تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

هیچ موردی از شلیک به مهاجرین غیرقانونی افغانستانی در تاریخ ایران گزارش نشده است

مهاجرین غرق شده مهاجر غیرقانونی بوده و دولت‌ها عموما در مرز به مرزگذران غیرقانونی شلیک می‌کنند. این درحالی است که هیچ مورد مهمی از شلیک به مهاجرین غیرقانونی افغانستانی در تاریخ ایران گزارش نشده است.

کد خبر: ۶۱۳۱۱
۱۳:۳۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹

 

دیدارنیوز ـ بعد از شیوع ویروس_کرونا ابتدا شاهد بازگشت بی‌سابقه افغان‌ها به کشور خودشان بودیم، اما پس شیوع ویروس در افغانستان بدلیل فقدان امکانات و ارائه خدمات رایگان بهداشتی حتی به مهاجرین غیرقانونی در ایران موج مهاجرت به ایران تشدید شد طوریکه فقط ۱۳۰ هزار مورد مرزگذری کشف شده است.

 

حادثه در شبی سیلابی در هیرمند، از معابر اصلی مهاجرین، رخ داده است. ایران کشور پایین‌دست هیرمند است و نظربه جریان بالا به پایین آب طبیعتا اجساد مغروقین باید در ایران کشف می‌شد تا در سواحل افغانستان! لذامهمترین گزینه محتمل، غرق شدن مهاجرین در آب‌های بالادست هیرمند در خاک افغانستان است.

 

نه در شب حادثه و نه در روز‌های بعد از آن (تا ۱۰ روز) مقامات مرزی افغانستان گزارشی از حادثه به مقامات ایرانی نداده‌اند درحالیکه منطقا اجساد در روز حادثه یافت شده‌اند. این درحالیست که مطابق قرارداد انتظامات مرزی ایران و افغانستان مصوب ۱۳۳۵ ترتیباتی برای چنین مواردی پیش‌بینی شده است.

 

مقامات افغانستان ترجیح دادند که بجای این ترتیبات، پس از ۱۰ روز، با پشتیبانی وزیر خارجه آمریکا از طریق بی‌بی‌سی به ایران اعتراض کنند! جالب آنکه افغان‌ها بدلیل ویروس کرونا ۵۴ پاسگاه مرزی که در سال‌های گذشته به هزینه برای کنترل مرز ۷۰۰ کلیومتری احداث شده بود را ترک کرده اند و ایران را با ۷۰۰ کیلومتر مرز که بعضا در کنترل طالبان است تنها گذاشته‌اند؛ مرزی که از آن برای قاچاق انسان، موادمخدر و اقدامات تروریستی علیه ایران بکرات استفاده شده و می‌شود. درچنین شرایطی موضع‌گیری مشکوک و مشترک افغانستان-آمریکا بیشتر رنگ و بوی توطئه‌ای سیاسی دارد تا حمایتی انسانی.

 

محسن عبدالهی - کارشناس حقوق بین‌الملل و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی