تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

بازگشایی مدارس: مانوری برای زندگی با ویروس سمج

دولت و آموزش و پرورش به این جمع بندی رسیده‌اند که ماجرای کرونا ادامه‌دار است و با طرح حضور داوطلبانه دانش آموزان در مدرسه، به صورت آزمایشی خود را برای سال جدید آماده می‌کنند. پیگیری‌های دیدارنیوز نشان می‌دهد که مدارس غیر دولتی تقریبا از امکانات بهداشتی خوبی برخوردار هستند، ولی کمبود امکانات بهداشتی مانند شوینده‌ها و ماسک و دستکش به باقی مشکلات مدارس دولتی اضافه شده است که باید برای آن فکری کرد.

کد خبر: ۶۱۴۷۶
۰۸:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
دیدارنیوز – رسول شکوهی: بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش مدارس سطح کشور از ۲۷ اردیبهشت باز شده، ولی این بازگشایی شرایط خاصی دارد. بعد از آنکه بحران کرونا در سطح جهانی برای همه کشور‌ها مساله‌ساز شد یکی از بخش‌هایی که به سرعت باید برای آن فکری صورت می‌گرفت مدارس و به صورت کلی نظام آموزشی بود. تقریبا همه دولت‌ها مدارس را تعطیل کردند و به سراغ روش‌های جایگزین رفتند. آموزش مجازی و تکنولوژی‌های جدید به کمک نظام‌های آموزشی آمد تا در این دوره که حضور در مدرسه خطرات زیادی را برای دانش آموزان، خانواده‌ها و معلم‌ها دارد آموزش تعطیل نشود.

این روند ادامه داشت تا زمانی که کرونا رفته رفته در کشور‌های مختلف فروکش کرد و از وضعیت بحرانی که روزانه ده‌ها هزار نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا می‌شدند و جان خود را از دست می‌دادند، خارج شد. علاوه بر کسب و کار‌ها و بخش‌های تولیدی که یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها محسوب می‌شود، مدارس نیز یکی از بخش‌های مهمی است که دولت‌ها باید برای بازگشایی آن‌ها تدابیری بیاندیشند.

بسیاری بر این باورند که در بحران‌های از این دست مدارس اولین جایی هستند که تعطیل می‌شوند و آخرین جایی که بازگشایی خواهند شد و اصرار دولت‌ها بر بازگشایی زود هنگام مدارس احتمال خطر را افزایش می‌دهد. اما از طرفی احتمال اینکه این بحران سال تحصیلی آینده را هم تحت تاثیر قرار دهد زیاد است و تعطیل بودن طولانی مدت مدارس نه برای دولت‌ها خوب است و نه خانواده‌ها و نه حتی خود دانش آموزان. چون آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری است و به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین آن باشد. در پیشرفته‌ترین نظام‌های آموزش دنیا نیز آموزش مجازی را به عنوان مکمل در نظر می‌گیرند.

شاید بتوان گفت دولت و آموزش و پرورش به این جمع بندی رسیده‌اند که ماجرای کرونا ادامه‌دار است و با طرح حضور داوطلبانه دانش آموزان در مدرسه، به صورت آزمایشی خود را برای سال جدید آماده می‌کنند. پیگیری‌های دیدارنیوز نشان می‌دهد که مدارس غیر دولتی تقریبا از امکانات بهداشتی خوبی برخوردار هستند، ولی کمبود امکانات بهداشتی مانند شوینده‌ها و ماسک و دستکش به باقی مشکلات مدارس دولتی اضافه شده است که باید برای آن فکری کرد.
 
برخی معلمان به این نکته اشاره کرده‌اند که خانواده ها نسبت به سلامتی فرزندان خود در مدرسه ابراز نگرانی کرده‌اند و امکاناتی را برای آنها در نظر گرفته‌اند. دور از ذهن نیست که دولت برای جبران مشکلات خود در عدم تامین امکانات به توان مردمی نیز فکر کند ولی همان طور که همه خانواده‌ها نتوانستند از اپلیکیشن شاد استفاده کنند، در این زمینه هم همه خانواده‌ها نمی توانند امکانات بهداشتی لازم را تامین کنند و این مساله می تواند برای سال آینده تحصیلی خطر آفرین باشد. 

باز تمرکزگرایی باز نارضایتی
میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز به صراحت اعلام کرد که این کمیسیون موافق بازگشایی مدارس نیست. او در این رابطه گفت: ما بازگشایی مدارس را به دلایل متعددی به صلاح نمی‌دانیم و جلساتی که با وزیر محترم در داخل وزارتخانه و در کمیسیون آموزش در این دو ماه داشتیم صراحتا اعلام کردیم که سلامتی دانش‌آموزان و معلمان فوق العاده مهم است و مدرسه باید آخرین جایی باشد که باز می‌شود.

میرزاده به سنین حساس کودکی و نوجوانی نیز اشاره کرد که در این سنین موارد بهداشتی را کمتر رعایت می‌کنند و نمی‌توان به صورت دستوری و تنبیهی از آن‌ها خواست که نسبت به این مسائل حساس باشند و رعایت کنند و به همین خاطر بازگشایی مدارس کار پرخطری است.

این عضو کمیسیون آموزش راهکار خود و اکثر کارشناسان این حوزه را مدرسه محوری عنوان کرد: ما معتقد هستیم که باید اختیار کامل به مدارس داده شود تا خودشان بر اساس نیاز دانش آموزان و شرایطی که وجود دارد تصمیم بگیرند. اگر بناست تصمیمی گرفته شود باید با نظر مدرسه باشد و نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه در نظر گرفت.

میرزاده درباره لزوم تمرکززدایی و شریک کردن فرهنگیان در تصمیم گیری‌ها نیز گفت: کسانی که در مدرسه کار کرده اند و عمری را در مدرسه گذرانده اند تجربیاتی دارند که اگر این افراد در ادارات و ساختار تصمیم گیری حضور داشته باشند قطعا تصمیمات بهتری را اتخاذ می‌کنند و باعث رضایت معلمان و دانش آموزان خواهند شد. اما افرادی که صرفا اداری هستند خیلی زمان می‌برد که نسبت به مناسبات حاکم بر این مجموعه شناخت پیدا کنند. بعضی تصمیمات گرفته می‌شود و این تصمیمات هزینه‌هایی را برای نظام ایجاد می‌کند و قابلیت اجرایی ندارد و باعث نارضایتی برای معلمان و دانش آموزان می‌شود . این مشکل به این خاطر به وجود می‌آید که این تصمیمات از بیرون مدرسه و از تهران گرفته می‌شود. شرایط در همه جای کشور یکسان نیست و نمی‌توان برای تمام کشور یک نسخه واحد در نظر گرفت.
 
حضور داوطلبانه در مدرسه، راه حل یا طرح آزمایشی؟!

میرحمایت میرزاده درباره اختلاف نظر کمیسیون آموزش و وزیر آموزش و پرورش و احتمال سوال یا استیضاح وزیر نیز گفت: اختلاف نظر شاید تعبیر خوبی نباشد، اما وقتی نقطه نظرات مردم و فرهنگیان و خانواده‌ها به نمایندگان منتقل می‌شود، این نکات به کمیسیون‌های تخصصی مجلس راه پیدا می‌کند و مجموع جمع بندی این بود که تصمیم گیری متمرکز و اجباری کردن تصمیماتی مثل استفاده از اپلیکیشن شاد و حضور در مدارس کار سازنده‌ای نیست، هزینه‌بر است و نارضایتی‌های مختلفی را ایجاد می‌کند. به آقای وزیر و مسئولین مختلف بار‌ها و بار‌ها این نکات را منتقل کرده ایم. اما در فرصت باقی مانده از عمر مجلس دهم دیگر امکان فعالیت بیشتری وجود ندارد و باقی مسائل را باید نمایندگان دوره بعدی پیگیر باشند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی