تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مهم نیست کدام «کیم»؛ کره شمالی تغییر نخواهد کرد!

بسیاری از تحلیگران مسائل کره شمالی بر این باورند که فارغ از آنکه چه کسی رهبر آینده این کشور خواهد شد، سیاست داخلی و خارجی آن به دلیل قدرتمندی ساختار سیاسی در این کشور، دستخوش تغییر ملموسی نخواهد شد.  

کد خبر: ۵۹۹۶۹
۱۱:۵۸ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹

مهم نیست کدام «کیم»؛ کره شمالی تغییر نخواهد کرد!

 

دیدارنیوز ـ سرویس جهان: کره شمالی به ناشناخته بودن شهره است و به عنوان منطقه تاریک اطلاعاتی معرفی می‌شود. از همین رو حاضر نشدن رهبر اقتدارگرای آن در مراسم رسمی بزرگداشت بنیانگذار کره شمالی در ۱۵ اپریل، که مهمترین تعطیلات در این کشور محسوب می‌شود، بازار شایعات و حدس و گمان در باب احوالات رهبر ۳۶ ساله را به شدت داغ کرد و اطلاعاتی مبنی بر ناخوش احوالی این رهبر جوان در رسانه‌های کره جنوبی و سپس ایالات متحده منتشر شد. با وجود آنکه تغییرات ناگهانی در رهبریِ ساختار‌های سیاسیِ دیکتاتوری همچون ساختار کره شمالی به صورت بالقوه پیامد‌هایی ناخواسته و پیش‌بینی نشده‌ای دارد، اما تاریخ نشان داد با روی کار آمدن قدرتمند رهبر ۲۷ ساله کره شمالی در سال ۲۰۱۱ علائمی از تغییر شرایط دوران پدر به پسر به چشم نخورد و به گفته رابرت پوسان استاد دانشگاه ملی در کره جنوبی، در این تغییر رهبری، کسی از گشایش بازار و اقتصاد و تغییر رویکرد نسبت به گسترش تسلیحات هسته‌ای طرفداری نکرد. در نتیجه به نظر می‌رسد با پررنگ دانستن و بر فرض قطعی در نظر گرفتن مرگ کیم جونگ اون، در دوران پس از وی نیز تغییری ملموس پدیدار نشود. موقعیت ژئوپلتیک ویژه کره شمالی از یک سو و از سوی دیگر انزوای منحصر بفرد آن، گمانه‌زنی‌ها را درباره آینده آن با ابهام مواجه کرده است. گرچه ناپدید شدن رهبران این کشور آسیایی از انظار عمومی رفتاری پر سابقه است و مطبوعات جهان بار‌ها رهبران کره شمالی را پیش از مرگ، در مطالب خود کشته‌اند، اما به نظر می‌رسد وضعیت بحرانی جهان در مواجهه با بیماری کویید ۱۹، نگرانی‌ها درباره آینده کره را در این غیبت دو هفته‌ای تشدید کرده است.


لرزه در شرق آسیا یا عبور بی صدا از بحران رهبری؟
به دلیل شرایط حاکم بر فضای کره شمالی، بی‌شک امکان کسب اطلاعات دقیق در مورد اتفاقات درون پیونگ یانگ غیرممکن است با این وجود مقامات ایالات متحده از شرایط دشوار کیم بعد از عمل جراحی خبر می‌دهند، گرچه مقامات رسمی کره شمالی از مساعد بودن حال کیم سخن می‌گویند. با همه این احوال نخستین پرسشی که به ذهن خطور می‌کند، پیامد مرگ احتمالی رهبر کره شمالی، مسئله جانشینی و تبعات این واقعه در معادلات شرق آسیا و بین‌المللی است. رئیس مرکز مطالعات کره شمالی، چئونگ سئونگ بر این عقیده است که وقوع تغییرات در کره شمالی با روی کار آمدن رهبری دیگر از این خاندان بسیار دور از انتظار است و از آنجایی که حس بقا برای کره شمالی اصلی‌ترین نقش را در روابط بین‌الملل آن ایفا می‌کند، حمله ایالات متحده به عراق و افغانستان و از سویی اعمال تحریم‌ها علیه ایران، این کشور را به سوی نیاز به تسلیحات هسته‌ای کشانده است و این حس برقرار می‌ماند. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران نظامی بر این باورند که مرگ دیکتاتور جوان کره، سبب بی‌نظمی و بی‌ثباتی در کره خواهد شد و احتمال درگیری داخلی در این کشور را بالا خواهد برد. رئیس عملیاتی ارتش کره جنوبی نیز مرگ کیم جونگ اون را خبر بدی برای همه دانست. همچنین دیوید مکس ول از کهنه سربازان ویژه ایالات متحده بر این باور است که این حادثه می‌تواند تنش‌های میان غرب و کره شمالی را افزایش دهد و حتی روند تحولات به سوی جنگ داخلی هدایت شود چرا که در حال حاضر بالغ بر ۱.۲ میلیون سرباز آماده به خدمت و همچنین ۶ میلیون رزمنده این کشور بر سر منابع و تلاش برای بقا وارد نبرد با یکدیگر خواهند شد.


جانشینی در خاندان کیم
بنا به رویه حاکم بر این کشور پس از جنگ جهانی دوم، رهبران به صورت سنتی از یک خانواده، سکان این کشور را در دست گرفتند و همین امر تنش‌های خانوادگی را در خانواده کیم بالا برده است و قربانی شدن عمو و برادر ناتنی رهبر فعلی نیز در همین راستا قابل تفسیر است. گرچه در خاندان کره شمالی، مردسالاری رایج است، اما در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه برای رهبری بعدی کره شمالی، کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره است. کیم یو جونگ سی و یک ساله که معاونت حزب کارگران در این کشور را بر عهده دارد، قریب به دو سال است که فرد شماره دو کره نامیده می‌شود. گزینه دیگر فرزند کیم است که در سال ۲۰۱۷ جراید از وجود آن خبر دادند و امسال ۱۰ ساله می‌شود گرچه بنا بر گزارشات منتشر شده از سرویس‌های اطلاعاتی کره جنوبی، رهبر کره دارای سه فرزند است که آخرین آن در سال ۲۰۱۷ متولد شده است. با همه این حدسیات، اما بسیاری از تحلیگران مسائل کره شمالی بر این باورند که فارغ از آنکه چه کسی رهبر آینده این کشور خواهد شد، سیاست داخلی و خارجی آن به دلیل قدرتمندی ساختار سیاسی در این کشور، دستخوش تغییر ملموسی نخواهد شد.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی