تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

خبرخوانی هفتگی دیدارنیوز: از کوچ «نجف» تا رضایت گرفتن «نجفی»

در هفته‌ای که گذشت؛ مشخص شد که محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران که به دلیل قتل همسرش میترا استاد در زندان به سر می‌برد با پرداخت مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از خانواده مقتول رضایت گرفته است، نجف دریابندری نویسنده و مترجم شهیر ایرانی درگذشت، علیرضا زاکانی عضو جبهه پایداری از رقابت با قالیباف انصراف داد و در پی تصویب و اصلاح موادی از قانون انتخابات و بررسی مجدد اختیارات شورای نگهبان توسط نمایندگان مجلس، دبیر و سخنگوی شورای نگهبان واکنش نشان دادند.

کد خبر: ۶۰۸۷۹
۱۲:۴۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خبرخوانی هفتگی دیدارنیوز: محمدعلی نجفی رضایت گرفت، نجف دریابندری رضایت داد
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: اردبیهشت از نیمه گذشت و در هفته میانی این ماه مباحث و مسائلی  همچون هفته‌های قبل از آن در عرصه داخلی ایران اتفاق افتاد. در هفته‌ای که گذشت، علیرضا زاکانی عضو جبهه پایداری و از چهره‌های جنجالی جریان اصولگرا که او را یکی از گزینه‌های ریاست مجلس یازدهم معرفی می‌کردند، انصراف داد و به نوعی میدان را برای ریاست محمدباقر قالیباف خالی کرد. بعد از انتشار این خبر واکنش های متفاوت و تحلیل‌های گاه متناقضی حول این اتفاق منتشر شد و شاید پررنگ‌ترین آن بود که انصراف زاکانی را یک معامله می‌دانستند. معامله سیاسی‌ای که شاید به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باز گردد.  از جمله دیدارنیوز تیتر زد که " بهارستانی نقد بهتر از پاستور نسیه". این تحلیل ریشه در سابقه تلاش و دورخیز چندباره قالیباف برای رسیدن به بالاترین کرسی اجرایی کشور یعنی مقام ریاست جمهوری دارد. به این جهت به نظر می‌رسد پایداری‌ها شرط کرده‌اند ریاست مجلس یازدهم را به او بدهند، در عوض سال 1400 این سردار، شهردار و سیاستمدار پر تلاش یحتمل تعهد کرده فیلش یاد هندوستان نکند. اینکه این تحلیل چقدر نزدیک به اصل تفاهم نواصولگرایان و پایداری‌چی‌ها است را آینده روشن می‌کند.
 
علی مطهری: نظارت شورای نگهبان دلبخواهی است
غلامرضا کاتب: ذبح آزادی و اعمال سلیقه شخصی ممنوع!
 
خبر دیگری که  آن هم در ارتباط با مجلس شورای اسلامی است واکنش آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان به آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی در اصلاح موادی از قانون انتخابات و بازنگری در اختیارات شورای نگهبان است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماده ۴ طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند. طبق این مصوبه در بندهای ۱ تا ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات تغییراتی به وجود آمد. اولین تغییر مربوط به موضوع ملاک تشخیص "التزام عملی داوطلبان به قانون اساسی و ولایت فقیه" است. بر اساس تبصره این ماده، در بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان، "عدم اعتقاد داوطلب به اسلام یا اقرار او و عدم التزام عملی داوطلب به اسلام با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی یا اخلاقی وی به اثبات می‌رسد". بر اساس مصوبه روز یکشنبه مجلس ملاک برای تعیین "عدم اعتقاد داوطلب نمایندگی مجلس به اسلام" تنها با اقرار خود فرد تعیین خواهد شد. طبق تغییرات جدید در قانون انتحابات، منابع استعلام شامل وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. به این‌ترتیب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از منابع استعلام کنار گذاشته شده است.

در بحث‌های روز یکشنبه مجلس برای تعیین چارچوب قانونی در اختیارات شورای نگهبان در رد صلاحیت نامزدها برخی نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری، مردم تهران، نظارت استصوابی را "نظارت دلبخواهی" خواند. مطهری گفت: «نظارت استصوابی یعنی آن چه صواب و درست بوده و براساس اسناد و مدارک است، اما آنچه امروزه انجام می گیرد، نظارت سلیقه ای و گزاف است و به کشور آسیب زده است حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز پیش از این در باره رد صلاحیت‌ها گفته بود که «بزرگترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات به تشریفات تبدیل شود.»

غلامرضا کاتب نماینده اصولگرای مجلس هم گفت: «مردم از ما می‌خواهند عدالت و آزادی در کشور ما ذبح نشود؛ امروز تکلیف ما نمایندگان این است که اجازه ندهیم هر کسی براساس سلیقه شخصی خود، به نظام و انقلاب آسیب برساند.» این در حالی که مصوبه نمایندگان مجلس زمانی می‌تواند اجرایی شود که به تایید شورای نگهبان برسد و به نظر نمی‌رسد که شورای نگهبان محدود و مشروط شدن اختیارات خود را تایید کند. همانگونه که پیش بینی می‌شد چاقو دسته خود را نبرید و شورای نگهبان از هم اکنون گارد گرفته است.

از جمله آیت‌الله احمد جنتی در واکنش به این مصوبات مجلس گفت: «نمایندگان مجلس در روز‌های پایانی خود تازه به فکر اصلاح قانون انتخابات آن‌هم با این کیفیت افتاده است. اصلاح قانون انتخابات باید ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات باشد، اما متأسفانه طرح اخیر نه تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد بلکه با هدف بی خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است.»
 
نمایندگان مجلس دهم اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب بخصوص آن عده که در مجلس یازدهم حضور نخواهند داشت گویا در روز پایانی عمر این مجلس قصد دارند معدلی آبرومند برای کارنامه تقنینی خود دست و پا کنند و مخالفان طرح، امیدشان به وتوی مجلس یازدهم است. به نظر می‌رسد این طرح هم به بایگانی می‌رود و در نطفه خفه خواهد شد.
 
پرونده  شهردار و استاد  
شهردار اصلاح‌طلب پیشین تهران که درگیر یک پرونده جنایی و خانوادگی شده است در هفته‌ای که گذشت در صدر اخبار رسانه‌ها بود. پرونده نجفی شهردار و میترا استاد همچنان مفتوح است و در آخرین جلسه خبر از میزان مبلغ پرداختی برای رضایت خانواده مرحومه میترا استاد مخابره شد. محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران که به جرم قتل همسرش میترا استاد در زندان به ‌سر می‌برد، روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت در دور سوم از دادگاه رسیدگی به این پرونده گفت که با پرداخت «ده میلیارد تومان» از خانواده مقتول رضایت گرفته است. نجفی گفت: با توجه به ۱۳۶۲ سکه‌ای که مهرمیترا استاد کرده بود، بیش از هشت میلیارد تومان باید به خانواده او پرداخت می‌کرده، اما در نهایت با پرداخت حدود حدود ده میلیارد تومان رضایت گرفته است.
 
نجف دریابندری هم رفت
از نجفی شهردار که بگذریم خبر درگذشت نجف دریابندی مترجم و نویسنده شهیر ایرانی در روز دوشنبه 15 اردیبهشت بود. پس از انتشار این خبر تقریبا تمام رسانه‌های فارسی زبان آن را خبر اول خود کردند. نجف دریابندری زاده‌ سال ۱۳۰۹ در آبادان  بود. «پیرمرد و دریا» (ارنست همینگوی)، «بیگانه‌ای در دهکده» و «هاکلبری فین» (مارک تواین)، «پیامبر و دیوانه» (جبران خلیل جبران) و «رگتایم» و «بیلی باتگیت» (دکتروف) از جمله ترجمه‌های او هستند. کتاب آشپزی، از «سیر تا پیاز» نیز   اثر نجف دریابندری با همکاری همسر فقیدش، فهیمه راستکار، است.دریابندری در ۹۰ سالگی از میان ما رفت.
 
کرونا بدون خط پایان
با وجودی که امیدوار بودیم شیوع ویروس کرونا پس از رسیدن به یک اوج فروکش کند و تقریبا در پایان فرودین هم این امیدواری در چند استان به چشم می خورد ولی  کرونا راه خود را پیدا کرد و به سراغ استانهایی رفت که تقریبا از استانهای سفید کشور بودند. از جمله خوزستان که تا پایان فرودین نسبت به دیگر استانها از شرایط خوبی برخوردار بود، در موج جدید به صدر جدول قرمزها آمد.

روز پنجشنبه 18 اردیبهشت در آخرین اطلاع رسانی ستاد کرونا (قبل از تنظیم این گزارش)، کیانوش جهانپور گفت: از دیروز تا امروز (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۳۱۳۵ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۸ بیمار و در مجموع ۶۴۸۶ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.
سخنگوی وزارت بهداشت  جدیدترین خبر بدی که داد در خصوص شرایط وخیم استان خوزستان بود، او گفت: در تمامی مناطق کشور به جز استان خوزستان وضعیت ابتلا به بیماری نسبتا با ثبات است، متاسفانه در استان خوزستان در حال حاضر با وضعیت شکننده و طغیانی مواجه هستیم.
 
 هر جمعه خلاصه‌ای از مهمترین اخبار هفته ایران را با دیدار نیوز بخوانید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی