تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تکلیف سال تحصیلی روشن شد

با اعلام حضور اختیاری دانش آموزان در مدارس می‌توان تکلیف سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را روشن دانست. دانش آموزانی که نیاز به رفع اشکال دارند می‌توانند در مدرسه حضور داشته باشند و آن‌هایی که با شیوه مجازی مشکلی نداشتند همان مسیر را ادامه می‌دهند. در رابطه با امتحانات نهایی پایه دوازدهم هم با تاکیدی که حمیدی داشت برگزار خواهد شد. معلمان و خانواده‌ها باید متوجه شرایط خاص این روز‌ها باشند و با رعایت تمام تدابیری بهداشتی از فرزندان کشور محافظت کنند. شاید طولانی شدن این دوره خیلی‌ها را خسته کرده باشد و در رعایت موارد بهداشتی کم کاری کنند. اما همه کارشناسان در سطح جهان هشدار‌هایی مبنی بر طولانی بودن این دوره می‌دهند که بدون رعایت مسائل بهداشتی جامعه هزینه‌های جانی و مالی زیادی را باید متقبل شود.

کد خبر: ۶۱۲۹۰
۱۳:۳۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
دیدارنیوز – رسول شکوهی: در ابتدای مطرح شدن پدیده کرونا و حتی در دوره‌ای که این بحران هنوز در سطح جهانی همه گیر نشده بود این فرضیه دهان به دهان می‌چرخید که کودکان درگیر این بیماری نمی‌شوند. اما به مانند بسیاری از فرضیه‌های مربوط به این بحران رفته رفته مشخص شد که متاسفانه نه تنها کودکان می‌گیرند بلکه آمار مرگ و میر در میان آن‌ها کم هم نیست.

همانطوری که معتاد‌ها نمی‌گیرند! یک فرضیه غلط بود، کودکان نمی‌گیرند هم غلط بود و دولت‌ها در سطح جهان برای این بخش مهم جامعه تدابیری اندیشیدند. مهم‌ترین کار این بود که مدارس تعطیل شوند و کودکان و نوجوانان در خانه بمانند. بعد از این موضوع بود که آموزش آنلاین و مجازی دغدغه بسیاری از کشور‌ها شد. آن‌هایی که زیرساخت‌های لازم را داشتند آن را توسعه بخشیدند و در این دوره دانش آموزان از طریق امکاناتی که داشتند یا به آن‌ها داده شد از خانه مشغول تحصیل بودند. اما آن کشور‌هایی که زیرساخت‌های لازم را نداشتند به سراغ این حوزه رفتند. ایران یکی از این کشور‌ها بود که با اپلیکیشن شاد تلاش کرد که در این حوزه فعالیت کند که در عمل معلمان و خانواده‌ها و دانش آموزان با همان ابزار‌هایی که در گذشته داشتند فعالیت‌های آموزشی خود را دنبال کردند.

این مسیر ادامه داشت و همه منتظر بودند تا تکلیف سال تحصیلی روشن شود. برخی از تکرار پایه صحبت می‌کردند. برخی برای دوره ابتدایی این پیشنهاد را داشتند که سال اول و دوم ابتدایی به دلیل اینکه از لحاظ خواندن و نوشتن بسیار سال مهمی است باید تکرار شود. برخی هم بر این باور بودند که سال آینده تحصیلی باید طولانی‌تر در نظر گرفته شود تا جبران تعطیلی طولانی مدت شود.

اما وزارت آموزش و پرورش با این استدلال که تا قبل از تعطیلی‌ها حدود ۷۰ درصد مطالب کتب درسی تدریس شده و در دوره تعطیلی مدارس نیز آموزش تعطیل نبوده است رویکردی جدید را در نظر گرفت. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به این نکته اشاره کرد که ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیم به باز گشایی مدارس از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد گرفت تا مدارس منحصرا برای رفع اشکال و پاسخ به پرسش‌های دانش آموزان بازگشایی شوند بنابراین دانش آموزانی که آموزش‌های ارائه شده را از طرق مختلف دریافت کرده‌اند نیازی به حضور در مدرسه ندارند تنها دانش آموزانی که اشکالاتی دارند می‌توانند با مراجعه به مدارس به رفع اشکال بپردازند.

در مدارس چه باید کرد؟
کودکان به دلیل ماهیت کودکی به عنوان یکی از گروه‌های مهم ناقل بیماری شناخته می‌شوند، ولی فاصله گذاران اجتماعی خوبی نیستند. به همین خاطر است که باید از بازگشایی شتاب زده مدارس خودداری کرد. این وضعیت برای مدارس استثنائی و شبانه روزی و پیش دبستانی‌ها خطرناک‌تر هم می‌تواند باشد و نباید به سراغ بازگشایی این مدارس رفت.

همانطور که در دستورالعمل بازگشایی مدارس آمده است باید به صورت مداوم مدارس را ضدعفونی کرد و تمام امکانات بهداشتی مانند شوینده‌های مختلف، ضدعفونی کننده‌های دست، سطل زباله دردار، ماسک و دستکش را به میزان کافی در اختیار مدارس گذاشت.

در حوزه آموزش مسائل بهداشتی نیز در این دوره هم کادر مدارس باید به روز شوند و هم خانواده‌ها و دانش آموزان. تولید محتوای آموزشی به روز به این خاطر که تقریبا روزانه تحقیقات جدیدی در این زمینه صورت می‌گیرد و یافته‌های علمی در حال تغییر است می‌تواند کمک کننده باشد.

در زمینه انجام تست و غربالگری نیز مدارس می‌توانند کمک ویژه‌ای به بخش بهداشت و درمان کشور داشته باشند. البته تست کرونا در ایران به مانند دیگر کشور‌ها نیست که بتوان در ابعاد گسترده آن را انجام داد، اما فرصت خوبی بود که از خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها که علائم مشکوکی دارند  تست‌های لازم صورت بگیرد. همچنین با نوبت بندی‌های مشخص، می‌شد از تمام دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها که جمعیت قابل توجهی هستند در این دوره تست گرفت. اما چون این امکان وجود ندارد می‌توان علائم بالینی دانش آموزان را در هر روزی که در مدرسه به حضور دارند ثبت کرد.

همه این موارد در شرایط عادی توصیه می‌شود. اما متاسفانه در مناطق محروم مشکلات بیشتری نیز وجود دارد. در دوران آموزش مجازی استان‌های محروم به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند امکان تحصیل به صورت مجازی برای آن‌ها فراهم نبود و به احتمال زیاد جزو گروه‌هایی هستند که در حضور اختیاری در مدارس باید بیشتر به آن‌ها توجه شود. این مشکل در کنار عدم دسترسی به آب آشامیدنی و مواد شوینده و ماسک و دستکش مشکلات ویژه‌تری را به وجود می‌آورد که باید مسئولین امر تدابیر ویژه‌ای در این راستا بیاندیشند.

هزار میلیارد ریال برای مسائل بهداشتی مدارس
بعد از خبر بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبهشت دیدارنیوز در گفت و گویی که با مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش داشت اقدامات آموزش و پرورش در این راستا را پیگیری کرد.
 
حمیدی به مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا کرونا برای بازگشایی مدارس کشور و اختیاری بودن حضور دانش آموزان اشاره کرد و گفت: دانش آموزی که مشکلی در مفاهیم درسی خود دارد برای رفع اشکال می‌تواند در مدرسه حضور داشته باشد. یا اگر معلم به تشخیص خود ضعفی در دانش آموزان دید می‌تواند از این فرصت استفاده کند و این فلسفه بازگشایی مدارس است.

او در رابطه با مدارسی که امکان احتمال بیماری در آن‌ها بالا هست نیز گفت: مدارس شبانه روزی و استثنائی و پیش دبستانی از این مصوبه استثناء شده اند. کماکان و همزمان با بازگشایی مدارس تدریس دروس از طریق صداوسیما و شبکه شاد ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره امکانات بهداشتی مدارس نیز گفت: دستورالعمل بهداشتی لازم با هماهنگی و نظر وزارت بهداشت تدوین شد و بلافاصله بعد از مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به همه مدارس کشور ابلاغ شد. برای منابع مالی مسائل بهداشتی مدارس نیز حدود هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که مواد شوینده محیط و دست خریداری شود.

مهرزاد حمیدی در رابطه با امتحانات نیز خاطرنشان کرد: مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش قبلا اعلام کرده بود که از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه را برای امتحانات در نظر گرفته است. همچنین دستورالعمل جداگانه‌ای نیز برای امتحانات تهیه در نظر گرفته شده است. با توجه به وضعیت حوزه‌های امتحان نهایی، برای این حوزه‌ها نیز مسائل مد نظر تهیه شده و امتحانات نهایی با تدابیر بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
 
تکلیف سال تحصیلی روشن شد

با این حساب می‌توان تکلیف سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را روشن دانست. دانش آموزانی که نیاز به رفع اشکال دارند می‌توانند در مدرسه حضور داشته باشند و آن‌هایی که با شیوه مجازی مشکلی نداشتند همان مسیر را ادامه می‌دهند. در رابطه با امتحانات نهایی پایه دوازدهم هم با تاکیدی که حمیدی داشت، این امتحانات برگزار خواهد شد. معلمان و خانواده‌ها باید متوجه شرایط خاص این روز‌ها باشند و با رعایت تمام تدابیری بهداشتی از فرزندان کشور محافظت کنند. شاید طولانی شدن این دوره خیلی‌ها را خسته کرده باشد و در رعایت موارد بهداشتی کم کاری کنند. اما همه کارشناسان در سطح جهان هشدار‌هایی مبنی بر طولانی بودن این دوره می‌دهند که بدون رعایت مسائل بهداشتی جامعه هزینه‌های جانی و مالی زیادی را باید متقبل شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی