاه او اصولگرایی است و او را به فراکسیون مستقلین تحمیل کرده اند. بگو مگوی رییس و نایب رییس خانه احزاب به نتیجه پایان یافت.
 
همه ارکان خانه احزاب منهای رییس انتخاب شدند
عبدالحسین روح‌الامینی در حاشیه نشست خانه احزاب برای انتخاب رییس و مسئولان ارکان جدید آن، به ایرنا گفت: جلسه خانه احزاب با حضور اکثریت اعضا برگزار و همه ارکان جز رییس خانه احزاب انتخاب شدند.
 
رییس خانه احزاب که قرار بود امروز جای خود را به نامزدی از  فراکسیون مستقلین بدهد درباره اظهارات برخی از اعضای فراکسیون مستقلین خانه احزاب مبنی بر رسمیت نداشتن  جلسه امروز خاطرنشان کرد: همین آقای قدرت‌الله حشمتیان (دبیرکل حزب مستقل و اعتدال و نامزد احتمالی ریاست خانه احزاب) که اعتراض دارند صورت جلسه را با دست‌خط خودشان نوشته‌اند و به اتفاق دوستانش در جلسه بودند، ولی هنگام رای‌گیری عده‌ای از دوستان فراکسیون مستقلین به دلایلی نصاب‌شکنی (آبستراکسیون) کردند.
 
روح‌الامینی با بیان اینکه اسامی مسئولان ارکان خانه احزاب به صورت مکتوب اطلاع رسانی می‌شود، تاکید کرد: همه اعضا از فراکسیون‌های سه گانه در این جلسه حضور داشتند، فقط در مرحله انتخاب برخی اعضا جلسه را ترک کردند.
جمشید ایرانی: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، مستقلین را جدی نمی‌گیرند
 
تایید اظهارات رییس اصولگرا از سوی یک اصلاح‌طلب
علی صوفی  دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات و عضو خانه احزاب هم در تایید اظهارات عبدالحسین روح‌الامینی و در واکنش به اظهارات قدرتعلی حشمتیان (نائب رییس خانه احزاب) به ایرنا گفت: با توجه به حضور اکثریت اعضا و رسیدن به حد نصاب، رییس رسمیت جلسه را اعلام کرد، اما همه ارکان در این جلسه انتخاب شدند و انتخاب رییس به جلسه بعد موکول شد.

وی گفت: از همه فراکسیون‌ها در این جلسه حضور داشتند، فقط شمار کمی از اعضای فراکسیون مستقلین در مرحله‌ای از کار جلسه را ترک کردند.
 
تصمیمات هیات رییسه غیرقانونی است
قدرتعلی حشمتیان دبیرکل حزب مستقل و اعتدال در این باره گفت: جلسه طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب مورد تایید فراکسیون مستقلین نیست، چون این دوره ریاست خانه احزاب سهم مستقلین است و ما هنوز کسی را معرفی نکرده‌ایم و به همین دلیل جلسه را ترک کردیم.

وی افزود: سهم هر فراکسیون از ارکان مشخص است. رییس جدید باید از فراکسیون ما باشد و تا زمانی که رییس جدید انتخاب نشده حق انتخاب مسئولان دیگر ارکان وجود ندارد و به‌رغم اتخاذ تصمیماتی و اعلام رییس جلسه مبنی بر قانونی بودن آن، فراکسیون مستقلین این جلسه را غیر قانونی می‌داند.
 
اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، مستقلین را جدی نمی‌گیرند
 جمشید ایرانی رییس فراکسیون مستقلین خانه احزاب روزدوشنبه در حاشیه جلسه‌ای که برای انتخاب رییس و هیات رییسه دوره‌ای آن نهاد برگزار شد، در اعتراض به روند این جلسه به دیدارنیوز گفت: عبدالحسین روح‌الامینی که از فراکسیون اصولگرایان است در دوره قبل کاندیدای ریاست خانه احزاب بود، به احترام آن فراکسیون، از او حمایت کردیم در صورتی که افرادی مانند حسن غفوری‌فرد، خانم  فهیمه محمدزاده و محمد نیک‌ملکی از آن فراکسیون کاندیدا بودند.
جمشید ایرانی: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، مستقلین را جدی نمی‌گیرند

وی افزود: در دوره قبل فراکسیون مستقلین و اعتدالگرایان به هر کدام از این افراد رای می‌داد رییس می‌شد، ما معرفی فراکسیونشان را ملاک قرار دادیم و آقای روح‌الامینی رای آورد.

ایرانی  گفت: برای نائب رییس نیز فراکسیون مستقلین اینجانب را به عنوان کاندیدا معرفی کرد، ولی دو فراکسیون اصولگرا و اصلاح‌طلب خانه احزاب قدرتعلی حشمتیان را تحریک و ترغیب کردند که کاندیدا شود. این کار آن‌ها بی احترامی به نظر فراکسیون مستقلین بود، در واقع احترام ما به فراکسیون اصولگرایان در سال ۹۸ و انتخاب آقای روح‌الامینی را ملاک قرار ندادند و در امور داخلی فراکسیون مستقلین دخالت و شخص مورد نظر را انتخاب کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه آقای حشمتیان هم از دوستان خودمان در فراکسیون مستقلین است، انتخاب او را به فال نیک گرفتیم و حساسیت به خرج ندادیم، کما اینکه او به عنوان نماینده احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب نیز معرفی شد. دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب که به ظاهر با هم رقیبند، در قدرت با هم شریکند و تحمل جریان مستقل را ندارند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه این دوره رییس خانه احزاب باید از میان مستقلین و اعتدالگرایان انتخاب شود، خاطرنشان کرد: این دو جریان نزدیک بود خانه احزاب را به تعطیلی بکشانند، ما (احزاب مستقل) به این نتیجه رسیدیم که باید جریان وسط هم به رسمیت شناخته شود. وقتی وارد شدیم، دو جریان اصلی ما را جدی نمی‌گرفتند، ولی ما با توجه به جایگاهی که در جامعه داریم، جای خود را در عرصه سیاسی مانند مجلس و خانه احزاب پیدا کردیم.

وی با اشاره به اینکه برای خارج کردن ما از میدان می‌گویند ما ملی گرا هستیم، یادآور شد: به ملی‌گرا بودن خود افتخار می‌کنیم و ملی‌گرایی را ارزش می‌دانیم نه ضد ارزش. وقتی احزابی از وزارت کشور مجوز فعالیت دارند و عضو خانه احزاب هستند، به شما چه ربطی دارد که نیت خوانی می‌کنید. حتی اگر ملی‌گرا هم باشیم، به عنوان عضو فراکسیون مستقلین و خانه احزاب کسی نمی‌تواند ما را از حقوقمان محروم کند.

رییس فراکسیون مستقلین خانه احزاب گفت: عملکرد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان منجر به مشارکت پایین مردم در انتخابات اسفند ۹۸ شد. به طوری که اصولگرایان با رای حداقلی وارد مجلس و از طرفی اصلاح‌طلبان با قهر مردم مواجه شدند.

ایرانی با بیان اینکه احزاب مستقل ایران اکثرا از نیرو‌های جوان تشکیل شده است، اظهار کرد: وقتی جریانی کاملا جوان در حال فعالیت است، از بزرگان عرصه تحزب و سیاست انتظار رعایت اخلاق دارند و آن‌ها باید الگوی جوانان این عرصه باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان فراکسیون مستقلین چرا نماینده خود را برای ریاست خانه احزاب معرفی نکردید؟ گفت: معمولا قبل از معرفی توافق ضمنی بین هر سه فراکسیون انجام می‌شود، ولی امروز این توافق به دست نیامد. ضمن اینکه خود ما هم در فراکسیون مستقلین و اعتدالگرایان به نتیجه نرسیدیم. اگر رایزنی و تفاهم بین فراکسیون‌ها نباشد، ممکن است به گزینه‌ای که معرفی می‌کنیم رای ندهند و شخص دیگری که مورد نظر فراکسیون نیست را رییس کنند.
 
دبیرکل حزب فرزندان ایران گفت: نظر اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بر روی شهاب الدین صدر بود که ریشه اصولگرایی دارد و پیشینه نائب رییسی در فراکسیون اصولگرایان را دارد. او را در دوره‌های پیش از فراکسیون خود بیرون کردند و ما او را در فراکسیون مستقلین و اعتدالگرایان پذیرفتیم، ولی متاسفانه با وجودی که آقای صدر در فراکسیون فاقد رای بود، دو جریان رقیب اصرار دارند او او را رییس خانه احزاب کنند.

وی اظهار کرد: در رای‌گیری درون جریانی، مهدی پورنامدار حائز رای اکثریت شد، ولی آقای حشمتیان هم کاندیدا بودند، لذا برای مذاکرات و رسیدن به گزینه واحد از جلسه خانه احزاب خارج شدیم و معتقدیم هر تصمیمی بدون حضور ما گرفته شده غیر قانونی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی